Р Е Ш Е Н И Е
№ 2443
град Пловдив, 19.12.2022 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, Десети състав, в
открито заседание на двадесет и четвърти ноември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
при секретаря ПОЛИНА
ЦВЕТКОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно
дело № 2001 по описа за 2022 година, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 118,
ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.
Делото е образувано по жалбата на Е.М.К., с ЕГН **********,
срещу Решение № 2153-15-216/05.07.2022 г. на Директора на ТП на НОИ - Пловдив,
с което е потвърдено Разпореждане № 15220992756 от 01.01.2022 г. на
Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пловдив.
В
съдебно заседание жалбоподателят чрез адв. В.К. поддържа жалбата. Поддържа се,
че по начина на тълкуване и преизчисление
на пенсията съобразно разпоредбата на пар.7е от ПЗР на КСО /обн.ДВ бр.77
от 2021г./ се търпят неблагоприятни последици, изразяващи се в пропускане на
адекватно индексиране, което води до по-ниски размери на пенсията, представят
се писмени бележки, претендират се разноски.
Ответникът по
жалбата – Директор на ТП на НОИ Пловдив, чрез
юрисконсулт В. намира жалбата за неоснователна и моли същата да бъде
оставена без уважение, а решението като законосъобразно и правилно да бъде
потвърдено. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение,
представят се писмени бележки.
Административен съд -
Пловдив, Х състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост на
жалбата, събраните доказателства по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, и
взе предвид доводите на страните, намира жалбата за допустима, а по същество за
неоснователна поради следното:
Между страните по делото няма спор по фактите. Спорът е правен и се свежда до това, дали законосъобразно осигурителният орган е определил извършеното преизчисление на пенсията на основание §7е, ал. 1 от ПЗР на КСО и правилно ли с приложена разпоредбата на §7е, ал. 2 от ПЗР на КСО относно всички осъвременявания, преизчисления и индексации, извършени след датата на отпускане на пенсията на Е.К..
Относно придобитото право на пенсия, по
делото са представени доказателства като част от административната преписка. От
същите се устаноява, че с Разпореждане № 68 /прот. № N01001/05.01.2005 г.
/л.36/ на Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ Пловдив на Е.К. е отпусната лична пенсия за
осигурителен стаж и възраст /ОСВ/ по чл. 69, ал. 1, 2 КСО, считано от
24.03.2004 г. по подадено от него заявление от 11.08.2004 г. Пенсията е в
размер на 303.23 лв.
С това разпореждане е зачетен осигурителен
стаж от първа категория труд и по чл. 104, ал. 4 от КСО в размер на 26 години,
03 месеца. 23 дни; осигурителен стаж от трета категория труд в размер на 03 години,
04 месеца и 08 дни, а на основание чл. 104 от КСО общия осигурителен стаж,
превърнат към трета категория труд е в размер на 47 години, 02 месеца и 16 дни. Като част от преписката, както и в
процесното решение са посочени всички издададени Разпореждания, с които
съобразно действащата нормативна уредба, пенсията на Е.К. е осъвременявана.
С Разпореждане на ръководителя на
пенсионно осигуряване № 15220992756/01.01.2022 г. /л.137/ на основание §7е, ал.
1 и 2 от ПЗР на КСО пенсията на жалбоподателя е преизчислена, считано от
25.12.2021 г. При преизчислението е приложен по-висок процент за всяка година
осигурителен стаж - 1,35% като този процент е приложен върху осигурителния стаж
на жалбоподателя без превръщане към III категория, който е 44 години и 11
месеца. Посочени са конкретните изчисления при използването на величините - размер
на пенсията (551.82 лв.) и съответните
осъвременявания с приложимите коефициенти за 2005 (1.07), за 2006
(1.040), за 2007 (1.10), за 2008 (1.1035), за 2009 (1.09), за 2013 г. (1.098), за
2014 г. (1.027), за 2015 г. (1,019), за 2016 г. (1,026), за 2020 г. ( 1,067) и
за 2021 г. (1,050), като е определен
размер на пенсията от 1180.45 лв.
За пълнота следва да се посочи, че действително по
отношение на пенсионерите не се провежда
правилна комуникационна стратегия относно направеното преизчисляване на
пенсиите. Очевидно е оставено впечатление за пропусната индексация на
преизчислените пенсии, и пенсионерите не са наясно дали за преизчисляването на
пенсиите им през 2018 г. и 2019 г. е използван процентът за всяка година
осигурителен стаж 1.169 за 2018 г., и 1.2 – за 2019 г. или е преценено
преизчислението на пенсията им да стане с процент 3.8 за 2018 г. и 5.7 – за
2019 г. След съпоставянето на така получените два размера във всяка от двете
години, на Е.К. е определен за получаване по-благоприятният от тях, като пенсионният
орган с процесното преизчисление не е включил предходни преизчисления с
по-нисък процент.
Съгласно чл. 98, ал. 1 от КСО пенсиите и добавките към
тях се отпускат, изменят, осъвременяват, спират, възобновяват, прекратяват и
възстановяват с разпореждане. Съгласно чл. 70, ал. 1 от КСО, размерът на
пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се
изчислява пенсията, се умножи с процент 1. 2 за всяка година осигурителен стаж
и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен
стаж.
Съгласно разпоредбата на § 7е ал. 1 от ПЗР на КСО
(Нов– ДВ, бр. 77 от 2021 г., в сила от 25.12.2021 г.), отпуснатите с начална
дата до 24 декември 2021 г., включително, пенсии, се преизчисляват от 25
декември 2021 г. с процент 1. 35 на сто за всяка година осигурителен стаж без
превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците
осигурителен стаж без превръщане. Пенсиите за трудова злополука и професионална
болест, отпуснати с начална дата до 24 декември 2021 г. включително, се
преизчисляват от 25 декември 2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал.
1. Съгласно ал. 2 на същия параграф, преизчисляването по ал. 1 се извършва, без
да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се
осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща
от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително. Според ал. 3,
преизчислението на пенсиите по ал. 1 се извършва, ако това е по-благоприятно за
лицето.
Съдът намира, че съобразно цитираната разпоредба на §
7е ал. 1 от ПЗР на КСО, правилно пенсионният орган е приложил новият процент за
тежест на осигурителния стаж във формулата за изчисляване на пенсията за
осигурителен стаж и възраст на жалбоподателя по реда на чл. 70, ал. 1 от КСО
спрямо сбора на осигурителния му стаж без превръщане, каквото именно е
изискването на § 7е ал. 1 от ПЗР на КСО.
В настоящия казус не е спорен зачетеният по отношение
на жалбоподателя общ осигурителен стаж превърнат към трета категория в размер
на 47 години, 02 месеца и 16 дни. Така
определеният в § 7е ал. 1 от ПЗР на КСО процент по отношение на осигурителния
стаж, като извършеното преизчисление е напълно съобразено с изискванията на §
7е ал. 1 от ПЗР на КСО, във връзка с чл. 70, ал. 1 от КСО.
Настоящият състав на съда не споделя направените от
жалбоподателя доводи, за неправилно определен размер на пенсията, поради
неотразяване на преизчисленията, извършени през 2017 г., 2018 г. и 2019 г.
Видно от представените по делото разпореждания, върху пенсията на
жалбоподателя, след преизчисляване по реда на § 7е ал. 1 от ПЗР на КСО са
приложени осъвременявания (за 2020 г. и 2021 г.), но не са приложени
преизчисления за 2017 г., 2018 г и 2019 г. През тези три години не е извършвано
осъвременяване на трудовите пенсии по чл. 100 от КСО, което е изрично регламентирано
в § 53, ал. 1 и § 7б ал. 1 от ПЗР на КСО.
Съобразно § 53, ал. 2 и ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015
г., която норма е изменена с § 3, т. 35 от ПЗР на Закона за бюджета на ДОО за
2018 г. (ДВ, бр. 99 от 12.12.2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) - от 2017 г. до
годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1. 5, пенсиите не се
осъвременяват по чл. 100. През 2018 г., освен преизчисляването на пенсиите по
реда на § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. (в редакцията за 2018 г.), е
предвидено и увеличение по реда на новата за 2018 г. разпоредба на § 53, ал. 3
от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г., като този увеличен размер се съпоставя с размера,
изчислен при преизчисляването по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. и на
пенсионера се отпуска по-благоприятния от двата размера.
Съгласно § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г.,
размерът на пенсията, определен по реда на ал. 2, се сравнява с размер,
определен чрез увеличаване на пенсията от преди преизчисляването, т. е. към
30.06.2018 г., с процента по чл. 70, ал. 1 изр. първо от КСО или с други думи с
процента на нарастване на процента за всяка година осигурителен стаж.
Извършването на изчисления на размера на пенсията по реда на § 53, ал. 3 от ПЗР
на ЗИДКСО/2015 г. не попада в обхвата на разпоредбата на § 7е ал. 2 от ПЗР на
КСО, тъй като не представлява осъвременяване, преизчисление или индексация.
Това следва и от използвания от законодателя термин, а именно
"увеличение".
По отношение на преизчислението, направено през 2019
г. също не е извършвано осъвременяване на пенсията по реда на чл. 100 от КСО, а
е извършено двойно изчисляване на пенсиите, като по реда на § 7б ал. 2 от ПЗР
на КСО техният размер към 30.06.2019 г. е увеличен с процент 5. 7 и по реда на
§ 7в ал. 1 от ПЗР на КСО размерът е преизчислен с по-висок процент за всяка
година осигурителен стаж - 1. 2%, поради което важат направените по-горе
изводи.
Доколкото приложимият при преизчисляване на пенсията,
считано от 25.12.2021 г., ред е специалният ред по § 7е от ПЗР на КСО и той
предвижда замяна на процентите осигурителен стаж, приложими в предходните
години, с процентите по чл. 70, ал. 1 от КСО като база за изчисляване на
пенсията, той изключва прилагането на алтернативния ред за осъвременяване по §
53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО и § 7б ал. 2 от ПЗР на КСО. В тази връзка
извършеното преизчисление през горепосочените три години се явява обективно
неприложимо при извършеното с оспорваното разпореждане преизчисление, тъй като
последното го "поглъща" поради определения с § 7е ал. 2 от ПЗР на КСО
още по-висок процент на тежест на годините осигурителен стаж.
За пълнота и във връзка с изложените с жалбата
аргументи, съдът намира за необходимо да посочи, че приетата разпоредба на § 7е
от КСО отразява точно волята на законодателя, изразена в мотиви към
законопроект на Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на
държавното обществено осигуряване за 2021 г., внесен от МС на 30.07.2021 г. и
Доклад № 46-153-02-8 на Комисия по бюджет и финанси от 07.09.2021 г. От
дебатите по първо /26.08.2021 г. / и второ /09.09.2021 г. / гласуване на
законопроекта, приет от 46-ото Народно събрание, е видно, че се поставя акцент
именно върху годините за прослужено време, тоест върху осигурителния принос,
като се увеличава тежестта на една година осигурителен стаж, променяйки
коефициента във формулата за изчисление на пенсиите.
По делото се прие заключение на съдебно-икономическа
експертиза, оспорено от ответната страна. Заключението е принципо правилно изготвено
съобразно поставените въпроси, но изведените изводи са в противоречие с приложимата
нормативна урдедба, в която връзка заключението не следва да се кредитира.
В обобщение на изложеното, съдът намира, че в
настоящия случай пенсионният орган правилно е приложил разпоредбата на § 7е ал.
2 от ПЗР на КСО.
Предвид изложеното настоящият състав на съда намира,
жалбата за неоснователна и, като такава, същата следва да бъде отхвърлена.
При посочения изход на спора, в полза на ТП на НОИ
Пловдив за осъществената юрисконсултска защита следва да се присъди сумата в
размер на 100 лв. съгласно чл. 24 от НЗПП, във връзка с чл. 37, ал. 1 от ЗПП,
във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 144 АПК.
Предвид горното, Аминистративен съд Пловдив, II
отделение, десети състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.М.К., с ЕГН **********, срещу Решение №
2153-15-216/05.07.2022 г. на Директора на ТП на НОИ - Пловдив, с което е
потвърдено Разпореждане № 15220992756 от 01.01.2022 г. на Ръководителя на
пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пловдив.
ОСЪЖДА Е.М.К.,
с ЕГН **********,***, разноските по
делото в размер на 100 лв. /сто лева/ за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да бъде
обжалвано с касационна жалба, пред Върховния административен съд на Република
България, в 14-дневен срок от получаването на съобщение за неговото изготвяне с
препис за страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: