Решение по дело №924/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 819
Дата: 1 юли 2020 г.
Съдия: Евгения Иванова Баева
Дело: 20207050700924
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

         /01.07.2020 година, гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, Х КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и пети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВГЕНИЯ БАЕВА

 

ЧЛЕНОВЕ : 1. РАЛИЦА АНДОНОВА

 

2. НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

при секретаря ДОБРИНКА ДОЛЧИНКОВА и при участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР АТАНАСОВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ БАЕВА к. адм. д. № 924 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 221 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалбата на „Опрев Транс“ ООС със седалище и адрес на управление гр. Аксаково, област Варна срещу постановеното по НАХД № 4924/2019 година по описа на Районен съд - Варна, 45-ти състав, Решение № 269/14.02.2020 година, с което е потвърдено Наказателно постановление № 23-0000395/22.07.2019 година на началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Варна.

Жалбоподателят твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно, като постановено при неправилно приложение на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК). Твърди, че въззивният съд неправилно е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди, че наказателното постановление не съдържа реквизитите по чл. 57, ал. 1, т.т. 5 и 6 от ЗАНН. Твърди, че нарушението не е извършено. Моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение и да постанови друго, с което да отмени наказателното постановление.

В съдебно заседание, жалбоподателят не изпраща представител. В писмено становище от 22.06.2020 година излага подробните си съображения.

Ответникът по касационната жалба, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по същество.

Представителят на Окръжна прокуратура - Варна изразява становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд – Варна, Х-ти касационен състав, след преценка на наведените с жалбата касационни основания и представените в хода на административнонаказателното и въззивното производство доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Въз основа на събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства въззивният съд правилно е приел, че на 04.10.2018 година водачът Васил Петров Опрев е управлявал товарен автомобил „Ивеко“, кат № 3, с рег. № *****с карта за квалификация № Р196593/19.12.2017 година, валидна за категории „D“ и „D+Е“, при необходима за управление на моторното превозно средство карта за квалификация за категория „С“ и „С+Е“. Съдът е приел, че превозвачът е осъществил състава на административно нарушение по чл. 96г, ал. 1, пр. 2, вр. чл. 7б, ал. 1 от Закона за автомобилните превози. Въззивният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Настоящият състав споделя извода на въззивния съд, че наказателното постановление отговаря на изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. В същото се съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, както и обстоятелствата, при които е извършено. Наказващият орган е посочил точно и ясно датата на извършване на нарушението – 04.10.2018 година. В наказателното постановление е посочено, че дружеството е нарушило разпоредбата на чл. 7б, ал. 1 от Закона за автомобилните превози. Наказващият орган е изпълнил задължението си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН.

Изискването за квалификация на водачите е залегнало в Директива 2003/59/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 юли 2003 година относно начална квалификация и продължаващо обучение на водачи на някои пътни превозни средства за превоз на товари или пътници, за изменение на Регламент (ЕИОЧ № 3820/85 на Съвета и Директива 91/439/ЕИО на Съвета и за отмяна на Директива 76/914/ЕИО на Съвета /ОВ, L 226/2003 г./ (Директивата). В съображение 4 е посочено, че създаването на нови правила на Общността (водачите да притежават удостоверение за професионална компетентност (УПК) в съответствие с правилата на Общността относно минималното равнище на обучение за някои водачи на превозни средства в автомобилния транспорт), цели да осигури с помощта на неговата или нейната квалификация водачът на превозно средство да отговаря на стандарт за достъп и до извършване на дейността управление на превозно средство. Съображение 5 обяснява, че задължението за притежаване на начална квалификация и преминаване на продължаващо обучение е предназначено да подобри пътната безопасност и безопасността на водача на превозно средство, включително при операции, извършвани от водача на превозно средство, когато превозното средство е спряло.

В разпоредбата на чл. 7б, ал. 1 от Закона за автомобилните превози е уредено, че лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача. За съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години. Наредба № 41 от 4.08.2008 година за условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация (Наредбата) определя условията и редът за: 1. провеждане на курсове за начална квалификация на кандидатите за придобиване на карта за квалификация на водача; 2. провеждане на курсове за периодично обучение на кандидатите за придобиване на карта за квалификация на водача; 3. извършване на регистрация и издаване на удостоверение за регистрация на лицата, организиращи и провеждащи курсове за обучение на кандидатите за придобиване на карта за квалификация на водача; 4. организиране и провеждане на изпитите на кандидатите за придобиване на начална квалификация, арг. чл. 1.

Съобразно разпоредбата на чл. 19, ал. 3 от Наредбата удостоверението за професионална компетентност, издадено за една от категориите или подкатегориите превозни средства D, D+E, D1 или D1+E, удостоверява професионалната компетентност на водача за всяка от останалите категории, съответно подкатегории превозни средства, посочени в тази разпоредба, за която водачът притежава правоспособност за управление на моторно превозно средство.

Анализът на посочената разпоредба изисква задълбочен анализ на нормите, уреждащи правата на водачите да управляват моторни превозни средства. Водачите трябва да притежават свидетелството за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното моторно превозно средство, арг. чл. 150а, ал. 1 от Закона за движението по пътищата. За определяне правоспособността на водачите моторните превозни средства се делят на категории, обозначени с латински букви, арг. чл. 150, ал. 2 от Закона за движението по пътищата. В Категория С са включени моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, чиято допустима максимална маса надвишава 3500 kg и са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача, като моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 kg. Категория категория СЕ са състави от пътни превозни средства с теглещо моторно превозно средство от категория С и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса над 750 kg. В категория D са моторните превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на повече от 8 пътници плюс водача; към моторните превозни средства, които могат да се управляват със свидетелство от категория D, може да се прикачва ремарке, чиято допустима максимална маса не надвишава 750 kg. В категория DE - без да се нарушават разпоредбите на правилата за одобряване на типа за съответните превозни средства, състав от превозни средства, при които теглещото превозно средство е от категория D, и ремарке с допустима максимална маса над 750 kg.

За управление на моторни превозни средства от категория D може да се обучават само водачи с права за управление на моторни превозни средства от категория С“, а за управление на моторни превозни средства от категория D+Е може да се обучават само водачи с права за управление на моторно превозно средство от категория D“, арг. чл. 154, ал. 2 и 4 от Закона за движението по пътищата.

Всеки водач има право да управлява моторно превозно средство от категорията, за която притежава свидетелство за управление, като съобразно чл. 155, ал. 7 от Закона за движението по пътищата водач с право за управление на моторни превозни средства от категория СЕ има право да управлява и превозни средства от категория , ако притежава правоспособност за управление на моторни превозни средства от категория D.

Изводът, който се налага е че моторните превозни средства от категория „С“ и „D“ са различни и за тяхното управление е необходимо различно, относимо само за категорията моторно превозно средство свидетелство за правоуправление, а придобитата професионална квалификация дава право на водача да управлява моторно превозно средство само от категорията, за която е придобита.

С оглед на горното съдът намира, че водачът не притежава карта за квалификация, валидна за категориите „С“ и „С+E“. Превозвачът, допускайки го да извърши превоз на 04.10.2018 година е осъществил състава на нарушението по чл. 96г, ал. 1, пр. 2, вр. чл. 7б, ал. 1 от Закона за превозите.

Следва да се отбележи, че размерът на наказанието е определен в абсолютен размер, с оглед характера на засегнатите обществени отношения. Нарушаването на съществуващите правила за гарантиране опазването на живота и здравето на участниците в движението не може да обоснове извод за маловажност на деянието.

По изложените съображения решението на въззивния съд следва да се остави в сила, като правилно и законосъобразно.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

Р     Е     Ш     И    :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 269/14.02.2020 година на Районен съд - Варна, 45-ти състав, постановено по НАХД № 4924/2019 година.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

ЧЛЕНОВЕ :   1.                                                                                  2.