Решение по дело №4318/2010 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1827
Дата: 8 декември 2010 г. (в сила от 28 декември 2010 г.)
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20102120204318
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2010 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                        Р Е Ш Е Н И Е

 

№2240                                           8.12.2010г.                          град Бургас

 

                  В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Бургаският районен съд,               наказателно отделение, ХІV състав

На седми декември                                                                    година 2010

В публично заседание в следния състав:

 

                                                        Председател: Диана Ганева

                                                                  Съдебни заседатели:

 

Секретар: М.М.

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията Ганева   

НАХД № 4318 по описа за 2010 година

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба от С.И.Е. ***, с ЕГН **********, срещу наказателно постановление № НП-2046/3.02.2010г., издадено от заместник-кмет на Община Бургас, с което за нарушение на чл. 4, ал. 1 от Наредба за преместваемите обекти и рекламната и информационна дейност на територията на Община Бургас  (НПОРИДТОБ), на основание чл. 56 и чл.54 от същата Наредба, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба”, в размер на 100 лева.

С жалбата се изразява несъгласие с горепосоченото наказателно постановление, като се моли за неговата отмяна, алтернативно се прави искане за намаляне размера на наложеното наказание.

В съдебно заседание, пред настоящия съд, жалбоподателят се явява лично. Не оспорва извършеното нарушение. Моли единствено за намаляне размера на наложеното наказание. Ангажира доказателства.

За АНО - Община Бургас, редовно призовани, представител не се явява.

Жалбата изхожда от легитимирано и заинтересовано лице да оспори пред съда законосъобразността на горепосоченото наказателно постановление. Подадена е в законоустановения срок, предвиден в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Предвид на това съдът намира жалбата за процесуално допустима.

Бургаският районен съд, след анализ на всички събрани по делото доказателства и като съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

При извършена проверка на 25.12.2009 г. в 11.10 часа в гр.Бургас проверяващите установили, че жалбоподателят е  разположил на площад „Тройката”, пред сградата на център „Триа”, преместваем обект-сергия за детски играчки с разрешение за поставяне № СЦ зона 000244/7.12.2009г. за 2 кв.м., като останалите два квадратни метра са без издадено разрешение за поставяне от Община Бургас.

Проверката била извършена в присъствието на жалбоподателя. Контролните органи, веднага след като установили горните обстоятелства пристъпили към ангажиране на административнонаказателната отговорност на Е.. Актосъставителят съставил Акт за установяване на административно нарушение, където описал нарушението и го квалифицирал по чл. 4, ал. 1 от НПОРИДТОБ /л. 5/. Актът бил съставен в присъствието на нарушителя, веднага и бил предявен, за да се запознае със съдържанието му, след което същия го е подписал с  възражения.

Въз основа на горепосочения АУАН, и след като приел, че нарушението е установено от фактическа страна, административнонаказващият орган издал обжалваното наказателно постановление № НП-2046/3.02.2010г., с което за нарушение на чл. 4, ал. 1 от

Наредба за преместваемите обекти и рекламната и информационна дейност на територията на Община Бургас  /НПОРИДТОБ/ , на основание чл. 56 и 54 от същата Наредба, на жалбоподателя била наложена „глоба” в размер на 100 лева, с фактическо описание на нарушението, съответстващо с посоченото в акта.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на гласните доказателствени средства, потвърждаващ изцяло съдържанието отразено в АУАН, както и от приложените по делото писмени доказателствени средства. Съдът изцяло цени посочените доказателствени материали, тъй като те са кореспондиращи си и взаимно допълващи. Между тях няма противоречия и те възпроизвеждат по идентичен начин фактите от значение за делото.

Съдът, с оглед установената фактическа обстановка и съобразно възраженията и доводите на жалбоподателя, както и като съобрази задължението си да проверява изцяло законосъобразността на наказателното постановление, независимо от основанията, посочени от страните, намира от правна страна следното:

Съдът счита, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. Видно от представените писмени доказателства – заповед №2902/5.10.2009г. и заповед №3329/3.12.2008г., двете на кмета на община Бургас, АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочена е нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията. В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до порочност на административнонаказателното производство против него.

По съществото на спора, съдът намира следното:

Разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от НПОРИДТОБ предвижда, че преместваемите обекти могат да бъдат разполагани, след издадено разрешение по реда на тази наредба, в държавни, общински и частни имоти, на места, утвърдени със схема, одобрена от главния архитект на община Бургас.

Съгласно санкционната норма на чл. 54 от НПОРИДТОБ за нарушения на разпоредбите на тази наредба, извън тези по чл.53 от настоящата наредба, на физическите лица се налага глоба в размер до 5000 лева, а на едноличните търговци и юридическите лица - имуществена санкция в размер до 50 000 лева.

Целта на разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от НПОРИДТОБ е да бъдат дисциплинирани търговците и физическите лица, които преди да разположат преместваеми обекти, следва да поискат и получат писмено разрешително от община Бургас. Като не е изпълнил този свой ангажимент жалбоподателят  е нарушил разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от НПОРИДТОБ. Нарушението е на просто извършване и елементите му се реализират със самия факт на осъществяване на такава дейност и липса на разрешително за нея. Съдът счита, че извършването на гореописаното административно нарушение от жалбоподателя е установено по несъмнен начин от доказателствата по делото, поради което правилно и законосъобразно е издадено обжалваното наказателно постановление за реализиране административнонаказателната отговорност за извършването на това нарушение.

Според съда нарушението не разкрива по-ниска степен на обществена опасност от другите случаи на този вид деяния. Поради това конкретното деяние не съдържа в себе си характеристиките на маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.  

При така установените факти по делото съдът счита, че административнонаказващият орган неправилно е оценил значимите за определяне на административното наказание обстоятелства, което е довело до несправедливост на наложеното наказание. Цитираната разпоредба на чл. 54 от НПОРИДТОБ предвижда, че за такъв вид нарушение на физическите лица се налага глоба в размер до 5000 лева. Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя. В случая за това нарушение административнонаказващият орган е определил наказание – глоба в размер на 100 лв. Съдът счита, че така определения размер на наказанието е несправедлив, тъй като не е съобразен с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН. Предвид на това, че нарушението е извършено за първи път и тъй като по делото не са налице данни за извършени от жалбоподателя други нарушения при осъществяване на търговската си дейност, както и обстоятелството, че съгласно представената епикриза жалбоподателя страда от епилепсия и от други съпътстващи заболявания, обстоятелства които съдът отчита като смекчаващи отговорността, респ. обуславящи налагане на по-леко наказание, настоящата инстанция намира, че за постигане целите на административните наказания по чл. 12 от ЗАНН, глоба в размер на 40 лева се явява адекватна и справедлива на тежестта на извършеното.

С оглед на изложеното до тук, съдът прие, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде изменено, като размерът на наложената глоба от 100 лева следва да се намали на 40 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1, предл. 2 от ЗАНН, Бургаският районен съд

 

                                         Р  Е  Ш  И:

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НП-2046/3.02.2010г., издадено от заместник-кмет на Община Бургас, против С.И.Е. ***, с ЕГН **********, с което за нарушение на чл. 4, ал. 1  от Наредба за преместваемите обекти и рекламната и информационна дейност на територията на Община Бургас  (НПОРИДТОБ), на основание чл.56 и чл.54 от същата Наредба, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба”, в размер на 100 лева, като намалява размера на наложената глоба от 100 лева на глоба в размер на 40 лева.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административен съд гр.Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                       СЪДИЯ:/п/

Вярно с оригинала:

ММ