Решение по дело №10243/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 януари 2023 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20227060710243
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е
12

гр. Велико Търново, 27.01.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд – Велико Търново, първи касационен състав, в публично заседание на двадесети януари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ                                                 ЙОРДАНКА МАТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:                                                        М. ДАНАИЛОВА

РОСЕН БУЮКЛИЕВ

при секретаря М. Н.и участието на прокурора Светлана Иванова, разгледа докладваното от съдия Данаилова касационно НАХД № 10243/2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания.

С Решение № 422 от 20.10.2022г. по НАХД № 473/2022г. по описа на Районен съд Велико Търново е отменено наказателно постановление № 24-06-33/25.03.2022 г. на министъра на културата, с което на Д.Д.П.в качеството на кмет на Община Велико Търново, за извършено административно нарушение по 228б от Закон за културното наследство, е наложено наказание глоба в размер на 5000 лв. и осъдено Министерство на културата на Република България да заплати на Община Велико Търново сумата от 150 лева, представляваща направени по делото разноски.

В законния срок срещу решението е подадена касационна жалба от Министъра на културата, гр. София, бул. „Ал. Стамболийски“ № 17, чрез ***М.Б., с което въззивното решение се обжалва по касационен ред като неправилно - постановено при нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. По същество касаторът излага доводи, че кметът на общината не е предприел действия за организиране и провеждане на конкурс в рамките на указания срок и без обективни основания за неизпълнение на разпореждането. Предприетите от него действия били необосновано забавени и твърде недостатъчни за приемането им като изпълнение на предписанието, тъй като не осъществявали нито едно от двете действия „организиране“ и „провеждане“ на конкурс на РИМ- В. Търново. По тези съображения моли решението да бъде отменено и да се постанови друго, с което НП да се потвърди.

 

Ответникът по касация Даниел Димитров Панов, чрез юрисконсулт Й., заема становище за неоснователност на жалба. Счита, че след анализ на събрания по делото доказателствен материал на първа инстанция, правилно e установено, че наказващият орган неоснователно и неправило е ангажирал административно- наказателната отговорност на кмета на общината, доколкото същият е предприел действия в срока, който е указан от министерството за организиране на конкурс за директор на музея. Моли да се остави в сила първоинстанционното решение. Претендира разноски, съобразно списък.

 

Представителят на ВТОП дава становище за неоснователност на касационната жалба. Не кореспондира с доказателствата по делото изложеното в нея становище, че предписанието, което не е изпълнено е „да се организира и проведе конкурс“. В действителност даденото предписание е за предприемане на действие по организиране и провеждане на конкурс, което е изпълнено. Такива действия са предприети, а това че не са предприети всички  необходими действия не прави поведението на кмета съставомерно. С оглед на това счита, че обжалваното решение е законосъобразно и правилно. Предлага същото да бъде оставено в сила.

 

Настоящият касационен състав на Административен съд – Велико Търново, като взе предвид събраните по делото доказателства от ВТРС и наведените от касатора възражения намира за установено от правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63в от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

 

Въззивният съд правилно е установил следната фактическата обстановка по делото:

  На 20.07.2021 г. на кмета на Община Велико Търново е издадено Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка (РППАМ) № 24-0633/20.07.2021 г. на основание чл. 192, ал. 1, т. 2, буква "а" от ЗКН за предприемане на действия на основание чл. 31, т. 2 от ЗКН за обявяване и провеждане на конкурс. Резултатите от извършената проверка са отразени в Констативен протокол № 24-06-33/08.06.2021 г. Констативният протокол е изпратен на кмета на община Велико Търново с писмо изх. № 24-06-33/09.06.2021 г. на МК. С писмо изх. № 041500-37/16.06.2021 г. (вх. № 24-06- 33/17.06.2021 г. на МК), кметът на община Велико Търново уведомява ГД ИОКН за предприети действия по преустановяване на нарушението по чл. 28, ал. 6 от ЗКН с прекратяването на безсрочното трудово правоотношение с директора на РИМ-Велико Търново и трансформирането му със заемане на длъжността до провеждане на конкурс. На 20.07.2021 г. инспектор на ГД ИОКН извършва служебна проверка в МК относно започване на процедура за съгласуване на условия за провеждане на конкурс за директор на РИМ-Велико Търново по реда на чл. 14, ал. 1, т. 13, буква "б" от ЗКН. При проверката се установява, че в МК не е постъпвало писмо за стартиране на такава процедура от страна на Община Велико Търново. Към същата дата при проверка в сайта на Община Велико Търново не са установени данни за започване на производство по подготовка и обявяване на конкурс за заемане на длъжността директор на РИМ - Велико Търново. Кметът на Община Велико Търново не е изпълнил предписание по Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка с изх. № 24-06-33/20.07.2021 г. на МК, получена на 23.07.2021 г., а именно: "да предприеме действия за организиране и провеждане на конкурс за избор на директор на Регионален исторически музей - Велико Търново, съгласно разпоредбите на чл. 28, ал. 6 от ЗКН.

 

С обжалваното решение въззивният съд е отменил наказателното постановление, тъй като неправилно актосъставителят и административно наказващият орган са квалифицирали установеното от фактическа страна като административно нарушение по чл. 228б от ЗКН. От събраните писмени доказателства, безспорно се установявало, че жалбоподателят е предприел действия за организиране и провеждане на конкурс за избор на директор на Регионален исторически музей - Велико Търново. Проведено е заседание на Общински съвет - Велико Търново от 30.09.2021 г., на което е взето Решение № 695 за приемане Правилник за устройството и дейността на Регионален исторически музей - Велико Търново, изпратено писмо, изх. № 0415-00-38/27.10.2021 г. с искане за съгласуване на условията за провеждане на конкурс за заемане на длъжността "директор" на културен институт: РИМ - Велико Търново и Художествена галерия "Борис Денев" - Велико Търново. Писмото е постъпило в МК с вх. № 08-00-689/29.10.2021 г. Съгласувателната процедура по чл. 14, ал. 1, т. 13, б. б от ЗКН с министъра на културата е започнала видно от събраните доказателства преди изтичане срока за изпълнение на предписанията – 30.10.2021 г., тъй като искането за съгласуване е подадено на дата 27.10.2021 г. Липсва административно нарушение от страна на кмета на Община Велико Търново, тъй като в дадения от контролните органи срок – 30.10.2021 г. той е стартирал процедура по съгласуване на условията за провеждане на конкурс за Директор на РИМ Велико Търново, като по този начин е започнал изпълнение на даденото задължително предписание с принудителна административна мярка с изх. № 24-06-33/20.07.2021 г. на МК.

 

Настоящият състав намира решението за правилно, по изложените в него мотиви, които се споделят от настоящия състав. Касационната жалба, с оплакванията формулирани в нея, е неоснователна.

Решаващият състав на РС е формирал изводите си въз основа на изцяло изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил всички обстоятелства по делото, установяващи се от събраните писмени доказателства, както и наведените от страните доводи и възражения. При постановяване на обжалваното решение правилно е приложен материалния закон. Районният съд не е нарушил процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства, и е попълнил делото с такива, установяващи наведените като спорни в производството пред него факти.

Настоящият съдебен състав намира за неоснователно оплакването, че въззивният съд, на база правилно установена фактическата обстановка е извел необосновани изводи. Текстът на  чл. 228б от ЗКН предвижда, че който не изпълни приложена принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, се наказва с глоба от 2000 до 5000 лв. - за физическо лице. В обжалваното решение е направен цялостен анализ на събраните гласни и писмени доказателства и съдът е изложил мотиви в достатъчен обем, от които е видно, че тъй като в предписанието не са описани конкретни мерки и действия които следва да се предприемат и в какви срокове, а е предписано "да се предприемат действия за организиране и провеждане" на конкурс, за изпълнение на предписанието в срок е достатъчно предприемането на действия по стартиране на конкурсната процедура, първия етап от която е съгласуване на условията за провеждане с министъра на културата, което е направено преди изтичане на срока – 30.10.2021 г. Съгласуването е етап от организирането и провеждането на конкурса, а обстоятелството, че конкурса не е приключил до датата на изтичане на срока е без значение за настоящия казус, тъй като такива предписания не са давани. Настоящият съдебен състав е напълно съгласен с изложените мотиви, поради което не намира за нужно да ги повтаря в настоящето решение с оглед разпоредбата на чл. 221, ал. 2 от АПК.

Правилно е прието в мотивите на оспореното решение, че нормотворческата дейност на Общинския съвет от заседание на Общински съвет - Велико Търново от 30.09.2021 г., на което е взето Решение № 695 за приемане Правилник за устройството и дейността на Регионален исторически музей - Велико Търново не е относима към предмета на доказване по делото, тъй като макар в правилника да се урежда устройството и дейността на РИМ В. Търново, начинът на провеждане на конкурс за директор се урежда в нормативен акт ЗКН и ЗЗРК.

 

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

 

С оглед изхода на спора и на основание  чл. 63д, ал. 5 от ЗАНН вр. чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение. Размерът на същото съдът определя съгласно вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, вр. С чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ в размер на 80,00 лв.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Велико Търново,

 

 

Р     Е     Ш     И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 422 от 20.10.2022г. по НАХД № 473/2022г. по описа на Районен съд Велико Търново.

ОСЪЖДА Министерство на културата на Република България да заплати на Община Велико Търново сумата от 80 лева, представляваща направени по делото разноски.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

 

 

 

2.