Решение по дело №69/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 май 2022 г. (в сила от 31 май 2022 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20227060700069
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

138

 

град Велико Търново, 11.05.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на двадесет и седми април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

при участието на секретаря С.Ф. и прокурора от ВТОП Невена Орманджиева като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. дело № 69/2022 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 203 и сл. от АПК, вр. с чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

           

            Образувано е по искова молба, подадена от Ц.Н.Б. с ЕГН **********, с адрес ***, чрез *** Л. П. от ВТАК, срещу Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр. Велико Търново. С молбата, с посочено правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, се претендира заплащане на обезщетение в размер на 400 лв. за претърпени имуществени вреди от Наказателно постановление № 18-0268-000806/11.06.2018 г., издадено от началник сектор към ОД на МВР – В. Търново, РУ Г. Оряховица, отменено с влязло сила решение по АНД № 560/2018 г. на Горнооряховския районен съд. Излагат се доводи, че претендираната сума – заплатено адвокатско възнаграждение, е пряка и непосредствена вреда, причинена във връзка с обжалването на издаденото срещу ищеца наказателно постановление. Позовава се на тълкувателната практика на ВКС и ВАС. Предвид гореизложеното моли да се уважи предявения иск изцяло като се осъди ОДМВР гр. В. Търново да заплати на ищеца претендираната сума. Претендира присъждането и на направените в настоящото производство разноски.

Ответникът по жалбата, Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – гр. Велико Търново, чрез процесуалния си представител моли исковата молба да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана, алтернативно поддържа, че размерът на претендираното обезщетение е завишен. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Участващият в делото прокурор от Окръжна прокуратура – В. Търново дава заключение, че искът е основателен и доказан.

            Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Между страните не се спори, че срещу Ц.Б. е било издадено Наказателно постановление № 18-0268-000806/11.06.2018 г. на началник сектор  към РУ гр. Горна Оряховица, ОДМВР – Велико Търново, с което на ищеца е била наложена глоба в размер на 200 лв. Наказателното постановление е оспорено от ищеца и впоследствие отменено от Горнооряховският районен съд с решение № 530/11.12.2018 г. по АНД № 560/2018 г. В производството пред ГОРС Ц.Б. е представляван от *** Л. П. въз основа на пълномощно от 10.10.2018 г. /л. 26 от АНД № 560/2018 г./. На гърба на пълномощното е налице договор за правна защита и съдействие № 0208762/10.10.2018 г., в който е отразено, че е договорено адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв., платено в брой при подписването на договора. Последният е подписан от Б. и от *** П.. *** Л. П. се е явил в проведените две съдебни заседания, като е направил доказателствени искания и е изложил доводи по съществото на спора. Решението на районния съд не е било обжалвано по реда на инстанционния контрол пред Административен съд-Велико Търново и е влязло в сила на 28.12.2018 г., видно от отбелязването върху същото.

 

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. В случая се претендират вреди в резултат на отменено с влязъл в сила съдебен акт незаконосъобразно НП. Ищец е адресатът на отмененото НП. Ответникът – ОД на МВР гр. В. Търново е юридическото лице, в състава на което е издателят на НП. Исковата молба е предявена пред родово и местно компетентен съд – Административен съд Велико Търново, съгласно Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015 г. по ТД 2/2014 г. на ОСГК на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС и чл. 7 от ЗОДОВ. Съдебното следствие по административнонаказателното производство е приключило на 14.11.2018 г., преди измененията на чл. 63 от ЗАНН с ДВ, бр. 94 от 29.11.2019 г., при което не е налице хипотезата на чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ.

С оглед на това искът е допустим. Разгледан по същество е основателен, предвид следното:

Според чл. 203, ал. 1 от глава ХІ на АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица се разглеждат по реда на тази глава. Съгласно чл. 203, ал. 2 от АПК за неуредените въпроси за имуществената отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Нормата на чл. 1 от ЗОДОВ регламентира, че държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда, установен в АПК. Основателността на иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ предполага кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда /претърпяна загуба или пропусната полза/ от такъв административен акт или от незаконно действие или бездействие; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и настъпилата вреда. Липсата на който и да било от елементите на този фактически състав препятства реализирането на отговорността на държавата по посочения ред.

 Безспорно по делото е, че издаденото НП № 18-0268-000806/11.06.2018г. на началник сектор  към РУ гр. Горна Оряховица, ОДМВР – Велико Търново е отменено с влязло в сила съдебно решение по АНД № 560/2018 г. на РС-Горна Оряховица. Съгласно Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015 г. независимо че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл. 1, ал.1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Следователно е налице първата от трите кумулативно предвидени от закона предпоставки за ангажирането на отговорността на ответника, а именно – отменен незаконосъобразен административен акт.

Както бе посочено, за да бъде ангажирана отговорността на държавата, е необходимо да бъде установена и доказана не само незаконосъобразна административна дейност, но и настъпили вреди, като пряк и непосредствен резултат от тази дейност. Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълкувателно дело № 2/2016 г. на ВАС при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. В решението е прието, че след като едно от условията на АПК за образуване на производство по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ е административния акт да е отменен по административен и/или съдебен ред и след като в тези производства гражданинът е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, то адвокатското възнаграждение, платено на ***за осъществяване на тази защита не е нищо друго, освен имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт и е непосредствена последица от него, а не неприсъщ или луксозен разход. Прието е, че безспорно, потърсената адвокатска помощ и платения адвокатски хонорар е пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление, тъй като обжалването на този акт е законово регламентирано и е единствено средство за защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са накърнени неправомерно от административния орган. Ето защо следва да се приеме, че ангажирането на адвокатска помощ срещу заплащане на съответно възнаграждение, е пряка и непосредствена последица от съставеното наказателно постановление. Респективно намаляването на имуществото на ищеца е предизвикано именно по тази причина – съставено е наказателно постановление, което впоследствие е отменено от съда.

 

 

 

 

Предвид горните съображения настоящият състав намира предявеният иск за имуществени вреди в размер на 400 лв., представляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение по НАХД № 560/2018 г. по описа на Районен съд Горна Оряховица за доказан по основание. Не се спори между страните, че ***П. е осъществил договореното процесуално представителство и защита на Ц.Б. в производството пред районния съд. Съгласно изричните отбелязвания в представения договор, имащи значението на разписка за получаване на определена сума, сумата от 400 лв. е платена от ищеца на *** П. изцяло и в брой при подписване на договора – на 10.10.2018 г.

Въпреки че плащането е доказано извършено, съдът дължи съобразяване с Тълкувателно решение № 1/15.03.2017 г. на ВАС, в мотивите на което е отбелязано, че съдът, спазвайки принципа на справедливостта и съразмерността, следва да присъди само и единствено такъв размер на обезщетение, който да отговаря на критериите на чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата – да е „обоснован и справедлив“, тоест да е съразмерен на извършената правна защита и съдействие и да обезщети страната за действително понесените от нея вреди от причиненото и от държавния орган непозволено увреждане, без да накърнява или да облагодетелства интересите на която и да е от страните в производството. Съгласно чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в приложимата редакция (Изм. и доп. - ДВ, бр. 28 от 2014 г.), действала към момента на сключването на договора за правна защита и съдействие, за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от 300 лв. В случая е била наложена глоба в размер на 200 лв., при което минималното адвокатско възнаграждение определено по реда на чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредбата възлиза на 300 лв. В случая определеното и заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв. надхвърля с около 33 % нормативно установения минимален размер, но това само по себе си не е основание за неговото намаляване. Според настоящия състав посоченото надвишение се явява оправдано, предвид фактическата сложност на делото. Действително спецификата на конкретния случай е изисквала допълнителното установяване пред съда на относими факти, с цел оборване констатациите и изводите на наказващия орган, което е сторено от процесуалния представител на жалбоподателя. Предвид това в конкретния случай съдът намира, че заплатеното адвокатско възнаграждение е еквивалентно на фактическата и правна сложност на делото, като същото не надвишава съществено разумния и обичаен размер на дължимото възнаграждение, поради което не е налице основание за неговото редуциране.

С оглед изложеното, следва да бъде уважен искът на Ц.Н.Б. за репариране на имуществени вреди, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв. за съдебното обжалване на отмененото като незаконосъобразно НП № 18-0268-000806/11.06.2018 г. на началник сектор  към РУ гр. Горна Оряховица, ОДМВР – Велико Търново, с влязло в сила решение Решение № 530/11.12.2018 г. по НАХД № 560/2018 г. по описа на РС Горна Оряховица.

По разноските:

Съобразно чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, съдът следва да осъди ответника да заплати на ищеца разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв., както и внесената държавна такса от 10 лв., или в общ размер на 310 лв.

 

            По изложените съображения съдът

 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

 

            ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – гр. Велико Търново да заплати на Ц.Н.Б. с ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 400 лв. /четиристотин лева/, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди, произтекли от отмененото като незаконосъобразно Наказателно постановление № 18-0268-000806/11.06.2018 г., издадено от началник сектор към ОД на МВР – В. Търново, РУ Г. Оряховица.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – гр. Велико Търново да заплати на Ц.Н.Б. с ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 310 лв. /триста и десет лева/, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

                                          

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: