Решение по дело №118/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 май 2019 г. (в сила от 30 май 2019 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20197140700118
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2019 г.

Съдържание на акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

  214/08.05.2019г.

 

                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана в съдебно заседание на двадесет и пети април през две хиляди деветнадесета година в състав :  

 

                                                         Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                               

 

при секретар       А*** Л*** разгледа

Адм.дело №118/2019г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

 

            Производството е по реда на чл.45, ал.4 Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) във вр. с чл.145 и сл. Административно-процесуален кодекс (АПК)

         Образувано е по повод жалба на Кмета на Община Бойчиновци, с които се иска да се бъде отменено като незаконосъобразно Решение №454 от Протокол №48/27.02.2019г. на Общински съвет Бойчиновци, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА: 1. Общински съвет Бойчиновци дава съгласие да бъде извършено почистване и ремонт на всички отводнителни канали, намиращи се в регулацията на населените места или урбанизираните територии на община Бойчиновци; 2. Общински съвет Бойчиновци дава съгласие от бюджета на община Бойчиновци за 2019 година да бъдат отделени необходимите средства, за извършване на ремонтни дейности на отводнителните канали, намиращи се в регулацията на населените места или урбанизираните територии на община Бойчиновци; 3. Правилното и законосъобразно изпълнение на взетото решение се възлага на кмета на община Бойчиновци. В се поддържа, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, тъй като е постановен в противоречие с материалния закон при съществени нарушения на административнопроизвоствените правила. По същество на спора оспорващия, чрез пълномощника си адвокат А*** , поддръжа жалбата си и моли да бъде отменен оспорения административен акт, като моли присъждане на разноски по делото.

         Общински съвет Бойчиновци, представляват от Председателя на общинския съвет, оспорва жалбата и излага доводи, че оспореното решение е законосъобразно.

 Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид развитите доводи в протеста, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛЕНА.

 Предмет на спора е законосъобразността на Решение №454 от Протокол №48/27.02.2019г. на Общински съвет Бойчиновци, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА: 1. Общински съвет Бойчиновци дава съгласие да бъде извършено почистване и ремонт на всички отводнителни канали, намиращи се в регулацията на населените места или урбанизираните територии на община Бойчиновци; 2. Общински съвет Бойчиновци дава съгласие от бюджета на община Бойчиновци за 2019 година да бъдат отделени необходимите средства, за извършване на ремонтни дейности на отводнителните канали, намиращи се в регулацията на населените места или урбанизираните територии на община Бойчиновци; 3. Правилното и законосъобразно изпълнение на взетото решение се възлага на кмета на община Бойчиновци.  Обжалваното решение на органа на местно самоуправление е взето по повод докладна записка на общински съветник, след проведен дебат на заседание на Общински съвет Бойчиновци, като е посочено правното основание за приемането му без да се отразяват мотиви, които да обосновават вземането му.

Настоящата съдебна инстанция, въз основа на събраните доказателства, като взе предвид становищата на страните, формира следните правни изводи по същество на спора:

В рамките на служебна проверка за законосъобразност на обжалваното решение, която настоящият съдебен състав дължи на основание чл.168, ал.1 АПК, се установява, че решението е взето при липса на компетентност на органа на местното самоуправление, което налага въпреки липсата искане за обявяване на нищожността му, да бъде обявено за нищожно при съобразяване на разпоредбата на чл.168, ал.2 АПК.

Това е така, тъй като обжалваното решение на Общински съвет Бойчиновци е взето на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА, съгласно който общинския съвет решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител. С обжалваното решение, органа на местно самоуправление е решил въпроси, който макар и да са от местно значение са от изключителна компетентност на други органи, като задълженията и реда за упражняването им са регламентирани от Закона за водите (ЗВ), който се явява специален закон по отношение на ЗМСМА, тъй като регламентира и урежда собствеността и управлението на водите на територията на Република България като общонационален неделим природен ресурс и собствеността на водностопанските системи и съоръжения.

Разпоредбата на чл.137 ЗВ изчерпателно очертава кръга на дейностите регламентирани като защита от вредното въздействие на водите. Разпоредбата на чл.138 ЗВ регламентира, че защитата по чл.137 ЗВ е оперативна и постоянна, като в разпоредбата на чл.138, ал.4, т.5 ЗВ предвижда, че проводимостта на речните корита е в кръга на дейностите от постоянна защита. Разпоредбата на чл.140, ал.3 ЗВ предвижда, че дейностите по чл. 138, ал. 4, т. 5, чието осъществяване се осигурява от областните управители и кметовете съгласно ал. 4, 5 и 6, се финансират и от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет, при условие че са включени в Годишния план за изпълнение на Националната програма за намаляване на риска от бедствия, тоест не е предвидена възможност общинския съвет да дава съгласие за разходване на средства от общинския бюджет за извършване на тези дейности, респективно вземането на такова решение е извън обхвата на компетентност на органа на местно самоуправление.

