Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
25.11.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
21 ноември |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и
следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
989 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-159/21.08.2019г.,
издадено от заместник председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1,
т.38 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер
на 2 000 лв. на
Община Кърджали, ЕИК ***, адрес гр.Кърджали, ***, представлявана от кмета Х.А.И.,
за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ.
Жалбоподателят Община Кърджали твърди, че атакуваното
постановление е неправилно и незаконосъобразно, издадено при нарушения на
материалния и процесуалния закон. Моли съдът да постанови решение, с което да
го отмени.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от
упълномощен адвокат, който поддържа жалбата. Моли съдът да отмени атакуваното
постановление.
Административнонаказващият
орган, редовно призован за съдебното заседание, не се явява и не се
представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено становище по делото, в което
оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено. Излага
подробни съображения за неговата законосъобразност.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 22.05.2019г. свидетелите Ц.И. и Д.К. - служители в РО
НЯСС-Пловдив при ДАМТН, извършили проверка на техническото и експлоатационно
състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за
експлоатация на язовир „Рани лист“, находящ се в имот с номер 62195.000494 в
землището на с. Рани лист, общ.Кърджали, собственост на Община Кърджали,
съгласно Акт № 1050 от 30.06.2003г. за общинска публична собственост.
Свидетелите направили на място обход и оглед на язовирната стена и съоръженията
към нея, при което установили следното: по цялата дължина на короната, откъм въздушния откос, имало свличане с
височина от около 30 см. от кота корона; водният откос бил с нарушения- по
цялата му дължина имало свличания; въздушният и водният откос били обрасли с
дървесна и храстовидна растителност; преливникът бил с нарушена проводимост в
следствие на свлечени земни маси; до шахтата на основния изпускател нямало
достъп поради гъста храстовидна и дървесна растителност. Констатациите от проверката били отразени в Констативен
протокол № 08.02-01/22.05.2019г. По този повод на 17.06.2019г. срещу
жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение по
чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ. АУАН бил съставен в отсъствие на нарушителя, след
връчване на надлежна покана входирана в Община Кърджали на 10.06.2019г. На 26.06.2019г.
бил предявен на кмета на Община Кърджали, но той отказал да подпише и получи
акта. Отказът му бил надлежно удостоверен с подписа на св. К.. Въз основа на
съставения акт, наказващият орган издал атакуваното
наказателно постановление, с което на Община
Кърджали на основание чл.200,
ал.1, т.38 от ЗВ било наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 2 000 лв. за извършено на 22.05.2019г. нарушение по
чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ.
Изложената фактическа обстановка се установи след анализ
на събраните по делото гласни и писмени доказателства, които съдът намира за
еднопосочни, непротиворечиви, сочещи но възприетата от съда фактология, поради
което не се налага тяхното обсъждане. Прочее, жалбодателят нито в жалбата си,
нито в хода по същество оспорва констатациите, отразени в акта и последвалото
го НП, като навежда единствено правни доводи за незаконосъобразност на
оспореното НП.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде
разгледана по същество.
Административнонаказателната отговорност на Община
Кърджали е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.141,
ал.1, т.1 от ЗВ, която гласи, че собствениците
на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни
стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на
основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 10 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
или юридическо лице, което не изпълни задължение по чл.141,
ал.1 от ЗВ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят
действително е осъществил процесното административно нарушение. В качеството си
на собственик на язовир „Рани лист” той не е
изпълнил задължението си да осигури поддържането в техническа изправност на
язовирната стена и съоръженията към нея. Правилно е прието от контролните
органи, че е налице нарушение, извършено на 22.05.2019г., тъй като на тази дата
те са констатирали техническа неизправност на проверения обект и проявеното от
жалбоподателя бездействие. Доколкото се касае за нарушение извършено от
юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и
безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да
се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на
сочената като нарушена правна норма.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да
са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да
съставляват основание за отмяна на наказателното постановление, каквито оплаквания
са направени в жалбата. АУАН и атакуваното постановление са съставени правилно
и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по
чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими към
конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при
които е било извършено, както и доказателствата, които го подкрепят,
индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното
постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя,
кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава
правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният
акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираното
нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват на
посочената като нарушена правна норма, както и на санкционната такава. Не се
установи да са допуснати и съществени процесуални нарушения на предвидената в
ЗАНН процедура относно връчването на АУАН. Същият е бил надлежно предявен на
кмета на Община Кърджали, но той е отказал да го подпише и получи, за което
обстоятелство са налице достатъчно гласни и писмени доказателства. Събраните по
делото доказателства не оставят никакво съмнение, че проверения обект
представлява „язовир“, който по смисъла на §.1, ал.1, т. 94 от ДР на ЗВ е водностопанска система, включваща
водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и
земята, върху която са изградени. Затова
законосъобразно е ангажирана отговорността на Община Кърджали, доколкото тя
като собственик на язовира / микроязовир- както е актуван/ отговаря за привеждането
му в съответствие с изискванията на нормативните актове.
Така мотивиран, Съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-159/21.08.2019г.,
издадено от заместник председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1,
т.38 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер
на 2 000 лв. на Община Кърджали, ЕИК ***, адрес гр.Кърджали, ***,
представлявана от кмета Х.А.И., за извършено нарушение по чл.141, ал.1, т.1 от
ЗВ, като правилно и законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: