Р Е
Ш Е Н
И Е
№ …….
гр. Велико Търново, 13.03.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Великотърновският районен съд, втори
наказателен състав, в публично съдебно заседание на 28.01.2020 г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛ ЙОРДАНОВ,
при секретаря В. Иванова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 1993/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе, взема предвид:
Производство по реда чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на С.Х. ***, представляван по пълномощие от адв. К.С. от ВТАК, против Наказателно постановление № 19-1739-000212 от 31.10.2019 г. на Началника на РУ Велико Търново към ОДМВР гр. Велико Търново, с което за нарушения на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 2 от с.з. са му наложени административни наказания глоба в размер на 200.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, а на основание Наредба № Із -2539 на МВР са му отнети и общо 10 контролни точки. Претендира се негова отмяна с оплаквания за незаконосъобразност.
В съдебно заседание, чрез своя пълномощник, поддържа жалбата си, навеждайки доводи за приложението на чл. 28 от ЗАНН.
Въззиваемата страна, редовно призовани, не се представлява и не взема становище.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:
С Акт за установяване на административно нарушение № 215 от 26.09.2019 г., инициирал настоящото административнонаказателно производство, служители на РУ Велико Търново при ОДМВР гр. Велико Търново констатирали нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, извършено от жалбоподателя Х. и изразяващо се в това, че на посочената в акта дата – 26.09.2019 г., около 13:50 часа, в гр. Велико Търново, кръстовище ул. "Беляковско шосе", ул. "България", в посока ул. "България", управлявал мотоциклет "Бета", модел "РР5294Т", без поставена регистрационна табела на определените за това места. Мотоциклетът бил с номер на рама: ZD3Е1130080000398 и двигател номер 9В5205118, бял/ черен на цвят.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен на място, в присъствието на жалбоподателя, връчен му надлежно и е подписан от него без възражения. Такива не са последвали и в законоустановения тридневен срок.
Въз основа на съставения АУАН е последвало и издаването на обжалваното наказателно
постановление, в което наказващият орган е възпроизвел описаната в акта
фактическа обстановка, подвел е нарушението под санкционната разпоредба на чл.
175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП, налагайки на жалбоподателя административни наказания глоба в размер на 200.00 лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца. На основание Наредба № Із -2539 на
МВР са отнети и общо 10 контролни точки.
Към преписката са приложени
доказателства за компетентността на контролния и административно наказващ
органи да издават съответно АУАН и НП по ЗДвП.
От представената по делото
справка за нарушител/водач, издадена от ОДМВР гр. Велико Търново, е видно, че
жалбоподателят е санкционирван и други нарушения по ЗДвП.
Разпитаният по делото
полицейски служител потвърждава направените с АУАН констатации. От тях става
ясно, че жалбоподателят е бил подал документи в Сектор ПП за нови номера, но му
се наложило да се прибере с мотоциклета, който бил кросов. В тази насока са и
показанията на свидетеля П.
Горната фактическа обстановка съдът изведе след анализ на приобщените по делото гласни и писмени доказателства.
С оглед на установено се налагат следните правни изводи :
Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежно легитимирано лице, в законоустановения срок, пред компетентния да се произнесе съд. Разгледана по същество е основателна.
В хода на административнонаказателното производство, чийто заключителен акт е ревизираното НП, не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до отмяна на това основание. От процесуална гледна точка АУАН и издаденото въз основа на него НП са законосъобразни, издадени са от компетентни лица, в законоустановените срокове и притежаващи необходимите реквизити – чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
По същество настоящият съдебен състав споделя изводите на наказващия орган, че извършеното от жалбоподателя деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в несъобразяване на водача на мотоциклета с въведеното със закон изискване по пътищата, отворени за обществено ползване, де се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, за което се носи административно-наказателната отговорност, установена в разпоредбата на чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП.
Независимо от горното, съдът намира, че с оглед на събраните по делото доказателства и нормативната уредба, установена в чл. 1, ал. 4, т. 3 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, според която не подлежат на регистрация по реда на Наредбата моторните превозни средства, предназначени за състезания по затворен маршрут, какъвто е и управлявания от жалбоподателя мотоциклет, са налице предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. В Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. на тълк. и. д. № 1/2005 г., Общото събрание на наказателната колегия във Върховния касационен съд категорично се е произнесло, че преценката на административнонаказващия орган за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Задължение на съда е да прецени обществената опасност на конкретното деяние и дееца, като в случая пред настоящата инстанция са събрани достатъчно доказателства от значение за тази проверка. На основание чл. 93, т. 9 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН, за да се определи един случай като маловажен се взема предвид липсата или незначителността на вредните последици и по-ниската степен па обществена опасност на деянието в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни за всеки конкретен случай. При анализ на установените факти, може да се приеме, че се касае за маловажен случай и че нарушителят не следва да се наказва, а само да се предупреди, че при повторно нарушение, ще му бъде наложено административно наказание. Безспорно е, че конкретното нарушение е такова на просто, формално извършване, при което законът не изисква вредоносен резултат, с оглед осъществяването на фактическия състав, но липсата на настъпили вредни последици от деянието е от значение при преценката дали макар от обективна страна да осъществява състава на определено нарушение, разкрива значително по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид. Видно от събраните доказателства се касае за нарушение, което може да се квалифицира като маловажен случай по чл. 28 от ЗАНН. Допълнителни аргументи за прилагането на чл.28 от ЗАНН, освен липсата на вредни последици от извършеното нарушение, са това на първо осъществяване на такъв вид нарушение и подаването на документи в Сектор ПП за нови номера, въпреки, че процесното МПС не подлежи на регистрация по реда на Наредбата, поради което се разкрива по-ниска степен на обществена опасност на деянието или вината на дееца, които да мотивират настоящата инстанция да приложи чл. 28 от ЗАНН.
С този извод, по никакъв начин не се омаловажават охраняваните от законодателя обществени отношения. Напротив, именно конкретният, задълбочен подход към всеки отделен случай спомага и е гаранция за утвърждаване на законосъобразността в тези обществени отношения и за изграждане на съзнание за необходимостта от съблюдаването на нормативните изисквания. Действително, законодателят е предвидил санкция за определено деяние, но при наличието на определени факти и обстоятелства става въпрос за маловажност на дадено нарушение, по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Изложеното е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закопа.
Водим от горното и на осн. чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 19-1739-000212 от 31.10.2019 г. на Началника на РУ Велико
Търново към ОДМВР гр. Велико Търново, с
което на жалбоподателя С.Х.Х., с ЕГН **********,***, на основание чл. 175, ал.
3, пр. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ са наложени административни наказания глоба в размер на 200.00 лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, а на основание Наредба
№ Із -2539 на МВР са отнети и общо 10 контролни точки, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, пред Административен съд – гр. Велико Търново.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: