Решение по НАХД №1101/2022 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 487
Дата: 8 декември 2022 г.
Съдия: Анна Костадинова Димитрова
Дело: 20222230201101
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 487
гр. Сливен, 08.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, V СЪСТАВ, в публично заседание на
девети ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Анна К. Димитрова
при участието на секретаря НЕДЕЛИНА М. БОЖИЛОВА
като разгледа докладваното от Анна К. Димитрова Административно
наказателно дело № 20222230201101 по описа за 2022 година
Производството е образувано по повод жалба от д-р В. П. П. -
изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен” АД – гр.
Сливен срещу НП № 11-01-301/05.09.2022 г. на директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция гр.София, с което на основание чл.247, ал.1
от ЗОП е наложено административно наказание глоба в размер на 7118,74 лв.,
за нарушение на чл.2, ал.2, вр.ал.1, т.1 и т.2 от ЗОП. Моли НП да бъде
отменено, като незаконосъобразно.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Представлява се
от процесуален представител, който поддържа жалбата.
В с.з. въззимаемата страна, редовно призована, не изпраща
представител.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена
следната фактическа обстановка:
МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен” АД, гр. Сливен е
публичноправна организация, вписана в Търговския регистър, с предмет на
дейност – осъществяване на болнична помощ и диагностика, лечение,
периодично наблюдение, рехабилитация на болни с психични заболявания.
Представлява се от изпълнителен директор, назначаван от министъра на
1
здравеопазването, като към момента на проверката изпълнителен директор е
бил д-р В. П. П..
Изпълнителният директор е публичен възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл.5, ал.2, т.16 от ЗОП, като представляващ лечебното
заведение.
С решение № РД-08-127 от 06.03.2020 г. на изп. директор е открита
процедура за възлагане на обществена поръчка с открита процедура и
предмет „Приготвяне и доставка на храна за пациентите на МБАЛ „Д-р Иван
Селимински - Сливен” АД, гр. Сливен по предварителна заявка от менюта на
Възложителя. С решението са одобрени и документите за участие в
процедурата, същото е изпратено до ДВ и публикувано.
Със заповед № ФК-10-117/01.02.2022 г., спряна със заповед № ФК-10-
189/18.02.2022 г. и възобновена със заповед ФК-10-281 от 21.03.2022 г. на
директор на Агенцията за държавна финансова инспекция е възложена
финансова инспекция на МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен” АД гр.
Сливен.
Държавен финансов инспектор от АДФИ извършил проверка на всички
представени документи, свързани с открита процедура за възлагане на
обществена поръчка с предмет „Приготвяне и доставка на храна за
пациентите на МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен” АД, гр. Сливен по
предварителна заявка от менюта на Възложителя.
При проверката било установено, че Изпълнителният директор д-р В. П.
П. е публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.2,
т.16 от ЗОП, като представляващ лечебното заведение и с решение № РД-08-
127 от 06.03.2020 г. е открил процедура за възлагане на обществена поръчка с
открита процедура и предмет посочения по-горе. В офертата е бил определен
срок до 16,00 часа на 28.04.2020 г., който впоследствие е бил променен до
16,00 часа на 02.06.2020 г. Естеството на поръчката се изразявало в
ежедневно приготвяне и доставка на болнична храна за пациентите и включва
закуска, обяд и вечеря по четири групи диети. Услугата се предоставяла
целогодишно, включително и в почивни и празнични дни. В обявлението за
поръчката в раздел III.1.3 „Технически и професионални възможности е било
включено условие участникът да разполага с кухня на територията на гр.
Сливен, отговаряща на изискванията на Агенцията за безопасност на храните
2
за целия срок на поръчката.
За констатираното при проверката, на 04.04.2022 г. бил съставен АУАН
№ 11-01-301/04.04.2022 г., за извършено нарушение по чл.2, ал.2, вр.ал.1, т.1 и
т.2 от ЗОП, тъй като проверяващият е приел, че условието заложено в
документите за обществената поръчка изразяващо се в притежаване на
надлежно регистрирана кухня на територията на град Сливен има
ограничаващ характер, доколкото Законът забранява включването на
ограничителни условия или изисквания, които са необосновани и не са
съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на
поръчката. По този начин поставеното изискване давало необосновано
предимство на участниците с административен адрес в гр. Сливен в което на
практика прави невъзможно участието на лица имащи или наели кухня майка,
дори в близките населени места. Въз основа на така съставения АУАН било
издадено и обжалваното НП № 11-01-301/05.09.2022 г.
Горната фактическа обстановка се установи по несъмнен начин след
преценка на представените и събрани по делото писмени и гласни
доказателства и доказателствени средства, преценени поотделно и в тяхната
съвкупност. Съдът даде вяра на АУАН и НП, кредитира показанията на
разпитаните по делото актосъставител и свидетели.
Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на
преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна /лице, което е
санкционирано/. Разгледана по същество, се явява основателна.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства не се
установява по безспорен и категоричен начин приетото за извършено от
страна на жалбоподателя нарушение.
Действително разпоредбата на чл. 2 ал. 2 от ЗОП, предвижда, че при
възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да
ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които
дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на
стопански субекти в обществените поръчки. Това изискване обаче, както е
посочено и в АУАН и в НП не е безусловно, а касае само условия и
изисквания които не са съобразени с предмета, стойността, сложността,
3
количеството или обема на обществената поръчка. В настоящият случай,
съдът намира, че включвайки това условие в офертата възложителят се е
съобразил най-вече с предмета на тази поръчка, поради което съответната
клауза от поръчката не следва да се тълкува като ограничително условие или
изискване, което да дава необосновано предимство на участниците с
административен адрес гр. Сливен. Проверяващият и АНО не са държали
сметка за това, че се касае за поръчка с предмет „Приготвяне и доставка на
храна за пациентите на МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен” АД, гр.
Сливен по предварителна заявка от менюта на Възложителя. В офертата е
заложено изискване трикратно ежедневно транспортиране на храната от
кухнята на изпълнителя до сектор“разпределяне на болничната храна“ в
МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен” АД, гр. Сливен по график, както
следва: закуска- 07:00 часа; обяд – 11:30 часа; вечеря – 17:00 часа. Това
изискване не е прието като ограничаващо от страна на АНО, но за да се
изпълни, тоест за да бъде доставена трикратно храна, а не да се достави
веднъж на деня за целия ден, най-целесъобразно с оглед, както доставянето на
топла храна, така и икономически най-изгодна оферта /в случай, че кухнята
не е на територията на гр. Сливен, трикратното доставяне на храна естествено
би довело до много по големи разходи за транспортирането й/ е именно
въвеждането на това условие. освен с оглед доставянето на топла храна и най-
изгодна оферта изискването, кухнята да бъде на територията на гр. Сливен ще
допринесе и затова да бъде намален рискът от разваляне на храната, поради
продължително транспортиране и продължителен период от приготвянето й и
поставянето й в съответните /съгласно офертата разфасовки/ до доставянето й
до Сектор „Разпределяне на болнична храна“. В офертата е заложено и
изискване за връщане и заменяне на храната в рамките на половин час при
определени условия, изрично посочени в офертата. Това условие също не е
прието като ограничаващо от АНО, но ако то следва да се спази няма как да
бъде сторено това ако кухнята не се намира на територията на гр. Сливен.
Ето защо съдът намира, че посоченото в офертата условие действително
има ограничаващ характер, тъй като предполага участие в процедурата само
на участници които разполагат с кухня на територията на гр. Сливен, но е от
категорията на онези ограничителни условия или изисквания които са
обосновани и са съобразени с предмета на поръчката.
Мотивиран от посоченото съдът прие, че следва да отмени атакуваното
4
НП.
По отношение на искането за направени разноски, съдът намира, че
такива не следва да бъдат присъждани, тъй като в точка II от договора за
правна защита и съдействие изрично е посочено, че договорената адвокатска
помощ е безплатна, тъй като доверителят е близък на довереника.
С оглед гореизложеното, съдът:
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 11-01-301/05.09.2022 г. на директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция гр.София, с което на д-р В. П. П. –
Изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р Иван Селимински - Сливен” АД, гр.
Сливен е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 7 118,74
лв. на осн. чл. 247, ал. 1 от ЗОП, за нарушение на чл. 2, ал. 2, вр. с ал. 1, т. 1 и
т. 2 от ЗОП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
5