Р Е Ш Е Н И Е № 142
гр. Сливен, 23.07.2018 год.
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А.
СЛИВЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публичното
заседание на девети юли
през
две хиляди и осемнадесета година в състав:
Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ
при секретаря Радостина Желева
и с участието на прокурора
като разгледа докладваното от съдията административно дело № 117 по описа за 2018 година, за да
се произнесе съобрази:
Производството
е по чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 42, ал.1 от Наредба № 9/21.03.2015
г. за прилагане на подмярка 4.1"Инвестиции в земеделски стопанства"
от Мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие
на селските райони 2014-2020 г.
Образувано
е по жалба на „С. ч.” ЕООД с. С. с.,
общ. Сливен против Заповед № 03-РД/6668 от 16.12.2017 г. на Изпълнителен
директор на ДФ „Земеделие”, с която на основание чл.20а, ал.2 от Закона за
подпомагане на земеделските производители и чл.42, ал.1 за прилагане на
подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в
материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода
2014-2020 г. е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане на
кандидата „С. ч.” ЕООД, ИД № на проекта 20/04/1/0/02345 на стойност
294 367,00 лв.
В жалбата се твърди, че оспорената заповед е
незаконосъобразна, тъй като е издадена при допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила,
в противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на
закона. Счита, че съгласно чл.42 от Наредбата при отказ за финансиране, следва
да се посочат мотивите за отказа. В случая от изложените мотиви не ставало ясно
въз основа на какви факти органът е приел, че заявлението за подпомагане на
оспорващия е получило 44 броя точки при класирането. Не било ясно дали
администрацията е спазила процедурата по Наредба № 9/21.03.2015 г. за
извършване на административни проверки. Счита, че оспореният административен
акт е издаден в противоречие с материалноправните разпоредби. Било посочено, че
заявлението за подпомагане е получило 44 бр. точки, но твърди, че то следвало
да бъде оценено с минимум 54 точки, тъй като не бил взет предвид посоченият
критерий 8.3 от приложение № 7, за който следвало да бъдат предоставени 10
точки, а именно над 65 % от допустимите инвестиционни разходи по проекта да са
свързани със строителство или обновяване на сгради, помещения и на друга
недвижима собственост и/или съоръжения, оборудване и машини, различни от
земеделска техника, които са монтирани в тях. Именно във връзка с изпълнението
на тази цел били предвидени над 65% от разходите, които били предвидени за
осигуряване на напояване, което било един от приоритетите за реализация на
такива проекти. Поради това счита и че оспореният административен акт не
съответства на целта на закона. Моли съда да постанови решение, с което отмени
оспорения административен акт.
В
съдебно заседание за оспорващия, чрез представителя си по закон- у. Т. и п му а
И. Т. Й. от АК – П., подържат жалбата. Счита че насоките, издадени от
управляващия орган МЗХГ, на които административния орган се позовава като
основание за неприсъждане на необходимите точки, са нищожни, тъй като същите,
не отговарят на изискванията за нормативен акт, нито на изискването за
административен, нито могат да се приемат като акт на автентично тълкуване от
органа издал наредбата за прилагане на мярката по 4.1. Заявява, че оспорва
единствено констатацията по т.8.3 от таблицата за избор и оценка на проекта за
подпомагане, по който същият следвало да получи 10 т., а не 0. Моли съда да
отмени оспорения административен акт. Претендира за направените по делото
разноски.
Административният
орган се представлява от юрисконсултите С. и Б., които застъпват становище за
неоснователност на жалбата. Административният акт, който е предмет на
разглеждане в производството, отговарял на всички изисквания за
законосъобразност. Счита, че административният орган в рамките на своята
материална компетентност, спазвайки административнопроизводствените правила е
обективирал в писмена форма отказа да бъде финансирано заявлението за
подпомагане на дружеството-жалбоподател по процесната мярка, като не били
допуснати нарушения нито на материалноправните разпоредби, нито на
процесуалноправните разпореди и бил съобразен с целта на закона. За критерий 8.3,
за който не били дадени претендираните от жалбоподателя точки, защото
инвестицията представлявала разходи като схема за капково напояване,
резервоари, конструкции за окачване, торосмесващ водомерен възел. В случая административният орган се съобразил
с насоките и указанията, дадени от управляващия орган - Министърът на
земеделието, храните и горите. По отношение на заключението на вещото лице
счита за неправилно аналога, който се прави със силозите, независимо, че са
включени в този критерий. Моли да се постанови съдебен акт, като се потвърди
законосъобразността на оспорвания административен акт и се отхвърли жалбата
като неоснователна. Претендира за направените по делото разноски, в условията
на евентуалност се прави възражение за прекомерност на претендираното
адвокатско възнаграждение от насрещната страна.
