Решение по дело №5275/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 733
Дата: 30 юни 2020 г. (в сила от 10 май 2022 г.)
Съдия: Генчо Колев Атанасов
Дело: 20195530105275
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

 

Номер                                                 Година 30.06.2020                     Град Стара Загора  

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорски районен съд                                                 Първи граждански състав

На шестнадесети юни                                                  Година две хиляди и двадесета

В публичното заседание в следния състав

 

                                                                                               Председател: Генчо Атанасов

                                                                                               Членове:

Секретар Живка Димитрова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията Атанасов

гражданско дело номер 5275 по описа за 2019 година.

 

Производството е образувано по искове с правно основание чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.

Ищецът Н.Д.Н. твърди в исковата си молба, че бил служител на МВР от месец септември 2004 год., като от април месец 2014 год. бил служител в сектор „Охрана на обществения ред в железопътния транспорт" гр. Стара Загора към ЗОНАЛНО ЖАНДАРМЕРИЙСКО УПРАВЛЕНИЕ - Кърджали при ДИРЕКЦИЯ „ЖАНДАРМЕРИЯ" в ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ“ - МВР гр. София. Назначен бил на длъжност „Младши инспектор - полицай/старши полицай". През трите предходни години изпълнявал служебните си задължения на сменен режим на работа, като полагал труд на смени по график с продължителност от 12 часа. Така положения от него труд на смени бил както през светлата част на деня, така и през нощта от 20.00 часа до 08.00 часа. В този смисъл било налице полагане на нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа на следващия ден. Обичайното местоизпълнение на служебните му задължения било в гр. Стара Загора. Служебното му правоотношение се уреждало от ЗМВР, който се явявал специален по отношение на ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР регламентирала, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8, 12 или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. Според чл. 187, ал. 5 ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсирала с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени. С оглед характера на заеманата от него длъжност през процесния период полагал труд през нощта (22:00 - 06:00 часа), като отработеното работно време се изчислявало сумарно. Счита, че в отношенията между него и работодателя би следвало да се уреждат съобразно разпоредбите на чл. 187, ал. 5-6 ЗМВР, предвиждащи компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени. Счита, че в конкретния случай, следвало да приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, предвиждаща преизчисляване на положения нощен труд. В тази връзка според чл. 187, ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определяли с наредба на министъра на вътрешните работи. За периода от 19.08.2014 г. до 01.04.2015 г. действала Наредба № 8121з- 407/11.08.2014 г. От 01.04.2015 г. до 29.07.2016 г. действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. От 02.08.2016 г. и понастоящем действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите наредби били идентични, като гласели, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00 ч., като работните часове не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Съобразно чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22:00 и 6:00 ч. за отчетния период се умножавали по 0,143. В следващите две Наредби № 8121з-592/25.05.2015г и № 8121з-776/29.07.2016 г. липсвала изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Липсата на изрична норма обаче не следвало да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлявала празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Поради това следвало субсидиарно да се приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласяла, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, или коефициент 1,143. Тъй като основното му трудово възнаграждение било в размер на 890.00 лева, а почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, от страна на работодателя не му било изплатено възнаграждение за положен от него извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от него нощен труд с коефициент 1.143 /8 часа нощен труд х 1.143 = 9.144 часа дневен/ и съответното му увеличаване с 50% /чл. 187, ал. 6 ЗМВР/, както и мораторна лихва за същия. Счита, че работодателят е изпаднал в забава от изтичането на месеца следващ месеца, в който е положен от него труд и от първо число на следващия месец дължи обезщетение за това. След допуснато изменение на предявените искове моли съда да постанови съдебно решение, с което да осъди ответника да му заплати сумата 1516.44 лева, представляваща възнаграждение за извънреден труд за периода 14.10.2016 г. - 14.10.2019 г., включваща следните суми: трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2016 год. в размер на 38.11 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2016 год. в размер на 43.56 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2016 год. в размер на 27.23 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2017 год. в размер на 43.56 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2017 год. в размер на 43.56 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2017 год. в размер на 49.01 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2017 год. в размер на 38.11 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2017 год. в размер на 21.78 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2017 год. в размер на 38.11 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2017 год. в размер на 54.45 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2017 год. в размер на 54.45 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2017 год. в размер на 16.33 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2017 год. в размер на 43.56 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2017 год. в размер на 27.23 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2017 год. в размер на 27.23 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2018 год. в размер на 52.97 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2018 год. в размер на 47.09 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2018 год. в размер на 45.80 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2018 год. в размер на 19.63 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2018 год. в размер на 52.34 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2018 год. в размер на 45.80 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2018 год. в размер на 39.26 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2018 год. в размер на 52.34 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2018 год. в размер на 58.89 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2018 год. в размер на 52.34 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2018 год. в размер на 39.26 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2018 год. в размер на 19.63 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019 год. в размер на 36.00 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019 год. в размер на 57.60 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019 год. в размер на 64.80 лева,трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019 год. в размер на 28.80 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019 год. в размер на 36.00 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019 год. в размер на 50.40 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното та месен юли 2019 год. в размер на 36.00 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019 год. в размер на 36.00 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019 год. в размер на 50.40 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019 год. в размер на 28.80 лева; сумата 207.82 лева, представляваща обезщетение за забавено плащане на възнаграждението за извънреден труд, включваща следните суми: За периода от 14.10.2016 год. до 31.10.2016 год. - мораторна лихва от 01.12.2016 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.11 лева, за периода от 01.11.2016 год. до 30.11.2016 год. - мораторна лихва от 01.01.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 12.31 лева, за периода от 01.12.2016 год. до 31.12.2016 год. - мораторна лихва от 01.02.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.45 лева, за периода от 01.01.2017 год. до 31.01.2017 год. - мораторна лихва от 01.03.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.60 лева, за периода от 01.02.2017 год. до 28.02.2017 год. - мораторна лихва от 01.04.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.22 лева, за периода от 01.03.2017 год. до 31.03.2017 год. - мораторна лихва от 01.05.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 12.19 лева, за периода от 01.04.2017 год. до 30.04.2017 год. - мораторна лихва от 01.06.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 09.18 лева, за периода от 01.05.2017 год. до 31.05.2017 год. - мораторна лихва от 01.07.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.06 лева, за периода от 01.06.2017 год. до 30.06.2017 год. - мораторна лихва от 01.08.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.53 лева, за периода от 01.07.2017 год. до 31.07.2017 год. - мораторна лихва от 01.09.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.71 лева, за периода от 01.08.2017 год. до 31.08.2017 год. - мораторна лихва от 01.10.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.25 лева, за периода от 01.09.2017 год. до 30.09.2017 год. - мораторна лихва от 01.11.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.24 лева, за периода от 01.10.2017 год. до 31.10.2017 год. - мораторна лихва от 01.12.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.27 лева, за периода от 01.11.2017 год. до 31.11.2017 год. - мораторна лихва от 01.01.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.93 лева, за периода от 01.12.2017 год. до 31.12.2017 год. - мораторна лихва от 01.02.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.69 лева, за периода от 01.01.2018 год. до 31.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.03.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.73 лева, за периода от 01.02.2018 год. до 28.02.2018 год. - мораторна лихва от 01.04.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.36 лева, за периода от 01.03.2018 год. до 31.03.2018 год. - мораторна лихва от 01.05.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 06.77 лева, за периода от 01.04.2018 год. до 30.04.2018 год. - мораторна лихва от 01.06.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.73 лева, за периода от 01.05.2018 год. до 31.05.2018 год. - мораторна лихва от 01.07.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 06.85 лева, за периода от 01.06.2018 год. до 30.06.2018 год. - мораторна лихва от 01.08.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.60 лева, за периода от 01.07.2018 год. до 31.07.2018 год. - мораторна лихва от 01.09.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.46 лева, за периода от 01.08.2018 год. до 31.08.2018 год. - мораторна лихва от 01.10.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.51 лева, за периода от 01.09.2018 год. до 30.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.11.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.69 лева, за периода от 01.10.2018 год. до 31.10.2018 год. - мораторна лихва от 01.12.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.62 лева, за периода от 01.11.2018 год. до 30.11.2018 год. - мораторна лихва от 01.01.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.13 лева, за периода от 01.12.2018 год. до 31.12.2018 год. - мораторна лихва от 01.02.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 01.40 лева, за периода от 01.01.2019 год. до 31.01.2019 год. - мораторна лихва от 01.03.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.28 лева, за периода от 01.02.2019 год. до 28.02.2019 год. - мораторна лихва от 01.04.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.16 лева, за периода от 01.03.2019 год. до 31.03.2019 год. - мораторна лихва от 01.05.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.01 лева, за периода от 01.04.2019 год. до 30.04.2019 год. - мораторна лихва от 01.06.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 01.09 лева, за периода от 01.05.2019 год. до 31.05.2019 год. - мораторна лихва от 01.07.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 01.06 лева, за периода от 01.06.2019 год. до 30.06.2019 год. - мораторна лихва от 01.08.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 01.05 лева. Претендира за законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до окончателното й изплащане.  Моли съда да осъди ответника да му заплати разноските по настоящото производство.

