Решение по дело №142/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 февруари 2020 г. (в сила от 20 февруари 2020 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20197190700142
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е  № 10

 

гр. Разград, 20.02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на четвърти февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА – СТОЕВА

МАРИН МАРИНОВ

с участието на секретаря Ралица Вълчева и прокурора ТИХОМИР ТОДОРОВ като разгледа докладваното от съдия Робева КАД № 142 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК.

Постъпила е касационна жалба от Комисията по чл. 37и, ал. 10 ЗСПЗЗ, представлявана от Ц. Ц., подадена от пълномощника К. Д. – юрисконсулт в ОД „Земеделие“ – Търговище, против Решение № 493/27.08.2019 г., постановено по гр. дело № 124/2019 г. по описа на Районен съд – гр. Търговище, с което е отменен издадения от нея Констативен протокол от 23.06.2017 г. и преписката е изпратена на административния орган за ново произнасяне относно разпределението на пасища, мери и ливади от ДПФ само по отношение заявленията на лицата, които са се включили в процедурата по чл. 37и, ал. 10 от самото ѝ начало. В жалбата се твърди, че решението е недопустимо и неправилно, за което се излагат подробни съображения. Иска се да бъде отменено, като бъде отхвърлено оспорването на административния акт. 

Ответникът по жалбата Х. Е. Х. от гр. О. счита жалбата за неоснователна и моли решението да бъде оставено в сила.

Окръжният прокурор на Окръжна прокуратура – Разград дава заключение, че решението е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Заинтересованите страни ЕТ„Олимп 131 И. Ш.“ - гр. Омуртаг, „Биоелит“ ЕООД - гр. Търговище, М. М. Б. от с. К., общ. Омуртаг, Н. Е. Х. от с. В. К., общ. Омуртаг, С. С. А. от с. К., общ. Омуртаг, Ш. Ю. Х. от с. П., общ. Омуртаг, М. И. И. от с. З. М., общ. Омуртаг, „ТУС“ ЕООД - с. Камбурово, общ. Омуртаг, И. Х. Х. от с. И., общ. Омуртаг, И. М. С. от с. П., общ. Омуртаг, Д. К. С. от с. П., общ. Омуртаг, Е. С. С. от с. П., общ. Омуртаг, Х. С. Х. от с. П., общ. Омуртаг, А. М. Х. от гр. О., „Еко Шипка“ ООД - гр. Омуртаг и М. А. О. от с. Ц., общ. Омуртаг не ангажират становище по делото.

Разградският административен съд при извършената проверка на оспореното решение съобразно чл. 218 и чл. 220 АПК намери следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в срока по чл. 211, ал. 1 АПК и срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд – Търговище е отменил  Констативен протокол от 23.06.2017 г. на Комисията по чл. 37и, ал. 10 ЗСПЗЗ, назначена със заповед № РД-05-2299 от 21.06.2017 г.  на директора на ОДЗ – Търговище, и е изпратил преписката на административния орган за ново произнасяне относно разпределението на пасища, мери и ливади от ДПФ само по отношение заявленията на лицата, които са се включили в процедурата по чл. 37и, ал. 10 ЗСПЗЗ от самото ѝ начало, като при повторното разглеждане и произнасяне се спазят всички изисквания по чл. 37и ЗСПЗЗ, съответно ППЗСПЗЗ. За да постанови този резултат, първоинстанционният съд е приел, че оспореният пред него административен акт е бил издаден при допуснато съществено нарушение  на процедурата по чл. 37и ЗСПЗЗ – отменително основание по чл. 146, т. 3 АПК.

От фактическа страна е установено, че с протокол от 26.04.2017 г. на комисия по чл. 37и,  ал. 6 ЗСПЗЗ, назначена със заповед № 19/16.01.2017 г. на кмета на Община – Омуртаг, е било извършено разпределение на земеделски земи - пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд на Община – Омуртаг за стопанската 2017/2018 година между 23 кандидати – животновъди, притежаващи или ползващи животновъдни обекти, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ на територията на общината, които са подали заявления в срока по чл. 37и, ал. 5 ЗСПЗЗ – до 10.03.2017 г.

След извършеното разпределение поради недостиг на общински пасищни площи част от кандидатите са подали заявления до ОДЗ – Търговище да им бъдат разпределени пасища, мери и ливади от държавния поземлен фонд. Това са:  ЕТ„Олимп 131 – И. Ш.“ /4 заявления/,  “Биоелит” ЕООД,  М. А. О., Н. Е. Х., „Еко Шипка“ ООД, Ф. И. Ъ., Х. Е. Х., М. И. И., „Еко Шипка“ ООД. Заявленията са били подадени в срока по чл. 37и, ал. 9 ЗСПЗЗ – до 10.06.2017 г.

В същия срок са подали заявления и М. М. Б., С. С. А., Ш. Ю. Х. и „ТУС“ ЕООД, които не са кандидатствали за определяне на пасищни площи от общинския поземлен фонд.

На 12.06.2017 г. са постъпили още 9 заявления от следните собственици/ползватели на животновъдни обекти, които също не са  участвали в разпределението на пасищните площи от общинския поземлен фонд: Ф. А. Н., И. Х. Х., А. М. Х., И. М. С., Д. К. С., Е. С. С., Е. М. Х., Х. М. Х. и Х. С. Х.

 Подадените до ОДЗ – Търговище общо 24 заявления от 21 кандидати са били разгледани на заседание на 23.06.2017 г. на Комисията по чл.37и, ал. 10 ЗСПЗЗ, която е извършила разпределение на пасища, мери и ливади от държавния поземлен фонд. На част от кандидатите, в това число на ответника Х. Е. Х., не са били разпределени пасищни земи поради липса на свободни имоти в землището, в което е животновъдният обект или в съседни на него.

С оглед на горното законосъобразен е изводът на районния съд съд, че Комисията по чл. 37и, ал. 10 ЗСПЗЗ е нарушила правилата по чл. 37и ЗСПЗЗ. Правилно съдът е отбелязал, че процедурата по разпределение на  пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд е строго формална и протича на етапи, които са последователни и взаимосвързани. По реда на чл. 37и, ал. 5 и ал. 6 ЗСПЗЗ се извършва разпределение на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд между правоимащи лица, които са подали заявления до кмета на общината в срок до 10 март. Съгласно чл. 37и, ал. 7 ЗСПЗЗ при недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището към разпределените по реда на ал. 6 имоти съответната комисия извършва допълнително разпределение в съседно землище, община и област. Съгласно чл. 37и, ал. 9 ЗСПЗЗ при недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд след разпределението по ал. 7 в съответното и съседни землища, по заявление от правоимащото лице в срок до 10 юни, комисията по ал. 6 предоставя служебно на министъра на земеделието, храните и горите или оправомощено от него лице протоколите по ал. 6 и/или ал. 7 и копие от заявлението за допълнително разпределение на имоти от държавния поземлен фонд. След това и в съответствие с чл. 37и, ал. 10 ЗСПЗЗ комисия, назначена от директора на областната дирекция "Земеделие", разпределя допълнително необходимата за всеки кандидат площ по реда на ал. 4 в съответното и/или съседни землища. Законодателят е указал, че се разпределя допълнително необходимата за всеки кандидат площ, което означава, че този кандидат следва да е участвал в разпределението на площите от общинския поземлен фонд, те да са се оказали недостатъчни и тогава да е заявил нуждата си от допълнителни площи от държавния поземлен фонд. Именно недостигът на пасищни площи от общинския поземлен фонд е условие за разпределение на такива площи от държавния поземлен фонд. Следователно участници в това разпределение могат да бъдат само животновъдите, подали заявления до кмета на общината. В нарушение на закона комисията по чл. 37и, ал. 10 ЗСПЗЗ е допуснала до участие в процедурата пред нея и други кандидати, и им е разпределила съответни имоти. Нарушението е съществено, защото е повлияло върху съдържанието на протокола, съответно върху извършеното с него разпределение на пасищните площи. Порокът засяга както решението на комисията по отношение на заявителя Х. Е. Х., така и цялостното разпределение. Поради това неоснователно е оплакването, че първоинстанционният съд е излязъл извън предмета на съдебния контрол.

Неоснователен е доводът на жалбоподателя за недопустимост на оспореното решение поради произнасяне свръх петитум. Жалбата до районния съд съдържа две алтернативни искания – за обявяване на обжалвания административен акт за нищожен или за отмяната му като незаконосъобразен. Второто искане е било удовлетворено, поради което съдът не се е произнесъл извън заявения петитум.

Не може да бъде споделено и възражението, че дори лицата, неподали заявление до кмета на общината, да не бяха допуснати до разпределение на мери и пасища от държавния поземлен фонд, то комисията пак би била в обективна невъзможност да разпредели такива на ответника Х. Този въпрос може да бъде обсъждан само след новото разглеждане на преписката и след съставяне на процесуално законосъобразен протокол със съответните мотиви относно наличието или липсата на материалноправните предпоставки за предоставяне на имоти от държавния поземлен фонд.

С оглед на горното касационната инстанция намира, че оспореното решение е валидно, допустимо и правилно, поради което следва да бъде оставено в сила.

 Предвид изхода на делото в полза на ответника следва да бъдат присъдени направените от него разноски в касационното производство в размер на 300 лв. за адвокатско възнаграждение. Същите са своевременно заявени и платени, за което са представени доказателства.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 493/27.08.2019 г., постановено по гр. дело № 124/2019 г. по описа на Районен съд – гр. Търговище.

ОСЪЖДА Областна дирекция „Земеделие“ – Търговище да заплати на Х. Е. Х. за разноски в касационното производство сумата 300 лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

                                                                       ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/

 

                                                                                            2.  /п/