След
цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и
поотделно, съдът приема за установена следната
фактическа обстановка:
Със
Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г. на Министъра на земеделието и храните (л.309)
са определени: период за прием на заявления за подпомагане по реда на Наредба №
9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски
стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата
за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 9 от 2015
г.), с начална дата 26.10.2016 г. и крайна дата 07.12.2016 г.(т.1), бюджет по
подмярката в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро, който може
да бъде променян в съответствие с чл. 41, ал.3 от Наредба № 9 от 2015 г. (т.2 и
т.3).
Видно
от Докладна записка вх.№ 03-0416/381 от 24.01.2017 г. на Директора на Дирекция "ДПМРСР"
до Изпълнителния директор на ДФ"Земеделие" (л.342), в периода на
прием са постъпили 3165 броя заявления (2926 нови и 239 прехвърлени от
предходния обявен прием през 2015 г.), със заявена финансова помощ в размер 1
497 406 525.03 лв.
Спрямо
заявленията е приложена процедура за обработка в ограничен бюджет, поради
обстоятелството, че общата заявена финансова помощ е по-голяма от определения
със заповедта за прием бюджет в размер на левовата равностойност на 237 000 000
евро (463 524 600.00 лв.). Извършена е предварителна оценка на всички заявления
по критериите за подбор, предвидени в Приложение № 7 към чл. 30, ал.5 от
Наредба № 9 от 2015 г.
Заявленията
са класирани в низходящ ред по брой точки, като видно от Докладна записка вх.№
03-0416/381 от 12.12.2017 г. на Директора на Дирекция"ДПМРСР" до
Изпълнителния директор на ДФ"Земеделие" (л.355) след извършен анализ
на обработените заявления е установено наличие на бюджет за договориране на
проектите с 56 точки на ранкинг. За заявленията с ранкинг от 55 точки е бил
налице частично разполагаем бюджет и в тази връзка е било отправено запитване
изх.№ 01-0400/1881 от 04.12.2017 г. до Управляващия орган на програмата(МЗХГ)
относно възможността за увеличение на бюджета, в съответствие с разпоредбата на
чл. 41, ал.3 от Наредба № 9 от 2015 г.(л.351) На запитването е получен отговор
с вх.№ 01-0400/1881 от 12.12.2017 г. (л.353), че не се предвижда увеличение,
тъй като в проведените два периода на прием е ангажиран целият планиран ресурс
от мярка 4 за подкрепа на инвестиции в земеделските стопанства в рамките на
ПРСР. В същия отговор е изразено становище, че ДФ"Земеделие" може да
предприеме действия съгласно чл. 39, ал.1, т.5 от Наредба № 9 от 2015 г. за
заявленията, които не попадат в обхвата на 130% от бюджета, определен със
заповедта за прием. Извън този обхват попадат всички заявления, получили 52 и
по-малко точки.
„С.
ч.” ЕООД с. С. с., общ. Сливен, е кандидатствал за подпомагане, като е подал
заявление за подпомагане по подмярка 4.1. "Инвестиции в земеделски
стопанства" по Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. с ИД
№ 20/04/1/0/02345 и УРН 184612. Заявлението е прието от Държавен Фонд Земеделие
– Разплащателна агенция с Квитанция за прием от 07.12.2016 г. (л.277).
Заявлението
е придружено с Бизнес план, Регистрационна карта с анкетни формуляри към нея,
подробни количествени сметки заверени от правоспособно лице, относно проект
включващ строително-монтажни работи, както и други изискуеми документи. По
критерий 1.1. Проекти с инвестиции и дейности насочени в сектор "Плодове и
зеленчуци" са заявени 19 точки; по критерий 2. Проекти с инвестиции и
дейности от стопанства за производство на биологични продукти са заявени 15
точки; по критерий 3.1.Проекти, при които изпълнението на одобрените инвестиции
и дейности води до осигуряване на допълнителна заетост в земеделските
стопанства са заявени 10 точки; по критерий 3.2.Проекти, представени от
кандидати, които извършват земеделска дейност от най-малко три години към
момента на кандидатстване, са заявени 10 точки; по критерий 8.3 Проекти с
инвестиции в строителство или обновяване на сгради, помещения или на друга
недвижима собственост пряко свързани с производство, съхраняването и
подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и
машини различни от земеделска техника, които са монтирани в тях, са заявени 10
точки; по критерий 10.2. Проекти с инвестиции за напояване, при които се
използва вода от инфраструктура с по-малки загуби и по-висока ефективност при
използване на водните ресурси, са заявени 2 точки. Разходите по проекта без
тези по чл. 32, ал.1, т.14 от Наредба № 9 от 2015 г. предвиждат „Създаване на трайни насаждения
череши и вишни, закупуване на капково и технологични съоръжения за
напояване" с размер на инвестицията 283147 лв., Общият размер на разходите
по проекта е 294 367 лв. от които 60 % да бъдат финансирани със средства от фонда (176620.20
лв). Съобразно Бизнес плана инвестицията предвижда да се презасади част от
съществуваща черешова градина с площ от 15 дка и да се създадат две нови трайни
насаждения: 10 дка вишни и 8.5 дка череши на територията на с. С. с. и с.