         Ответникът ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ“ - МВР, гр.София счита предявените  искове за допустими. Сочи, че съгласно чл. 5, ал. 3 от Правилника за устройство и дейността на МВР  в ГДНП се създавала дирекция „Жандармерия“. Териториални звена на дирекция „Жандармерия“ били зоналните жандармерийски управления (чл. 5, ал. 5 от ПУДМВР). Ищецът бил назначен в структурно звено на Зонално жандармерийско управление- Кърджали,  чиято дейност била организирана на 12-часови смени, като отчитането на положения труд било сумирано на тримесечен период съгласно чл. 187, ал. 3 от ЗМВР. Единствено в чл. 31 , ал. 2 на Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г. било предвидено умножаване на общия брой часове нощен труд за отчетния период по коефициент 0.143, като полученото число се сумирало с общия брой отработени часове за същия отчетен период. В другите наредби, действали през процесния период (чл. 31, ал.3), било предвидено при отчитане на часове нощен труд, техният брой да се посочва само в цяло число. Неоснователн  бил доводът на ищеца за празнота в уредбата и прилагане по аналогия на Наредба за структурата и организацията на работната заплата. Счита, че за да е приложим този тълкувателен способ е необходимо даден въпрос в относимия нормативен акт да не е уреден. В конкретния случай това определено не било така, тъй като по отношение на нощния труд имало богата уредба в ЗМВР (чл. 179, чл. 181, ал. 3, чл. 187, ал. 3 и др.) и редица подзаконови нормативни актове, а конкретно в Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г. на нощния труд бил отделен цял раздел. Това, че нормите не били идентични при сравнение с други нормативни актове, уреждащи същия въпрос, не означавало, че е налице празнота. Следвало да се има предвид, че ЗМВР е специален закон по отношение на другите закони, регламентиращи трудовите/служебните правоотношения на служителите, и предвиждал издаването на наредба от министъра на вътрешните работи за определяне на ред за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители. В този смисъл Наредбата за структурата и организацията на работната заплата била неприложима, тъй като за служителите на МВР бил издаден акт, по силата на законовата делегация. Сочената за приложима от ищеца наредба била издадена на основание чл. 244, т. 2, чл. 261 от Кодекса на труда и § 121 от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда (ДВ, бр. 25 от 2001 г.). Безспорно било, че служебните правоотношения по ЗМВР са специфични и ако трябвало да бъде търсена аналогия с други такива, то по-логично било да е в ЗДСл като по-близки по своята същност правоотношения, но не и в КТ, освен ако ЗМВР изрично не препраща към него. В тази връзка следвало да се отбележи, че Наредба за заплатите на служителите в държавната администрация (обн. ДВ, бр. 49/2012 г., в сила 01.07.2012 г.) също не предвиждали механизъм за превръщане на часовете нощен труд в дневен. Нещо повече, чл. 187, ал. 3 от ЗМВР допускал полагане на нощен труд до 8 часа, за разлика от чл. 140, ал. 1 от КТ, където нощният труд бил ограничен до 7 часа. Прилагайки механизма по чл. 9, ал. 1 от НСОРЗ за превръщане на нощния труд в дневен се получавал коефициент единица (8:8=1), следователно нямало законово основание за прилагане на друг различен коефициент. Основание за умножение по коефициент 0.143 имало само за времето от 29.07.2016 г. до 02.08.2016 г., т.е. от отмяната на Наредба № 8121з-592/25 май 2015 г., с решение на ВАС до приемането на сега действащата Наредба № 8121з-776/29 юли 2016 г., когато е била приложима Наредба № 8121з-407/11 август 2014 г. Предвид това, че претенцията на ищеца не попада в посочения период, то исковете били неоснователни и следвало да бъдат отхвърлени изцяло. Претенцията за заплащане на мораторни лихви като акцесорна също била неоснователна и следвало да бъде отхвърлена.  Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

         Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намери за установено следното.

         По делото не е спорно, че през периода месец октомври 2016 г. – месец октомври 2019 г. ищецът е бил държавен служител по чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР. Не е спорно също така, че е полагал труд на 12-часови смени по график, изпълнявайки служебните си задължения както от 08.00 ч. до 20.00 ч., така и от 20.00 ч. до 08.00 ч., като в работната му смяна е било налице полагане на нощен труд - от 22.00 ч. до 06.00 ч.                                                                                                                

         От заключението на назначената по делото съдебно-счетоводна експертиза се установява, че през процесния период ищецът е положил нощен труд между 22.00 часа и 06.00 часа общо в размер на 1690 часа, който след преизчисляването му с  коефициент 1.143 възлиза общо на 1932 часа. За разликата в размер на 242 часа дължимото възнаграждение би било в размер на 1684,93 лева – брутна сума.

         По делото не се спори, ищецът е работил при ответника на смени при сумирано отчитане на работното време. При този начин на изчисляване на работното време установената продължителност на работния ден се спазва средно за един по-продължителен период от време. Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период. Според същата разпоредба определянето на 24-часова смяна е по изключение и при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Разпоредбите на чл.187, ал. 5, т. 2 и ал. 6 предвиждат, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.

         Следователно въпросът за нормалната продължителност на нощния труд на държавните служители в МВР е уреден различно от трудовото законодателство - докато в чл.140 КТ е предвидено,  че нощният труд не следва да надвишава 7 часа, по ЗМВР е  допустим 8 часа нощен труд за всеки 24-часов период. Предвид специфичните обществени отношения, които урежда, ЗМВР се явява специален по отношение на КТ и  последният се прилага само за неуредените в специалния закон въпроси.

         В чл.187, ал.9 КТ е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Въз основа на посочената законова делегация от министъра на вътрешните работи са издадени Наредба № 8121з-407 от 11.8.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г. /отм. ДВ, бр. 59 от 29.07.2016 г., с Решение № 1512 от 11.02.2016 г., постановено по адм. д. № 7493 по описа за 2015 г. на ВАС, IV o. и Решение № 8585 от 11.07.2016 г., постановено по адм. д. № 5450 от 2016 г. на ВАС, V- чл. състав/ и Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. /отм. ДВ, бр. 3 от 10.01.2020 г. и бр. 4 от 14.01.2020 г. с Решение № 16766 от 10.12.2019 г., постановено по адм. д. № 8601 по описа за 2019 г. на ВАС, V- чл. състав, I-ва колегия/.

         В съответствие с чл. 187, ал. 3 ЗМВР и в трите наредби, в чл. 3, ал. 3, е регламенитрано, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 06, 00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.8.2014 г. е предвидено при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 и 6.00 часа за отчетния период да се умножава по 0.143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. В последващите Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., действали през процесния период, това нормативно решение е изоставено, като липсва разпоредба, съответстваща на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.8.2014 г.

         Ищецът претендира заплащане на "извънреден труд", който се получава чрез превръщане на положените от него часове нощен труд в дневен такъв чрез коефициент 1.143 по реда на  чл. 9, ал. 2 НСОРЗ.

         Легално определение на понятието "извънреден труд" се съдържа в разпоредбата на чл. 143, ал. 1 КТ, съгласно която извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време. ЗМВР и приетите в съответствие с чл. 187, ал. 9 ЗМВР наредби уреждат изчерпателно въпросите във връзка с полагането, отчитането и заплащането на държавните служители в системата на МВР както  на нощния, така и извънредния труд. Няма спор по делото, че полаганият от ищецът извънреден труд през исковия период му е бил заплатен от ответника.
         Съгласно чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Посоченото правило трябва да се разглежда заедно с чл. 136, ал. 1 и ал. 3 и чл. 140, ал. 1 и ал. 2 от КТ. Те предвиждат различна продължителност на работното време в зависимост от това дали трудът се полага през деня, или през нощта. Нормалната продължителност на седмичното работно време при 5-дневна работна седмица е 40 часа, като работното време през деня е до 8 часа, а нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта е 35 часа, т.е. нормалната продължителност на работното време през нощта е до 7 часа. От изложеното следва, че съотношението на нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност на полагания през нощта труд е 8:7, което налага при подневно отчитане на работното време преизчисляване на нощните часове в дневни с коефициент 1,143.

         По различен начин е регламентирана възможността за полагане на нощен труд от служителите в ЗМВР. Съгласно чл. 187, ал. 3 от ЗМВР работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период. При работа на смени законодателят в съответствие с чл. 8 от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 04.11.2003 г. относно някои аспекти на организацията на работното време е допуснал полагането на труд и през нощта между 22:00 и 06:00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Следователно съотношението на нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност на допустимия размер нощен труд е 1:1.

         Посочената разлика в уредбата на допустимата продължителност на нощния труд между служителите в МВР и полагащите труд по трудово правоотношение е съобразена изцяло с характера на дейността, извършвана от държавните служители в МВР. Именно спецификата на тяхната дейност е причина правата и задълженията им да се регламентират от специален нормативен акт. С него са предвидени редица отклонения от правата и задълженията на престиращите работна сила по трудово правоотношение, уредени в КТ. Видът на извършваната дейност (противодействие на престъпността, опазване обществения ред, защита на националната сигурност, граничен контрол, пожарна безопасност и защита на населението и други) налага някои по-неблагоприятните условия на полагане на труд, в това число и възможността за полагане на повече часове нощен труд, поради което в ЗМВР и подзаконовите нормативни актове са предвидени различни права (привилегии) за служителите на МВР в отклонение от КТ, които имат компенсаторен характер.

         Поради изложеното не могат да бъдат споделени доводите за приложение на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ поради непълнота в нормативната уредба и поставяне на служителите на МВР в неравностойно положение спрямо работещите по трудово правоотношение. Липсва празнота в закона по смисъла на чл.46, ал.2 ЗНА, налагаща прилагане по аналогия на разпоредбите на КТ и НСОРЗ досежно  нощния труд, превръщането му в дневен такъв и преизчисляването му като извънреден труд. Това, че в специалната нормативна уредба въпросът за полагания нощен труд е уреден по различен начин спрямо общата такава, не води до извод за празнота, която да се попълва чрез прилагане по аналогия на разпоредбите на НСОРЗ.

         В съзвучие с изложените съображения в свое решение № 55/07.04.2015 г. по гр.д.№ 5169/2014 г., ІІІ г.о., ГК Върховният касационен съд е посочил, че отношенията между страните във връзка със заплащането и компенсирането на извънредния труд се уреждат от специалния закон – ЗМВР, поради което общите разпоредби на КТ за пълно овъзмездяване на положения извънреден труд са неприложими. Това разбиране е застъпено и в решение № 197/07.10.2019 г. по гр.д.№ 786/2019 г., ­ІV г.о., ГК на ВКС, според което при работа на смени /дежурства/ работното време на държавните служители в МВР се отчита по специален ред, което прави недопустимо аналогичното приложение на законите за държавните служители в гражданските ведомства, включително конвертиране на часовете труд, положен през нощта, в дневни часове.

         В допълнение следва да се отбележи, че дори в периода на действие на Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., когато е съществувало приравняването на нощния труд в дневен, допълнително възнаграждение за извънреден труд вследствие на това преизчисляване не се дължи. Превръщането на часовете нощен труд в дневен с коефициент 1,143 не води до полагането на извънреден труд. Извънреден труд, или труд извън установеното работно време, каквото понятие използват ЗМВР и Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., е труд, който е положен извън нормалната продължителност на работното време. В случая няма твърдения за полагане на труд извън определените 12-часови смени или за полагане на нощен труд над 8 часа. Съгласно изложеното в исковата молба извънредния труд, за който се претендира допълнително възнаграждение, се формира от преизчисляването на нощния труд в дневен, но доколкото нормалната продължителност на нощния труд за служителите в системата на МВР е 8 часа, дневната е също 8 часа, липсва основание за преобразуване, респ. не може да се стигне до формиране на  извънреден труд.

         По изложените съображения съдът намира, че претенцията с правно основание чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР е неоснователна и  следва да бъде отхвърлена. Поради това неоснователна се явява и акцесорната претенция за заплащане на обезщетение по чл.86, ал.1 ЗЗД за забавено плащане на възнаграждението  за извънреден труд. 

На основание чл.78, ал.8 ГПК следва да бъде осъден ищецът да заплати на ответника разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горните мотиви, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от Н.Д.Н. *** против ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ“ - МВР, гр.София, ул.“Александър Малинов“ 1, ЕИК *********, представлявана от Христо Терзийски, искове за заплащане на сумата 1516.44 лева, представляваща възнаграждение за извънреден труд за периода 14.10.2016 г. - 14.10.2019 г., включваща следните суми: трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2016 год. в размер на 38.11 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2016 год. в размер на 43.56 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2016 год. в размер на 27.23 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2017 год. в размер на 43.56 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2017 год. в размер на 43.56 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2017 год. в размер на 49.01 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2017 год. в размер на 38.11 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2017 год. в размер на 21.78 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2017 год. в размер на 38.11 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2017 год. в размер на 54.45 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2017 год. в размер на 54.45 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2017 год. в размер на 16.33 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2017 год. в размер на 43.56 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2017 год. в размер на 27.23 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2017 год. в размер на 27.23 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2018 год. в размер на 52.97 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2018 год. в размер на 47.09 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2018 год. в размер на 45.80 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2018 год. в размер на 19.63 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2018 год. в размер на 52.34 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2018 год. в размер на 45.80 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2018 год. в размер на 39.26 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2018 год. в размер на 52.34 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2018 год. в размер на 58.89 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2018 год. в размер на 52.34 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец ноември 2018 год. в размер на 39.26 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец декември 2018 год. в размер на 19.63 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019 год. в размер на 36.00 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019 год. в размер на 57.60 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019 год. в размер на 64.80 лева,трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019 год. в размер на 28.80 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019 год. в размер на 36.00 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019 год. в размер на 50.40 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното та месен юли 2019 год. в размер на 36.00 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019 год. в размер на 36.00 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019 год. в размер на 50.40 лева, трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019 год. в размер на 28.80 лева; сумата 207.82 лева, представляваща обезщетение за забавено плащане на възнаграждението за извънреден труд, включваща следните суми: За периода от 14.10.2016 год. до 31.10.2016 год. - мораторна лихва от 01.12.2016 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.11 лева, за периода от 01.11.2016 год. до 30.11.2016 год. - мораторна лихва от 01.01.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 12.31 лева, за периода от 01.12.2016 год. до 31.12.2016 год. - мораторна лихва от 01.02.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.45 лева, за периода от 01.01.2017 год. до 31.01.2017 год. - мораторна лихва от 01.03.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.60 лева, за периода от 01.02.2017 год. до 28.02.2017 год. - мораторна лихва от 01.04.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.22 лева, за периода от 01.03.2017 год. до 31.03.2017 год. - мораторна лихва от 01.05.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 12.19 лева, за периода от 01.04.2017 год. до 30.04.2017 год. - мораторна лихва от 01.06.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 09.18 лева, за периода от 01.05.2017 год. до 31.05.2017 год. - мораторна лихва от 01.07.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.06 лева, за периода от 01.06.2017 год. до 30.06.2017 год. - мораторна лихва от 01.08.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.53 лева, за периода от 01.07.2017 год. до 31.07.2017 год. - мораторна лихва от 01.09.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.71 лева, за периода от 01.08.2017 год. до 31.08.2017 год. - мораторна лихва от 01.10.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 11.25 лева, за периода от 01.09.2017 год. до 30.09.2017 год. - мораторна лихва от 01.11.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.24 лева, за периода от 01.10.2017 год. до 31.10.2017 год. - мораторна лихва от 01.12.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.27 лева, за периода от 01.11.2017 год. до 31.11.2017 год. - мораторна лихва от 01.01.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.93 лева, за периода от 01.12.2017 год. до 31.12.2017 год. - мораторна лихва от 01.02.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.69 лева, за периода от 01.01.2018 год. до 31.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.03.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 08.73 лева, за периода от 01.02.2018 год. до 28.02.2018 год. - мораторна лихва от 01.04.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 07.36 лева, за периода от 01.03.2018 год. до 31.03.2018 год. - мораторна лихва от 01.05.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 06.77 лева, за периода от 01.04.2018 год. до 30.04.2018 год. - мораторна лихва от 01.06.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.73 лева, за периода от 01.05.2018 год. до 31.05.2018 год. - мораторна лихва от 01.07.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 06.85 лева, за периода от 01.06.2018 год. до 30.06.2018 год. - мораторна лихва от 01.08.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.60 лева, за периода от 01.07.2018 год. до 31.07.2018 год. - мораторна лихва от 01.09.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.46 лева, за периода от 01.08.2018 год. до 31.08.2018 год. - мораторна лихва от 01.10.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.51 лева, за периода от 01.09.2018 год. до 30.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.11.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 05.69 лева, за периода от 01.10.2018 год. до 31.10.2018 год. - мораторна лихва от 01.12.2018 год. до 14.10.2019 год. в размер на 04.62 лева, за периода от 01.11.2018 год. до 30.11.2018 год. - мораторна лихва от 01.01.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.13 лева, за периода от 01.12.2018 год. до 31.12.2018 год. - мораторна лихва от 01.02.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 01.40 лева, за периода от 01.01.2019 год. до 31.01.2019 год. - мораторна лихва от 01.03.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 02.28 лева, за периода от 01.02.2019 год. до 28.02.2019 год. - мораторна лихва от 01.04.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.16 лева, за периода от 01.03.2019 год. до 31.03.2019 год. - мораторна лихва от 01.05.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 03.01 лева, за периода от 01.04.2019 год. до 30.04.2019 год. - мораторна лихва от 01.06.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 01.09 лева, за периода от 01.05.2019 год. до 31.05.2019 год. - мораторна лихва от 01.07.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 01.06 лева, за периода от 01.06.2019 год. до 30.06.2019 год. - мораторна лихва от 01.08.2019 год. до 14.10.2019 год. в размер на 01.05 лева, като неоснователни.

ОСЪЖДА Добрин Д. *** да заплати на ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ“ - МВР, гр.София, ул.“Александър Малинов“ 1, ЕИК *********, представлявана от Христо Терзийски, сумата 100 лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Старозагорския окръжен съд в двуседмичен срок от обявяването му. 

 

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ :