Решение по дело №407/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 3876
Дата: 10 декември 2024 г.
Съдия: Михаил Русев
Дело: 20247240700407
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3876

Стара Загора, 10.12.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - VI състав, в съдебно заседание на дванадесети ноември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МИХАИЛ РУСЕВ

При секретар ЗОРНИЦА ДЕЛЧЕВА като разгледа докладваното от съдия МИХАИЛ РУСЕВ административно дело № 20247240700407 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ във вр. с § 32, ал. 3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, ДВ бр. 102/2023 г.

Образувано е по жалба на „Складо“ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И. И., подадена чрез пълномощника адв. М. С. от САК, против Заповед №РД 09-220 от 08.03.2024 год., издадена от Министъра на земеделието, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ за Кампания 2023 год., в частта й, с която са изключени от специализиран слой за кампания 2023 заявени за подпомагане от земеделския стопанин „Складо“ ЕООД площи в землищата на с. Едрево, общ. Николаево и с. Паничерево, общ Гурково, съставляващи парцели с идентификатори, както следва съответно: 27070-6-4-1 с площ 5.92 ха и 27070-6-5-1 с площ 0.14 ха /в землището на с. Едрево/ и 22767-517-4-1 с площ от 5.12 ха; 22767-525-2-6 с площ от 1.85 ха; 22767-525-2-8 с площ от 5.09 ха; 22767-525-4-1 с площ от 1.13 ха; 22767-525-5-1 с площ от 3.15 ха и 22767-83-4-1 с площ от 2.92 ха /в землището на с. Паничерево/.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на административния акт в оспорената му част, по съображения за постановяването му при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила; при неспазване на императивните изисквания по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК досежно съдържанието на акта и в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Твърди, че в нарушение на процесуалните изисквания, административният акт е издаден без да са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая и без да е обсъдено подаденото от земеделския стопанин възражение срещу проекта на специализирания слой „физически блокове“. Поддържа, че необосновано и неправилно е прието, че заявените за подпомагане парцели не отговорят на условията за допустимост, доколкото по отношение на тях са изпълнени всички критерии и изисквания, регламентирани в приложимата Наредба №2 от 26.03.2018 год. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. По подробно изложени в жалбата и в представеното по делото писмено становище съображения, за липсата на основание за изключване на заявените за подпомагане парцели от специализирания слой „Физически блокове“, е направено искане Заповед №РД 09-220 от 08.03.2024 год. на Министъра на земеделието да бъде отменена в оспорената й част, като незаконосъобразна и присъждане на сторените в производството разноски. В съдебно заседание, жалбоподателят се представлява от управителя и адв. П., преупълномощен от адв. С..

В представените по делото писмени бележки, се излагат доводи, че неправилно е прието от административният орган, че в случая се касае за обработваеми площи, което е опровергано от приетата по делото съдебно-техническа експертиза. Твърди, че наличието на храсти в затревени площи за паша, не е пречка същите да бъдат допустими за подпомагане, съгласно чл.53, ал.4 от Наредба №3 от 10.03.2023 год., както и че не е доказано наличието на основанието за отказ предвидено в чл.53, ал.5 от същата наредба. Направено искане за отмяна на заповедта като незаконосъобразна в обжалваната част

Ответникът по жалбата – Министър на земеделието, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представеното писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че административният акт е издаден при спазване на регламентираните процесуални правила и формални изисквания и в съответствие с приложимата материалноправна регламентация. Сочи че за територията, в която попадат процесните парцели, е извършено сателитно заснемане на 14.10.2023 год., като недопустимостта за подпомагане на заявените площи е установена чрез направена дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ цифрова ортофотокарта. Твърди, че по отношение на парцел с идентификатор 22767-525-5-1 липсва правен интерес от направеното оспорване, тъй като същият попада в одобрения слой, а по отношение на парцели с идентификатори 22767-525-5-1 и 22767-525-4-1 е допусната грешка при дешифрирането, поради което не отрича, че по отношение на тях жалбата е основателна, каквото становище е изразено и при окомплектоването и изпращането на преписката от страна Министъра на земеделието. По отношение на останалите парцели, излага подробни съображения, че по несъмнен начин се явява установено, че заявените от „Складо“ЕООД за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на площ парцели не отговарят на нормативно предвидените в Наредба №105 от 2006 год. изисквания и критерии за допустимост на земеделските площи за подпомагане, поради което обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона парцелите не са включени в одобрения с оспорената заповед окончателен специализиран слой „Физически блокове“ за кампания 2023. Счита, че събраните по делото доказателства, в т.ч. заключението на изпълнената съдебно-техническа експертиза, не опровергават направените фактически констатации и правни изводи, като изключването на парцелите от специализиран слой „Физически блокове“ за кампания 2023, е изцяло в съответствие с целите по чл.2, т. 1 – 11 от ЗПЗП.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