Чокоба община Сливен. Съществуващата черешова градина е с ограда, за новото
насаждение от вишни ще се изгради ограда на цялата площ от 10 дка. Системата за
напояване предвижда да бъдат монтирани два резервоара за съхранение на вода за
технологични нужди заедно с помпено филтърни агрегати. Единия резервоар с обем
1000 мЗ ще бъде монтиран в наличната черешова градина, а другият с обем 338 мЗ
в предвиденото насаждение от вишни. Резервоарите ще се монтират върху
стоманобетонова площадка. В градините ще се монтира в земята капково напояване
по нова съвременна технология.
Проектът
на „С. ч.” ЕООД с. С. с., общ. Сливен с ИД№ 20/04/1/0/02345 е оценен съобразно
критериите за оценка, за което е изготвена Таблица за избор(оценка) – л.286-295
от делото, с отразени данни както следва:
По
критерий 1.2.Проекти с инвестиции и дейности насочени в сектор "Плодове и
зеленчуци" - 19 точки;
По
критерий 2. Проекти с инвестиции и дейности от стопанства за производство на
биологични продукти- 15 точки;
По
критерий 3.1. Проекти, при които изпълнението на одобрените инвестиции и
дейности води до осигуряване на допълнителна заетост в земеделските стопанства
- 8 точки;
По
критерий 3.2.Проекти, представени от кандидати, които извършват земеделска дейност
от най-малко три години към момента на кандидатстване - 0 точки;
По
критерий 8.3 Проекти с инвестиции в строителство или обновяване на сгради,
помещения или на друга недвижима собственост пряко свързани с производство,
съхраняването и подготовката на продукцията за продажба, включително
съоръжения, оборудване и машини различни от земеделска техника, които са
монтирани в тях - 0 точки;
По
критерий 10.2. Проекти с инвестиции за напояване, при които се използва вода от
инфраструктура с по-малки загуби и по-висока ефективност при използване на
водните ресурси 2 точки. Общата оценка възлиза сумарно на 44 точки.
Кандидатът
„С. ч.” ЕООД с. С. с., общ. Сливен подал е възражение вх.№ 02-2600/1531 от 24.03.2017
г. до Изпълнителния директор на ДФ"Земеделие", с която е възразил
срещу получения брой точки на проекта с искане за преразглеждане на ранкинга.
На жалбата е отговорено с писмо изх.№ 02-2600/1531 от 05.07.2017 г. от
зам.изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", в което са посочени
причините за отнемане на точки по критерии 8.3, като е посочено, че по този
критерии точки се предоставят за проекти по които над 65% от допустимите
инвестиционни разходи са свързани със строителство или обновяване на сгради,
помещения или на друга недвижима собственост и/или съоръжения, оборудване и
машини различни от земеделска техника, които са монтирани в тях. Съобразно
насоки и указания от Управляващия орган, предимство по критерий 8.3 от
Приложение № 7 към Наредба № 9/2015 г. получават заявления за подпомагане, в
които „За покриване на минималното изискване от 65% по критерия за оценка се
вземат под внимание допустимите инвестиционни разходи по проекта за складови
помещения, силози, сгради за отглеждане на животни, оранжерии, съоръжения с
конструкции за зеленчукопроизводство и трайни насаждения и други сгради, в
които се монтират съоръжения, оборудване и машини различни от земеделска
техника и същите се използват или са пряко свързани с производство,
съхраняването и подготовката на продукцията за продажба. В случай на проекти
само за инвестиции в съоръжения, оборудване и машини различни от земеделска
техника и същите не са в комбинация и не се монтират в изброените по-горе
инвестиционни разходи, разходите за тези инвестиции не се отнасят към
стойността на минималното изискване от 65% по критерия за оценка. Заявените за
подпомагане разходи били за създаване на трайни насаждения, капково напояване,
площадка за монтаж на резервоари, водни помпи, резервоари, филтри и автоматика.
Такава дейност не се вземала под внимание за покриване на минималното изискване
от 65 % по критерия. При тези мотиви ДФЗ-РА не е намерила основание за
коригиране на извършената предварителна оценка на критериите за подбор на
подаденото от оспорващия заявление.
С
писмо вх.№ 02-2600/1531 от 25.09.2017 г. оспорващия възразил против тези
констатации. В отговор е изготвено писмо изх.№ 02-2600/1531 от 01.11.2017 г. от
зам.изпълнителния директор на ДФ"Земеделие", с което се приповтаря
становището от 05.07.2017 г..
Със
Заповед № 03-РД/6668/16.12.2017 г. Директора на ДФ "Земеделие"
гр.София постановил отказ за финансиране на подадено от кандидата „С. ч.” ЕООД
с. С. с., общ. Сливен заявление за подпомагане на проект ИД № 20/04/1/0/02345
на стойност 294 367.00 лева (оценено с 44 точки при класирането), поради
недостатъчен бюджет на подмярката.
По
делото е назначена съдебнотехническа експертиза, изготвена от вещо лице строителен
техник, от чието заключение става ясно, че:
От
Главния архитект на Община Сливен е издадена Виза за проектиране от 11.11.2016
г. (на основание чл. 140, ал. 3 от ЗУТ, при условията на чл. 12, ал.З и чл.
147, ал.1 т.2 и ал.2 от ЗУТ и на чл. 2, ал.1, т.1 от Наредба № 19 за
застрояване в земеделски земи на съоръжение за обслужване на основното
предназначение на имота - резервоар за поливна вода с обем 1000 мЗ на указаното
място при спазване на действащите нормативи), въз основа на която е изготвен е
Инвестиционен проект за обект „Резервоар за поливна вода с обем 1000 мЗ в ПИ №
010019, м. „Г." в землището на с. С. с., с НТП „Овощна градина" с
Възложител „С. ч." ЕООД с. С. с. и Изпълнител „Проектантско бюро 044
Сливен" във фаза „Технически проект" и части „Архитектурна",
„СК" и „Трасировъчен план".
Към
проекта е приложено Становище на Областна дирекция „Земеделие" Сливен изх.
№ РД-06-4699/18.11.2016 г., във връзка с инвестиционното намерение за
застрояване в ПИ № 010019, м. „Г." в землището на с. С. с. Община Сливен,
което е : „В имота може да бъдат изградени едноетажни стопански постройки за
съхранение на селскостопанска продукция и инвентар, в т.ч. и помещения за
обитаване в тях, резервоари и водоеми, хидромелиоративни съоръжения и др., без
да се извършва промяна на предназначението на земеделската земя. Определената с
виза за проектиране част от имота за застрояване да се обособи в новообразуван
имот с НТП - друг вид територия заета от селско стопанство."
Проекта
е със следните технически показатели : Площ на поземления имот - 57496 м2;
Застроена площ на площадката - 294 м2; Плътност на застрояване - 0.5 %. Проекта
съдържа и подробна количествена сметка за видовете СМР в част „СК"
Инвестиционен
проект за обект „Резервоар за поливна вода с обем 1000 мЗ в ПИ № 010019, м. „Г."
в землището на с. С. с., с НТП „Овощна градина" е съгласуван и одобрен от
Община Сливен на 01.12.2016 г.
От
Гл. архитект на Община Сливен е издадено Разрешение за строеж № 305/02.12.2016
г. на „С. ч." ЕООД с. С. с. да извърши предвидените в одобрения проект
„Резервоар за поливна вода с обем 1000 мЗ в ПИ № 010019, м. „Г." в
землището на с. С. с., с НТП „Овощна градина", СМР при следните условия :
„На основание чл. 148, ал. 1, 2 и 4, вр. с чл. 12, ал.3 и чл. 147, ал.1 т.2 и
ал.2 от ЗУТ, при условията на чл. 140, ал.1 и 3 от ЗУТ и на чл. 2, ал.1, т.1 от
Наредба № 19 за застрояване в земеделски земи на съоръжение за обслужване на
основното предназначение на имота - да монтира на терена върху здрава основа и
на пясъчна настилка, подвижно съоръжение - резервоар за поливна вода с обем
1000 мЗ , чрез сглобяване на заводски огънати горещо поцинковани плоскости от
гофрирана стоманена ламарина, обшит от вътре със заварена мембрана от ПВХ
съгласно Виза за проектиране от 11.11.2016 г., съгласуван и одобрен Технически
проект на 01.12.2016 г. и Становище на Областна дирекция „Земеделие"
Сливен изх. № РД-06-4699/18.11.2016 г. Строежът е шеста категория и не подлежи
на приемане по реда на Наредба № 2 за държавно приемане и разрешаване
ползването на строежите в РБ и на въвеждане в експлоатация.
От
Главния архитект на Община Сливен е издадена Виза за проектиране от 11.11.2016
г. (на основание чл. 140, ал. 3 от ЗУТ, при условията на чл. 12, ал.З и чл.
147, ал.1 т.2 и ал.2 от ЗУТ и на чл. 2, ал.1, т.1 от Наредба № 19 за застрояване
в земеделски земи на съоръжение за обслужване на основното предназначение на
имота - резервоар за поливна вода с обем 340 мЗ на указаното място при спазване
на действащите нормативи), въз основа на която е изготвен е Инвестиционен
проект за обект „Резервоар за поливна вода с обем 338.3 мЗ в ПИ № 012037, м. „П."
в землището на с. С. с., с НТП „Нива" с Възложител „С. ч." ЕООД с. С.
с. и Изпълнител „Проектантско бюро 044 Сливен" във -фаза „Технически
проект" и части „Архитектурна", „СК" и „Трасировъчен план".
Към
проекта е приложено Становище на Областна дирекция „Земеделие" Сливен изх.
№ РД-06-4700/18.11.2016 г., във връзка с инвестиционното намерение за
застрояване в ПИ № 012037, м. „П." в землището на с. С. с. Община Сливен,
което е : „В имота може да бъдат изградени едноетажни стопански постройки за
съхранение на селскостопанска продукция и инвентар, в т.ч. и помещения за
обитаване в тях, резервоари и водоеми, хидромелиоративни съоръжения и др., без
да се извършва промяна на предназначението на земеделската земя. Определената с
виза за проектиране част от имота за застрояване да се обособи в новообразуван
имот с НТП - друг вид територия заета от селско стопанство."
Проекта
е със следните технически показатели : Площ на поземления имот - 5421 м2;
Застроена площ на площадката - 134 м2; Плътност на застрояване - 2.4 %. Проекта
съдържа и подробна количествена сметка за видовете СМР в част „СК".
Инвестиционен
проект за обект „Резервоар за поливна вода с обем 338.3 мЗ в ПИ № 012037, м. „П."
в землището на с. С. с., с НТП „Нива" е съгласуван и одобрен от Община
Сливен на 01.12.2016 г.
От
Гл. архитект на Община Сливен е издадено Разрешение за строеж № 306/02.12.2016
г. на „С. ч." ЕООД с. С. с. да извърши предвидените в одобрения проект
„Резервоар за поливна вода с обем 338.3 мЗ в ПИ № 012037, м. „П." в
землището на с. С. с., с НТП „Нива" СМР при следните условия : „На основание
чл. 148, ал. 1, 2 и 4, вр. с чл. 12, ал.3 и чл. 147, ал.1 т.2 и ал.2 от ЗУТ,
при условията на чл. 140, ал.1 и 3 от ЗУТ и на чл. 2, ал.1, т.1 от Наредба № 19
за застрояване в земеделски земи на съоръжение за обслужване на основното
предназначение на имота - да монтира на терена върху здрава основа и на пясъчна
настилка, подвижно съоръжение - резервоар за поливна вода с обем 1383,3 мЗ ,
чрез сглобяване на заводски огънати горещо поцинковани плоскости от гофрирана
стоманена ламарина, обшит от вътре със заварена мембрана от ПВХ съгласно Виза
за проектиране от 11.11.2016 г., съгласуван и одобрен Технически проект на
01.12.2016 г. и Становище на Областна дирекция „Земеделие" Сливен изх. №
РД-06-4700/18.11.2016 г. Строежът е шеста категория и не подлежи на приемане по
реда на Наредба № 2 за държавно приемане и разрешаване ползването на строежите
в РБ и на въвеждане в експлоатация.
Инвестиционния
проект за обект „Резервоар за поливна вода с обем 1000 мЗ в ПИ № 010019, м. „Г."
в землището на с. С. с.“, съгласуван и одобрен на 01.12.2016 г. предвижда
изпълнение на следните обобщени СМР: изкопни работи - 140 мЗ, кофражни работи -
112 м2, армировъчни работи - 816 кг, бетонови работи - 23 мЗ, трошен камък -
193 мЗ, пясъчна възглавница - 39 мЗ.
Инвестиционния
проект за обект „Резервоар за поливна вода с обем 338.3 мЗ в ПИ № 012037, м. „П."
в землището на с. С. с.", съгласуван и одобрен на 01.12.2016 г. предвижда
изпълнение на следните обобщени СМР : изкопни работи - 70 мЗ, кофражни работи -
78 м2, армировъчни работи - 583 кг, бетонови работи - 17 мЗ, трошен камък - 96
мЗ, пясъчна възглавница - 16 мЗ.
След
реализация на предвидените СМР по горните проекти и по начина на изграждане
съоръженията представляват масивни, монолитни конструкции трайно прикрепени към
земята пряко свързани с производството, които не могат да бъдат отделени от
терена и преместени на друго място.
Резервоарът
е вместилище за съхраняване на течности и газове. Може да бъде метален,
пластмасов или изработен от други материали контейнер, за съхраняване и
транспортиране на различни видове течности (петролни продукти, химикали, вода).
Силозът е съоръжение за съхранение на
насипни материали - зърно, цимент, пясък, фуражи, въглища и други. Най-често
силозите имат цилиндрична форма с коничен покрив и стоманена или стоманобетонна
конструкция.
В
конкретния случай предвидените резервоари за поливна вода са с цилиндрична
форма и със стоманена конструкция, поради което имат сходство със силозите със
стоманена конструкция по технология на изпълнение и статически изчисления на
конструкцията на опънни напрежения.
Процесните
резервоари за поливна вода представляват „Строежи" по смисъла на т. 38, §
5 от ДР на ЗУТ, за които са издадени Разрешения за строеж и са „шеста
категория", съгласно чл. 137, ал. 1, т. 6 от ЗУТ, каквато е посочена и в
издадените Разрешения за строеж.
Разходите
в таблица за допустими инвестиции, съгласно стойностна сметка на СМР,
представляващи разходи свързани със строителство или обновяване на сгради,
помещения и друга недвижима собственост и/или съоръжения, оборудване и машини,
различни от земеделска техника, които са монтирани в тях са : Технологично
оборудване включващо: резервоар, помпен възел, филтърен възел, торосмесващ
възел, водомер. Стоманобетонови площадки включващи: изкопни работи, кофражни
работи, армировъчни работи, бетонови работи, трошен камък, пясъчна възглавница.
Подробната
стойностна сметка на предвидените инвестиционни разходи по подмярка 4.1
„Инвестиции в земеделски стопанства" - Приложение № 5 към чл. 22, ал.1 по
Програма за развитие на селските райони включва разходите по създаване на
трайните насаждения, по ограждане на поземлените имоти, по технологично
оборудване за напояване и стоманобетонови площадки за монтаж на технологичното
оборудване, които са в общ размер на 283 147 лв. без ДДС.
Допустимите
инвестиционни разходи по проекта, свързани със строителство или обновяване на
сгради, помещения и на друга недвижима собственост и/или съоръжения, оборудване
и машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в тях са на обща
стойност - 204 457 лв. без ДДС, което представлява 72.20 % от общата стойност
на предвидената инвестиция.
Стойността
на СМР по проекта по подмярка 4.1 - по одобрените инвестиционни проекти за
изграждане на резервоарите за поливна вода и техническите проекти на системите
за капково напояване е: Технологично оборудване (включва резервоар, помпен
възел, филтърен възел торосмесващ възел, водомер) на стойност 176 271 лв. Стоманобетонови
площадки (включва изкопни работи, кофражни работи, армировъчни работи, бетонови
работи, трошен камък, пясъчна възглавница) на стойност 28 186 лв. Обща стойност
на СМР без ДДС е 204 457 лв.
Резервоарите
за поливна вода с обем 1000 мЗ в ПИ № 010019, м. „Г." и с обем 338.3 мЗ в
ПИ № 012037, м. „П." в землището на с. С. с. са „обекти" с определено
наименование, местоположение и самостоятелно функционално предназначение. В
случая идентификатор по ЗКИР след завършването им не може да им бъде даден тъй
като за с. С. с. Община Сливен няма одобрена кадастрална карта.
Строежите,
предмет на двата инвестиционни проекта, попадат в друга недвижима собственост
като вид строеж или съоръжения.
Горната
фактическа обстановка е несъмнена. Същата е установена въз основа на събраните
по делото писмени доказателства и изслушаната по делото експертиза, която като
обоснована, компетентна и неоспорена от страните съдът възприема изцяло.
Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата:
Оспореният
административен акт е съобщен на оспорващия с писмо с обратна разписка от 17.01.2018
г. Жалба срещу нея е подадена до Административен съд Сливен чрез
административния орган с вх.№ 01-2600/8462 от 26.01.2018 г. Подадена е от лице
непосредствен адресат на акта, с който се засягат негови права и законни
интереси. В този смисъл жалбата е процесуално допустима, като подадена от
надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по
чл.149, ал.1 АПК:
По основателността на жалбата:
Жалбата
е основателна.
В
съответствие с чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява
законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички
основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от
оспорващия.
Предмет
на съдебен контрол е заповед, издадена от изпълнителния директор на
ДФ"Земеделие"-РА, като краен административен акт на реализирана
процедура по преценка за наличие на основание за подпомагане на земеделски
производител по подмярка 4.1"Инвестиции в земеделското стопанство" от
Мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на
селските райони 2014-2020 г.
Заповедта
е издадена от компетентен административен орган. Съгласно чл. 42, ал. 1 от
Наредба № 9 от 21.03.2015 г., изпълнителният директор на Разплащателната
агенция се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за
финансиране на заявлението за подпомагане, като според чл. 20а, ал.1 и ал.2,
т.2 от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен
директор на Разплащателната агенция, който представлява същата. Изложеното
налага извод, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган,
в кръга на неговите правомощия.
Заповедта
е изготвена в законоустановената писмена форма, съобразно чл. 59, ал.1 от АПК,
с излагане на фактически и правни основания, и с посочване на мотиви за отказ.
Съгласно Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г., ОСГК на ВС, мотивите към
административния акт или към резолюцията за отказ могат да бъдат изложени и отделно
от самия акт, в препроводителното писмо или в друг документ към изпратената
преписка, като не е необходимо да съвпадат по време издаването на
административния акт или отказа и излагането на съображенията, по които
административният орган е стигнал до едното или другото разрешение. В случая
мотиви за отказ се съдържат в оспорената заповед – административният орган е
посочил, че заявлението за подпомагане на кандидата е получило 44 точки при
класирането съгласно критериите за подбор и поради недостатъчен бюджет на
подмярката на осн. чл. 39, ал.1, т.5 във връзка с чл. 41, ал.1, и ал.2 от
Наредба № 9 от 21.03.2015 г. получава пълен отказ за финансиране.
Съображения
за получените 44 точки при класирането на заявлението на „С. ч." ЕООД с. С.
с. се съдържат в представената като част от преписката Таблица за
избор(оценка), както и в изготвеното писмо изх.№ 02-2600/1531 от 05.07.2017 г.
от зам.изпълнителния директор на ДФ"Земеделие" по възражението срещу
оценката с вх.№ 02-2600/1531 от 24.03.2017 г. до Изпълнителния директор на
ДФ"Земеделие".
Органът
е преценил, че не следва да предостави 10 точки по критерий 8.3 "Проекти с
инвестиции в строителство или обновяване на сгради, помещения или на друга
недвижима собственост пряко свързани с производство, съхраняването и
подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и
машини различни от земеделска техника, които са монтирани в тях", т.к. заявените
за подпомагане разходи били за създаване на трайни насаждения, капково напояване,
площадка за монтаж на резервоари, водни помпи, резервоари, филтри и автоматика.
Такава дейност не се вземала под внимание за покриване на минималното изискване
от 65 % по критерия.
В
тази част съдът счита извършената преценка по критерия за неправилна. Видно от
приложения Бизнес план и заключението на вещото лице допустимите инвестиционни
разходи по проекта, свързани със строителство или обновяване на сгради,
помещения и на друга недвижима собственост и/или съоръжения, оборудване и
машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в тях, са на обща
стойност - 204 457 лв. без ДДС, което представлява 72.20 % от общата стойност
на предвидената инвестиция. Тези разходи са за доставка на технологично
оборудване (включващо резервоари, помпен възел, филтърен възел торосмесващ
възел, водомер) на стойност 176 271 лв. и изграждането на стоманобетонови
площадки (включващо изкопни работи, кофражни работи, армировъчни работи,
бетонови работи, трошен камък, пясъчна възглавница) на стойност 28 186 лв.. В
тази сума не са включени разходи за създаване на трайни насаждения и изграждане
на капково напояване.
Несъмнено
предвидените разходи от 204 457 лв. без ДДС попадат в обхвата на критерий 8.3
от Приложение № 7 към Наредба № 9/2015 г., тъй като представляват строителство
и съоръжения пряко свързани с производството на продукция за продажба и не
представляват земеделска техника. Обстоятелството, че предвидените СМР и
съоръжения не са изрично изброени в насоки и указания от Управляващия орган по
чл.35 ал.7 от Наредба № 9/2015 г., не може да изключи предвидени инвестиционни
разходи, които отговарят на изискването по
т.8.3 от Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5
от същата наредба, след като над 65 % от допустимите инвестиционни
разходи по проекта са свързани със строителство или обновяване на сгради,
помещения и на друга недвижима собственост и/или съоръжения, оборудване и
машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в тях. Посочените
указания и насоки не биха могли да съдържат всички потенциални инвестиции в
производството и съхранение на селскостопанска продукция, поради което следва
да се приеме, че изброяването в тях е примерно. Независимо от това, с насоките
на МЗХГ е предвидено подпомагане на съоръжения с конструкции за трайни
насаждения, пряко свързани с производството на селскостопанска продукция,
каквито представляват и тези предвидени за подпомагане от оспорващия. Не на
последно място, за подпомагане са предвидени изграждането на силози, които
конструктивно се доближават до резервоарите за напояване.
Съгласно
чл.32 ал.1 т.10 от Наредба № 9/2015 г. разходи за рехабилитация на съществуващи
и изграждане на нови напоителни системи и оборудване, включващи изграждането на
нови и подобряване на съществуващи мрежи в стопанствата, водовземни съоръжения,
включително кладенци и съоръжения за съхранение на вода, както и закупуване на
техническо оборудване за тяхната експлоатация, включително нови тръбопроводи,
системи за капково напояване, инсталации за дъждуване, помпени станции,
техники/съоръжения за съхраняване/опазване на водата, и др, представляват допустими
разходи в рамките на земеделското стопанство. Доколкото част от тези разходи са
предвидени за строителство и закупуване на съоръжения за производство на
селскостопанска продукция, то неправилно за тях не са предоставени точки при
ранкиране на заявлението на оспорващия.
С
оглед на това е необходимо да се извърши нова преценка за съответствие на
инвестицията по критерия 8.3. от Приложение № 7.
При
преценката по същество за съответствие на издадената заповед с
материалноправното основание за издаването й – разпоредбата на чл. 39, ал.1,
т.5 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., съдът счита, че неправилно е приложен
законът. По делото не са представени доказателства, че преди издаване на
заповедта е приключил процесът на реално договориране по мярката, разписан в
чл. 41 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., поради което и не е налице хипотезата
на недостатъчен бюджет, който да обоснове отказ за финансиране.
Аргументът,
че няма бюджет по мярката може да мотивира отказ, само ако недостигът на
парични средства за обявения прием е налице при решаване на въпроса за
подпомагане от компетентния орган по конкретното заявление, т.е. отпуснатите
средства следва да са изчерпани като резултат от уважени заявления за
финансиране по същата мярка и сключени договори. Видно от обстоятелствената
част на заповедта и от приложените в преписката докладни записки от името на
Директора на Дирекция"ДПМРСР" в периода на обявения със Заповед № РД
09-755 от 04.10.2016 г. на МЗХ прием са постъпили 3165 броя заявления, със
заявена финансова помощ в размер 1 497 406 525.03 лв., която надхвърля по
размер бюджета на мярката - левовата равностойност на 237 000 000 евро (463 524
600.00 лв.), но този факт сам по себе си не е основание за отказ за финансиране
(пълен или частичен). Следва да се посочи изрично в акта кога се е изчерпал
одобреният финансов ресурс и това основание да е налице при издаването на
заповедта за отказ. С Докладна записка вх.№ 03-0416/381 от 12.12.2017 г. на
Директора на Дирекция"ДПМРСР" е направено предложение за отказ за
финансиране на 2259 бр. заявления да подпомагане поради недостатъчен бюджет. Видно
от същата докладна записка сключени договори за финансово подпомагане към тази
дата има само по отношение на подадени 372 заявления, с които е ангажиран
финансов ресурс в размер на 146 108 263,19 евро. Т.е. процесът по реално
договориране по мярката не е приключил и останалият ресурс до пълния размера на
бюджета от 237 000 000 евро не е изчерпан. Едва след сключването на договори за
размера на целия бюджет по мярката, ще е налице недостатъчен бюджет за
финансиране на следващите класирани заявления.
Освен
това видно от Докладна записка вх.№ 03-0416/381 от 12.12.2017 г. на Директора
на Дирекция"ДПМРСР" до Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие"
(л.355) ДФ"Земеделие" може да предприеме действия съгласно чл. 39,
ал.1, т.5 от Наредба № 9 от 2015 г. за заявленията, които не попадат в обхвата
на 130% от бюджета, определен със заповедта за прием. Извън този обхват попадат
всички заявления, получили 52 и по-малко точки. В случай, че на оспорващия
бъдат признати пълния размер точки по критерий 8.3 от Приложение № 7 към
Наредба № 9/2015 г., то би формирал общ резултат от 54 точки, от което следва
че неговото искане за финансиране би попаднало в обхвата на 130% от бюджета,
определен със заповедта за прием.
Следователно
обжалваната заповед е издадена при недоказано фактическо основание и съответно
при неправилно приложение на материалния закон. Същата следва да се отмени,
като по правилото на чл. 173 от АПК преписката се върне на административния
орган за ново произнасяне, тъй като естеството на административния акт не
позволява решаване на спора по същество от съда.
Оценката
и класирането, издаването на заповед за пълно (частично) финансиране или отказ
е изцяло в компетентността на административния орган, на когото с нормативен
акт е предоставено правомощие да определи лицата, на които следва да се отпусне
помощ, съотв. и размера на предоставената помощ. Поради изложеното преписката
следва да бъде изпратена на органа за ново произнасяне за оценяване на проекта
по критериите разписани в Приложение № 7, към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9 от
21.03.2015 г. При новото разглеждане органа, следва да се съобрази с изложените
в решението мотиви по отношение на критерий 8.3 от приложение № 7, по който
проектът не е получил точки, както и преценката за бюджет за финансиране на
заявлението да бъде извършена въз основа на сключените вече договори за
подпомагане по същата мярка в рамките на обявения прием.
При
този изход на спора е основателно заявеното от страна на жалбоподателя искане
за присъждане на разноски. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК в тежест на
ответника по жалбата следва да се възложат направените по делото разноски, за
заплатена държавна такса в размер на 1700 лв. и внесен депозит за вещо лице в
размер на 200 лв.. Искането за присъждане на адвокатски хонорар в размер на 1500
лв. е неоснователно, тъй като по делото не са представени доказателства за
такива разноски. В този смисъл съдът не следва да се произнася по възражението
на насрещната страна за прекомерност на заплатения от жалбоподателя адвокатски
хонорар.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал.2 и чл. 173, ал.2 от АПК съдът,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/6668/16.12.2017 г. на Изпълнителния директор
на ДФ "Земеделие" гр.София.
ВРЪЩА на Изпълнителния директор на Държавен фонд
"Земеделие" гр. София преписката по заявление за подпомагане по
подмярка 4.1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от Програмата за
развитие на селските райони 2014-2020 г. с ИД № 20/04/1/0/02345 и УРН 184612 подадено
от „С. ч.” ЕООД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление с. С. с.,
общ. С., ул. „*“ № *, за ново разглеждане и произнасяне при спазване на
указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени с мотивите на
настоящото решение.
ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" гр. София, да заплати
на „С. ч.” ЕООД, ЕИК *******, със
седалище и адрес на управление с. С. с., общ. С., ул. „*“ № *, направените по
делото разноски в размер на 1900 (хиляда и деветстотин лева).
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на
страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен
съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: