Решение по дело №4458/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 268
Дата: 21 февруари 2022 г.
Съдия: Силвия Обрешкова
Дело: 20213110204458
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 268
гр. Варна, 21.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 28 СЪСТАВ, в публично заседание на втори
февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Силвия Обрешкова
при участието на секретаря Валентина Ст. Батешкова
като разгледа докладваното от Силвия Обрешкова Административно
наказателно дело № 20213110204458 по описа за 2021 година
Производството е образувано по жалба на ИВ. Г. ЯН. против
Наказателно постановление № 11-01-5172020/11.03.2021г. на Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция- София, с което на осн.чл.256
ал.1 от ЗОП на И.Я. е наложено административно наказание глоба в размер на
6225.60лв.
Жалбата е процесуално допустима, предявена от процесуално
легитимиран субект в предвидения от закона срок и при наличие на
представителна власт, поради което е приета от съда за разгреждане.
С жалбата се иска отмяна на НП като незаконосъобразно и
необосновано. Оспорват се изцяло констатациите на административно-
наказващия орган и се твърди, че не бил нарушен материалният закон.
В съдебно заседание въззивникът се представлява от адв.Севова,
която поддържа жалбата и по съществото на делото пледра отмяна на НП на
същите основания. Изграждането на процесната система не следвало да се
възлага по реда на ЗОП, тъй като това не било действие по поддръжка на
електропреносната мрежа. Прави искане за присъждане на разноски.
Процесуалният представител на въззиваемата страна пледира съдът
да потвърди обжалваното наказателно постановление, като правилно и
законосъобразно. Прави искане за разноски.
След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка: Със Заповеди на Директора на
АДФИ на св. Е. – финансов инспектор, било възложено извършването на
финансова инспекция на «Пристанище Варна» ЕАД за спазване на
нормативната уредба в областта на обществените поръчки за проведени през
2018г.и 2019г. процедури по ЗОП. При проверката се установило, че
1
„Пристанище Варна" ЕАД е юридическо лице с едноличен собственик на
капитала - държавата. Дружеството било с предмет на дейност пристанищна
дейност и свързаните с нея агентийско и търговско обслужване, техническо
обслужване, спедиция, инвестиционна и инженерингова дейност, научно-
развойна дейност, подготовка и квалификация на кадри, вътрешна и външна
търговия, както и всяка дейност, незабранена от закона. Изпълнителният
директор на дружеството - П. И. С. представлявал „Пристанище Варна" ЕАД,
организирал и ръководил оперативната дейност на дружеството.
„Пристанище Варна" ЕАД било „публично предприятие" по смисъла на § 2, т.
42 от ДР на ЗОП, което извършвало секторна дейност по чл. 123, т. 5 от ЗОП,
експлоатация на географска област. В качеството си на изпълнителен
директор и представляващ „Пристанище Варна" ЕАД, П. С. бил секторен
възложител по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1 от ЗОП, когато дружеството
извършва секторна дейност по чл. 123, т. 5 от ЗОП, във връзка с чл. 128, ал. 1,
т. 1 от ЗОП. Със Заповед № 217/10.06.2019 г. изпълнителният директор
наредил ИВ. Г. ЯН. да го замества в качеството му на възложител на
процедури по реда на ЗОП за периода от 17.06.2019 г. до 27.06.2019 г.,
включително и с Пълномощно peг. № 2050/07.06.2019 г. упълномощил И.Я. с
правата да представлява „Пристанище Варна" ЕАД с правомощията на
изпълнителен директор за същия период. При извършената проверка св. Е.
приела за устонавено, че отчетени през 2019 г. разходи в размер 259 400 лв.
без ДДС попадат в секторната дейност на „Пристанище Варна" ЕАД,
респективно са обект на обществена поръчка, но същите не са възложени по
реда на ЗОП. Разходите били отчетени по Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. за
изграждане на система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II
район към ПС № 1, Пристанище Варна - запад и по две фактури на
изпълнителя „Т и Д Инженеринг" ЕООД, както следва: Фактура №
**********/26.06.2019 г. за 77 820 лв. без ДДС и 93 384 лв. с ДДС,
представляващи авансово плащане по договора и намерили правилно
счетоводно отражение по дебита на сметка 204 „Машини, съоръжения и
оборудване" срещу кредита на сметка 402 „Доставчици по аванси". Сумата е
наредена по банкова сметка на изпълнителя с платежно нареждане от
25.06.2019 година; Фактура № **********/01.11.2019 г. за 181 580 лв. без
ДДС и 217 896 лв. с ДДС, представляващи окончателно плащане по договор и
правилно осчетоводени по сметка 204 „Машини, съоръжения и оборудване"
срещу кредита на сметка 401 „Доставчици. Сумата от 217 896 лв. е наредена
по банкова сметка на изпълнителя с платежно нареждане от 28.11.2019 г. Към
фактурата е приложен двустранно подписан Приемно-предавателен протокол
от 31.10.2019 г., с който двучленна комисия от „Пристанище Варна" ЕАД е
приела извършената работа от изпълнителя. При проверката за планиране и
възлагане на доставката св. Е. установила следното: В Списък на планираните
обществени и търговски поръчки за 2018 г., в позиция 37, е предвидено
изграждане на кабелна мрежа за контрол и сигнализация за 2-ри район,
пристанище Варна-запад с приблизителна стойност 270 000 лв. без ДДС,
финансирано със собствени средства. За вид на процедурата е вписано -
вътрешен конкурентен избор по сключено рамково споразумение по ЗОП; В
2
План - график за 2019 г., в позиция 119 е планирана поръчка с аналогичен
предмет, с направено описание на видовете дейности: „Контрол, сигнализация
и визуализация на електрическите уредби Ср.Н и НН" с прогнозна стойност
от 270 000 лв. без ДДС с определен ред за възлагане - вътрешен конкурентен
избор по сключено рамково споразумение; В Изпълнение на план - графика за
2019 г. в Раздел V Търговски поръчки, позиция 14 е отчетено, че е сключен
Договор № Т-13-19/17.06.2019 г., еднократна услуга, съгласно ВПППИИСДУ
(Вътрешни правила за провеждане на процедури за избор на изпълнители на
строителство, доставки и услуги), с предмет: „Изграждане на система мрежа
за контрол, сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1,
Пристанище Варна - запад", със стойност в размер 259 400 лв. без ДДС и срок
за изпълнение 60 календарни дни.
На 17.06.2019 г. ИВ. Г. ЯН. - директор направление „Експлоатация",
за възложител на основание Пълномощно per. № 2050/07.06.2019 г. и Заповед
№ 217/10.06.2019г. е сключил договор Т-13-19/17.06.19г., с който е взложил
на изпълнителя „Т и Д инженеринг“ да извърши със собствени материали,
техника и ресурси, изграждането на система мрежа за контрол, сигнализация
и визуализация за II район към ПС № 1, съгласно Техническа спецификация
на възложителя, Техническото и Ценово предложение към Оферта per. №
446/23.05.2019 г. на изпълнителя, при условията на договора.
Договорени били срок за изпълнение до 60 календарни дни; обща
стойност на договора в размер 259 400 лв. без ДДС (с ДДС в размер 311 280
лв.); плащания в полза на изпълнителя, авансово плащане в размер 30 % от
стойността на договора, платимо в седемдневен срок след издаване на
проформа фактура и окончателно плащане, след цялостно изпълнение на
договора и подписан двустранен приемно-предавателен протокол между
страните по договора за извършените дейности; проведен входящ контрол и
успешни изпитания, в срок до 15 дни от датата на представената фактура;
други.
За възложителя договорът бил подписан от И. Г. Я. - директор
направление „Експлоатация" и Д. Й. А. - председател на СД на „Пристанище
Варна" ЕАД. Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. е сключен след проведена
търговска (частна) поръчка по реда на ВПППИИСДУ, открита със Заповед №
408/13.05.2019 г. и финансирана със собствени средства на дружеството.
Независимо от обстоятелството, че дейността/доставката за
изграждане на система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II
район към ПС № 1, Пристанище Варна - запад", с прогнозна стойност 270 000
лв. без ДДС е предвидена да бъде възложена по реда на ЗОП, видно от Списък
на планираните обществени и търговски поръчки за 2018 г. и План - график
за 2019 г., същата е възложена по реда на ВПППИИСДУ, като частна поръчка
(търговска сделка).
Съгласно Техническата спецификация на възложителя и офертата на
изпълнителя, неразделна част от Договор № Т-13-19/17.06.2019 г., с
изграждането на система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II
район към ПС № 1 се цели: "... да се изгради локална мрежа от тип Etherne
3
IEEE802.3 с оптични кабели. Да се изгради система тип SCADA (Supervisori
Control And Data Acquisition) за контрол, наблюдение и събиране на данни за
следене на състоянията и управление на разпределителните уредби средно и
ниско напрежение във всички трафопостове на територията. За целта трябва
да се доставят и монтират необходимата апаратура в 18 трафопоста и ПС № 1,
както и специализиран софтуер за работа със системата", съобразно
техническите изисквания на възложителя. SCADA системата служила за
контрол на положението на комутационните апарати, прекъсвачи,
разединители; контрол големината на тока на отделните фази; контрол
напрежението на шините; телеуправление. Тя е автоматизирана система за
мониторинг и дистанционно събиране на данни от електромери. Нейните
основни функции, освен споменатите, били наблюдение на параметрите и
условията за измерване на енергия; отчитане на момента на намаление на ток
с определен праг за определен интервал; отчитане на момента на намаление
на напрежение до определен праг; отчитане на събития, свързани с
работоспособността на системата - наличие на комуникация, нарушени
електрически връзки, отваряне на врати, както и други събития по заявка от
потребителя, свързани с ток, напрежение, енергия, външен сигнал и
астрономическо време и други (-справка интернет).
Св. Е. приела, че изграждането на система мрежа за контрол,
сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1 е обект на обществена
поръчка по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОП, във връзка с дефиницията в т.
326, § 2 от ДР от ЗОП, осигуряване ползването на пристанища, в която е
включена поддръжката на електрическа мрежа - високо и ниско напрежение.
Предвид прогнозната стойност на обществената поръчка - 270 000 лв. без
ДДС (стойността на възложената обществена поръчка е в размер 259 400 лв.
без ДДС), за възлагането на същата, на основание чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП,
възложителят е следвало да проведе приложимата процедура по чл. 18, ал. 1,
т. 12 или т. 13 от ЗОП, публично състезание или пряко договаряне (за пряко
договаряне - при наличие на основанията по чл. 182 от ЗОП). На основание
чл. 17, ал. 1 от ЗОП, секторният възложител е бил длъжен да приложи
предвидения в закона ред за възлагане на обществената поръчка с предмет:
„Изграждане на система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II
район към ПС № 1, защото са били налице основанията за това, същата е
обект на обществена поръчка за секторната дейност по чл. 128, ал. 1, т. 1 от
ЗОП, във връзка с § 2, т. 326 от ДР от ЗОП.
Предвид горното бил направен изводът, че на 17.06.2019 г.
въззивинкът Я. - директор направление „Експлоатация", в качеството си на
секторен възложител по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1 от ЗОП, с правомощия по
смисъла чл. 7, ал. 2 от ЗОП, когато дружеството извършва секторна дейност
по чл. 123, т. 5 от ЗОП, във връзка с чл. 128, ал. 1, т. 1 от ЗОП е сключил
Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. на стойност 259 400 лв. без ДДС (311 280 лв.
с ДДС), с който е възложил изпълнение на обществена поръчка за изграждане
на система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II район към
ПС № 1 на изпълнителя „Т и Д Инженеринг" ЕООД, без да е приложил
предвидения в закона ред, процедура по чл. 18, ал. 1, т. 12 или т. 13 от ЗОП,
4
публично състезание или пряко договаряне съобразно стойността на
поръчката, при наличие на основания за това. За нарушние на чл. 17, ал. 1
във връзка с чл. 20, ал. 2, т. 2, във връзка с чл. 18 ал.1 и чл.3 ал.1 т.2 от ЗОП
срещу въззивника бил съставен АУАН, предявен и връчен на нарушителя
срещу подпис. В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН били направени възажения,
които не били уважени и било издадено обжалваното наказатерно
постановление.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по
делото доказателства, а именно – материалите по административно
наказателната преписка, както и от показанията на св.Е., които като съдът
кредитира като последователни, логични и непротиворечиви. Като събрани
по предвидения от закона ред съдът цени и писмените доказатерства-
Заповеди № ФК-10- 29/07.01.2020 г., № ФК-10-245/14.02.2020 г., Заповед №
ФК-10-268/18.02.2020 г., № ФК-10- 315/26.02.2020 г., № ФК-10-
326/02.03.2020 г., № ФК-10-410/19.03.2020 г., № ФК-10- 501/06.04.2020 г., №
ФК-10-668/15.05.2020 г., № ФК-10-708/22.05.2020 г. и № ФК-10-
1114/04.08.2020 г. на директора на АДФИ; Справка за отговорните
длъжностни лица; Справка за разходите за доставки за 2019 г. със
съпроводително писмо № 1124/10.02.2020 г. ; Фактура №
**********/26.06.2019 година; Фактура № **********/01.11.2019 година;
Приемно-предавателен протокол от 31.10.2019 година; Списък на
планираните обществени и търговски поръчки за 2018 година; План - график
за 2019 година; Изпълнение на план - графика за 2019 г.; Заповед №
408/13.05.2019 г. ; Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. с „Т и Д Инженеринг"
ЕООД с приложения; Пълномощно peг. № 2050/07.06.2019 година; Заповед за
6 Актът е постановен на 26.04.2021 правомощия по ЗОП № 217/10.06.2019 г.
година; Писмо на финансовата инспекция с вх. № 147/08.01.2020 г. на
„Пристанище Варна" ЕАД,; Писмо изх. № 230/10.01.2020 г. на „Пристанище
Варна" ЕАД и др.,
Като обективно и компетентно дадено съдът кредитира експертното
заключение на вещото лице А.К..
Предвид становищата на страните и императивно вмененото му
задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление
относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на
наложеното административно наказание, съдът направи следните правни
изводи:
При издаването на АУАН и НП са спазени формалните изисквания
на ЗАНН. И двата акта са издадени от оправомощени за това лица и в
предвидените от закона срокове. В АУАН и НП нарушението е описано и от
фактическа и от правна страна като са посочени всички съставомерни
признаци и всички относими към тях факти. С това на нарушителя е могло да
му стане ясно в какво се изразява то и какви са фактическите рамки, в които
да организира защитата си.
Предвид горното, съдът не установи да са допуснати съществени
процесуални нарушения.
5
Предвид заключението на съдебно техническата експертиза, обаче,
материалният закон е приложен неправилно. Неправилно АНО е приел, че
системата SCADA е част от електрическата мрежа, тъй като била свързана с
поддържката й. Тази система служила единствено за мониторинг в реално
време на ток , напрежение и мощност на всяка фаза, на нетарифирана
енерегия и фактор на мощността. Системата функционирала с оптични
кабели и била негодна за пренос на ток, като пренасяла единствено данни.
Системата можело да визиуализира и други данни, а не само такива от
ел.мрежата.
Тъй като не изпълнил задължението си да проведе разследване на
оспорените обстоятелства, АНО е допуснал неправилно приложение на
материалния закон, като неправилно е квалифицирал фактите като
нарушение. Системата SCADA има възможност за самостоятелно
функциониране и изграждането й не е дейност по поддръжка на
електрическата мрежа. Поради това в слуачая не е приложима нормата на §2,
т.32б от ЗОП и не е било необходимо за изграждането на тази система за
надзорен контрол и събиране на данни да се възлага обществена поръчка.
Неправилното приложение на материалния закон налага НП да бъде
отменено и в полза на въззивната страна да бъдат присъдени направените
разноски за адвокатско възнаграждение, които възлизат на 650 лева.
Водим от горното, съдът


РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 11-01-5172020/11.03.2021г. на Директор на
Агенция за държавна финансова инспекция- София, с което на основание
чл.256 ал.1 от ЗОП /ред. 01.03.2019г./ на ИВ. Г. ЯН. е наложено
административно наказание глоба в размер на 6 225,60 лева.
ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция- София, на
осн. чл.143 ал.1 от АПК да заплати на ИВ. Г. ЯН. направените по делото
разноски за възнаграждение на адвокат в размер на 650 / шестотин и петдесет/
лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Варна в 14-дневен срок от съобщението.

Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
6