Решение по дело №114/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 249
Дата: 3 юни 2019 г. (в сила от 5 юли 2019 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700114
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 249

гр. Враца,03.06.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети  състав, в публично заседание на 09.05.2019г., през  две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА   адм. дело № 114  по описа на АдмС – Враца за 2019г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

                 Производството е по чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс вр.чл.27 ал.1 от Закона за управление на средствата  от Европейските структурни  и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

                 Предмет на съдебен контрол е Решение №РД-02-36-102/21.01.2019г. на Зам.-министъра и ръководител на Управителния орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ в Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ / съгласно Заповед №РД-02-36-1179/ 26.09.2018г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройството/. С това решение е прекратено производството  относно проектно предложение  BG16RFOP001-2.002-0030 „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в Дом на железничаря гр.Мездра“, подадено от Община Мездра в рамките на процедура по подбор на проекти BG16RFOP001-2.002 „Енергийна ефективност в периферните райони-2“.Прието е, че  проектното предложение не отговаря на изискванията за списъка от документи, които следва да се приложат, тъй като  за обекта, предмет на предложението, не е представен документ, който безспорно да установява, че е общинска собственост.

                 В жалбата се сочи, че постановеното решение  е незаконосъобразно, тъй като  противоречи на  материалния закон, допуснати са съществени нарушения на административнопроизводствените правила и не съответства на целта на закона. Заявява  се, че  при депозиране на проектното предложение същото е било окомплектовано с Акт за общинска собственост  по отношение на обекта,  за който се предвижда внедряване на мерки за енергийна ефективност  и неправилно  ответникът е приел, че е налице спор за  правото на собственост върху него с оглед недовършената процедура по отписването му от  обектите –държавна собственост. Изтъква се, че  Оценителната комисия и ответникът изобщо не са обсъдили  направеното от жалбодателя възражение и изложените в него факти и обстоятелства, които недвусмислено доказват, че е изпълнено условието по критерий №6. Прави се искане за отмяна на решението и връщане на  преписката на административния орган за продължаване на действията по подаденото проектно предложение.

    Ответникът  по  оспорването Зам.министър на  МРРБ и ръководител на УО на ОПРР в писмено становище, чрез  процесуалния си представител Гл.юрисконсулт Л.К., оспорва жалбата и иска същата да остане без уважение. Изтъква съображения, че решението е издадено от компетентен орган, в предписаната  писмена форма  и е мотивирано, тъй като съдържа анализ  на всички събрани доказателства. Заявява, че решението съответства на приложимите материалноправни разпоредби и на целта на закона, тъй като при  непълнота на представените документи, посочени в Насоките за кандидатстване,  в случая  документ, удостоверяващ правото на собственост върху сградата,  предмет на предложението,  същото не може да бъде допуснато до разглеждане. Прави се искане  за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение, а също така се прави и възражение за прекомерност на заплатеното от жалбодателя адвокатско възнаграждение.

               Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и при служебна проверка на оспорения административен акт съобразно разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

               Жалбодателят е  кандидатствал с проектно предложение BG16RFOP001-2.002-0030 „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в Дом на железничаря гр.Мездра“, в рамките на процедура чрез подбор на проекти BG16RFOP001-2.002 „Енергийна ефективност в периферните райони-2“. За тази процедура от ответника са одобрени Насоки за кандидатстване, с подробно разписани условия, на които следва да отговарят  проектните предложения, критериите и методиката на оценяването им и списъкът на документите, които се подават на етап кандидатстване. В т.5 от този списък е посочено, че при подаване на предложението същото следва да бъде придружено с документ за собственост върху недвижимия имот, от който да е видно, че имотът е общинска собственост. Първоначално такъв документ не е бил представен, поради което на жалбодателя е било дадено указание да доокомплектова  проектното си предложение. Акт за частна общинска собственост №3624/08.11.2018г. за Дом на железничаря е представен с писмо рег.индекс 04-13-185/16.11.2018г. Ответникът е поискал допълнителна информация относно собствеността върху сградата, която жалбодателят е предоставил с писмо рег.индекс 04.13-212/14.12.2018г., като е заявил, че представеният от него Акт за общинска собственост е вписан в Служба по вписванията и не е отменен. С писмо рег.индекс 04.13-226/19.12.2018г. жалбодателят е  заявил, че приложеният от него АЧОС е отменен със Заповед на Областния управител, приложил е същата и  е уведомил, че ще бъде обжалвана.С писмо №99-00-6-1475/3/ от 20.12.2018г. Областният управител на Област Враца е уведомил ответника, че е отменил представения АЧОС на Община Мездра, тъй като за процесната сграда има съставен АЧДС №1504/14.06.2004г., вписан в Служба по вписванията на името на БДЖ ЕАД за нуждите на Поделение за товарни превози Мездра. За осъществяване на процедурата по  приемане и разглеждане на проектните предложения ответникът е назначил Оценителна комисия със Заповед №РД-02-36-1022/29.08.2018г., изменена със Заповед №РД-02-36-1550/04.12.2018г. и е определил Вътрешни правила за работата й. Извършена е проверка на критериите за административно съответствие и допустимостта на проектното предложение, което е било разгледано в заседание на комисията от 02.11.2018г. със съставен протокол №5 от същата дата с констатирани нередности и дадени указания за отстраняванато им, в заседание от 03.12.2018г., със съставен протокол №11 от същата дата  със заключение за нередности  и искане за допълнителни доказателства за собствеността на сградата и заседание от 04.01.2019г. със съставен протокол №15 от същата дата със заключение за неубедителност на представения документ за собственост на имота. Изготвен е доклад на Оценителната комисия със списък на  одобрените за финансиране проекти, списък на  резервните проектни предложения и списък на предложените за отхвърляне проектни предложения. В последния е включено проектното  предложение на жалбодателя, с основание за отхвърляне непълнота на списъка на документите, които се подават  на етап кандидатстване поради непредставяне на документ, удостоверяващ правото на собственост. Жалбодателят е уведомен за решението на  Оценителната комисия за недопускане до етап „Техническа и финансова оценка“ с писмо от 07.01.2019г., срещу което същият е направил Възражение с рег.индекс 04.13-4/14.01.2019г. Приемайки същото за неоснователно,  административният орган е издал оспореното пред съда решение, с което е прекратил производството по отношение на депозираното проектно предложение, за което е уведомил жалбодателя с писмо изх.№99-00-6-1475/20.01.2019г., получено от него на 23.01.2019г., видно от приложеното известие за доставяне. 

                 При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна,чиито законни права и интереси са засегнати от оспореното решение. Същото  представлява  индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал.1 от АПК, издаден в изискуемата се писмена форма, от административен орган в кръга на неговата компетентност, очертана от разпоредбата на чл.38 от ЗУСЕСИФ, което го прави валиден  административен акт. Спазен е и срокът  за оспорване на  същото  съгласно чл.27 ал.1 от  ЗУСЕСИФ вр. чл.84 ал.1 от АПК. По тези съображения жалбата се явява процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

                 Възражението на жалбодателя, че при разглеждане на проектното му предложение е допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, е неоснователно. Ответникът е назначил Оценителна комисия като свой помощен орган, същата е разгледала депозираното проектно предложение в няколко заседания, като  след констатирани  нередности надлежно е уведомявала  жалбодателя за  отстраняването им. Същият е уведомен  за включването му в списъка за неодобрени предложения и му е била дадена възможност да направи възражение, което той е сторил.  Не може да се приеме, че прекратяването на процедурата за разглеждане и оценяване на предложението на етап „Административно съответствие и допустимост“  не е съответно на целта на закона, тъй като същият  цели  предоставянето на  безвъзмездна финансова помощ да става по ясно определени  критерии  и само по отношение на проекти, които безусловно отговарят на тях. Решението не противоречи и на материалния закон, тъй като съгласно чл.46 ал.2 от ЗУСЕСИФ  процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ може да бъде прекратена и по отношение на конкретен бенефициент, който не отстрани в срок нередовност, непълнота и/или несъответствие с изискванията. От доказателствата по делото се установява, че правото на общинска собственост върху „Дом на железничаря“ гр.Мездра, по отношение на който се иска получаване на безвъзмездно финансиране, не е безспорно установено. Макар  към момента на подаване на предложението да е представен АЧОС на Община Мездра, след представяне на допълнителни доказателства  и получена информация  за неговата отмяна /независимо от обстоятелството, че  според жалбодателя  тази отмяна е атакувана по съдебен ред/, правото на собственост към датата на произнасяне на административния орган не е безспорно.  При липса на  акт за собственост, който категорично установява, че имотът е общински, правилно ответникът е приел, че  представените документи са непълни, което го е мотивирало да прекрати процедурата.

                По тези съображения съдът намира,че жалбата следва да се отхвърли   и оспореното решение    следва да бъде оставено  в сила.

                При този изход на спора и при своевременно направено искане,  на  Министерство на регионалното развитие и благоустройството /в качеството на ЮЛ, в системата на което работи ответникът/ следва да се присъди  юрисконсултско възнаграждение от 100 /сто/ лв.  

   Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2 от АПК    съдът

 

РЕШИ:

 

              ОТХВЪРЛЯ жалбата на ОБЩИНА МЕЗДРА против РЕШЕНИЕ №РД-02-36-102/21.01.2019г. на Зам.-министъра и ръководител на Управителния орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ в Министерство на регионалното  развитие и благоустройството, с което е прекратено производството по отношение на проектно предложение BG16RFOP001-2.002-0030 „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в Дом на железничаря гр.Мездра“, подадено от Община Мездра в рамките на процедура по подбор на проекти BG16RFOP001-2.002 „Енергийна ефективност в периферните райони -2“.

                 ОСЪЖДА  ОБЩИНА МЕЗДРА   ДА ЗАПЛАТИ  на МИНИСТЕРСТВО на регионалното развитие и благоустройството  сумата  100/сто/ лв. юрисконсултско възнаграждение.

     Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: