Решение по дело №1115/2018 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 92
Дата: 25 февруари 2019 г. (в сила от 12 ноември 2019 г.)
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20187150701115
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е

№ 92 / 25.2.2019г.

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд Пазарджик, V състав, в открито заседание на двадесет и трети януари през две хиляди и деветнадесета  година в състав: 

 

                                                                              Председател:    Георги Видев

                                                                          

при секретаря Я. В., като разгледа административно дело № 1115 по описа на съда за 2018 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на М.Я.Б. против Заповед № 03-130-РД/15 от 06.03.2018 г. на директора на Областна дирекция – Пазарджик на Държавен фонд „Земеделие“, с която е отказано на жалбоподателя да бъде финансирано следното заявление за подпомагане: ИД № на проекта: 13/06/3/0/02819, по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

Жалбоподателят претендира отмяната, като неправилна и незаконосъобразна на обжалваната заповед и връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне по Заявление ИД № 13/06/3/0/02819. Съображенията от жалбата се поддържат и в проведеното съдебно заседание, както и в представено писмено становище от процесуалния представител на жалбоподателя. Претендират се и направените по делото разноски съобразно представен списък.

         Ответникът - директора на Областна дирекция – Пазарджик на Държавен фонд „Земеделие“ – в представена писмена молба от процесуалния му представител оспорва жалбата като неоснователна.

Обжалваната заповед е мотивирана с неспазване на изискването на чл. 5, ал. 2, т. 2 от Наредба № 10 от 10.06.2016 г., съгласно което към датата на подаване на заявлението за подпомагане кандидатите следва да са получили от земеделска дейност най-малко 33 на сто от общите си приходи/доходи за предходната календарна година. Прието е, че съгласно ГДД и Справка – декларация през 2015 г. жалбоподателят е реализирал доходи от земеделска дейност в размер на 6 000 лв. от продажба на ягоди, малини и арония, като декларираният от жалбоподателя процент на приходите/доходите от продажби се равнява на 39,69 % от общите му приходи. При извършената административна проверка за съответствие с критериите за допустимост е извършено преизчисление, свързано с използване на пределни добиви за декларираните култури, доколкото декларираните добиви са по-високи от тези, посочени в „Списък с определените средни добиви на селскостопански продукти с растителен и животински произход“, съгласно Методиката за определяне на обосновани /пазарни/ продажни цени на селскостопанска продукция и обосновани добиви от селскостопански култури/животни, нужни за оценка на реалистичността на предложените продажни цени/добиви в бизнес планове към заявленията за подпомагане по подмерки от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. Извършените преизчисления се отнасят до декларираните доходи и до културите ягоди и малини, като в резултат на преизчисленията приходите/доходите от земеделска дейност на жалбоподателя са в размер на 31,29 %.

Заповедта е незаконосъобразна поради неправилно приложение на относимите материалноправни разпоредби.

Съгласно чл. 5, ал. 2, т. 2 от Наредба № 10, за подпомагане могат да кандидатстват лица, които към датата на подаване на заявлението са получили от земеделска дейност най-малко 33 на сто от общите си приходи/доходи за предходната календарна година, а съгласно чл. 5, ал.12 от наредбата условието по ал.2, т.2 се доказва с представянето на справка-декларация за приходи от земеделски дейности по образец съгласно приложение № 2, заверено копие от ТД на НАП на годишна данъчна декларация за предходната календарна година от годината на подаване на заявлението за подпомагане, документи, доказващи правно основание за ползване на имотите, на които е произведена селскостопанската продукция, чрез чиято реализация са сформирани приходите/доходите в ГДД за предходната календарна година спрямо годината на кандидатстване, за приходи, сформирани от продажба на земеделски продукти от животновъдство, се изисква удостоверение за регистрация на животновъден обект; приходни/разходни документи, в случай, че са издадени съгласно ЗСч, ЗДДФЛ и ЗКПО, свързани със земеделската дейност, от която са сформирани приходите/доходите за предходната календарна година на годината на кандидатстване.

Всички така изискуеми документи са били представени от жалбоподателя, като същите се отнасят за предходната календарна година - 2015г., предхождаща годината на кандидатстване – 2016г., както и за стопанската 2015-2016 година. Видно от представените доказателства заявителят е закупил имотите, върху който отглежда земеделската култура ягоди, малини и арония, като по делото е представен нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот, сключен на 13.02.2015 г. Жалбоподателят е регистриран като земеделски производител, като регистрацията е извършена на 20.06.2016 г., т.е. през стопанската  2015 – 2016 г. Представил е доказателства, че е декларирал по реда на ЗДДФЛ реализиран приход през 2015 г. от продажба на ягоди, малини и арония който представлява доход от земеделска дейност по смисъла на т. 23 от ДР на Наредба № 10, като приходите на земеделския производител от земеделска дейност представляват близо 40 % от общите приходи за 2015г., поради което е изпълнено и условието на чл. 5, ал. 2, т. 2 от Наредбата - заявителят да е получил от земеделска дейност най-малко ЗЗ на сто от общите си приходи/доходи за предходната календарна година.

