Р Е Ш Е Н И Е
№ 16.03.2021 год. гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски
административен съд, публично
съдебно заседание на двадесет и осми януари две хиляди двадесет и първа год., в състав
Председател:
ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА
МИХАИЛ РУСЕВ
при секретаря Ива Атанасова и в
присъствието на прокурора Нейка Тенева, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №27 по описа
за 2021 год., за да се
произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл.208
и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1,
изр. второ от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на
„Евротранс 1“ЕООД гр. Хасково, подадена чрез пълномощника му адв. М.Р., против
Решение №294/06.11.2020 год., постановено по АНД №973/2020 год. по описа на
Районен съд Казанлък, с което е изменено Наказателно постановление №39/11.08.2020
год., издадено от Директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Стара Загора, като е
намалено наложеното административно наказание имуществена санкция от
7 200.00 лв. на 7 000.00 лв. В жалбата се твърди, че съдът не е взел
в предвид обстоятелството, че дружеството не е знаело за вида на товара, който
превозва чрез собствените товарни автомобили. Между приетите като доказателства
документи не са заявката за превоза, съответно какъв вид товар е било заявено
за превоз. В тази заявка е бил посочен друг код на товара, а не посоченият в наказателното
постановление. Не било взето също така в предвид, че за характера на товара,
дружеството е узнало едва при разтоварването му. По тези съображения се иска от
съда да бъде отменено въззивното съдебно решение и да се постанови друго за
отмяна на наказателното постановление.
Ответникът – РИОСВ - Стара Загора, не
се явява и не изразява становище по касационната жалба.
Представителя на Окръжна
прокуратура Стара Загора дава заключение за законосъобразност на въззивното
съдебно решение и предлага на съда да бъде оставено в сила. Касационният състав
на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от
жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като
извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността,
допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния
закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в
законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е
неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество, се явява неоснователна.
Предмет на съдебен контрол пред
Районен съд – Казанлък е наказателно постановление №39/11.08.2020 год.,
издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/ - Стара Загора, с което на „Евротранс 1“ЕООД е наложена имуществена
санкция в размер на 7 200.00 лв., на основание чл.136, ал.2, т.3 от ЗУО за
нарушение на с чл.35 ал.3 и ал.5 от Закона за управление на отпадъците. Дружеството
„Евротранс 1“ЕООД ЕИК123749110 със седалище и адрес на управление гр. Хасково, ул.“Каменна“№93,
представлявано от управителя А.Р.А. е извършило следното нарушение:
На 02.03.20 год. е извършена
проверка отразена в констативен протокол №007492 от служители на РИОСВ – Стара
Загора и по последващ контрол по
документи на „БГ Рециклинг“ЕООД за имот с местонахождение гр. Казанлък общ.
Казанлък. При проверката е констатирано, че по представените в РИОСВ – Стара
Загора документи във връзка с изпълнение на дадено предписания „БГ Рециклинг“ЕООД
гр. София са представили копие на две международни товарителници съпътстващи
превоза на отпадъци код 19 12 04 от фирмата превозвач „Евротранс 1“ЕООД .От
двете товарителници и анекси /Анекс VІІ/ на 18.09.2019 год. и на 20.09.2019 год.
фирма „Евротранс 1“ЕООД е извършила превоз на отпадъци код 19 12 04 /пластмаса
и каучук/ без да притежава документ по чл.35 от ЗУО за събиране и транспортиране
на отпадъци. Нарушението е започнало на 18.09.19 год. и е довършено на
21.09.2019 год. на площадката на „БГ Рециклинг“ЕООД в гр. Казанлък .
Нарушението е установено на 02.03.20 год. С това деяние е нарушен чл.35 ал.3 и
ал.5 от ЗУО във връзка с ал.2 т.2 на чл.35 от ЗУО - събиране и транспортиране
на отпадъци с код 19 12 04 – пластмаса и каучук без документ по чл.35 от ЗУО. На
основание чл.136 ал.2 т.3 от ЗУО, АНО е наложил административно наказание -
имуществена санкция в размер от 7 200.00 лв.
За да измени наказателното
постановление, Районен съд - Казанлък е приел, че фактическите обстоятелства,
доказващи извършеното формално по своя характер административно нарушение са
доказани от приетите по делото писмени доказателства и от разпита на
свидетелката П./актосъставител/. Не е намерил факти, сочещи и на основание да
се приложи чл.28 от ЗАНН, тъй като деянието не разкрива по-ниска степен на
обществена опасност. Размера на имуществената санкция е близка до минималния, но
не е отчетено, че се касае за първо нарушение, поради което и наказанието
следва да се определи в предвиденият от закона минимум, поради което и
постановил решение за изменение на наказателното постановление, като е намалил
размер на санкцията от 7 200.00 лв. на 7 000.00 лв..
Решението
на районния съд е постановено при правилно приложение на материалния закон и
при липсата на допуснати нарушения на съдопроизводствените правила.
Задължението е било за дружеството
превозвач да осъществява превоза след съответното разрешение, което не се
оспорва и от самия жалбоподател, такова обаче не е издадено преди извършването
на превоза. Такова разрешение е било издадено и същото е приложено към делото –
Решение за издаване на регистрационен документ №14-РД-227-00 от 27.04.2020 год.
от Директора на РИОСВ Хасково, въз основа на което касатора би могъл да
извършва такива превози на отпадъци, което обаче е издадено след констатиране
на нарушението и извършването му в периода 18.09.2019 год. – 20.09.2019 год. По
силата на чл. 83, ал. 1 ЗАНН във вр. с
чл. 136, ал. 2, т. 3 ЗУО, административно-наказателната отговорност носи
ЮЛ – касационен жалбоподател. Тази отговорност е обективна и въпросът за вината
не подлежи на обсъждане, поради което и изложени в касационната жалба
съображения не следва да се обсъждат. Каква е била заявката, както и кога
касаторът е разбрал за характера на превозваният от него товар е ирелевантно за
осъществено административно нарушение от негова страна. Всъщност такива доводи
са били изтъкнати и в депозираните възражения срещу съставеният АУАН, които
правилно не са били приети за основателни от страна на наказващият орган. Характерът
на административното нарушение /от категорията на формалните/ прави ирелевантно
обстоятелството, че не са настъпили вреди.
От друга страна законодателят е
криминализирал подобен род нарушения с цел превенция на опазването на околната
среда и водите и като гаранция за контролните органи за срочно и качествено
изпълнение на своите задължения. Обществените отношения свързани с опазването
на околната среда и водите, както и контролът са от съществено значение за
живота и здравето на населението. Извършеното нарушение, което засяга
обществени отношения точно в тази област не е в никакъв случай с по-ниска
степен на обществена опасност. По изложените съображения съдът приема, че няма
основания за приложение на чл.28 от ЗАНН. Противното би означавало неоправдан
либерализъм, което е в разрез с генералната превенция на чл.12 от ЗАНН. При
така установеното и доказано административно нарушение
административно-наказващият орган не е имал алтернатива за ангажиране на АНО и
налагане на имуществена санкция.
Ограничен в пределите на
касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението, настоящият
съдебен състав не намира основания за неговата отмяна. Служебната проверка по
чл.218, ал.2 от АПК не установи основания за нищожност, недопустимост на
атакуваното решение или несъответствие с материалния закон. С оглед изложеното,
касационната жалба е неоснователна, а решението на Районен съд - Казанлък
следва да бъде оставено в сила като валидно, допустимо и в съответствие с
материалния закон.
Водим от горното и на основание чл.
222 ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш
И :
ОСТАВЯ В СИЛА
Решение №294/06.11.2020 год., постановено по АНД №973/2020 год. по описа на
Районен съд – Казанлък.
Решението не подлежи на обжалване и
протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.