Разпоредбата на чл.140, ал.4 ЗВ предвижда, че когато почистването на речните легла, които съгласно легалната дефиниция дадена с §1, т.81 ДР ЗВ са елемент от релефа, по който временно или постоянно се формира повърхностно водно течение и включва речно корито и крайбрежните заливаеми ивици, е в границите на урбанизирана територия 1. Кметът на общината назначава със заповед междуведомствена комисия, включваща представители на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" - МВР, съответната басейнова дирекция, съответната РИОСВ, Изпълнителната агенция по горите, общината, експерти-еколози и други технически лица; 2. Кметът на общината ежегодно със заповед определя участъците от реката, чиято проводимост е намалена по причини, изискващи дейностите по ал. 3, въз основа на констативен протокол, получен чрез оглед от общинската администрация на състоянието на речните легла в границите на населените места. Така разписаните разпоредби на ЗВ, който както стана дума по-горе е специален закон по отношение на ЗМСМА, дават изрична компетентност на кметовете на съответната община по въпросите, които са предмет на обжалваното решение на органа на местно самоуправление, като в разпоредбите на чл.140, ал.4, т.4 ЗВ изрично са предвидени и съответните задължения, които има кмета на община, тоест в случая органа на местно самоуправление не е имал материална компетентност да дава съгласие и да възлага правилно и законосъобразно изпълнение на решение за извършване на дейности, които по силата на материалния закон са от изключителна компетентност на Кмета на Община Бойчиновци.

Пълнотата изисква да се отбележи, че сочените от оспорващия нарушения на административнопроизводствените правила, които са свързани с нарушаване на процедурата за вземане на решението от органа на местно самоуправление, не се установяват от събраните по делото доказателства. Докладната от общинския съветник е разгледана надлежно от компетентните комисии на органа на местно самоуправление, като отрицателното становище на компетентните комисии не е било пречка за разглеждането и от органа за местно самоуправление. В хода на заседанието има взето становище от председателите на компетентните комисии, проведено е гласуване при което е имало необходимото мнозинство за вземане на решението, но както стана дума по-горе това решение не е от компетентността на органа на местно самоуправление, което налага да бъде обявено за нищожно по изложените мотиви.

Настоящият съдебен състав счита, че искането за присъждане на разноски по делото в полза на оспорващия е неоснователно, тъй като видно от Договор за правна защита №0081226, в случая плащането на сумата от 500 лева е извършено от Кмета на община Бойчиновци, тоест адвокатското възнаграждение е платено със средства от бюджета на Община Бойчиновци, като ако бъде осъден ответника, чрез юридическото лице Община Бойчиновци, ще следва Община Бойчиновци да плати сама на себе си разноските по делото. Следва да се отбележи, че общинския съвет не е самостоятелно юридическо лице, което да разполага с бюджет извън този на общината, тоест в случая е безпредметно да се претендира присъждане на разноски, който са сторени от бюджета на Община Бойчиновци да бъдат платени на Община Бойчиновци, като ответник по настоящето съдебно производство.  

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че  обжалваното Решение №454 от Протокол №48/27.02.2019г. на Общински съвет Бойчиновци, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА: 1. Общински съвет Бойчиновци дава съгласие да бъде извършено почистване и ремонт на всички отводнителни канали, намиращи се в регулацията на населените места или урбанизираните територии на община Бойчиновци; 2. Общински съвет Бойчиновци дава съгласие от бюджета на община Бойчиновци за 2019 година да бъдат отделени необходимите средства, за извършване на ремонтни дейности на отводнителните канали, намиращи се в регулацията на населените места или урбанизираните територии на община Бойчиновци; 3. Правилното и законосъобразно изпълнение на взетото решение се възлага на кмета на община Бойчиновци е нищожен административен акт, предвид което на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

         ОБЯВЯВЯ ЗА НИЩОЖНО Решение №454 от Протокол №48/27.02.2019г. на Общински съвет Бойчиновци, с което на основание чл.21, ал.1, т.23 ЗМСМА: 1. Общински съвет Бойчиновци дава съгласие да бъде извършено почистване и ремонт на всички отводнителни канали, намиращи се в регулацията на населените места или урбанизираните територии на община Бойчиновци; 2. Общински съвет Бойчиновци дава съгласие от бюджета на община Бойчиновци за 2019 година да бъдат отделени необходимите средства, за извършване на ремонтни дейности на отводнителните канали, намиращи се в регулацията на населените места или урбанизираните територии на община Бойчиновци; 3. Правилното и законосъобразно изпълнение на взетото решение се възлага на кмета на община Бойчиновци.

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: