№ 249
гр. Стара Загора, 04.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и шести май през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Тодор Минов
при участието на секретаря Деяна Ив. Генова
като разгледа докладваното от Тодор Минов Административно наказателно
дело № 20225530201185 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Обжалван е електронен фиш серия Г № 0038364 от 25.10.2021 година, издаден
по образец на Министъра на вътрешните работи от ОД на МВР град Стара Загора.
В жалбата и в съдебно заседание, чрез процесуалния представител на
жалбоподателя се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалвания електронен
фиш.
Въззиваемият, редовно и своевременно призован не изпраща представител и
не взема становище по основателността на подадената жалба.
Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията на
жалбоподателя, събраните по делото доказателства и взе предвид становищата и доводите
на страните намери за установено следното:
Жалбата е подадена е от лице имащо право на това, като разгледана по
същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.
С обжалвания електронен фиш на жалбоподателя е наложено наказание
„имуществена санкция” в размер на 2000 лева за нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от Кодекса
за застраховането, във връзка с чл.638, ал.1, т.2 от Кодекса за застраховането, изравящо се в
това, че на 25.10.2021 година, в 10.59 часа в град Стара Загора, път I-5 км 236+100 на
разклона за фирма Мегатрон, управлява /какво?/ в посока към град Хасково, при
ограничение 50 км/час, въведено с пътен знак В-26. Заснето с ATCC CAM S1 и е приспаднат
километров толеранс – 3 км с МРС „СКАНИЯ Р 420 ла 4Х2 МНА вид ВЛЕКАЧ с
регистрационен № СН 3747 АР, с което е установено нарушение по КЗ, без да е каквото и да
1
било описание на изпълнителното деяние на самото административно нарушение. Към
фиша е приложен снимков материал, удостоверяващ, че автомобила е бил управляван със
скорост 65 км в час, при ограничение 50 км в час.
При съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът
намира, че обжалваният електронен фиш е незаконосъобразен по следните съображения:
Съгласно санкционната разпоредба на чл.638, ал.1, т.2, на лице по чл.483, ал.1,
т.1, всяко лице, което притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на
територията на Република България и не е спряно от движение, което не изпълни
задължението си да сключи задължителна застраховка „Гражданска отговорност” на
автомобилистите, се налага имуществена санкция от 2000 лева – за юридическо лице или
едноличен търговец.
Съгласно ал.4 на същата разпоредба, когато с автоматизирано техническо
средство или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма
сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска
отговорност” на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага
глобата или имуществената санкция по ал.1. В случая е налице именно тази хипотеза.
Съдът намира, че при реализиране на наказателната отговорност е допуснато
съществено процесуално нарушение във връзка с наложена имуществена санкция с ЕФ.
Съгласно чл.647, ал.3 от КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или система е
установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и
действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност”
на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата.
Съгласно нормата на чл.647, ал.4 от КЗ, правилата за издаване на електронен фиш при
установено с АТСС нарушение на КЗ са тези по Закона за движението по пътищата. В
разпоредбата на чл.189, ал.4, изр.2 от този закон /нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от
2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017г./ е предвидено,
че електронният фиш трябва да съдържа данни за териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане.
Следователно наказващият орган и в хипотезата на издаден електронен фиш за
установено с АТТС нарушение на КЗ е длъжен да сочи конкретните обективни признаци на
вмененото нарушение, а не само цифрово да изписва нарушената материалноправна норма.
В обжалвания Електронен фиш, серия Г, № 0038364 на ОД на МВР Стара Загора, описание
на конкретното нарушение от обективна страна не се съдържа. Това представлява
нарушение на особените процесуални правила, предвидени в Закона за движението по
пътищата, към който приложимият КЗ препраща. То е съществено по своя характер,
2
доколкото липсата на описание на обективните признаци на нарушението винаги води до
нарушение на правото на защита на наказаното лице, респективно до отмяна на
санкциониращия го акт. В тази смисъл решение № 453 от 16.12.2019 година, постановено по
к.а.н.дело № 462/2019 година по описа на Административен съд град Стара Загора.
Предвид гореизложеното обжалваният електронен фиш се явява
незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.
С оглед направеното искане съдът присъди реализираните разноски за правна
помощ от страна на жалбоподателя.
Воден от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш серия Г № 0038364 от 25.10.2021
година, издаден по образец на Министъра на вътрешните работи от ОД на
МВР град Стара Загора, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в
четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните пред
Административен съд град Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
3