РЕШЕНИЕ
№ 997, гр.Бургас, 26.07.2019г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският районен
съд, осми наказателен състав,
на трети юли,
две хиляди и деветнадесета година,
в публично съдебно
заседание в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА
при секретаря:
Златка Калоянова
в присъствието на
прокурора…………………като разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно
административен характер дело № 2529 по описа за 2019
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл.59 и
сл. ЗАНН и е образувано по повод жалбата на Н.С.С. ЕГН ********** с адрес ***,
подадена от адв.Б.П. от БАК, като негов пълномощник против наказателно
постановление № 22-0000125/ 20.05.2019г., издадено
от началник ОО“АА“ гр.Бургас, с което за
нарушение на чл.43, ал.1, т.1, б.“б“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства вр. Приложение 5, част II, раздел I,
т.1, т.2, б.б от същата наредба, на основание чл.178а, ал.7, т.1 от ЗДвП на
жалбоподателя е наложена глоба в размер на 1500 лева. С жалбата се сочат доводи
за незаконосъобразност и необоснованост, като се иска отмяна на наказателното
постановление.
Жалбата е депозирана в преклузивния срок за
обжалване от надлежно легитимирана страна и е допустима.
Съдът, като прецени поотделно и в
съвкупност представените по делото доказателства и съобрази закона в контекста
на правомощията си по съдебния контрол намира за установено от фактическа и
правна страна следното :
На 07.05.2019г. около 14:20 часа в пункт за периодични технически прегледи на пътни превозни средства „Стоилови“ООД- гр.Бургас, в местността „Хайлъка“ УПИ III-7, масив 83, притежаващо разрешение № 1289/ 11.06.2013г., след извършена справка в информационната система на ИА „АА“ и извършена комплексна проверка в пункта е установено, че на 15.03.2019г. в периода от 13:11 часа до 13:37 часа в пункта за извършване на технически прегледи на пътни превозни средства „Стоилови“ ООД в качеството си на председател на комисия Н.С.С. е допуснал извършването на периодичен технически преглед на автомобил марка “Мерцедес 300 Д“ /М1/ с рег.№ СН 2333НС с протокол № 18726200/15.03.2019г. в нарушение на изискванията определени в Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, че се дължи данък върху него. От 18726200/15.03.2019г. се вижда, че за автомобила има задължения, като при идентификацията на собственика Н.Г.К. неправилно е отразен ЕГТ ********** в протокол № 18726200/15.03.2019г. т.е. при извършване на техническия преглед в информационната система е променена последната цифра от ЕГН на собственика Н.Г.К., като действителния ЕГН е **********, а е вписан недействителен ЕГН **********, видно от справка за моторно превозно средство част 1 в Regix.
На
07.05.2019г. жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно
нарушение за това, че е нарушил разпоредбата на чл.43, ал.1, т.1, б.б от
Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на
техническата изправност на пътните превозни средства вр. с Приложение 5, част II,
раздел I, т.2, б.б от същата наредба.
От формална страна акта за установяване на административно нарушение е
редовен. При съставянето на акта жалбоподателят не е дал обяснения и не е
направил възражения. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН същият не е депозирал
писмено възражение.
Административнонаказващият орган е приел констатациите в акта за доказани
и е издал обжалваното наказателно постановление, като на основание чл.178а,
ал.7, т.1 от ЗДвП е наложил на жалбоподателя глоба в размер на 1500 лева за
нарушение на чл.43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства вр. с Приложение 5,
част II, раздел I, т.1, т.2, б.б от
същата наредба.
Издаденото наказателно постановление от формална страна е в съответствие
с чл.57, ал.1 от ЗАНН. Ангажирани са доказателства за връчването на препис. В
хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила от категорията на самостоятелните основания за отмяна, поради което
възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя са неоснователни.
В Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства
е транспонирана, Директива
2009/40/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 6 май 2009г. относно
прегледите за проверка на техническата изправност на моторните превозни
средства и техните ремаркета, като в същата са уредени и задълженията на
съответните длъжностни лица и контролни органи. Съгласно чл.43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства председателят на комисията е длъжен да не допуска
извършването на периодичен преглед на пътно превозно средство в нарушение на изискванията за извършване на периодични
прегледи, определени в същата наредба.
Съгласно „Методика за извършването на
периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни
средства“ - Част II, раздел I, т.2, б."б" от Приложение № 5 към
Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на
техническата изправност на пътните превозни средства, периодичен
преглед на пътни превозни
средства се извършва, ако са представени
съответните документи по чл.30. Преди
началото на прегледа председателят на комисията проверява
представените документи. След започване на прегледа проверява
резултатите от автоматичната проверка в информационната система по чл.11, ал.3
за наличието на платен данък върху превозното средство.
Когато информационната система по чл.11, ал.3 няма достъп до базата с данни за
платените задължителни застраховки, председателят на комисията вписва в
информационната система номера на знака към съответната застрахователна полица.
Когато при автоматичната проверка не се получи потвърждение, че не се дължи
данък върху превозното средство и/или задължителна застраховка /когато има
достъп до базата данни за автомобилните застраховки/, председателят на
комисията отразява несъответствията в протокола /приложения № 9, 10, 11 или 15/
и не извършва периодичния преглед на пътните превозни средства /първоначалната
проверка на уредбите, които позволяват работата на двигателя с ВНГ или СПГ.
В чл.11, ал.3 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства е предвидено, че при периодичния преглед на пътно превозно
средство се прави справка в Информационната система за електронно регистриране
на извършените периодични прегледи на пътните превозни средства като се
въвеждат определени показатели. Председателят на комисията за извършване на
периодичен преглед за проверка на техническата изправност на моторно превозно
средство има задължение да провери изброените в наредбата документи или да направи
електронна справка за тях, и в частност да се увери дали е платен данък върху
превозните средства, дължим към деня на извършването на периодичния преглед на
моторното превозно средство, или е
налице документ за освобождаване от данък съгласно чл.58 от ЗМДТ. Информационна система осигурява възможност автоматично да се провери
наличието на платен данък за превозното средство. Когато се въведат
индивидуализиращите данни на автомобила в информационната система на ИА“АА“ се
съдържа информация дали данъка е заплатен. Видно от протокола от извършен периодичен преглед за техническа изправност
на пътно превозно средство от системата на ИА „АА“ в графата „Данни за данъци
от Общини“ се е визуализирало съобщение: „Има задължения. С въвеждането на
грешни данни, които да му позволят да продължи с прегледа, жалбоподателят е
нарушил вменените му задължения по чл.43, ал.1, т.1, б.б от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства
Нарушението се установява по безспорен начин от
показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели К.К. и К.Л. и представените към преписката
доказателства, в т.ч. протокола от извършен периодичен преглед за техническа
изправност на ППС и приложената справка за процесния автомобил от МВР. Като
председател на комисия за извършване на периодичен преглед за проверка на
техническата изправност на пътното превозно средство жалбоподателят е допуснал
да се извърши периодичен преглед в нарушение на изискванията за извършване на
периодичните прегледи, определени в Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни
средства, като неправилно е отразил, че данъкът за пътното превозно средство е
платен, въвеждайки грешен ЕГН **********, вместо действителния **********,
поради което и законосъобразно е ангажирана административнонаказателната му
отговорност за нарушение по чл.43, ал.1, т.1, б.б от горепосочената наредбата.
Разпоредбата на чл.10 от ЗАНН предвижда, че допустителството е наказуемо само в предвидените в
закона случаи. В чл.178а, ал.7, т.1 ЗДвП законодателят е
предвидил ангажиране на отговорност на
председател на комисия, извършващ прегледи, който допусне извършването на
периодичен преглед за проверка на техническа изправност на пътно превозно
средство в нарушение на изискванията на наредбата, поради което съдът намира,
че материалния закон е приложен правилно.
Нарушението не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид.
Предвид гореизложеното на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 22-0000125/ 20.05.2019г., издадено от началник ОО“АА“ гр.Бургас, с което за нарушение на чл.43, ал.1, т.1, б.“б“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства вр. Приложение 5, част II, раздел I, т.1, т.2, б.б от същата наредба, на основание чл.178а, ал.7, т.1 от ЗДвП на Н.С.С. ЕГН ********** с адрес *** е наложена глоба в размер на 1500 /хиляда и петстотин/ лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд- Бургас в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.
Председател :/п/
Вярно
с оригинала:
ММ