При наличието на горните данни, следва да се приеме, че изискванията по чл.5, ал.2 от Наредба № 10 са напълно изпълнени от жалбоподателя към момента на кандидатстването и не са налице основания за преизчисляване на приходите от земеделие на същата за 2015 г., в т.ч. и на основание приетата Методика за определяне на обосновани /пазарни/ продажни цени на селскостопанска продукция и обосновани добиви от селскостопански култури/животни, нужни за оценка на реалистичността на предложените продажни цени/добиви в бизнес планове към заявленията за подпомагане по подмерки от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. Методиката е утвърдена след 28.11.2016 г., респ. не може да бъде приложена за затворената на 12.08.2016 г. процедура за кандидатстване по мярка 6.3 "Стартова помощ за развитие на малки стопанства", съгласно Заповед № РД-09-434 от 20.06.2016г. на министъра на земеделието и храните за определяне периода на прием по подмярка 6.3 "Стартова помощ за развитието на малки стопанства". На следващо място, методиката на която се позовава органа е приета без нормативно овластяване на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ да определи обосновани /пазарни/ продажни цени на селскостопанска продукция и обосновани добиви от селскостопански култури/животни, доколкото Наредба № 10 от 10.06.2016 г. не налага издаването на указания по приложението ѝ, като същата не би могла да се разглежда и като инструкция по смисъла на чл.7, ал. 3 от Закона за нормативните актове. Същевременно методиката не съдържа позоваване на акт на Европейския съюз или на международни договори, сключени от Европейските общности, за да бъде разглеждана като мярка на национално ниво за изпълнение и прилагане на актове на ЕС относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, респ. подпомагането на развитието на селските райони от ЕЗФРСР, за да бъде определена като нормативен акт по чл. 7а ЗНА. Отделно не може да се разглежда и като насока и/или друг документ по смисъла на чл.5, ал.1 от ПМС № 162/05.07.2016г. /обн., ДВ, бр. 53 от 12.07.2016г./, определяща условия за кандидатстване, доколкото последните са регламентирани в Наредба № 10 от 10.06.2016г. Методиката не е приета на основание чл.26, ал.1, 3, и 5 от ЗУСЕСИФ и до изтичането на срока за кандидатстване по мярката, за да е приложима за подаденото от жалбоподателя на 10.08.2016 г. заявление. Последната не съставлява подзаконов нормативен акт, но въвежда правила за определяне на пазарни цени на земеделски култури в отклонение от въведения с Наредбата режим на доказването им за целите на подмярка 6.3 "Стартова помощ за развитието на малки стопанства" – чл. 5, ал. 12 от Наредба № 10 от 10.06.2016г. Представеното заверено копие на годишната данъчна декларация за 2015 г. не е оценено от органа като неистински документ, съдържащ невярно деклариране на доходите за 2015 г. и такива съображения не се съдържат в оспорената заповед, поради което е следвало да бъде зачетено като доказателство за изпълнението на изискването по чл. 5, ал. 2, т. 2 от Наредба № 10 от 10.06.2016г., по силата на чл. 5, ал. 12, т. 2 от същата.

Въвеждането на нови, допълнителни изисквания към кандидатите, след като процедурата по кандидатстване е оповестена, а и след като са подадени заявленията за кандидатстване по съответната мярка/програма противоречи на чл.13 от АПК, съгласно който административните органи своевременно огласяват публично критериите, вътрешните правила и установената практика при упражняване на своята оперативна самостоятелност по прилагане на закона и постигане на целите му. Принципът на последователност и предвидимост в действията на административните органи, прокламиран в чл. 13 от АПК е един от важните и основаполагащи в административния процес и гарантира равенството на страните в процеса, достъпност, публичност и прозрачност на провежданите процедури. В случая кандидатствайки по посочената подмярка, подавайки заявлението си с изискуемите по Наредба № 10 от 10.06.2016 г. документи за кандидата не са били известни въведените допълнително с цитираната Методика допълнителни условия, респ. не е имал възможност да съобрази поведението си в административния процес с така зададените нови изисквания от административния орган, тъй като вече е декларирал по надлежния ред доходите си пред ТД на НАП, както такива от друга дейност, така и и изискуемите по Наредбата доходи от селскостопанска продукция.

На основание изложените мотиви обжалваната заповед следва да бъде отменена, като в случая, естеството на спора не позволява разрешаването на му по същество, поради което и на основание чл.173, ал.2 от АПК, делото като преписка следва да бъде върнато на административния орган за ново произнасяне, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона. При този изход на процеса следва да бъдат присъдени и разноските по делото в полза на жалбоподателя в размер на 510 лв. 

Така мотивиран и на основание чл.172, ал. 2 и чл.173, ал. 2 от АПК, съдът 

 

РЕШИ:

 

Отменя Заповед № 03-130-РД/15 от 06.03.2018 г. на директора на Областна дирекция – Пазарджик на Държавен фонд „Земеделие“, с която на М.Я.Б. е отказано да бъде финансирано следното заявление за подпомагане: ИД № на проекта: 13/06/3/0/02819, по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

Изпраща административната преписка на директора на Областна дирекция – Пазарджик на Държавен фонд „Земеделие“ за ново разглеждане и произнасяне, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

Осъжда Областна дирекция – Пазарджик на Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на М.Я.Б. разноски по делото в размер на 510 лв..

 Решението може да се обжалва чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                  Съдия: /П/

 

 

С решение № 15252/12.11.2019 г. по адм. дело № 4050/2019 г. на ВАС - ОСТАВЯ В СИЛА решение №92 от 25.02.2019г. постановено по адм. дело №1115/2018г. на Административен съд - Пазарджик.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие” – Пазарджик, да заплати на М. Я.Б. от с.М…, община С., област П., сумата 600(шестстотин) лева разноски по делото за адвокатско възнаграждение.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – Пазарджик, за присъждане на разноски по делото.

Решението е окончателно.