РЕШЕНИЕ
№ 893
Пловдив, 26.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - IV Състав, в съдебно заседание на деветнадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА |
При секретар СЕВДАЛИНА ДУНКОВА като разгледа докладваното от съдия АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА административно дело № 2718 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от АПК.
Образувано
е по жалба на С.А.К. *** срещу заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 23-0273-000137 от 12.10.2023 г. на началник РУ Хисар
към ОДМВР Пловдив, с която на С.А.К., ЕГН **********,***, е наложена
принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.“б“ ЗДвП – временно
отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса за
отговорността, но не повече от 18 месеца.
Според жалбоподателя оспорената
заповед е незаконосъобразна поради нарушение на материалния и процесуалния
закон и в противоречие с целите на закона, поради което се иска нейната отмяна.
Ответникът в писмено становище
оспорва жалбата като неоснователна и моли тя да се отхвърли. Прави се
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Съдът
намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, чиито права и законни
интереси пряко и неблагоприятно се засягат от оспорената заповед, в
преклузивния 14-дневен срок от съобщаването, извършено лично на жалбоподателя
срещу подпис на 13.10.2023 г., и срещу заповед, която съгласно чл.172, ал.5 ЗДвП подлежи на обжалване по реда на АПК. Следователно жалбата е допустима, но
разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения:
Оспорената заповед е издадена за
това, че на 11.10.2023 г., около 20:50 часа, в с. Калояново на ****, с посока
на движение от с. Калояново към с. Дълго поле, жалбоподателят е управлявал лек
автомобил марка „Опел Астра ГЦЦ“, с регистрационен № ****, собственост на А.Р.К.,
след употреба на алкохол, с концентрация 0,70 промила в издишания въздух,
установено с техническо средство Дрегер Алкотест 7510 ARPM-0717.
На
жалбоподателя е издаден талон за медицинско изследване № 108608, каквото не е
било извършено. В талона е изписано собственоръчно, че нарушителят приема
показанията и не желае да дава кръв. Жалбоподателят не оспорва факта, че е
управлявал автомобила след употреба на алкохол и в жалбата си до съда не излага
никакви твърдения, съответно не представя никакви доказателства, за
опровергаване на тази констатация на контролните органи. Следователно правно
релевантните факти – управление на МПС след употреба на алкохол над 0,5 на
хиляда – се явяват безспорно доказани.
При
тези факти съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна и не са налице
основания за нейната отмяна.
Съгласно
чл.171, т.1, б.”б” ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по
пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат
следните принудителни административни мерки – временно отнемане на
свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач който
управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5
на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с
изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство,
определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания
въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена
с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и
който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с
доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване
и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за
отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от
кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл.174, ал.4
установените стойности са определящи.
В
случая са налице безспорни писмени доказателства, че жалбоподателят е
управлявал МПС с концентрация на алкохол в кръвта си 0,7 на хиляда и не е
извършил медицинско изследване, като самият той не оспорва тези факти, т.е.,
безспорно е доказано наличието на предпоставките от хипотезата на чл.171, т.1,
б.“б“ ЗДвП.
Нормата
на чл.171 ЗДвП е императивна и административният орган няма право на преценка
относно прилагането на съответната принудителна административна мярка.
Административният орган действа в условията на обвързана компетентност и
задължително следва да приложи мярката, защото преценката относно прилагането
на която и да е от изчерпателно изброените осем принудителни административни
мерки, е направена от законодателя при създаване на самата правна норма.
Съгласно
чл.172, ал.1 ЗДвП принудителните административни мерки по чл.171, т.1 се
прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този
закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни
лица. Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, надлежно оправомощен
със заповед № 317з-3162 от 15.04.2022 г. на директора на ОДМВР Пловдив.
Оспорената заповед е издадена в предвидената от
закона писмена форма, съдържа мотиви, които са в достатъчна степен конкретни и
ясни, т.е., за жалбоподателя е било възможно да разбере за какво
административно нарушение на правилата за движение по пътищата се прилага
принудителната административна мярка и за какъв максимален срок и да организира
защитата си. В този смисъл неоснователно и недоказано е възражението на
жалбоподателя за липса на някакви реквизити, които изрично не са посочени в
закона като задължителни, още повече, че актът за установяване на
административно нарушение представлява част от административната преписка по
издаване на оспорената заповед, а срокът, за който се прилага мярката, е
определен еднозначно от законодателя – до решаване на въпроса за отговорността,
но не повече от 18 месеца. С оглед крайният срок от 18 месеца, определен от
законодателя, без правно значение за валидността на наложената принудителна
административна мярка е продължителността на административнонаказателното
производство срещу жалбоподателя за реализиране на административнонаказателната
му отговорност за същото нарушение.
Противно на възражението на жалбоподателя,
оспорената заповед е съобразена с целта на закона и с принципа на чл.6 АПК. При издаване на оспорената заповед административният орган е упражнил
правомощията си добросъвестно и точно е приложил закона, а самата заповед не
засяга други права и законни интереси на жалбоподателя освен правото да
управлява МПС за определен срок, за да бъде постигната целта на закона – да се
предотврати възможността за извършване на нови нарушения по ЗДвП. Следователно
не е налице засягане на права и законни интереси в по-голяма степен от
най-необходимото за целта, за която актът се издава – да се осигури
безопасността на движението по пътищата, защита на живота и здравето на всички
участници в движението, включително на нарушителите, и да се преустановят
административните нарушения по ЗДвП, която цел е постигната именно чрез
временното отнемане на свидетелството за управление на МПС и отнемането на
възможността на нарушителите да управляват МПС, за да не извършват нови
нарушения на правилата за движение по пътищата. В този смисъл балансът между
личните и обществените интереси винаги е в полза на обществения интерес, който
е по-значимият интерес, доколкото касае цялото общество и държавата.
Предвид
всичко изложено съдът намира, че жалбата като неоснователна и недоказана следва
да бъде отхвърлена. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд
Пловдив, І отделение, ІV състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.А.К., ЕГН **********,***,
срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
23-0273-000137 от 12.10.2023 г. на началник РУ Хисар към ОДМВР Пловдив.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване.
Съдия: |
|