Определение по дело №662/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 701
Дата: 21 декември 2020 г. (в сила от 17 март 2021 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20207240700662
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                    О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                           № 439       21.12.2020г.      град Стара Загора

 

 

  Старозагорският административен съд, V състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и първи декември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                         СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар                                                                                                            с участието

            на прокурор                                                                                             като разгледа

            докладваното от съдия    Р. ТОДОРОВА   административно дело № 662 по описа за  2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

              Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 27, ал. 4, изр. второ от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

  Образувано е по жалба на ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Васил Левски“ №75, вх. „Б“, ап.16, ет. 2, подадена чрез пълномощника му адв. Милена Стоянова от САК, против Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/ 3600 от 19.10.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция /ДФЗ-РА/. С оспореното решение, на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 18, ал. 9, т. 2 от Постановление №162 на Министерски съвет от 05.07.2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020г., е прекратено производството по оценка на проектно предложение № BG06RDNP001-6.003-0288 в ИСУН, подадено от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“, за „Лекарски кабинет на лекар със специалност „Клинична лаборатория“ с медико-диагностична лаборатория, свързана с платформа за събиране и анализ на лабораторни изследвания за контрол на жизнените показатели и профилактика, с. Братя Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, УПИ ІV-803, кв. 61“, по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г.

  В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, по съображения за постановяването му при неспазване на императивните изисквания по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК досежно неговото съдържание и в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят поддържа че упражненото административно правомощие не е обосновано нито от фактическа, нито от правна страна, тъй като в оспорения акт не е посочено нито релевантно материалноправно основание за постановеното прекратяване на производството по оценка на проектното предложение, нито фактическото основание за това. Твърди, че административният орган неоснователно е приел, че не е изпълнено изискването по т. 2 от Раздел 13.1 „Допустими дейности“ от одобрените и публикувани Условия за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по обявената процедура. Направено е искане Решение №03-РД/3600 от 19.10.2020г. на Изпълнителния директор на ДФЗ-РА да бъде отменено, като незаконосъобразно, а преписката върната на органа със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

Ответникът – Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, не изразява становище по основателността на жалбата.

           

            Въз основа на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

        

Жалбоподателят в настоящото производство – ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“, гр. Стара Загора, на 07.12.2018г. е подал проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-6.003-0288 в ИСУН /Информационна система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България/ и с ИД №24/06/4/1/00685 в ИСАК /Интегрирана система за администриране и контрол/ с уникален регистрационен номер /УРН/ 510002, за „Лекарски кабинет на лекар със специалност „Клинична лаборатория“ с медико-диагностична лаборатория, свързана с платформа за събиране и анализ на лабораторни изследвания за контрол на жизнените показатели и профилактика, с. Братя Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, УПИ ІV-803, кв. 61“, по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г. Проектното предложение е за разходи за закупуване на технологично оборудване, извършване на СМР и консултантски услуги на обща стойност от 1 173 074.12 лв. с ДДС.

Със Заповед № РД09-830 от 04.09.2018г. на Ръководителя на Управляващия орган на Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., е открита и обявена Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от ПРСР за периода 2014 – 2020г., като със същата заповед са утвърдени Условията за кандидатстване, Условията за изпълнение на одобрените проекти, както и съответната обява за откриване на процедурата. Документите са публикувани в Единния информационен портал за обща информация за управлението на Европейските структурни и информационни фондове – www.eufunds.bg, както и на интернет страницата на Министерство на земеделието, храните и горите /МЗХГ/ - https://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/merki-podpomagane-ISUN. Съгласно условията на процедурата целта й е да се подпомагат проекти за инвестиции в неземеделски дейности, които са насочени към развитието на услуги във всички сектори на икономиката и други неземеделски дейности , включително и в производство на продукти, които не са включени в Приложение I от Договора за функциониране на ЕС. Със Заповед № 03-РД/3319 от 16.08.2019 г./л. 10138/, Изпълнителният директор на ДФЗ на основание чл. 33 от ЗУСЕСИФ и чл. 12 от Постановление №162 на Министерски съвет от 05.07.2016г. /ПМС № 162/ 05.07.2016г./ за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020г., е определил състав на Оценителна комисия за разглеждане, извършване на оценка, класиране на подадените проектни предложения, изготвяне на административните договори за БФП/ откази за предоставяне на БФП по процедурата.

Видно от представените основни данни за конкретния проект, същият е свързан с реализирането на иновация, защитена със Свидетелство за регистрация на полезен модел, като основаната дейност, в която следва да бъде внедрена иновацията и която впоследствие ще носи и приходи, е дейността на лекар специалист „Клинична лаборатория“. Иновацията в същността си представлява платформа за събиране и анализ на лабораторни изследвания, наблюдение и контрол на жизнени показатели и профилактика при специфични заболявания, характеризираща се с това, че включва модулна система за събиране и анализ на данни от лаборатории и предоставяне на препоръки за лечение и профилактика от лекар специалист, на база вече извършения анализ на данните. За да бъде внедрена системата е необходимо наличието на лекарски кабинет, съответно лекар специалист, който да анализира и тълкува пробите, както и сертифицирана медико-диагностична лаборатория, свързана с описаната по-горе платформа за събиране и анализ на изследванията. За целите на енергийната обезпеченост и независимост на обектите, както и с цел опазване на околната среда, чрез проекта се предвижда и реализиране на собствена фотоволтаична електроцентрала. Конкретизираните цели на кандидата са разкриването на нови и запазването на вече съществуващи работни места, намаляване на сезонните колебания в заетостта, насърчаване развитието на неземеделски дейности и здравни услуги, извършвани от лекар-специалист в селските райони, както и извършване на дейности в областта на „зелената икономика“ и опазване на околната среда.

В представения към проекта бизнес план /Приложение №4 към Условията за кандидатстване – л.67 и сл./, ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ е представил подробно описание на дейностите и инвестициите, необходими за развитие дейността на кандидата, като е посочено, че следва да се построи сграда, отговаряща на технологичния процес и технологичния проект, като цяло; да се закупи необходимото оборудване /в т. ч. и лабораторно/; да се програмира платформата, описана в полезния модел, както и да се изгради фотоволтаичната електроцентрала. За основна дейност /продукция и услуги/, която ще доведе до формирането на приходи от сторената инвестиция, кандидатът в приложената производствена и търговска програма към допълнително представения бизнес план, е посочил извършването на консултации с лекар-специалист, като е определил годишен приход от тази дейност в размер на 342 000.00 лв. за всяка от следващите извършването на инвестицията десет години. В т. 2 „Данни за кандидата“ от формуляра за кандидатстване /л.50 и сл./, е посочено, че кодът на проекта по КИД 2008 /Класификация на икономическите дейности за 2008г., утвърдена от Председателя на НСИ/, е 86.22 – „Дейност на лекари специалисти“. Към документацията на проекта за кандидатстване са представени необходимите приложения, съобразно одобрените Условия за кандидатстване, съответните удостоверителни документи, както и изготвените инвестиционни проекти в съответните части, технически проекти, документи за собственост, подробни количествени сметки, оферти, предварителни и окончателни договори за предоставяне на услуги, материали и оборудване, счетоводни документи, обяснителни записки и др.

Във връзка с подаденото проектно предложение №BG06RDNP001-6.003-0288 в ИСУН и на основание Раздел 21.2, т. 7 от Условията за кандидатстване, на  ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ е изпратено Уведомление чрез ИСУН с рег. № BG06RDNP001-6.003-0288-М001 от 06.01.2020г., с което са посочени установени липси на документи и други нередовности в проектната документация, като в частност е изискана обяснителна записка по отношение заявената дейност в код 86.22 от КИД 2008, както и са поискани и документи по преценка на кандидата в подкрепа на попадането на проектното му предложение в съответния допустим код по Приложение №18 – „Списък на сектори и кодове по КИД – 2008, разпределени по видове дейности“ /л.312 и сл./. В отговор кандидатът потвърждава, че съгласно предвиденото по проекта, единствената услуга която ще се извършва, е „консултации с лекар-специалист“, която услуга може да се извършва само ако са налице лабораторни изследвания, като само наличието на лаборатория не може да доведе до реализация на описаната платформа за анализ и препоръки. Посочено е, че дейността ще се състои основно в осигуряване на надеждни лекарски консултации от лекар - специалист, базирани на лабораторните изследвания. Заявява се също, че посочената основна дейност, от която ще се формират приходи в бъдеще, в частта й свързана с извършването на „реклама на витамини, лекарства и храни“ е в резултат на техническа грешка. С оглед тези и други установени несъответствия и липси, ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“, гр. Стара Загора представя нов формуляр за кандидатстване, ведно с бизнес план, както и обяснителна записка и др. относими и изискани документи. В обяснителната записка /л.992/ отново се акцентира, че основната дейност ще бъде консултации с лекар-специалист, а изграждането на лабораторията и въвеждането на платформата за анализ са „градивни елементи“ от лекарските консултации.

Съгласно изготвения Протокол за оценка на административното съответствие и допустимостта вх. №03-0416/3934 от 19.08.2020г. на проектните предложения по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от ПРСР за периода 2014 – 2020г. /л. 1041 и сл./, Оценителната комисия  е приела, че подадено от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ проектно предложение за „Лекарски кабинет на лекар със специалност „Клинична лаборатория“ с медико-диагностична лаборатория, свързана с платформа за събиране и анализ на лабораторни изследвания за контрол на жизнените показатели и профилактика, с. Братя Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, УПИ ІV-803, кв. 61“, не отговаря на критериите за допустимост, поради което проектът следва да бъде отхвърлен на етап административно съответствие и допустимост, като същият не следва да бъде допускан на следващия етап – извършване на техническа и финансова оценка. С Уведомително писмо за недопускане до техническа и финансова оценка с изх. № 01-6500-4174 от 19.08.2020г. на Председателя на оценителната Комисия по Заповед № 03-РД-3319 от 16.08.2019г. на Изпълнителния директор на ДФ  „Земеделие”, кандидатът ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ е уведомен, че на основание чл. 34, ал.1 от ЗУСЕСИФ и чл.18, ал.3 от Постановление № 162 на Министерски съвет от 5 юли 2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020г., подаденото от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“, гр. Стара Загора проектно предложение не е допуснато до техническа и финансова оценка по чл.19 от ПМС № 162 от 5 юли 2016г. В писмото е посочено, че след извършени проверки по отношение на представените към формуляра за кандидатстване документи, заявените данни и посочени факти, е констатирано, че ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ кандидатства за недопустими дейности, съгласно т.1.1 от Раздел 13.1 на Условията за кандидатстване и Приложение 18 към същите, като кандидатът е уведомен, че на основание чл.34, ал.3 от ЗУСЕСИФ и чл.18, ал.4 от ПМС № 162/ 2016г. има право в едноседмичен срок да подаде възражение до Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, като в случай че не подаде възражение в указания срок, на основание т.11 от Раздел 21.2 „Оценка на административното съответствие и допустимост“ от Условията за кандидатстване по Процедурата за подбор, проектното предложение ще бъде включено в списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения по чл.35, т.3 от ЗУСУСИФ /л.1004 и сл./.

В рамките на крайния срок – 26.08.2020г., кандидатът е подал възражение до Изпълнителния директор на ДФЗ, с което са оспорени констатациите за наличие на основания за недопускане до техническа и финансова оценка на подаденото проектно предложение. Изложени са подробни съображения, че дейността на търговеца след реализация на инвестицията ще бъде дейност по код 86.22 от КИД 2008, като инвестиционните разходи и дейността по проектното предложение са напълно съобразени с всички законови изисквания, на които отговаря дейността на „Лекар -специалист“ по код 86.22 от КИД 2008. Дейността ще бъде свързана с тази на лекар – специалист, който е със специалност „Общопрактикуващ лекар“, „Инфекционист“, „Вирусолог“ и др. Във възражението отново се обосновава необходимостта от лабораторни изследвания, в т. ч. и налична лаборатория, която да спомогне за интегрирането на платформата от полезния модел. В заключение се посочва, че заявените за подпомагане инвестиционни разходи са изцяло свързани с дейността по код 86.22 и в този смисъл модерната сграда, фотоволтаичната автономна система, лабораторното оборудване, ДНК анализите, кабинетът, патентованата платформа и модерният подход, са само помощни средства за лекаря-специалист. Заявява се, че напълно е изпълнено изискването по т. 2 от Раздел 13.1 от Условията за кандидатстване /л.1112/.

 

            Съгласно Протокол вх. № 03-0416/4420 от 02.10.2020г. /л. 1064 и сл./ на назначената със Заповед №03-РД/2875 от 15.09.2020г. на Изпълнителния директор на ДФЗ Оценителна комисия за разглеждане на постъпилите възражения по проектни предложения, недопуснати до техническа и финансова оценка, по отношение на подаденото от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ възражение е прието, че същото е неоснователно. Становището на Комисията е, че е налице основанието за недопускане на проекта до извършване на техническа и финансова оценка, поради това, че дейността /медико-диагностични лаборатории/ попада в код 88.90 по КИД 2008, който код не е включен в Приложение №18 към Условията за кандидатстване. В този смисъл не било изпълнено изискването по т. 2, Раздел 13.1 от Условията, а именно: над 75% от заявените за подпомагане инвестиционни разходи да са изцяло свързани с инвестицията за развитие на услуги във всички сектори на икономиката и др. неземеделски дейности, съгласно Приложение №18“. Комисията е приела, че съобразно представените доказателства се касае за инвестиране в оборудване на лаборатория и извършване на дейности във връзка с предвидената за изграждане лаборатория. Протоколът на Комисията е одобрен от Изпълнителния директор на ДФЗ.

 

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/ 3600 от 19.10.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 18, ал. 9, т. 2 от Постановление №162 на Министерски съвет от 05.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020г., е прекратено производството по оценка на проектно предложение № BG06RDNP001-6.003-0288 в ИСУН, подадено от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“, за „Лекарски кабинет на лекар със специалност „Клинична лаборатория“ с медико-диагностична лаборатория, свързана с платформа за събиране и анализ на лабораторни изследвания за контрол на жизнените показатели и профилактика, с. Братя Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, УПИ ІV-803, кв. 61“, по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г. От фактическа страна обжалваният акт се основава на съображенията на Оценителната комисия, че проектното предложение не отговаря на критериите за допустимост и съотв. че проектът следва да бъде отхвърлен на етап административно съответствие и допустимост, като същият не следва да бъде допускан на следващия етап – извършване на техническа и финансова оценка. Решаващият административен орган е приел за неоснователно подаденото от кандидата възражение, като е обосновал, че ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ е кандидатствал за недопустими дейности, съгласно т.1.1 от Раздел 13.1 „Допустими дейности“ от одобрените Условия за кандидатстване и Приложение № 18 към същите, като не е изпълнено изискването по т. 2, Раздел 13.1 от Условията - над 75% от заявените за подпомагане инвестиционни разходи да са изцяло свързани с инвестицията за развитие на услуги във всички сектори на икономиката и други неземеделски дейности, съгласно Приложение №18.  

           

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, намира за установено следното:

            Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово регламентирания срок по чл. 27, ал.4 от ЗУСЕСИФ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл.27, ал.4 във вр. с чл.34, ал.4, т.2 от ЗУСЕСИФ, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

Съгласно разпоредбата на чл.29, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, оценяването на проектните предложения при процедура чрез подбор, се извършва на два етапа: а) оценка на административното съответствие и допустимостта; б) техническа и финансова оценка. Процедурата по чл.34, ал.2 от ЗУСЕСИФ е приложима за първия етап от оценката на проектните предложения, при която не се проверява по същество качеството на самото проектно предложение, а допустимостта на кандидата и на проектното предложение. Първият етап приключва с отделен административен акт за предложените за отхвърляне проектни предложения.

          В чл.34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост, Комисията по чл. 33 от ЗУСЕСИФ /Комисията за оценяване и класиране на проектните предложения/ изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, като в списъка се посочват и основанията за недопускане. Съгласно нормата на чл.34, ал.3 от ЗУСЕСИФ, кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка по ал.1, може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: 1. връща проектното предложение за техническа и финансова оценка, или 2. прекратява производството по отношение на кандидата (чл.34, ал. 4). В чл. 18, ал. 6 – ал. 8 от Постановление №162 на Министерски съвет от 05.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020г., са регламентирани изискванията и правилата, по които се разглеждат и съответно се преценява основателността на подадените от кандидатите възражения срещу включването на проектните им предложения в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. Предвидено е, че Ръководителят на УО определя със заповед лица с необходимата квалификация и професионална компетентност, които да извършват проверка за основателността на получените възражения, като след приключване на проверката лицата изготвят писмено становище до Ръководителя на УО за основателността на всяко от възраженията.

 

            Оспореното Решение № 03-РД/ 3600 от 19.10.2020г. за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение, е постановено от материално компетентен административен орган – Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, оправомощен да изпълнява функциите на Ръководител на Управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 /§4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕСИФ, Решение на МС №792 от 17.12.2013г.,  Договор № РД50-74/ 09.04.2015г. за делегиране на функции по прилагане на ПРСР за периода 2014 - 2020г. между Ръководителя на УО на ПРСР за периода 2014-2020 г. и ДФ "Земеделие" – РА и Споразумение №РД50-3001 от 30.01.2018г. за изменение на договора за делегиране на правомощия във връзка с прилагането на мерките от ПРСР за периода 2014 – 2020г., подмярка 6.4.1. "Инвестиции в подкрепа на неземеделски дейности".

Обжалваният акт е издаден в предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания за неговото съдържание, при посочване на фактическите и правните основания за постановеното прекратяване на производството по оценка на проектно предложение №BG06RDNP001-6.003-0288 в ИСУН, подадено от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от ПРСР за периода 2014 – 2020г. Противно на твърдяното от жалбоподателя, посочено е както правното основание за упражненото административно правомощие - чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 18, ал. 9, т. 2 от ПМС №162 от 05.07.2016г., така и фактическите основания за възприетото административно решение за прекратяване на производството по оценка на проектното предложение. Съгласно разрешението, дадено в ТР №16 / 31.03.1975г на ОСГК, няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта и когато този документ е съставен с оглед предстоящото издаване на акта. Въз основа на посочената по-горе регламентация следва извода, че произнасянето на Ръководителя на УО по чл. 34, ал. 4 от ЗУСЕСИФ във връзка с чл.18, ал. 9 от ПМС №162 от 05.07.2016г., се извършва въз основа и след получаване на становище на помощен административен орган - Оценителната комисия за разглеждане на постъпилите възражения по проектни предложения, недопуснати до техническа и финансова оценка, назначена със Заповед №03-РД/ 2875 от 15.09.2020г. на Изпълнителния директор на ДФЗ. В случая представените като част от административната преписка документи /Протокол за оценка на административното съответствие и допустимостта вх. № 03-0416/3934 от 19.08.2020г. на проектните предложения по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от ППСР за периода 2014 – 2020г.; Уведомително писмо за недопускане до техническа и финансова оценка от Държавен фонд „Земеделие“ с изх. № 01-6500-4174 от 19.08.2020г. и Протокол вх. № 03-0416/4420 от 02.10.2020г. на назначената със Заповед №03-РД/2875 от 15.09.2020г. на Изпълнителния директор на ДФЗ Оценителна комисия за разглеждане на постъпилите възражения по проектни предложения, недопуснати до техническа и финансова оценка, обективиращ и становище по отношение на подаденото от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ възражение, съдържат фактически установявания за наличието на материалноправното основание по чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 18, ал. 9, т. 2 от ПМС №162 от 05.07.2016г., които могат да бъдат разглеждани като такива, възприети от административния орган като мотиви при издаването на обжалваното решение. Изпълнителният директор на ДФЗ изрично се е позовал на становището на Оценителната комисия по чл. 18, ал. 6 от ПМС №162/ 05.07.2016г. и е възприел съображенията, съдържащи се в Уведомително писмо с изх. №01-6500-4174 от 19.08.2020г. на Председателя на оценителната комисия по чл. 18, ал. 1 от ПМС №162/ 05.07.2016г. Доколкото нормативното разрешение при извършване на проверките за административно съответствие и допустимост, както и за основателност на подадените от кандидатите възражения, е тези действия да се извършват от нарочни комисии, които се явяват помощни органи на решаващия административен орган, именно становищата и заключенията на тези помощни органи се явяват мотивите за издаването на крайния административен акт.

С оглед на гореизложеното съдът приема че е спазено изискването на чл.59, ал.2, т.4 за мотивиране от фактическа и от правна страна на обективираното в Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/ 3600 от 19.10.2020г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – РА  волезивление и разпоредените правни последици.

 

Съдът не констатира допуснати в хода на административното производство процесуални нарушения от категорията на съществените, обуславящи отмяната на оспорения акт на това основание.  На кандидата е предоставена възможност за отстраняване на установените още в началото на производството нередовности и пропуски в изпълнение на изискванията по чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ. Преди издаването на административния акт органът е изяснил всички факти и обстоятелства от значение за случая, като е обсъдил подробно подаденото от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ възражение срещу Уведомително писмо за недопускане до техническа и финансова оценка изх. № 01-6500-4174 от 19.08.2020г. на Председателя на оценителната Комисия по Заповед № 03-РД-3319 от 16.08.2019г. на Изпълнителния директор на ДФ  „Земеделие”, при изложени подробни мотиви в подкрепа на фактическите констатации за наличие на основания за недопускане до техническа и финансова оценка на проектното предложение.

 

           Въз основа на представените доказателства съдът приема, че обжалваното решение е постановено и в съответствие и при правилно приложение на материалния закон. Съображенията за това са следните:

 

Основният спорен по делото въпрос се свежда до това, дали подаденото от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ проектно предложение №BG06RDNP001-6.003-0288 в ИСУН, за „Лекарски кабинет на лекар със специалност „Клинична лаборатория“ с медико-диагностична лаборатория, свързана с платформа за събиране и анализ на лабораторни изследвания за контрол на жизнените показатели и профилактика, с. Братя Даскалови, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора, УПИ ІV-803, кв. 61“, по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г., отговаря на условията за допустимост и в частност дали са изпълнени условията на т. 1.1 и  т. 2 от Раздел 13.1 на одобрените и публикувани Условия за кандидатстване. Съгласно тези Условия за кандидатстване /със задължителен характер за кандидатите/, по посочената процедура се подпомагат проекти за инвестиции в неземеделски дейности, които са насочени към развитие на услуги във всички сектори на икономиката и други неземеделски дейности, съгласно Приложение №18 /списък на сектори и кодове по КИД – 2008, разпределени по видове дейности/, при които над 75 на сто от заявените за подпомагане инвестиционни разходи по проектното предложение са изцяло свързани с инвестиции за дейности включени в Приложение №18.

Видно от наименованието и предметното съдържание на подаденото от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ проектно предложение с №BG06RDNP001-6.003-0288 в ИСУН, същото е насочено към изграждането на лекарски кабинет на лекар със специалност „Клинична лаборатория“ с медико-диагностична лаборатория, свързана с платформа за събиране и анализ на лабораторни изследвания, както и изграждането на фотоволтаична електроцентрала към тях. Както се посочва в бизнес плана основните дейности, свързани с инвестицията, които ще доведат и до развитие на дейностите на кандидата, са свързани с изграждането на сграда, в която да се помещава, както лекарски кабинет, така и помещение, оборудвано с необходимата техника за извършване на лабораторни анализи. Самият кандидат посочва, че за да се реализира полезния модел на платформата за анализ и препоръки, е необходимо както наличието на лекар-специалист, така и на съответния предоставен в сертифицирана лаборатория биологичен материал, като се доуточнява, че това може да е лабораторията на място или друга такава. Безспорно е, а и се подкрепя от доказателствата по делото – количествени сметки, запитвания за оферти от страна на кандидата, оферти от изпълнители и предварителни договори, че една голяма част от инвестицията, за която се иска отпускане на БФП, е свързана с изграждането и оборудването на медико-диагностична лаборатория. Само за онагледяване следва да се посочи, че по оферта, съответно сключен предварителен договор, стойността на един „апарат за анализ масспектрометър“ е 209 000.00 лв., а един „имунохимичен анализатор“ е на стойност от 140 000.00 лв. В подкрепа на тези съждения е и заявеният работен плот с бактерицидно покритие.

Правилно решаващият административен орган е приел за неоснователно възражението на кандидата, с което се заявява, че независимо от установените факти и обстоятелства, основната дейност, от чиито приходи ще се формира изпълнението на бизнес плана и която дейност де факто ще бъде подпомогната, е тази на лекаря – специалист, както и че дейностите по проекта попадат в обхвата на тези по Приложение №18. Съгласно посочения от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ код на дейности по КИД 2008 – 86.22, който се съдържа в Приложение №18 и в който според кандидата попадат дейностите по проекта, се касае за дейности на лекари – специалисти и включва услуги по консултации, диагностика и лечение на амбулаторни пациенти от лекари с призната специалност, както и услуги по семейно планиране без настаняване и дейности по диспансери по лечение и наблюдение на болни, без настаняване. Същевременно под код 86.90 от КИД 2008, който не е включен в Приложение №18, попадат дейностите касаещи лаборатории за кръвен анализ и подобни медико-диагностични лаборатории. С оглед възприетите принципи за извършване на класификация на дейностите и въведените критерии за йерархични равнища и определянето на основни, спомагателни и допълнителни дейности, извън всякакво съмнение е, че предложените за финансиране по проекта дейности и то в голямата си част, не попадат в код 86.22. Не може да се възприеме твърдението, че за постигане на целите на конкретната процедура, изграждането на лаборатория е само градивен елемент към основната дейност, свързана с предоставянето на консултации от лекар-специалист и че извършването на лабораторни изследвания е обуславящо, както тази дейност, така и цялостното интегриране на заявената за подпомагане иновация. Подобно разширително тълкуване е недопустимо с оглед утвърдената методика за класификация в КИД-2008 и съобразно утвърдените условия за кандидатстване по конкретната процедура. В случая дейностите, свързани с медико-диагностични лаборатории са недопустими за финансиране по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от ПРСР за периода 2014 – 2020г. и това ясно е заявено в документацията по процедурата и в частност Приложение №18. В тази връзка и с оглед доказателствата по делото е правилен и извода, че в случая не е налице условието над 75% от заявените за подпомагане инвестиционни разходи по проектното предложение на кандидата ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“, да са изцяло свързани с инвестиции за дейности включени в Приложение №18. Това е така, тъй като както бе посочено, част дейностите по проектното предложение попадат под неприложимия код 86.90 от КИД 2008 /недопустими са за финансиране/, а видно от финансовата част на проекта, голямата част от заявената БФП се отнася именно за тях – СМР и доставка на оборудване за лабораторния блок на лекарския кабинет.

 

            Предвид изложеното съдът намира, че оспореното решение е законосъобразно - издадено е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановено е при спазване на административно-производствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с неговата цел. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното и на основание чл.200 от АПК във вр. с чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Васил Левски“ №75, вх. „Б“, ап.16, ет. 2, против Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/ 3600 от 19.10.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, с което е прекратено производството по оценка на проектно предложение №BG06RDNP001-6.003-0288 в ИСУН, подадено от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.003 „Развитие на услуги във всички сектори и други неземеделски дейности“ по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в подкрепа на неземеделските дейности“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г., като неоснователна.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.

 

 

СЪДИЯ: