Решение по дело №22/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 211
Дата: 6 юли 2020 г. (в сила от 16 юни 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20207080700022
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

       РЕШЕНИЕ

№ 211

 

гр. Враца, 6.07.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в публично заседание на 16.06.2020г. /  шестнадесети юни  две хиляди и двадесета година/ в състав:

                                               

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ:  ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА адм. дело №22 по описа на АдмС – Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

               Производството е по реда на чл.179  и сл. АПК

               Образувано е по жалба на А.В.Б., К.Е.П. и Л.Б.П. *** против РЕШЕНИЕ №22/19.12.2019г. по Протокол № 4 на Общински съвет Оряхово, в частта му по т.V, т.1, б.а., с  което са определени таксите за битови отпадъци за 2020г. на територията на Община Оряхово за жилищните имоти. Оспорва се завишения размер на таксите в размер на 6% върху данъчната оценка на имотите. В жалбата се твърди, че не е спазена процедурата по приемането на решението, което е съществено процесуално нарушение, както и че е налице нарушение на материалния закон, за което се излагат подробни съображения в жалбата.

               В с.з. жалбоподателите поддържат жалбата и изложените в нея съображения. Твърди се, че таксата е неправилно изчислена върху данъчната оценка на имота. Представено е и писмено становище от жалбоподателя Б. с подробни съображения в подкрепа на направеното оспорване.

               Ответникът Общински съвет Оряхово, чрез процес. си представител * Х.П. в представен по делото писмен отговор и писмена защита оспорва жалбата, като неоснователна, а решението намира за правилно, за което се излагат съображения. Претендират се разноски по делото.

               Участващият по делото прокурор от ОП-Враца дава мотивирано заключение за основателност на  жалбата и за отмяна на решението.

               Административен съд Враца, в настоящия състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите и становищата на страните намира, че жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежни страни, срещу подлежащ на обжалване акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е  ОСНОВАТЕЛНА.

               От приложени по делото нотариални актове /стр.8-9/ е видно, че жалбоподателите са собственици на недвижими имоти, намиращи се в ***.

               С  докладна изх.№ 08-00-175/10.12.2019г. на Кмета на Община Оряхово до ОбС-Оряхово, вх.№ 33/10.12.2019г. е поискано вземане на решение за одобряване на план-сметка за дейностите по събиране, извозване и депониране на битови отпадъци на РДНО *** и за поддръжка на чистотата на територии за обществено ползване през 2020г. В докладната подробно е описана дейността по ТБО, като в т.V е посочено, че приема и определя такса битови отпадъци въз основа на % върху данъчната оценка на имотите по населени места в размер, т.1,б.а - за жилищни нужди на физически лица и юридически лица 6%  разпределени по дейности съгласно чл.66 вр. чл.62 ЗМДТ. Към докладната са приложени справка за очакван приход от ТБО за 2020г. по населени места, разходна част и калкулация. Приложени са и мотиви за изготвяне на план-сметка за дейностите по събиране, извозване и депониране на битовите отпадъци на РДНО *** и за поддръжка на чистотата на териториите за обществено ползване през 2020г. От протокол с дата 10.12.2019г. е видно, че е проведено обществено обсъждане на проект на докладна и план-сметка за дейностите по събиране, извозване и депониране на битови отпадъци на РДНО *** и за поддръжка на чистотата на териториите за обществено ползване през 2020г., като към същия е приложен и присъствен списък на лицата. За така проведеното обществено обсъждане са били уведомени всички заинтересовани физически лица и юридически лица, видно от приложената обява от интернет страницата на общината. От протокол на Община Оряхово е видно, че проекта на докладната и план сметката са поставени на интернет страницата на общината на дата 11.11.2019г. Приложен е и списък на улиците в *** за извършване на услуга по сметосъбиране и сметоизвозване, както и освобождаване от услугата през 2020г. по райони, както и списъци на населени места в ***. От писмо на НСОРБ вх.№ 63-00-148/12.12.2020г. на ОбС-Оряхово е видно, че са определени по-ниски и балансирани размери на отчисления по чл.64, ал.1 ЗУО, като за 2020г. е 69лв./т.

               Въз основа на докладната  с РЕШЕНИЕ №22 по Протокол №4/19.12.2012г. на ОбС-Оряхово  в т.V е  приета и определена ТБО въз основа на % върху данъчната оценка на имотите по населени места в размер в т.1 за имотите в *** и няколко населени места, изрично изброени б.а –за жилищни имоти на физически и юридически лица-6% разпределени по дейности, съгласно чл.66 вр.чл.62 ЗМДТ, като същите са изрично посочени. Жалбоподателите оспорват решението именно в тази му част, а в останалата част същото не е оспорено, поради което предмет на делото е решението в тази му част т. V, т.1, б.а.

               При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

               Оспореното решение е издадено от компетентен орган, съгласно предоставените му от закона правомощия чл.21, ал.1, т.7 ЗМСМА, същото е взето с изискуемия форум и в изискуемата от закона писмена форма, поради което  е  валиден акт и не е нищожно. Взетото решение има характеристиките на общ адм.акт по см. на чл.65  АПК.          

               Настоящият състав приема, че в производството по приемането на решението, в оспорената му част не са допуснати съществени процесуални нарушения водещи до неговата отмяна на това основание. Съобщението за издаване на общия адм.акт е публикувано на интернет страницата на общината за обществено обсъждане, видно от приложена по делото обява, в която е посочен предмета на общественото обсъждане- проекта на докладната и план-сметка за 2020г., датата на обществено обсъждане 10.12.2019г., както и че проектът и докладната и план-сметката за 2020г. е на разположение на заинтересованите в сградата на Общинската администрация гр.Оряхово, всеки работен ден, както и че са достъпни на интернет страницата на общината в раздел „Екология“ и  писмени становища  могат да се представят в сградата на Общината или на срещата за обществено обсъждане. Тоест спазена е процедурата по публикуване на общия адм.акт  на  интернет страницата на Общината/чл.66 и сл. АПК/. В тази насока не се споделят възраженията на жалбоподателите за допуснати съществени процесуални нарушения по издаване на оспорения акт. Възражението, че в обявата не е посочено основанието за неговото издаване не представлява съществено нарушение, тъй като законът не изисква това. Непосочването на мотивите за това също не представлява съществено процесуално нарушение, тъй като в обявата изрично е посочено, че същите са на разположение на заинтересованите лица в сградата на Общината и на интернет страницата на Общината, в раздел „Екология“ и всеки може да се запознае с тях  всеки работен ден. Възражението, че в обявата се препраща към раздел „Екология“, което затруднява гражданите и заинтересованите лица също е неоснователно, тъй като освен, че се препраща към този раздел в обявата  изрично е посочено, че същите са на разположение в сградата на общинската администрация всеки работен ден и всеки заинтересован е могъл да се запознае с тях, вкл. и с мотивите на същите.

               Въпреки изложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореният акт е издаден в нарушение на материалния закон.

               Определянето и администрирането на местните такси и в частност на таксата за битови отпадъци е предоставено на Общинския съвет съгласно разпоредбите на чл. 9 ЗМДТ и чл. 66, ал. 1 ЗМДТ, който орган приема Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място, въз основа на одобрена план-cметка за разходите за всяка дейност, включваща разходите, посочени в чл. 66, ал. 1, т. 14 ЗМДТ.

               В конкретния случай ТБО е определена в % от данъчната оценка на имота. Разпоредбата на чл. 67, ал.1 ЗМДТ определя, че размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице се определя за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците.

               Съгласно  чл. 67, ал. 4 ЗМДТ количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци, а съгласно ал.5 ЗМДТ общинският съвет може да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й. Забраната  основата да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена, е предвидено чрез допълване на чл.67, ал.2 ЗМДТ с §6 от ЗИД на ЗМДТ обн. ДВ бр.101 от 2013г., като съгласно §13 от ПЗР на този закон § 6 влиза в сила от 01.01.2018г., а със ЗИД на ЗМДТ /обн. ДВ бр.88 от 03.11.2017г., изм. ДВ бр. 98 от 27.11.2018г./, влизането в сила на § 6 е отложено за 31.12.2021г. Следователно за 2020г. не е в сила забраната определяната от общинския съвет основа по чл.67, ал.2 ЗМДТ, върху която пропорционално се определя размера на ТБО, да не е данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена.

               От съдържанието на цитираните текстове на чл.67 ЗМДТ се налага изводът, че е установена поредност при прилагането на двата способа за определяне на размера на таксата битови отпадъци. Първият способ, който е регламентиран е определяне на размера според количеството на битовите отпадъци, като съгласно ал.4 количеството битови отпадъци е водеща основа и само при невъзможност за прилагането му, следва да намери приложение ал.5, според която размерът на таксата се определя върху основа, определена от Общинския съвет. Способите за определяне размера на таксата за битови отпадъци не се прилагат алтернативно, а се прилагат при условията на евентуалност – в посочената в закона последователност.

               От приетото решение на ОбС и докладната на Кмета на Общината е видно, че ТБО в Община Оряхово се определя върху данъчната оценка на имотите, което противоречи на цитираната по-горе норма на чл. 67 ЗМДТ. В докладната записка и в решението на ОбС няма мотиви защо се налага изчисляване на ТБО върху данъчната оценка на имота, както и не са посочени обстоятелства възпрепятстващи изчисляването й според количеството битови отпадъци, което е водеща основа при определяне на ТБО, съгласно чл.67, ал.4 ЗМДТ.

               По делото не се представиха доказателства и мотиви защо Община Оряхово е избрала именно метода за определяне на такса битови отпадъци да е % въз основа на данъчната оценка на имотите, а не в предвидения по закона начин. Такива мотиви липсват, както в докладната, така и в решението, каквото е и законовото изискване, визирано  в  чл. 67, ал. 6 ЗМДТ.

               Съгласно  чл.66, ал.1  ЗМДТ, таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет, следователно именно общинският съвет е компетентният орган, който следва да прецени, налице ли са предпоставките по чл.67, ал.1  ЗМДТ, т.е. може ли да се определи количеството на битовите отпадъци по отношение на всеки един техен създател и притежател и при невъзможност съгласно ал.5 размерът на таксата да се определи върху основа, определена от общинския съвет, като данъчна основа. Тоест налице е изискване за обосноваване на решението от данъчната основа. В случая с прието решение не е направена преценка за  невъзможността да се приложи способа според количеството битови отпадъци по ал.1 на чл.67 ЗМДТ, а е прието да се приложи  втория  способ за определяне размера на тази такса, като % върху данъчната оценка на имота.  Както в  докладната, така и в решението на ОбС не е посочено, че е невъзможно  определянето на такса битови отпадъци  според генерираното  количество на битовите отпадъци, за да се приеме, че следва да се приложи изчислението на ТБО върху данъчната оценка на имота.

               Предвид изложеното жалбата се явява основателна и като такава следва да бъде уважена, а оспореното решение следва да се отмени в частта му по т. т.V, т.1, б.а., в частта за ***. Възраженията на ответника за правилно  определяне на ТБО върху данъчната оценка на имотите са неоснователни. Възражението, че заложената в чл.67, ал.4 ЗМДТ регламентация за определяне на ТБО е в оперативна самостоятелност на ОбС е неоснователно, тъй като основния способ за определяне на ТБО е количеството битови отпадъци, а при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й може да се определи върху основи определени от ОбС, в случая данъчната оценка на имота, но следва да се мотивира това решение на ОбС. В конкретния случай липсват такива мотиви в адм. преписка, както в докладната, така и в решението на ОбС, за да се приеме, че ТБО следва да се определи върху данъчната оценка на имота.

               При този изход на спора на ответника не следва да се присъждат разноски, въпреки направеното искане, а от страна на жалбоподателите такива не са претендирани.

               Водим от гореизложеното и на основание чл.183 АПК, Административен съд  Враца

 

РЕШИ:

 

               ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ №22/19.12.2019г. по Протокол № 4 на Общински съвет Оряхово, в частта му по т.V, т.1, б.а., с  което са определени таксите за битови отпадъци за 2020г. на територията на Община Оряхово за жилищните имоти в размер на  6% върху данъчната оценка на имотите, в  частта  за ***.

               Решението подлежи на оспорване пред ВАС-София, чрез АдмС-Враца  в  14  дневен  срок  от  съобщението му до страните.

              

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                   2.