Решение по дело №217/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 196
Дата: 22 април 2021 г.
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20214430200217
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 196
гр. Плевен , 22.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на двадесет и втори март, през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Димитър Х. Кирилов
при участието на секретаря ЗАХАРИНКА К. ПЕТРАКИЕВА
като разгледа докладваното от Димитър Х. Кирилов Административно
наказателно дело № 20214430200217 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 59 от ЗАНН

Постъпила е жалба от С. П. К., с ЕГН:**********, от гр. Плевен против
НП № 2020-3391-33-727/02.10.2020г. на *** ПП на ОД на МВР – гр. Плевен, с
което на жалбоподателя К. е наложено административно наказание на
основание чл.209, ал.1 от Закона за здравето - Глоба в размер на 300.00 лева,
за нарушение на чл.290а, ал.1, вр. чл.63, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-
124/13.03.2020г., създадена с т.1 на Заповед за допълнение №01-
197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването.
Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал
жалбоподателя, който го обжалва в срок.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява,
представлява се от адв. К.В..
1
Процесуалния представител на жалбоподателя, адв. В. в срокът му
даден от съда, представя писмени бележки, в които изразява становище да
бъде отменено НП, като неправилно и незаконосъобразно, излага подробни
доводи в тази насока.
Административно-наказващият орган ОД на МВР - гр.Плевен - редовно
призован, представител не се явява.
Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в
съвкупност намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се
явява процесуално допустима.
Разгледана по същество е основателна.
От приложения към делото акт за установяване на административно
нарушение бл. №561100/22.04.2020г. е видно, че на същата дата около 12:50
часа в гр.Плевен, ж.к. *** до *** – лицето не спазва наложените здравни
мерки – да използва предпазно средство – маска, покриваща лицето и носа, с
което виновно е нарушил МЗ №РД-01-124/13.03.2020г., изменена със Заповед
№ РД-01/147/14.04.2020г. т.9.
Жалбоподателят е подписал АУАН без възражение.
Впоследствие на 02.10.2020г. *** на Областна дирекция на
Министерство на вътрешните работи Плевен издал НП № 2020-3391-33-727, с
което наложил на жалбоподателя С. П. К. административно наказание на
основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето – Глоба в размер на 300 лева, за
нарушение на чл.290а, ал.1, вр. чл.63, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-
124/13.03.2020г., създадена с т.1 на Заповед за допълнение №01-
197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването, за това че на 22.04.2020г.,
около 12:50 часа, в гр. Плевен, се е намирал на открито обществено място
ж.к.*** до *** без поставена защитна маста на лицето си или друго средство,
покриващо носа и устата, в условията на обявено в Република България
извънредно положение с Решение от 13.03.2020г. на Народното събрание и
въведена противоепидемична мярка с т.9 на Заповед № РД-01-
124/13.03.2020г., създадена с т.1 на Заповед за допълнение № 01-
2
197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването, предвид която всички
лица, които се намират на обществени места (открити/закрити) са задължени
да носят защитна маска за лице или друго средство покриващо носа и устата.
Нарушението било констатирано от свидетеля П. Ф. Б. – *** при *** РУ
– Плевен в присъствието на свидетеля Р. Р. В. - очевидец, които изпълнявали
служебните си задължения в района. Свидетелите Б. и В. установили, че
жалбоподателят не е поставил маска, във връзка с епидемиологичната
обстановка и мерки, поради което свидетелят Б. му съставил АУАН.
Въз основа на АУАН било издадено обжалваното по настоящем НП, с
което е санкциониран жалбоподателя К.. Констатациите в АУАН се
потвърждават от показанията на разпитаните свидетели.
В посочената разпоредба на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето в
редакцията й към 16.04.2020 г. е предвидено налагане на глоба от 300 до 1000
лв. на онзи, който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на
здравеопазването или *** на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието
съставлява престъпление.
Със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на
здравеопазването е направено допълнение в заповед № РД-01-
124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването с въвеждането на нова т.9,
съгласно която „Всички лица, когато се намират в закрити или на открити
обществени места (в т.ч. транспортни средства за обществен превоз,
търговски обекти, паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици,
автобусни спирки и др.) са длъжни да имат поставена защитна маска за лице
за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа
и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.). За целите на тази мярка обществени са и
местата, и пространствата, които са свободно достъпни, и/или са
предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички места, на които се
предоставят обществени услуги).“
Със Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на
здравеопазването се въвеждат противоепидемични мерки на осн.чл.63 ЗЗ във
връзка с усложняващата се епидемична обстановка, свързана с
3
разпространението на COVID-19 на територията на страната и обявеното с
Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание на Република България
извънредно положение и препоръки на Националния оперативен щаб.
Съгласно чл.209а ал.3 и ал.4 от ЗЗ нарушения като извършеното от К.
могат да се установяват с актове, съставени от държавни здравни инспектори
или от длъжностни лица, определени от *** на регионалната здравна
инспекция, длъжностни лица, определени от ***ите на областните дирекции
на Министерството на вътрешните работи, или длъжностни лица, определени
от кметовете на общини; наказателните постановления се издават съответно
от *** на съответната регионална здравна инспекция, *** на съответната
областна дирекция на Министерството на вътрешните работи и кмета на
съответната община.
Съдът счита, че издадената заповед от Министъра на здравеопазването
има характер на нормативен административен акт, тъй като са налице всички
изисквания на закона, за да бъде тя определена като нормативен
административен акт, независимо от нейното заглавие. Според съдът тази
заповед е подзаконов нормативен акт, защото се издава на базата на законова
разпоредба и във връзка с приложението на последната, а именно нормата на
чл.63, ал.4 и ал.11 и чл.63в от Закона за здравето. Освен това, разпоредбите на
тази заповед имат нормативен характер, защото създават правило за
поведение за адресатите на издадената заповед. Видно от съдържанието на
заповедта, тя се отнася до неограничен и неопределен кръг субекти, защото с
нея се въвеждат противоепидемични мерки по отношение на всички членове
на обществото, а актът действа на територията на цялата страна, без
ограничение по място и относно кръга на лицата, срещу които се прилага.
Следва да се посочи, че разпоредбите на заповедта имат многократно правно
действие, защото са уредени отношения, които действат за ограничен период
(по време на извънредното положение), но не еднократно, а с въпросната
заповед се създава задължение за всички субекти непрекъснато да спазват
противоепидемичните изисквания и мерки. Съдът намира, че този
нормативен акт не е породил своето правно действие, защото не е обнародван
в Държавен вестник, така както изисква нормата на чл.78, ал.2 от АПК и
нормата на чл.5, ал.5 от Конституцията на РБългария, тоест съдът намира, че
не е завършен фактическият състав по приемането на този нормативен акт, за
4
да се превърне същият в задължителен за всички субекти на територията на
страната. Липсата на обнародването, води след себе си като правна последица
неприлагането на практика на въпросния акт.
В Закона за здравето има правна норма, а именно - чл.209а, която
предвижда налагане на санкция, но същата не определя вида на нарушенията,
подлежащи на санкциониране, а препраща към заповеди на министъра на
здравеопазването. Законът за административните нарушения и наказания,
обаче не допуска налагане на санкции, ако видът на нарушението не е
определен със закон или подзаконов нормативен акт. Тъй като заповедите на
здравния министър не са такива, то и налагането на санкции е в нарушение на
Закона.
Нарушението в Наказателното постановление е квалифицирано по чл.
209а, ал. 1, във вр. с чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето за разлика от акта
където е цитирано, че е нарушил - МЗ №РД-01-124/13.03.2020г., изменена със
Заповед № РД-01/147/14.04.2020г. т.9.
Съдът счита, че са допуснати съществени процесуални нарушения в
хода на административно-наказателното производство с оглед липсата на
идентичност в описанието и правната квалификация на деянието вменено на
С.К. в санкционния акт НП и АУАН.
С оглед така изложеното безспорно се установява, че не е налице
описаното в АУАН и НП нарушение, поради което НП № 20-0938-
002983/08.07.2020г. на Началник сектор към ОДМВР Плевен, сектор „Пътна
полиция“ Плевен, следва да бъде отменено.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Плевенски
районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 2020-3391-33-
727/02.10.2020г. на *** ПП на ОД на МВР – гр. Плевен, с което на
жалбоподателя С. П. К. е наложено административно наказание на основание
чл.209, ал.1 от Закона за здравето - Глоба в размер на 300.00 лева, за
5
нарушение на чл.290а, ал.1, вр. чл.63, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-
124/13.03.2020г., създадена с т.1 на Заповед за допълнение №01-
197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – гр. Плевен
в 14 дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му до
страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6