Решение по дело №1031/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1201
Дата: 22 юни 2023 г. (в сила от 22 юни 2023 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20237180701031
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

        РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ

 

     

 

                    Р Е Ш Е Н И Е

 

                           1201/22.6.2023г.

 

      гр. Пловдив22.06.2023г.

 

             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХІІ състав в открито заседание на тридесети май през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                   

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

 

                                                                                  ГЕОРГИ ПАСКОВ                                      

 

при секретаря СЕВДАЛИНА ДУНКОВА и с участието на прокурора Владимир Вълев, като разгледа докладваното от съдията Л. Несторова КАНД № 1031 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:          

Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, предл. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба, предявена от ЦУ на НАП, депозирана чрез юрисконсулт Атанасов, против Решение № 16 от 28.02.2023 г. на  Районен съд – гр. Асеновград, постановено по АНД № 4 по описа на същия съд за 2023г., с което е отменено наказателно постановление №657840-F649658/23.08.2022г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в Централно управление на Национална Агенция за приходите, с което на „ТЕХНОМОНТАЖ“ ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр.Асеновград, обл. Пловдив, Промишлена зона – Север, представлявано от Г.Ж.Ж.q на основание чл. 53, вр. чл. 83 от ЗАНН и чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС, е била наложена имуществена санкция в размер на 500 лв./петстотин лева/, за нарушение на чл. 3, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 4,т.5 от ЗДДС.

В жалбата се сочи, че решението е незаконосъобразно, неправилно и необосновано, като се развиват доводи за неговата незаконосъобразност и се настоява за отмяната му и отмяна на наказателното постановление. Претендират се разноски. Прави възражение за прекомерност на разноските на ответника.

Ответникът по касационната жалба – „Техномонтаж“ ЕООД, чрез проце­суал­ния си представител адв. П., излага съображения за неоснова­телност на касационната жалба, като подробни такива развива в депозирания отговор. Претендира разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив застъпва становище за основателност на така подадената касационна жалба.

Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХII от АПК. Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

Настоящата съдебна инстанция намира, че разгледана по същество жалбата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

Първоинстанционният съд е установил следната фактическа обстановка:

На 24.02.2022г. в 10.15 часа в обект „Бензиностанция №1", находящ се в гр. Асеновград, Промишлена зона-Север, стопанисвана от „ТЕХНОМОНТАЖ" ЕООД e извършена оперативна проверка.

 Констатирано е, че бензиностанцията е ведомствена и се намира в двора на дружеството, като разполага с удостоверение №1541/01.10.2020г. издадено от Министерство на икономиката. При физическия оглед на обекта бил установен един подземен резервоар за съхранение на дизелово гориво със свидетелство за калибриране № Р2444/23.02.2016г., с изтекъл срок на валидност. На самия резервоар имало монтирана сонда на НИС и поставени пломби на БИМ. На обекта имало монтирана само една колонка за зареждане, с два пистолета, които отчитали на един брояч.

При извършеното контролно зареждане се установило, че колонката позволява зареждане само от единия от двата пистолета, а не едновременното им ползване. Установено било също така, че в обекта има въведено в експлоатация и работещо ЕСФП „Ойл Сис" 2.0 Д -КЛ, с ЦРУ РС и ФПр DATECS FP8 с бензино /газо/ колонки тип DLP 1221 HZZ, Site Sentinel 5055, одобрени със свидетелство на БИМ № 169FS/22.04.2019 г. с ИН на ФУ 0S005959 и ИН на ФП 58005959. На проверяващите била представена информация за това, че сервизната фирма обслужваща обекта е „Микро инженеринг" ЕООД. От изведения дневен Х-отчет се установило, че са извършвани зареждания на гориво само за вътрешно ползване. От извършената проверка в ПП на НАП проверяващите констатирали, че всички зареждания са отчетени в резерв 1 отложено плащане, вместо в Резерв 2-вътрешно потребление.

При проверката се установило, че на 06.12.2021г., в района на бензиностанцията, били извършвани монтажни дейности, при които бил издърпан по погрешка кабела на нивомера в резервоара. В резултат на това била отчетена несъществуваща доставка по нивомер. С цел извеждане на Z-отчет била въведена доставка по документ за 1 литър, което обстоятелство било отразено в протокол от сервизната организация. На 07.12.2021г. поради пожаробезопасност било извършено преместване на колонката.

От представените в хода на проверката документи, освен другите обстоятелства, проверяващите констатирали, че на 04.01.2022г. и 03.02.2022г. в бензиностанцията са извършени две доставки на гориво, без те да са били отчетени по нивомера, като освен, че липсвали отпечатани служебни бонове от фискалния принтер регистриран в обекта, то данните за тях са били въведени ръчно в ЕСФП.

Резултатите от тази проверка били обективирани в ПИП серия АА № 0408895/ 24.02.2022 г.

С оглед установеното в хода на проверката, на 26.04.2022г. спрямо „ТЕХНОМОНТАЖ" ЕООД бил съставен АУАН № F649658, в който било конкретизирано нарушение извършено на 03.02.2022г., същото квалифицирано като такова по чл. 3, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 4,т.5 от ЗДДС. В съставения АУАН, освен другите обстоятелства, било конкретизирано и това, че на 03.02.2022г. в обекта е била получена доставка на гориво-"дизелово моторно гориво Б6 с мин. 6% биодизел" с код по КН 27102011 и количество съгласно акцизен данъчен документ /АДД/ с УКН 0000000006656310/03.02.2022г.- 7053л. За същата доставка и количество гориво, при извършената справка в ИС на НАП, модул „Справки за доставка на гориво" се установило, че наличната в обекта ЕСФП не е изпратила данни до НАП за получената доставка по нивомер, чрез дистанционната връзка. Тази констатация се потвърждавала и от липсата на отпечатан служебен бон за доставка по нивомер от фискалния принтер монтиран в обекта. След като на 03.02.2022г. съответната информация не е била подадена и не са постъпили данни по ЕСФП в НАП за получената в обекта доставка на гориво, то актосъставителят счел, че в качеството си на задължено лице по чл.3, ал.12 вр. ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ дружеството е извършило нарушение по чл. 3, ал.3 от същата наредба.

За да отмени оспореното наказателно постановление, районният съд е приел, че процесното административно наказания е наложено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и по-конкретно при нарушения на императивните разпореди на чл. 42, т. 4 от ЗАНН. В тази връзка е посочено, че макар от доказателствата по делото да се установява, че дружеството-жалбоподател е осъществило административно нарушение по чл. 3, ал. 12 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, то  същото е по чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, което е довело до нарушаване правото на защита на наказаното лице.

Като е стигнал до тези фактически и правни изводи, районният съд е постановил правилен и законосъобразен съдебен акт. В решението са изложени подробни и задълбочени мотиви относно незаконосъобразността на оспорения административен акт. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.

Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция. Това прави излишно тяхното преповтаряне.

Съдът намира за нужно да отбележи, че в конкретния случай се касае за грубо съществено нарушение на процесуалните правила допуснато в административнонаказателното производство, а именно за нарушение на императивните разпоредби на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. В конкретния случай словесното описание на нарушението, както правилно е приел районният съд, не отговаря на неговата правна квалификация, в частност на административнонаказателната разпоредба. В тази насока в решението са изложени подробни мотиви, които каза се не следва да бъдат преповтаряни.

Констатираните противоречия и неясноти в правната квалификация на твърдяното нарушение посочена в АУАН и спорното НП, са до такава степен съществени, че правят напълно неясна волята на наказващия орган за кое точно административно нарушение е ангажирана отговорността на жалбоподателя и съответно какво административно наказание следва да се наложи. Това е накърнило правото на защита на наказаното лице, тъй като то е било лишено от възможността да разбере точно какво нарушение се твърди, че е извършило, и да реализира пълноценно правото си по чл. 44, ал. 1 ЗАНН  и да подаде адекватно възражение срещу акта за административно нарушение. Това е така, защото описанието на нарушението, доказателствата, които го потвърждават и законовите разпоредби, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните такива и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на засегнатото лице.

Изложеното до тук налага да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд като валидно, допустимо и правилно следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора на ответната страна се следват претендираните своевременно разноски за осъществената пред касационната инстанция защита. Същите се констатираха в размер на 400 лева, съгласно представен договор за правна защита и съдействие на л.30 по делото, изплатени в брой.

Що се отнася до възражението на касационния жалбоподател за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът намира същото за неоснователно, предвид разпоредбата на чл. 18, ал. 2 вр. с чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, вр. с чл. 63, ал. 3 ЗАНН.

Воден от гореизложеното и на основание чл.221 ал.2 предл.1 от АПК, Административен съд Пловдив, ХХIІ състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 16/28.02.2023 г. на Районен съд- Асеновград по НАХД № 4/2023 г.

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите – София да заплати на „ТЕХНОМОНТАЖ“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Асеновград, обл. Пловдив, Промишлена зона – Север, представлявано от Г.Ж.Ж., сумата от 400 лв. /четиристотин лева/ разноски за адвокатско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                               ЧЛЕНОВЕ:         1.

 

 

                                                                                     2.