Решение по дело №224/2019 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 32
Дата: 10 октомври 2019 г. (в сила от 2 ноември 2019 г.)
Съдия: Ивета Венциславова Кънева-Санкова
Дело: 20191460200224
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ № 32

 

гр.Оряхово, 10.10.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Оряховски Районен съд, наказателна колегия в открито заседание на 26.09.2019 г. /двадесет и шести септември две хиляди и деветнадесета година / в състав:

 

            РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВЕТА КЪНЕВА - САНКОВА

 

при секретаря Вержиния Иванова, като разгледа докладваното от съдия Кънева АНД № 224 по описа за 2019 г. на Оряховски Районен Съд и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Съдебното производство е административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Образувано е по жалба на В.К. Вакова, ЕГН ********** *** чрез пълномощника си адв. М.С. ***, против електронен фиш  серия „К“ № 2811852 на ОД на МВР Враца.

Жалбоподателката редовно призована, не се явява, представлява се от адв. М.С. ***, с пълномощно по делото.

Ответната страна редовно призована, не изпраща представител.

            От събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства, доводите на страните и посочените основания в жалбата съдът прие за установени от фактическа страна по делото следните обстоятелства:

Електронен фиш, серия „К“ № 2811852 е съставен затова, че на 03.06.2019 г. в 13:21 часа в гр. Оряхово, ул. „Арх. Цолов“, бензиностанция „Петрол“, жалбоподателката е управлявала лек автомобил „БМВ Х 3“, с рег. № ВР 7170 ВР, с превишена скорост /разрешена стойност на скоростта – 59 км/ч, установена стойност на скоростта – 73 км/ч, превишена стойност на скоростта – 23 км/ч/, в нарушение чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, за което административно наказващият орган е определил наказание по чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП и й е наложена глоба в размер на 100.00 /сто/ лева.

 Жалбоподателката е обжалвала издадения електронен фиш пред РС-Оряхово, като жалбата е депозирана в срок на 30.07.2019 г. в РУ - Оряхово. С жалбата се представят доводи за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност на електронния фиш, издадено в нарушение на процесуалните правила.

Приложени по делото са: Писмо с рег. № 309000-4573/30.07.2019 г. , Жалба с вх. № 369000-10390/15.07.2019 г., електронен фиш серия „К“ № 2811852 на ОД на МВР – гр. Враца, Докладна записка, с рег. № 309р-7020/04.06.2019 г., Данни за първоначална регистрация на л.а. с рег. № ВР 7170 ВР, Справка за нарушител/водач, Снимка от видеокамера клип № 5377, радар № 624 от 03.06.2019 г., 13:21:35 часа, Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система от 03.06.2019 г. с място на контрол гр. Оряхово, ул. „Арх. Цолов“, бензиностанция „Петрол“, Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система от 03.06.2019 г. с място на контрол с. Липница, ул. „Г.Д.“, МК2, път II-15, км50 „Дом за възрастни хора“, Заповед № 8121з-172/29.02.2016 г., Протокол № 3-13-19 от проверката на мобилна система за видеоконтрол „TFR-1M“, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835.

Изслушани по делото са двама свидетели по установяване на нарушението.

Съдът като обсъди събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и извърши проверка на издаденият електронен фиш намира, че жалбата е основателна, а електронния фиш е незаконосъобразно постановен при допуснати нарушения на процесуалните правила, поради което следва да бъде отменен.

 

МОТИВИ:

 

Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима, като е произвела със завеждането си своя деволутивен и суспензивен ефект. Разгледана по същество съдът счита, че е основателна. При прегледа на обжалвания електронен фиш, съдът установи, че  са допуснати съществени процесуални нарушения, всяко от които само по себе си е достатъчно основание за отмяната му като незаконосъобразен.

Административно наказателното производство е проведено в рамките на сроковете по чл.34 от ЗАНН. Спазени са разпоредбите на чл.189, ал.4 от ЗДП. В електронния фиш са посочени териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика на когото е регистрирано превозното средство,  описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.  Всички тези реквизити се съдържат в процесния електронен фиш – мястото на извършване на нарушението е описано подробно, посочена е разрешената скорост, както и установената такава на движение на процесното МПС.

От събраните по делото доказателства е установено, че извършването на процесното административно нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е установено и заснето с автоматизирано техническо средство №TFR1-M идент. № 624, което представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение.

От формална страна електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити. В електронният фиш е описано извършеното административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като е посочено конкретното МПС - лек автомобил „БМВ Х 3“, с рег. № ВР 7170 ВР , както и че същото се е движило със скорост 73 км/час при ограничение на скоростта до 50 км/час, с превишение от 23 км/час. Посочено е датата, времето и мястото на  извършване на нарушението – на 03.06.2019г. в 13.21 часа в гр. Оряхово, ул. „Арх. Цолов” бензиностанция Петрол.

Тези обстоятелства обаче не съвпадат с мястото на нарушението констатирано с приложеният към електронният фиш клип № 5377 в който са посочени географските координати на мястото на заснемането на скоростта на процесния автомобил на 03.06.2019г. в 13.21 часа в с.Липница, както и стойността на измерената скорост 76 км/ч и превишението на скоростта 26 км/ч . 

Безспорно установено е по делото, че превишената скорост на конкретния лек автомобил е била установена и заснета с автоматизирано техническо средство – № TFR1-M идент. № 624, което е преминало изискуемата проверка, видно от Протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол № 3-13-19 от 24.04.2019г., приложен като доказателство по делото. Посоченото автоматизирано техническо средство TFR1–М 624 фиксира скоростта на превозното средство, регистрационен номер, датата и точния час, посоката на движение. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от Министъра на вътрешните работи. С Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г., ВАС е признал възможността за поставяне на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, но изрично е указал необходимостта това да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания” (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Използването на заснемащи технически средства е позволено (чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП), тъй като касае повишаване и гарантиране на сигурността при движението по пътищата, а наред с това тези технически средства могат да създадат висока степен на достоверност, изключваща намесата на субективен фактор. В конкретният случай скоростта на движение е отчетена от мобилна система за видеонаблюдение, която е функционирала след включването й от оператор, разположена на паркирания встрани от контролирания пътен участък полицейски автомобил. Това действие от страна на оператора - по стартиране на работния режим е изцяло в съответствие с цитираната горе дефинитивна норма, тъй като според б. „б” на т. 65, §6 ДР на ЗДвП - мобилни автоматизирани технически средства са тези, които са прикрепени към превозното средство и установяват нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя началото на работния процес и неговия край. Възможността с такъв вид средство за измерване да се установява нарушение, за което може да се издаде електронен фиш, е законодателно призната с новата редакция на  чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и с Наредбата № 8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от Министъра на вътрешните работи и обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 година. Ползваното средство за измерване на скоростта е напълно автоматично и независимо от човешка намеса. Единствените действия, които има операторът с уреда е активирането на бутона за начало на работен режим и първоначалните настройки, които касаят посоката, в която се движат автомобилите, които ще бъдат контролирани, обхвата на действие на уреда, които действия са също нормативно регламентирани в чл. 9 от посочената по-горе наредба и инструкцията за експлоатация на процесното средство за измерване, достъпна от производителя. Ето защо съдът счита, че няма намеса и липсва субективен фактор към момента на установяване на нарушението. Такава има едва след като са интегрирани всички отчетени и записани данни, за да се материализира информацията на хартиен носител.

В резултат на този процес са изведени и приложени съдържащите и съответните данни фотоси – четири на брой. Освен визуализация на момента на заснемането, който съвпада с момента на отчитане на скоростта (Т = - 0 сек), са налице т.нар. в инструкцията на производителя "предистория" (Т = - 1 сек) - или 1 секунда преди установяване на нарушението, налице е фотос три (долния ляв ъгъл), отразяващ ситуацията 0,8 секунди след отчитането на скоростта (Т = 0,8 сек) и последният, четвърти фотос в долния десен ъгъл визира автомобила в близък план, така че от самия фотос да се обективира регистрационния му номер достатъчно ясно (последното изискване е също на производителя в инструкцията). Наред с това и отново предвид техническите възможности на системата за видеонаблюдение в няколко карета в крайна дясна част са разположени относимите към нарушението параметри. Част от тях са: посоката, обхвата на действие и режима, както и ограничението на скоростта, спрямо което се осъществява контрола са по предварително зададени параметри от оператора със системата. Останалите отразяват генерирани от сателитните връзки данни - дата и час, географски координати на точката, в която е извършено засичането на скоростта и номера на заснетия автомобил.

В конкретният случай и достоверността на показанията на средството за измерване е гарантирана, но данните в електронния фиш не са възпроизведени от приложените като веществено доказателствено средство - фотоси, отразяващи конкретните визирани по - горе параметри.

Несъмнено е, че заснемането е станало с мобилно автоматизирано техническо средство, което е поставено на позиционирания патрулен автомобил.

Спазено е изискването за попълнен от служителя на РУ гр. Оряхово, работещ със системата за контрол – „инспектор пътен контрол“ Г.Г., Протокол от 03.06.2019г. за използване на автоматизирано техническо средство или система по чл. 10, ал. 1 от посочената наредба и Докладна записка за установяване на нарушения на скоростта със система за автоматично фиксиране TFR1–М , в който е посочено началото и края на измерването като часове – от 11.30 до 14.30 часа; мястото за контрол – с.Липница, ул. „Г.Д.“ МК2 път 11-15 с/у дом за възрастни хора; посока на движение на контролираните МПС с.Липница – с.Крушовица, максимално разрешената скорост – 50 км/час; броя и номерата на клиповете – 6 броя от клип 5373 до клип 5378, заснети с техническото средство.

Тоест налице е несъответствие между отразеното като място и установената стойност на скоростта и превишената стойност на скоростта на нарушението в електронния фиш и отразеното място на контрол в Протокол 03.06.2019г. за използване на автоматизирано техническо средство или система, Докладна записка за установяване на нарушения на скоростта със система за автоматично фиксиране TFR1–М и  клип № 5377 в които са посочени мястото на нарушението и географските координати на мястото на заснемането на скоростта на процесния автомобил на 03.06.2019г. в 13.21 часа, а именно с.Липница, ул. Г.Д. срещу дом за възрастни хора, и измерената му скорост 76 км/ч и превишението на скоростта 26 км/ч .

Горното представлява съществен порок на издадения електронен фиш срещу жалбоподателя, тъй като мястото на нарушението и установеното превишение на скоростта са основен и задължителен реквизит на електронния фиш и грешното посочване на мястото на нарушението и самото нарушение са  основание за отмяна на електронния фиш.

 

С оглед изложените съображения съдът намира, че обжалвания електронен фиш следва да бъде отменен като незаконосъобразен, неправилен и необоснован.

 

Водим от изложените съображения, Оряховски  Районен Съд

 

 

 

                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ електронен фиш серия „К“ № 2811852 на ОД на МВР Враца, с който на В.К. Вакова, ЕГН ********** ***,  за нарушение на чл. 21 ал.1 от ЗДвП на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 100.00 /сто/ лева.

 

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен Съд Враца в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

                                                                                                                    /И.Кънева- Санкова/