РЕШЕНИЕ № 32
гр.Оряхово, 10.10.2019 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Оряховски Районен съд, наказателна
колегия в открито заседание на 26.09.2019 г. /двадесет и шести септември
две хиляди и деветнадесета година / в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВЕТА КЪНЕВА -
САНКОВА
при
секретаря Вержиния Иванова, като разгледа докладваното от съдия Кънева АНД № 224
по описа за 2019 г. на Оряховски Районен Съд и за да се произнесе взе предвид
следното:
Съдебното производство е
административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на В.К. Вакова,
ЕГН ********** *** чрез пълномощника си адв. М.С. ***, против електронен фиш серия „К“ № 2811852 на ОД на МВР Враца.
Жалбоподателката
редовно призована, не се явява, представлява се от адв. М.С. ***, с пълномощно
по делото.
Ответната
страна редовно призована, не изпраща представител.
От събраните в хода на съдебното
производство писмени и гласни доказателства, доводите на страните и посочените
основания в жалбата съдът прие за установени от фактическа страна по делото
следните обстоятелства:
Електронен
фиш, серия „К“ № 2811852 е съставен затова, че на 03.06.2019 г. в 13:21 часа в
гр. Оряхово, ул. „Арх. Цолов“, бензиностанция „Петрол“, жалбоподателката е
управлявала лек автомобил „БМВ Х 3“, с рег. № ВР 7170 ВР, с превишена скорост
/разрешена стойност на скоростта – 59 км/ч, установена стойност на скоростта –
73 км/ч, превишена стойност на скоростта – 23 км/ч/, в нарушение чл. 21, ал. 1
от ЗДвП, за
което административно наказващият орган е определил наказание по чл. 189, ал.
4, във вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП и й е наложена глоба в размер на 100.00
/сто/ лева.
Жалбоподателката е обжалвала издадения
електронен фиш пред РС-Оряхово, като жалбата е депозирана в срок на 30.07.2019
г. в РУ - Оряхово. С жалбата се представят доводи за неправилност,
необоснованост и незаконосъобразност на електронния фиш, издадено в нарушение
на процесуалните правила.
Приложени
по делото са: Писмо с рег. № 309000-4573/30.07.2019 г. , Жалба с вх. № 369000-10390/15.07.2019
г., електронен фиш серия „К“ № 2811852 на ОД на МВР – гр. Враца, Докладна
записка, с рег. № 309р-7020/04.06.2019 г., Данни за първоначална регистрация на
л.а. с рег. № ВР 7170 ВР, Справка за нарушител/водач, Снимка от видеокамера
клип № 5377, радар № 624 от 03.06.2019 г., 13:21:35 часа, Протокол за
използване на автоматизирано техническо средство или система от 03.06.2019 г. с
място на контрол гр. Оряхово, ул. „Арх. Цолов“, бензиностанция „Петрол“,
Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система от
03.06.2019 г. с място на контрол с. Липница, ул. „Г.Д.“, МК2, път II-15, км50 „Дом за възрастни
хора“, Заповед № 8121з-172/29.02.2016 г., Протокол № 3-13-19 от проверката на
мобилна система за видеоконтрол „TFR-1M“,
Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835.
Изслушани по делото са двама свидетели по
установяване на нарушението.
Съдът
като обсъди събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и
извърши проверка на издаденият електронен фиш намира, че жалбата е основателна,
а електронния фиш е незаконосъобразно постановен при допуснати нарушения на
процесуалните правила, поради което следва да бъде отменен.
МОТИВИ:
Жалбата
е подадена в срок и е процесуално допустима, като е произвела със завеждането
си своя деволутивен и суспензивен ефект. Разгледана по същество съдът счита, че
е основателна. При прегледа на обжалвания електронен фиш, съдът установи,
че са допуснати съществени процесуални
нарушения, всяко от които само по себе си е достатъчно основание за отмяната му
като незаконосъобразен.
Административно наказателното
производство е проведено в рамките на сроковете по чл.34 от ЗАНН. Спазени са
разпоредбите на чл.189, ал.4 от ЗДП. В електронния фиш са посочени
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й
заплащане. Всички тези реквизити се
съдържат в процесния електронен фиш – мястото на извършване на нарушението е
описано подробно, посочена е разрешената скорост, както и установената такава
на движение на процесното МПС.
От събраните по делото
доказателства е установено, че извършването на процесното административно
нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е установено и заснето с автоматизирано
техническо средство №TFR1-M идент. № 624, което представлява мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение.
От формална страна електронният
фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити. В
електронният фиш е описано извършеното административно нарушение по чл. 21, ал.
1 от ЗДвП, като е посочено конкретното МПС - лек автомобил „БМВ Х 3“, с рег. №
ВР 7170 ВР , както и че същото се е движило със скорост 73 км/час при
ограничение на скоростта до 50 км/час, с превишение от 23 км/час. Посочено е
датата, времето и мястото на извършване
на нарушението – на 03.06.2019г. в 13.21 часа в гр. Оряхово, ул. „Арх. Цолов” бензиностанция
Петрол.
Тези обстоятелства обаче не
съвпадат с мястото на нарушението констатирано с приложеният към електронният
фиш клип № 5377 в който са посочени географските координати на мястото на
заснемането на скоростта на процесния автомобил на 03.06.2019г. в 13.21 часа в
с.Липница, както и стойността на измерената скорост 76 км/ч и превишението на
скоростта 26 км/ч .
Безспорно установено е по делото,
че превишената скорост на конкретния лек автомобил е била установена и заснета
с автоматизирано техническо средство – № TFR1-M идент. № 624, което е преминало
изискуемата проверка, видно от Протокол от проверка на мобилна система за
видеоконтрол № 3-13-19 от 24.04.2019г., приложен като доказателство по делото.
Посоченото автоматизирано техническо средство TFR1–М 624 фиксира скоростта на
превозното средство, регистрационен номер, датата и точния час, посоката на
движение. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава
от Министъра на вътрешните работи. С Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г.,
ВАС е признал възможността за поставяне на технически средства, които
автоматично да записват административни нарушения, но изрично е указал
необходимостта това да се извършва по определена процедура и с оглед спазването
на определени изисквания” (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Използването
на заснемащи технически средства е позволено (чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП),
тъй като касае повишаване и гарантиране на сигурността при движението по
пътищата, а наред с това тези технически средства могат да създадат висока
степен на достоверност, изключваща намесата на субективен фактор. В конкретният
случай скоростта на движение е отчетена от мобилна система за видеонаблюдение,
която е функционирала след включването й от оператор, разположена на паркирания
встрани от контролирания пътен участък полицейски автомобил. Това действие от
страна на оператора - по стартиране на работния режим е изцяло в съответствие с
цитираната горе дефинитивна норма, тъй като според б. „б” на т. 65, §6 ДР на
ЗДвП - мобилни автоматизирани технически средства са тези, които са прикрепени
към превозното средство и установяват нарушение в присъствието на контролен
орган, който поставя началото на работния процес и неговия край. Възможността с
такъв вид средство за измерване да се установява нарушение, за което може да се
издаде електронен фиш, е законодателно призната с новата редакция на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и с Наредбата №
8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
издадена от Министъра на вътрешните работи и обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015
година. Ползваното средство за измерване на скоростта е напълно автоматично и
независимо от човешка намеса. Единствените действия, които има операторът с
уреда е активирането на бутона за начало на работен режим и първоначалните
настройки, които касаят посоката, в която се движат автомобилите, които ще
бъдат контролирани, обхвата на действие на уреда, които действия са също нормативно
регламентирани в чл. 9 от посочената по-горе наредба и инструкцията за
експлоатация на процесното средство за измерване, достъпна от производителя.
Ето защо съдът счита, че няма намеса и липсва субективен фактор към момента на
установяване на нарушението. Такава има едва след като са интегрирани всички
отчетени и записани данни, за да се материализира информацията на хартиен
носител.
В резултат на този процес са
изведени и приложени съдържащите и съответните данни фотоси – четири на брой.
Освен визуализация на момента на заснемането, който съвпада с момента на
отчитане на скоростта (Т = - 0 сек), са налице т.нар. в инструкцията на
производителя "предистория" (Т = - 1 сек) - или 1 секунда преди
установяване на нарушението, налице е фотос три (долния ляв ъгъл), отразяващ
ситуацията 0,8 секунди след отчитането на скоростта (Т = 0,8 сек) и последният,
четвърти фотос в долния десен ъгъл визира автомобила в близък план, така че от
самия фотос да се обективира регистрационния му номер достатъчно ясно (последното
изискване е също на производителя в инструкцията). Наред с това и отново
предвид техническите възможности на системата за видеонаблюдение в няколко
карета в крайна дясна част са разположени относимите към нарушението параметри.
Част от тях са: посоката, обхвата на действие и режима, както и ограничението
на скоростта, спрямо което се осъществява контрола са по предварително зададени
параметри от оператора със системата. Останалите отразяват генерирани от
сателитните връзки данни - дата и час, географски координати на точката, в
която е извършено засичането на скоростта и номера на заснетия автомобил.
В конкретният случай и
достоверността на показанията на средството за измерване е гарантирана, но
данните в електронния фиш не са възпроизведени от приложените като веществено
доказателствено средство - фотоси, отразяващи конкретните визирани по - горе
параметри.
Несъмнено е, че заснемането е
станало с мобилно автоматизирано техническо средство, което е поставено на
позиционирания патрулен автомобил.
Спазено е изискването за попълнен
от служителя на РУ гр. Оряхово, работещ със системата за контрол – „инспектор
пътен контрол“ Г.Г., Протокол от 03.06.2019г. за използване на автоматизирано
техническо средство или система по чл. 10, ал. 1 от посочената наредба и
Докладна записка за установяване на нарушения на скоростта със система за
автоматично фиксиране TFR1–М , в който е посочено началото и края на
измерването като часове – от 11.30 до 14.30 часа; мястото за контрол – с.Липница,
ул. „Г.Д.“ МК2 път 11-15 с/у дом за възрастни хора; посока на движение на
контролираните МПС с.Липница – с.Крушовица, максимално разрешената скорост – 50
км/час; броя и номерата на клиповете – 6 броя от клип 5373 до клип 5378,
заснети с техническото средство.
Тоест налице е несъответствие
между отразеното като място и установената стойност на скоростта и превишената
стойност на скоростта на нарушението в електронния фиш и отразеното място на
контрол в Протокол 03.06.2019г. за използване на автоматизирано техническо
средство или система, Докладна записка за установяване на нарушения на
скоростта със система за автоматично фиксиране TFR1–М и клип № 5377 в които са посочени мястото на
нарушението и географските координати на мястото на заснемането на скоростта на
процесния автомобил на 03.06.2019г. в 13.21 часа, а именно с.Липница, ул. Г.Д.
срещу дом за възрастни хора, и измерената му скорост 76 км/ч и превишението на
скоростта 26 км/ч .
Горното представлява съществен
порок на издадения електронен фиш срещу жалбоподателя, тъй като мястото на
нарушението и установеното превишение на скоростта са основен и задължителен
реквизит на електронния фиш и грешното посочване на мястото на нарушението и
самото нарушение са основание за отмяна
на електронния фиш.
С оглед изложените съображения
съдът намира, че обжалвания електронен фиш следва да бъде отменен като незаконосъобразен,
неправилен и необоснован.
Водим от изложените съображения,
Оряховски Районен Съд
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ електронен
фиш серия „К“ №
2811852 на ОД на МВР Враца, с който на В.К. Вакова, ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 21 ал.1 от ЗДвП на
основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП, е наложена
глоба в размер на 100.00 /сто/ лева.
Решението подлежи на обжалване по
реда на АПК пред Административен Съд Враца в 14 - дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
/И.Кънева- Санкова/