Жалбоподателят в настоящото производство – „Складо“ЕООД, е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП, регистриран с УРН 670766 в ИСАК.

Не е спорно по делото, че „Складо“ЕООД е подало Заявление за подпомагане 2023 форма за ЕТ/юридически за кампания 2023 год. 34 парцела в землището на с. Едрево и Паничерево.

Със Заповед №РД 09-82 от 30.01.2024 год. на Министъра на земеделието /лист 8-9 от делото/, на основание чл.16б, ал.1 от Наредба №105 от 2006 год. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени проект на специализирани слоеве „Физически блокове“ за кампания 2023, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновени за 2023 г. Разпоредено е заповедта да се публикува на интернет страницата на МЗ и Държавен фонд "Земеделие", като бъдат уведомени кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ през 2023 год. за възможността да се запознаят с актуализираните специализираните слоеве за кампания 2023 и да подадат възражение срещу конкретни части от него, по реда на чл. 16б, чл. 16в и чл. 16 г от Наредба № 105/2006 год.

С вх. №РД-12-02-202/09.02.2024 год., чрез ОД „Земеделие“ – Стара Загора /виж диска по делото/ „Складо“ ЕООД е подало възражение до Министъра на земеделието, против обхвата на проекта на специализирания слой „ Физически блокове“, в частта, касаеща декларирани от него за подпомагане площи за кампания 2023, като е посочено, че се иска преразглеждане на обхвата на специализирания слой по отношение на физическите блокове, в които попадат парцелите, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ /представени в табличен вид с посочване на идентификатор на декларирания парцел, площ на декларирания парцел, съотв. допустима и недопустима площ в ха/.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед №РД 09-220 от 08.03.2024 год. на Министъра на земеделието, на основание чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16 г, ал.4 от Наредба №105 от 22 август 2006 год. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрени окончателния специализиран слой „Физически блокове“ за кампания 2023, като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), актуализиран за 2023 год. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2023 год., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието, проверки на място по чл.37, ал.3 и 4 и чл.70, ал.1 и ал.2, т2 от ЗПЗП, данните от системата по чл.30, ал.2, т.7, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните слоеве, одобрени със Заповед №РД 09-82 от 30.01.2024 год. В одобрения със заповедта окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2023, не са включени заявени за подпомагане от „Складо“ЕООД площи в землището на с. Едрево и Паничерево, общ Стара Загора, съставляващи парцели с идентификатори, както следва: 27070-6-4-1 с площ 5.92 ха и 27070-6-5-1 с площ 0.14 ха /в землището на с. Едрево/ и 22767-517-4-1 с площ от 5.12 ха; 22767-525-2-6 с площ от 1.85 ха; 22767-525-2-8 с площ от 5.09 ха; 22767-525-4-1 с площ от 1.13 ха; 22767-525-5-1 с площ от 3.15 ха и 22767-83-4-1 с площ от 2.92 ха /в землището на с. Паничерево/.

По делото е представено писмо рег. №70-1714/13.05.2024 год. на Директора на Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ в Министерството на земеделието /лист 6-7 от делото/, изготвено по повод жалбата на „Складо“ЕООД, в което е посочено, че за кампания 2023 бенефициентът е заявил за подпомагане 34 парцела, като обект на възражението на кандидата и на жалбата до Административен съд - Стара Загора са 8 парцела, находящи се в землището на с. Едрево и Паничерево. Парцелите попадали в частта от територията на страната под сателитно заснемане от 14.10.2023 год. и за тази територия е извършена дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ цифрова ортофотокарта (ЦОФК), в резултат на която дешифрация е установено, че част от площите са оценени като неподдържани и недопустими за подпомагане, съгласно Наредба №3 от 10 март 2023 год. за условията и реда за прилагане под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаления на плащания и реда за налагане на административни санкции. Сочи се в писмото, че при извършен трети преглед на сателитните снимки, е установено, че парцелите 22767-525-5-1 и 22767-525-4-1, представляващи постоянно затревена площ, са се установили грешки и непълноти при дешифрацията на ЦОФК, въпреки подаденото възражение, поради което счита, че в тази част жалбата е основателна. По отношение на парцел 27070-6-5-1, счита жалбата за безпредметна, тъй като същият е включен в допустимия слой изцяло, след разглеждане на възражението му.

Към административната преписка на оптичен носител CD са представени извадки от ЦОФК по сателитно заснемане от 2023 год., с нанесени контури на физическите блокове от СИЗП, на процесните парцели и на допустимите за подпомагане площи, ведно с представени в табличен вид данни за резултатите от дешифрацията на ЦОФК с отразяване на причините за изключване на парцелите от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“.

Назначена, изпълнена и изслушана е съдебно-техническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано. Съгласно заключението, от наличните по делото извадки от цифровата ортофото карта може да се направи преценка за състоянието на парцелите към момента на заснемането. Като цяло от извадките от ЦОФК и от сателитните снимки, в Google Earth може да се установи, че площите, попадащи в заявените парцели представляват ливади за косене и на снимките личат следи от косене на площите. Понеже изображенията, на които са заснети обработваеми земи, в момент след жътва, наподобяват тези на ливадите се наложило посещение и оглед на място, при които се потвърдило, че процесните парцели са ливади, а не обработваеми земи. Ливадите за косене спадали към постоянно затревените площи. Процесните парцели представляват ливади за косене, така както са и заявени. НТП се определя за кадастрални имоти. При направена справка в КАИС на АГКК на произволно избрани имоти, попадащи в процесиите парцели се установи, че същите са с НТП - нива или етерично-маслодайна култура. В т.7 от раздел констатации на заключението са описани подробно причините за недопустимост на парцелите, както и недопустимите площи съгласно мотивите на ответника по делото. Няма разделяне за стойности на недопустими площи, поради неподдържане и други, които са поддържани, но са извън допустим слой. Допустимостта на площите следва да се прецени единствено на база данните от аерофото заснемането, а начина на ползването им се установи и с огледа на място. Съгласно Наредбата постоянно затревените площи, които се поддържат чрез косене, както и непроизводствените постоянно затревени площи, са допустими за подпомагане, когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар и/или има мозаечно разположени скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на компактно разположените неподходящи за подпомагане площи. Данните си съдържат в приложена таблица, от която се вижда, че при допълнителния преглед на изображенията от ЦОФК се стига до извода, че площите следва да се приемат за допустими, с изключение на недопустимите елементи, с общ размер от 0,32 ха. от заявените 24.42 ха.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната му част на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Съгласно разпоредбата на чл.33а, ал.6 от ЗПЗП, заповедите на министъра на земеделието с които се одобряват или изменят окончателните данни за физически блокове, подлежат на обжалване пред съответния административен съд по реда на АПК, от което следва, че заповедта подлежи на обжалване в установения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок, считано от датата на съобщаването/ обнародването й в Държавен вестник, както е указано и в самата заповед. Оспорената Заповед №РД 09-220 от 08.03.2024 год. на Министъра на земеделието е обнародвана в ДВ, бр.27 от 29.03.2024 год., а жалбата срещу заповедта е постъпила в Министерство на земеделието на 12.04.2024 год. Жалбата е подадена от лице, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от заповедта в оспорената й част. С оглед на което съдът приема че оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Оспорената Заповед №РД-09-220 от 08.03.2024 год. за одобряване на окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2023, е издадена от материално компетентния административен орган по чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006 год. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол - Министъра на земеделието.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че съдържанието на оспорената заповед не съответства на императивните законови изисквания по чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Посочени са както материалноправните основания за упражненото административно правомощие - чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105 от 22 август 2006 год. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, така и фактическото основание за извършеното одобряване на окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ за Кампания 2023, като част от СИЗП, а именно: актуализация на обхвата на специализираните слоеве за 2023 год. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2023 год.; отразяване на резултатите от теренни проверки, извършени през годината от областните и общински структури на Министерство на земеделието и проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните слоеве, одобрени със Заповед №РД 09-82 от 30.01.2024 год. на Министъра на земеделието. С оглед спецификата на административния акт (а одобряване на окончателни специализирани слоеве за територията на цялата страна за съответната кампания), очевидно е обективно невъзможно излагането на мотиви за невключването на заявени за подпомагане площи по отношение на всеки един парцел, останал извън обхвата на одобрения специализиран слой „Физически блокове“, като е достатъчно да се съдържат данни за начина, по-който е определен специализираният слой. Константна е съдебната практика, че съображенията за изключване на парцели /части от парцели/ от одобрения специализиран слой се съдържат в дешифрираната ЦОФК /изображения от самолетно или сателитно заснемане/, като именно данните от последните позволяват на съда с помощта на специалисти да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта. В случая съображенията за невключването в одобрения специализиран слой „физически блокове“ за кампания 2023 на заявени за подпомагане от „Складо“ЕООД площи в землището на с. Едрево и Паничерево, се съдържат в дешифрираната ЦОФК – дешифрираните снимки от извършеното на 14.10.2023 год. сателитно заснемане, представени като файлове на CD, с нанесени контури на физически блокове от СИЗП в лилав цвят, процесните парцели в жълт цвят и допустимите за подпомагане площи в син цвят, както и таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2023, с отбелязани причини за изключване на площи от слоя ПДП.

Съгласно чл.30, ал.1 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП. Съгласно разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, Системата за идентификация на земеделските парцели е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. В ал.2 на чл.33 от ЗПЗП е предвидено, че Министърът на земеделието организира създаването и актуализирането на цифрова ортофото карта за територията на страната. Според ал.2 на чл.33а от ЗПЗП /в приложимата й редакция/, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове, се одобряват със заповед на министъра на земеделието и храните по ред, определен в наредбата по чл.30, ал 6 (Наредба № 105 от 2006 год. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол). Съгласно чл.9 от Наредба №105/22.08.2006 год., Министърът на земеделието, храните и горите организира актуализирането на ЦОФК за територията на цялата страна в СИЗП за период не повече от три години. Ежегодно, с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове и екологично насочени площи, се обновяват в т.ч. чрез дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл. 33, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП; отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл.37, ал.3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП, както и чрез други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието има достъп и може да използва при липса на друга информация /чл.15, ал.2 от Наредба №105/2006 год. в приложимата редакция/. Съответно процедурата за одобряване на специализиран слой „Физически блокове“, е разписана в чл.16б, чл.16в и чл.16г от Наредба №105/2006 год. /в приложимите редакции/.

Въз основа на така очертаната правна уредба, съдът приема, че в случая са спазени нормативно регламентираните процесуални правила и изисквания за образуването, провеждането и приключването на административното производство по одобряване на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ за кампания 2023. След извършено обновяване на данните съгласно чл.15, ал.2, т.1 и т. 2 (в приложимите редакции) от Наредба №105/2006 г., чрез дешифрация /разчитане/ на новата цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2023 год. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общинските структури на МЗ, със Заповед №РД 09-82 от 30.01.2024 год. на Министъра на земеделието, на основание чл.16б, ал.1 от Наредба №105 от 22 август 2006 год., са одобрени проекти на специализирани слоеве „Физически блокове“ за кампания 2023, като част от СИЗП. Заповедта е публикувана на интернет страницата на МЗ с предоставена на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ възможност да се запознаят с актуализирания специализиран слой „Физически блокове“ за кампания 2023 и да подадат възражение срещу конкретни части от него, по реда на чл.16б, чл.16в и чл.16г от Наредба №105/2006 год. Земеделският стопанин „Складо“ЕООД е упражнил правото си да подаде възражение чрез ОД „Земеделие“ – Стара Загора, до Министъра на земеделието, против обхвата на проекта на специализирания слой „Физически блокове“, в частта, касаеща декларирани от него за подпомагане площи на осем от парцелите, с искане за преразглеждане на обхвата на специализирания слой по отношение на парцелите, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ. Доколкото в случая площите са попадали под актуално за годината сателитно заснемане /от 14.10.2023 год. /, проверката по възражението е извършена единствено чрез преглед на коректността на направената дешифрация, в изпълнение на изискването по чл.16 г, ал.2, т.1 от Наредба №105/2006 год. /в приложимата редакция/. Няма данни какво е установено при проверката, но съгласно писмо №70-1714 от 13.05.2024 год. на Директора на Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ в Министерството на земеделието (лист 6 от делото), изготвена след подаването на жалбата до съда, в резултат на извършена дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ ЦОФК, е установено, че парцела с идентификатор №27070-6-5-1 е включен в обхвата на допустимите за подпомагане площи, като по отношение на пет от парцелите в жалбата – 22767-525-2-8; 22767-517-4-1; 22767-83-4-1; 22767-525-2-6 и 27070-6-4-1 процесните парцели попадали извън обхвата на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, а по отношение парцели 22767-525-5-1 и 22767-525-4-1 са установени грешки и непълноти при дешифрацията на ЦОФК.

Налице са обаче грешки допуснати при дешифрирането на цифровата ортофотокарта, при което неправилно е прието, че процесните парцели са недопустими за подпомагане, а оттам е приложен и неправилно материалния закон.

Критериите, на които трябва да отговарят площите, за определянето им като допустими за подпомагане за целите на създавания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, са регламентирани в Наредба №2 от 26.03.2018 год. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл.4, ал.1 от Наредба №2 от 26.03.2018 год. е регламентирано, че допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл.32, §2 от Регламент (ЕС) №1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.), които: т. 1. се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9 и т. 2 се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 7 – 9, като именно тези площи се включват в слой „Площи, допустими за подпомагане“ (чл. 4, ал. 2). За поддържането на земеделските площи в състояние, годно за производство по смисъла на чл.4, параграф 1, буква „в“, подточка "ii)" от Регламент (ЕС) № 1307/2013, трябва да бъде приложена поне една от следните дейности на обработваеми земи – изораване, дисковане, косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж, обработка с хербициди (чл. 5 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г.). Постоянно затревени площи - ливади за косене (площи с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на сено/сенаж чрез косене), са допустими за подпомагане, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0, 5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4 и 3. следите от косене са разпознаваеми през цялата календарна година /чл. 8, ал. 2 във вр. с чл. 8, ал. 1, т. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. /. Съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредбата трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от дървесна и храстовидна растителност, а ал. 2 на чл. 10 от същата наредба определя като временно неподходящи за подпомагане земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност /производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство/, които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесина, храстовидна или друга нежелана растителност (т. 1), както и тези, в които височината на тревостоя е над 0. 5м за земи под угар 0, 7 м за ливади по чл. 8, ал. 1, т. 2 и временно затревени площи (т. 2, б. "а" и б. "б").

В случая, съгласно представените в табличен вид данни от направената дешифрация на ЦОФК /съдържащи се на приложения по делото CD/, заявените за подпомагане парцели 27070-6-4-1 с площ 5.92 ха и 27070-6-5-1 с площ 0.14 ха /в землището на с. Едрево/ и 22767-517-4-1 с площ от 5.12 ха; 22767-525-2-6 с площ от 1.85 ха; 22767-525-2-8 с площ от 5.09 ха; 22767-525-4-1 с площ от 1.13 ха; 22767-525-5-1 с площ от 3.15 ха и 22767-83-4-1 с площ от 2.92 ха /в землището на с. Паничерево/, са заявени като ливади за косене.

На първо място, съдът намира, че жалбата по отношение на парцел с 27070-6-5-1 с площ 0.14 ха в землището на с. Едрево, общ. Николаево е недопустима, поради липсата на правен интерес. Установява се по делото /включително и от приетата експертиза/, че същият след подаването на възражението, е включен в допустимия слой, поради което и за жалбоподателят не е налице правен интерес от стореното оспорване. С оглед на това, делото следва да бъде прекратено в тази му част.

На следващо място съдът намира, че по отношение на парцели 22767-525-5-1 с площ от 3.15 ха и 22767-525-4-1 с площ от 1.13 ха /в землището на с- Паничерево/ не съществува спор между страните, че са допустими за подпомагане. Изрично волеизявление в тази насока се съдържа в представеното становище на Директора на дирекция ИЗП при МЗХ /допуснати непълноти и грешки при дешифрирането/, а от друга страна от приетата по делото експертиза се установи, че площите са подходящи за косене/има извършена земеделска дейност. Това изявление на Директора на Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ в Министерството на земеделието, като извънсъдебно признание на неизгодни за ответника факти, се ползва с доказателствена сила относно обстоятелството, че вследствие на некоректно направена дешифрация на сателитните снимки, неправилно земеделските площи на парцели 22767-525-5-1 с площ от 3.15 ха и 22767-525-4-1 с площ от 1.13 ха /в землището на с- Паничерево/ са оценени като недопустими за подпомагане площи по критериите на Наредба от №2 от 26.03.2018 год., като площта е изцяло допустима за подпомагане като постоянно затревена площ. С оглед на което съдът приема за доказано, че неправилно и необосновано заявеният от земеделския стопанин за подпомагане на парцели 22767-525-5-1 с площ от 3.15 ха и 22767-525-4-1 с площ от 1.13 ха /в землището на с- Паничерево/ – „ливади за косене“, не са били включени в одобрения със Заповед №РД 09-220 от 08.03.2024 год. на Министъра на земеделието окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ и оспорената заповед в тази й част следва да бъде отменена, като постановена в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон.

От събраните по делото доказателства обаче се оборват фактическите констатации, направени след дешифрирането на ЦОФК, относно състоянието на посочените по-горе парцели, заявени за подпомагане за кампания 2023 по отношение на останалите пет парцела - 22767-517-4-1 с площ от 5.12 ха; 22767-525-2-6 с площ от 1.85 ха; 22767-525-2-8 с площ от 5.09 ха; 22767-83-4-1 с площ от 2.92 ха /в землището на с. Паничерево/ и 27070-6-4-1 с площ от 5.92 ха /в землището на с. Едрево/.

Заявените за подпомагане парцели са декларирани като „ливади за косене и са преценени като недопустими за подпомагане площи с оглед обстоятелството, че въз основа на сателитното заснемане от 14.10.2023 год., послужило за изработването на релевантната и актуална за кампания 2023 ЦОФК, е констатирано, че площите не представляват постоянно затревени площи, а обработваема земя, като е прието, че същите не отговарят на изискванията на чл.53, ал.5 от Наредба №3 от 10.03.2023 год., с изключение на парцел 27070-6-4-1 за който е прието, че представлява захрастена територия, дерета и не подлежи на подпомагане на основание чл.55, ал.1 т.1 от същата Наредба №3.

Съгласно чл.53, ал.5 от Наредба №3, постоянно затревените площи, които се поддържат чрез косене, както и непроизводствените постоянно затревени площи, са допустими за подпомагане, когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар и/или има мозаечно разположени скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на компактно разположените неподходящи за подпомагане площи, а съгласно чл.55, ал.1, т.1 от Наредба №3 - не са земеделски площи и не подлежат на подпомаган, необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност - захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, с изключение на тези по чл. 53, ал. 3, прокари и просеки.

По отношение на горепосочение пет парцела, заявени за подпомагане като парцели „ливади за косене“, въз основа на заключението на изпълнената по делото СТЕ, съдът приема за опровергани обуславящите изключването на площите от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ фактически констатации, че са неподходящи за подпомагане. Както беше посочено вещото лице е категорично, че при прегледа на сателитните снимки – извадки от ЦОФК, изготвени по сателитно заснемане от 14.10.2023 год. и при извършената проверка на място, без съмнение се констатира наличие на следи от земеделска дейност във всички процесни парцели, като парцелите са чисти, без храстовидна растителност, като личат множество успоредни прави линии в направление изток – запад в част от парцелите, а в другите в направление – юг - север, което свидетелства за машинна обработка на площите. Част от парцелите имат застъпване с трайни насаждения или храстовидна растителност, като в таблици е отразил резултатите за всеки един парцел, като общия размер на недопустимите елементи е в размер на 0.32 ха от заявените 24.42 ха. Видно от заключението на вещото лице, недопустимите площи са както следва:

  • за парцел 22767-525-2-8 недопустимата площ е 0.00 ха от заявената площ от 5.09 ха;
  • за парцел 22767-517-4-1 недопустимата площ е 0.02 ха или 0.39 % от заявената площ от 5.12 ха;
  • за парцел 22767-83-4-1 недопустимата площ е 0.10 ха или 4.95 % от заявената площ от 2.02 ха;
  • за парцел 22767-525-2-6 недопустимата площ е 0.05 ха или 2.70% от заявената площ от 1.85 ха;
  • за парцел 27070-6-4-1 недопустимата площ е 0.00 ха от общо заявената площ от 5.92 ха.

С оглед на така установеното и имайки в предвид разпоредбите на чл.53, ал.4 и ал.5 от Наредба №3 от 10.03.2023 год., съдът приема за доказано, че неправилно и необосновано заявените от земеделския стопанин за подпомагане парцели 22767-517-4-1 с площ от 5.12 ха; 22767-525-2-6 с площ от 1.85 ха; 22767-525-2-8 с площ от 5.09 ха; 22767-83-4-1 с площ от 2.92 ха /в землището на с. Паничерево/ и 27070-6-4-1 с площ от 5.92 ха /в землището на с. Едрево/– „ливади за косене“, не са били включени в одобрения със Заповед №РД 09-220 от 08.03.2024 год. на Министъра на земеделието окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ и оспорената заповед в тази й част следва да бъде отменена, като постановена в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон.

С оглед на гореизложеното съдът приема, че оспорената Заповед №РД 09-220 от 08.03.2024 год. на Министъра на земеделието, в частта й, с която извън обхвата на одобрените специализирани слоеве са останали заявени от „Складо“ ЕООД за подпомагане за кампания 2023 год. парцели с култура с код 315000 – „ливади за косене“ в землището на с. Едрево и Паничерево, като постановена в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон, следва да бъде отменена.

Предвид изхода на делото следва да бъдат уважено исканията на жалбоподателят за присъждане на направените по делото разноски. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК, Министерство на земеделието следва да бъде осъдено да заплати на „Складо“ЕООД направените от жалбоподателя разноски /50.00 лева внесена държавна такса; 1 000.00 лева – договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат/, и депозит за вещо лице в размер на 380.00 лв. или общо за сумата от 1 390.00 лева.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Старозагорският административен съд

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Складо“ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И. И. против Заповед № РД 09-220 от 08.03.2024 год., издадена от Министъра на земеделието, в частта по отношение на парцел 27070-6-5-1 в землището на с. Едрево, общ. Николаево, като недопустима.

ПРЕКТЯВА производството по делото в тази му част.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 дневен срок от съобщаването му на страните

ОТМЕНЯ по жалба на „Складо“ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И. И., Заповед №РД 09-220 от 08.03.2024 год., издадена от Министъра на земеделието, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ за кампания 2023, в частта й, с която извън обхвата на одобрения специализиран слой „Физически блокове“ за кампания 2023, са останали заявени за подпомагане от „Складо“ЕООД площи с идентификатори, както следва съответно: 27070-6-4-1 с площ 5.92 /в землището на с. Едрево/ и 22767-517-4-1 с площ от 5.12 ха; 22767-525-2-6 с площ от 1.85 ха; 22767-525-2-8 с площ от 5.09 ха; 22767-525-4-1 с площ от 1.13 ха; 22767-525-5-1 с площ от 3.15 ха и 22767-83-4-1 с площ от 2.02 ха /в землището на с. Паничерево/, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, гр. София, да заплати на „Складо“ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И. И., сумата от 1 390.00 лв. (хиляда триста и деветдесет лева) – разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: