РЕШЕНИЕ
№
гр.София, 09.06.2025 г.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, ГРАЖДАНСКО
ОТДЕЛЕНИЕ, I - 16 състав, в публичното съдебно заседание на двадесет и четвърти
февруари през две хиляди двадесет и пета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА
МАВРОВА
при участието на секретаря Антоанета
Стефанова, като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 3429 по описа за 2017 г. по описа на СГС,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Предявен е иск от Р.А.Р. срещу НАЦИОНАЛНА
КОМПАНИЯ „ЖЕЛЕЗОПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ ДП, с правно основание чл. 49, ал. 1 от ЗЗД за сумата от 250 000 лв., срещу Национална компания „Железопътна
инфраструктура“ ДП, представляваща обезщетение за претърпените от ищцата
неимуществени вреди, изразяващи се в болки и страдания от загубата на
родителите й Ф. А.С. и А.Р.Р., в резултат мощна взривна вълна на 10.12.2016 г.
в с. Хитрино, причинена от дерайлиране на влакова композиции поради
неправомерно поведение на машинистите и лошо стопанисване на железопътната
инфраструктура, ведно със законна лихва от датата на деликта до окончателното
плащане, както и лихва върху изплатената сума от 250 000 лв. (от
първоначалните солидарните ответници Б.Д.“ ООД и „Б.Р.К.“ ЕООД), за
периода от 10.12.2016 г. до 10.11.2022 г. (датата на плащането).
В
исковата молба се твърди, че на 10.12.2016 г. по линия Дружба – Образцов
чифлик, влакова композиция ДТВ 90570, с лок. № 86-003 и № 87-009, а по описа на
НСЛСЛ е 87-025, преминава в 05,37 ч. през района на железопътна гара при с.
Хитрино, управлявана от Д.А.М., В.П.П. и Р.С.П., всички в трудово
правоотношение с „Б.Р.К.“ ЕООД.
При
преминаване през железопътния участък, влаковата композиция дерайлира, от което
последва взривяване на няколко вагона с пропилен и поява на мощна взривна
вълна, в резултат на което настъпила смъртта на родителите на ищцата.
В
исковата молба са изложени твърдения, че част от гореописаната влакова композиция
са собственост на „Б.Д.“ ООД, а композицията е заявена от „Б.Р.К.“ ЕООД в
Годишния график за движение на влаковете и управлявана от машинисти, работещи в
дружеството. Сочи, че двете дружества съвместно са обезпечавали дейността по
превоз на опасни товари в страната, съответно съвместно отговарят за
безопасността на осъществявания от „Б.Р.К.“ ЕООД превоз. Поддържа се, че
отговорността на Национална компания „Железопътна Инфраструктура“ ДП се
обуславя от влошеното състояние на железопътната инфраструктура, за която
отговаря съгласно Закона за железопътния транспорт. В тази връзка се сочи, че
по своя характер железопътния транспорт представлява дейност с повишена
опасност за здравето и живота на хората, за осъществяването на които са
предвидени редица изисквания за безопасност. Тези изисквания за безопасност се
отнасят както до движението на железопътните возила, така и до състоянието на
железопътната инфраструктура, осигуряваща тяхното движение. Според чл. 3, ал. 1
от Закона за железопътния транспорт, ползването на железопътната инфраструктура
се осъществява от ответника НК „ЖИ“ ДП, на който е възложено и извършването на ремонтни
дейности, поддържането и нейната експлоатация (чл. 10, ал.1, т. 2 от ЗЖТ).
Правилата за изграждането, реконструкцията и преустройството на жп линиите и
другите обекти на железопътната инфраструктура се съдържат н Наредба №
55/29.01.2004 г. за проектиране и
строителство на железопътни линии, железопътни гари, железопътни прелези и
други елементи от железопътната инфраструктура.
Ответникът
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ДП оспорва иска по основание и
размер, по съображенията, изложени в отговора. Поддържа, че основния му предмет
на дейност е извършване на дейности по развитието, ремонта, поддържането и
експлоатацията на железопътната инфраструктура. Поддържа, че към 10.12.2016 г.
техническото състояние и железния път и съоръжения на гара Хитрино отговарят на
изискванията на националните нормативни документи. Поддържа, че железния път в
района на гара Хитрино е ремонтиран и поддържан, в съответствие с нормативните
изисквания.
Съдът,
след като взе предвид доводите на страните и след оценка на събраните по делото
доказателства, при спазване на разпоредбите на чл. 235 ГПК, намира следното:
Видно
от представените удостоверения за наследници, Ф.А.С. и А.Р.Р. са родители на
ищцата Р.А.Р., починали и двамата на 10.12.2016 г.
Първоначално
в исковата молба се претендира сумата от 500 000 лв., солидарно от тримата
първоначални ответници, ведно със законна лихва, считано от датата на
произшествието – 10.12.2016 г. до окончателното им изплащане. По отношение на
ответниците „Б.Д.“ ООД и „Б.Р.К.“ ЕООД производството е прекратено, с
определение от 07.03.2024 г. по настоящето дело.
С
присъда № 2/22.01.2020г. по НОХД № 349/2017 г. по описа на
Окръжен съд – Шумен, влязла в законна сила на 18.04.2023 г., наказателното производство образувано във
връзка с взрива в с. Хитрино е приключило. В същата е установено, че в резултат
на взрива е настъпила смъртта на седем лица, сред които и родителите на ищцата.
На основание чл. 300 ГПК присъдата е задължителна за гражданския съд.
Съгласно заключението на изслушаната и приета по делото техническа
експертиза, на 10.12.2016 г. настъпва дерайлиране и запалване на вагон –
цистерни, пълни с пропилен от състава на влак № 90570 в гара Хитрино в 5,37 ч.
Според вещото лице, състоянието на железопътната инфраструктура в процесния
участък на гара Хитрино преди настъпването на произшествието: дерайлиране на
вагон – цистерни от товарна влакова композиция е описано в констативната част
на база на извършените анализи на наличните материали по делото. При определяне
на техническото състояние на железния път – за меродавно се приема това, което
е измерено в натоварено състояние с пътеизмерителна лаборатория ЕМ – 120, а
именно крайната оценка е: „Добро състояние за участъка по геометрия (средноаритметичната стойност не превишава граничната за съответната скорост
40 < V ≤ 60 и клас „С“) в следния участък: Хитрино – сп. Велино от км 110+000 до км 111+200“. В
допълнение, вещото лице сочи, от приложените документи и извършени проверки, не
може да се даде пълна информация за действителното състояние на железопътната
инфраструктура, особено след като по-голямата част от съоръженията са изгорели,
но действителните параметри следва да се вземат предвид при изследване на
механизма на дерайлиране на композицията.
В случая образуваното НОХД № 349/2017 г. по описа на Окръжен съд – Шумен
е приключило с осъдителна присъда за двамата машинисти, служители на „Б.Р.К.“ ЕООД – Д.А.М. и Р.С.П., като същите са
признати за виновни за това, че са причинили смъртта на седем лица, както и че
са причинили тежки телесни повреди на четири лица, и средни телесни повреди на
десет лица. Присъдата на първата инстанция
е потвърдена с решение по ВНОХС № 260/2020г. по описа на Апелативен съд
– Варна и решение № 60163/18.04.2023 г. на ВКС, III Н.О., постановено по нак. дело
№ 652/2021 г. Изводите на съда са, че недоброто поддържане на железния път и
наличието на някои отклонения в техническото му състояние не са в причинна връзка с настъпилия противоправен
резултат.
Следователно, не би могло да се
формира извод относно отговорността на ответника ДП „Национална компания
Железопътна инфраструктура“, като управител на железопътната инфраструктура или
негови служители. Недоказани остават твърденията, че в случая е проявено от
служители на ответника виновно бездействие за поддръжка в района на гр.
Хитрино, което да е в причинна връзка с настъпилото произшествие. От събраните
доказателства, включително и приобщените от наказателното производство, може да
се заключи, че поддържането на железния път в района на гара Хитрино осигурява
безопасната му експлоатация за определена скорост, а в случая основна причина
за възникване на тежкото произшествие е преминаване на товарен влак 90570 с
превишена скорост. Изследванията и анализът на данните, установени в хода на
наказателното производство, по несъмнен начин установяват непосредствената
причина за произшествието, а именно скоростта, с която влакът е навлязъл в
стрелка № 5 – 78 км/ч., която е почти двойно по-висока от разрешената скорост
от 40 км/ч.
Ето защо, съдът приема, че
не е възникнало право на обезщетение срещу ответника Национална компания „Железопътна инфраструктура“
ДП и предявеният иск от ищцата Р.А.Р. с правно основание чл. 49, ал. 1 от ЗЗД, за
сумата от 250 000 лв., представляваща търпени неимуществени вреди от смъртта на
родителите й, ведно със законна лихва от датата на деликта, както и лихва върху
изплатената сума от 250 000 лв, за периода от 10.12.2016 г. до 10.11.2022
г. (датата
на плащането).
Относно разноските.
При този изход на спора, в полза на
ответника, на основание чл. 78, ал. 3
ГПК, следва да бъде присъдено възнаграждение за юрисконсулт, в размер на 200
лв.
Мотивиран от горното, Софийски градски
съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ предявеният иск с правно основание чл.
49 ЗЗД, вр. чл. 45 ЗЗД, от Р.А.Р., ЕГН **********,***,
чрез адв. Н.Д.,***, офис 4 срещу ДП „НАЦИОНАЛНА КОМПАНИЯ „ЖЕЛЕЗОПЪТНА
ИНФРАСТРУКТУРА“, ЕИК *********, гр. София, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 110, правно
основание чл. 49, ал. 1 от ЗЗД за заплащане на сумата от 250 000 лв.,
представляваща обезщетение за претърпените от ищцата неимуществени вреди,
изразяващи се в болки и страдания от загубата на родителите й Ф. А.С. и А.Р.Р.,
в резултат на мощна взривна вълна на 10.12.2016 г. в с. Хитрино, причинена от дерайлиране
на влакова композиция поради неправомерно поведение на машинистите и лошо
стопанисване на железопътната инфраструктура, ведно със законна лихва от датата
на деликта до окончателното плащане, както и законната лихва върху изплатената
сума от 250 000 лв., за периода от 10.12.2016 г. до 10.11.2022 г.
ОСЪЖДА Р.А.Р., ЕГН **********,***,
чрез адв. Н.Д.,***, да
заплати на основание чл. 78, ал. 3 от ГПК, на „ДП „НАЦИОНАЛНА
КОМПАНИЯ „ЖЕЛЕЗОПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, ЕИК *********, гр. София, бул. „Княгиня
Мария Луиза“ № 110, сумата
от 200 лв., представляваща възнаграждение за юрисконсулт.
Решението може да се обжалва с въззивна
жалба пред Софийски апелативен съд, в двуседмичен срок от връчването му на
страните.
Съдия при
Софийски градски съд: