Решение по дело №1435/2023 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 188
Дата: 17 май 2024 г. (в сила от 19 юни 2024 г.)
Съдия: Екатерина Петрова Николова
Дело: 20231210201435
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 188
гр. Благоевград, 17.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шестнадесети април през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Екатерина П. Николова
при участието на секретаря Македонка Ст. Стоянова
като разгледа докладваното от Екатерина П. Николова Административно
наказателно дело № 20231210201435 по описа за 2023 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е с правно основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Б. Д. Л. от с.С против НП№21-
0000140/29.08.2023г., издадено Началник отдел“Контрол“ в РД“АА“-
гр.София, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание
„Глоба“ общо в размер на 2020.00лв., във връзка с нарушения по чл.2, ал.2,
предл.1 от Наредба №41/04.08.2008г. на МТ, по чл.147, ал.3, т.4 от ЗДвП и по
чл.89, т.1 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ.
С жалбата се твърди, че обжалваното НП е незаконосъобразно, тъй като
е издадено в нарушение на процесуалните правила. Алтернативно се застъпва
становището, че не е доказано извършването на твърдените нарушения, а ако
нарушенията се приемат за извършени, то те са маловажен случай по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Застъпва се също така, че незаконосъобразно са
отмерени и санкциите на жалбоподателя с НП. Иска се отмяна на обжалвания
акт .
Административно-наказващият орган и Районна прокуратура-
Благоевград, редовно и своевременно призовани, не ангажират свои
1
представители по делото и становище по жалбата.
Съдът, след като съобрази доводите на страните, анализира събраният по
делото доказателствен материал и приложимото право, установи следното:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е депозирана от лице с право
да обжалва НП и то е сторило това в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН./НП е
връчено на жалбоподателя на 18.09.2023г., а жалбата срещу него е депозирана
на 29.09.2023г. в РС-Благоевград . /
Разгледана по същество, жалбата е основателна. Съображения:
С ангажираните по делото доказателства се установи по категоричен и
несъмнен начин, че на 12.07.2023г, длъжностно лице при санкциониращият
орган-св.К. М. /инспектор/, е издал в присъстването на колегата си св.Й. Г.,
АУАН №00050. В акта е посочено, че нарушенията , за които той е издаден
се изразяват в това, че , на 12.07.2023г. в 10.58 часа, жалбоподателя Л. e
управлявал на АМ“С “, при 89-ти км в посока ГКПП-К , МПС с марка „В “ от
категория №3 с рег.№ с прикачено полуремарке „Е “ с рег.№ , по маршрут П
–с.Д /без товар-празен/, като при извършена му проверка на посочената дата
и място от контролните лица е установено, че Л. управлява визираното МПС
, за което се изисква категория С+Е, след като картата му за квалификация с
№ е с изтекъл срок на валидност /изтекъл на 01.04.2023г./Наред с това е
констатирано при проверката, че управляваното от жалбоподателя МПС с
рег.№ , не е било представено за технически преглед в определеният за това
срок, което било установено от удостоверение за техническа изправност на
ППС с № , валидно до 10.07.2023г. Проверяващите установили също така от
пътен лист №782202/12.07.2023г. и товарителница, че с описаното в акта
ППС, /влекач/ е извършван от жалбоподателя обществен превоз на товари за
фирма „Г “, която фирма притежава Лиценз за тази дейност
ЕО№19128/1604.2018г., като водачът Л. не представил в рамките на
проверката удостоверение на МПС за обществен превоз на товари на
територията на РБ или копие от лиценз на Общността за тази дейност на
превозвача. Заради последното, свидетелите по акта направили справка в
информационната система на ИА“АА“-София, при която констатирали, че
управляваното от Л. МПС не е и вписано в този лиценз на превозвача „Г “.
Тези пропуски били квалифицирани като административни нарушения на
жалбоподателя по чл. 2, ал.1, предл.1 от Наредба №41/04.08.2008г. на МТ, по
2
чл. 147, ал.3, т.4 от ЗДвП и по чл. 89, т.1 от Наредба №33/03.11.1999г. Акта е
връчен лично на дееца срещу негов подпис на датата на съставянето му.
Въз основа на АУАН, на 29.08.2023г., Началник отдел“Контрол“ в
РД“АА“-гр.София, с което на жалбоподателя е наложено административно
наказание „Глоба“ в размер на 2000лв. на основание чл. 93, ал.1, т.1 от
Закона за автомобилните превози , във връзка с нарушението по чл.2, ал.2,
предл.1 от Наредба №41/04.08.2008г. на МТ, „Глоба“ в размер на 20.00лв.- на
основание чл. 185 от ЗДвП и във връзка с нарушението по чл. 147, ал.3, т.4 от
ЗДвП и „Глоба „ в размер на 2000.00лв.- на основание чл.89, т.1, във връзка с
нарушението по чл. 89, т.1 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ.
НП е връчено на жалбоподателя срещу подпис на 18.09.2023г.
Междувременно в деня на проверката контролните органи при санкционния
орган са издали и ЗПАМ№РД-14-2629/13.07.2023г., с която са разпоредили
на основание чл. 107, ал.1, вр. с чл.106а, ал.1, т.1б.“а“ от Закона за
автомобилните превози, временно спиране от движение на процесният
товарен автомобил за срок не повече 12 месеца. Съставен е и нарочен
Протокол от 12.07.2027г. за свалянето и отнемането на регистрационната
табела на този автомобил. Според Писмо на санкционният орган от
12.04.2024г., тази ЗПАМ е влязла в законна сила и изпълнена, след като е
връчена на дееца на 26.07.2023г. и не е обжалвана от него, което
обстоятелство се потвърди и от страна на жалбоподателя. Така в следствие
изпълнението на цитираната ЗПАМ и за това, че процесният товарен
автомобил не е върнат на собственика/трето лице за процеса/, това на
практика препятства техническата му проверка /периодичният му технически
преглед/ и до момента .
Изложените в АУАН фактически обстоятелства се потвърждават при
разпита на свидетелите М. и О . Двамата са категорични, че лично са
възприели жалбоподателя да управлява процесното МПС/влекач с
полуремарке / на процесната дата и място, като и, че при извършената му
проверка, не е представил описаните документи в АУАН, във връзка с
извършван от него превоз на товари за превозвач, притежаващ и Лиценз на
общността. Последното се потвърждава и с приложената към преписката
Извадки от базата данни на ИА“АА“ за издадените лицензи за извършване
на превозна товари на „Г “ЕООД. От тях се констатира също така, че
3
управляваният от Л. товарен автомобил на процесната дата е вписан в
Лиценза за вътрешни превози на товари на този превозвач, изтекъл към
17.06.2016г. и не е вписан в Лиценза за международни превози от негова
страна, валиден до 15.04.2028г.
Цитираното в АУАН удостоверение за техническа изправност на
управляваното от жалбоподателя МПС на процесната проверка, също е
приложено в кориците на делото и от него е видно, че това МПС е подлежало
на технически преглед до 10.07.2023г. включително.
От приложената карта за квалификация на водача Л. е видно също така, че
тя действително е с изтекъл срок на валидност до 01.04.2023г. Същевременно
е представено в хода на процеса и копие от подновената карта за
квалификация на водач на МПС за жалбоподателя, издадена му на
31.07.2023г. и със срок на валидност до 23.07.2028г.
Според представените в преписката и в хода на проверката Товарителница
№177357/1207.2023г. и Пътен лист №782202, на тази дата в 5.00 ч.,
жалбоподателят Б. Л. е превозил скрап по маршрут с.Д –гр.П с описаното в
акта МПС.
Към делото е приложена като доказателство Заповед №РД-08-
30/24.02.2020г. на Министъра на транспорта и информационните технологии,
Заповед №20/27.01.2023г. на Изпълнителния директор на ИА“АА“-гр.София,
с която са делегирани правомощия на издателя на процесното НП за
съставяне на такъв акт при налагането на наказания по ЗАНН и контрол по
приложението на Закона за автомобилните превози и чл. 189, ал.12 от ЗДвП,
във връзка с нарушения по този нормативен акт .
Изложената фактическа обстановка се обосновава с цитираните писмени
доказателства, неоспорени от страните, както и ангажираните гласни
доказателства с разпит на свидетелите по АУАН.
При така направените фактически констатации, районният сьд счита, че
жалбоподателят незаконосъобразно е санкциониран за извършване на
нарушение по чл.2, ал.1, предл.1 от НАРЕДБА № 41 от 4.08.2008 г. за
условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили
за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на
изпитите за придобиване на начална квалификация, издадена от МТ, за
нарушение по чл. 147, ал.3, т.4 от ЗДвП, както и за нарушение по чл. 89,
4
т.1 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ.
НП е издаден от компетентен за това орган и в тази насока се представиха
категорични доказателства /заповеди за делегирани правомощия на
процесният издател за съставяне на НП при нарушения по ЗАНН и контрол по
ЗДвП и ЗАвП./АУАН и НП са издадени и в сроковете по чл.34 от ЗАНН,
същите са надлежно връчени на дееца/лично/ и в тях се съдържат всички
изискуеми се реквизити за такива документи по чл.42 и съответно по чл.57 от
ЗАНН, поради което съдът приема, че обжалваният акт е процесуално
законосъобразен и възраженията на защитата в обратна насока са
неоснователни.
От друга страна обаче с ангажираните по делото гласни доказателства
/разпит на свидетелите по АУАН/ и писмени такива / товарителница и пътен
лист за датата на извършван превоз на товар от водача Б. Л. на 12.07.2023г.
само по маршрута с.Д -гр.П /, съдът счита че не се доказа, а по-скоро се
опроверга тезата на санкционният орган за извършване от страна на
жалбоподателя на вменените му нарушения по чл. 2, ал.1, предл.1 от
НАРЕДБА № 41 от 4.08.2008 г. за условията и реда за провеждане на
обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за
условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална
квалификация, издадена от МТ, за такова нарушение по чл. 147, ал.3,
т.4 от ЗДвП, както и за нарушение по чл. 89, т.1 от Наредба
№33/03.11.1999г. на МТ.
Съгласно нормата на чл. 2, ал.1, предл.1 от цитираната Наредба, водачите
на моторни превозни средства, за управлението на които се изисква
свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории C1,
C1E, C, CE, D1, D1E, D или DE, когато с тези превозни средства се
извършват обществени превози, превози за собствена сметка или пътна
помощ, трябва да отговарят на изискването за квалификация на водача
и да притежават карта за квалификация на водача за съответната
категория или сертификат за водач на моторно превозно средство за
обществен превоз на товари по шосе.
В конкретният казус, се установи, че на процесната дата 12.07.2023г. и на
процесното място на извършената му контролна проверка от свидетелите М. и
Г., жалбоподателят е бил водач и е управлявал МПС , което е било от
5
категорията С+Е, но не се доказа, че именно към този момент е
извършван обществен превоз на товари с това управлявано то него
МПС, само в каквато хипотеза за жалбоподателя Л. съществува
задължението да отговаря на изискването за квалификация при
управление на такова МПС, което се удостоверява с карта за
квалификация на водача за съответната категория МПС, отговаряща на
изискването да е в срок на валидност. Видно от представените
товарителница и пътен лист при процесната проверка, на 12.07.2023г.,
жалбоподателят Л. действително е бил водач на процесното МПС по
маршрут с.Д-гр.П, с което е извършен еднократен вътрешен превоз на товар
/скрап/, който по пътен лист е натоварен в 05.00 часа на тази дата в с.Д и
закаран в гр.П, където е бил разтоварен. Именно и за това към момента на
спирането му за проверката на процесното място/ в 10.58 часа/, такъв превоз
на товари не е извършван, защото автомобила на Л. е управляван от него в
обратен на посочения в товарителницата и пътния лист маршрут /от гр.П до
с.Д /, т.е при приключил вече и извършен вътрешен превоз на товари. Наред с
това, като както сами са посочили в АУАН и свидетелите М. и Г., към
момента на спирането му за проверката, в този автомобила, управляван от Л.
вече не е имало и никакъв товар, той е бил и празен и това не е спорно
обстоятелство за страните в процеса. За управление на товарен автомобил, с
който не се извършва обществен превоз на товари обаче не е приложимо
задължението по чл. 2а, ал.1, предл.1 от НАРЕДБА № 41 от 4.08.2008 г. за
условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за
превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите
за придобиване на начална квалификация, издадена от МТ. Като е приел
обратното и е санкционирал жалбоподателя за такова неизвършено от него
нарушение с обжалваното НП, санкционният орган е издал
материалнонезаконосъобразен акт, който в тази му част следва да се
отмени.
Съгласно нормата на чл.147, ал.3, т.4 от ЗДвП, пътните превозни средства
подлежат на периодичен преглед за проверка на техническата им изправност,
когато са от категории N2, N3, O2, O3 и О4, с изключение на къмпинг-
ремаркетата, от чиято първоначална регистрация са минали не повече от 10
години – всяка година, след което – на всеки 6 месеца.
В казуса, действително се установи, че в хода на процесната проверка на
6
12.07.2023г., жалбоподателят е управлявал описаният в АУАН товарен
автомобил, който не е бил представен за периодичен технически преглед в
срок, съгласно представено по делото удостоверение за негов технически
преглед от 10.01.2023г., с посочен краен срок за следващ такъв преглед на
10.07.2023г., но доколкото задължението за спазване на тази процедура и
представяне на едно МПС на такъв преглед в срок, по аргумент от чл.2
и сл. на НАРЕДБА № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за
проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, е на
собственика на регистрираното МПС, а не на негови наети временни
водачи, какъвто е жалбоподателят Л. към процесната дата, то съда приема , че
и това административно нарушение обективно не е извършено от Б. Л. и
като е приел обратното и санкционирал същият и за такова деяние, и в
тази му част административно-наказващият орган е издал материално
незаконосъобразно НП, което подлежи на отмяна .
Съгласно чл.89, т.1 от НАРЕДБА № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз
на пътници и товари на територията на Република Б , по време на работа,
водачът представя при поискване от контролните органи документите по
чл. 100, ал. 1, т. 1 – 3 от Закона за движението по пътищата, както и
удостоверение на моторно превозно средство за обществен превоз на
товари на територията на Република Б за всяко от превозните средства, с
които се извършва превозът (при превози с лиценз на Общността се
изисква заверено копие от лиценза). В случая и съгласно аргументите и
доказателствата изложени по-горе , във връзка с първото вмненено
нарушение на Л., след като в казуса не се потвърди и установи,
жалбоподателят да е извършвал превоз на товари към момента на проверката
му и още по-малко пък международен превоз по Лиценз на общността, то
очевидно водача Л. не е могъл и за това не е извършил от обективна
страна и това вменено му нарушение като не е представил на
контролните органи /свидетелите М. и О /, удостоверение за
управляваното от него МПС, респ. че е вписано такова за извършване
на международен превоз на товари. Аналогични са разсъжденията на съда и
относно непредставянето от страна на жалбоподателя на удостоверение пред
контролните органи в хода на процесната проверка, за управляваното от него
МПС и вписването му в Лиценз за вътрешни превози на товари, макар че
видно от приложените Справки от базата данни на санкционният орган за
7
регистрирани лицензи за превози на товари, описаното в акта МПС е вписано
именно като такова за извършване на вътрешни превози по лиценза на фирма
“Г “ЕООД. Като не е съобразил и тези обстоятелства, доказателства и
тълкуване на приложимото право/Наредба №33 от 1999г. на МТ/,
санкционният орган е издал материално незаконосъобразно НП и в тази
му част, който също подлежи на отмяна.
За пълнота следва да се посочи, че в този казус е наложена и ЗПАМ, която
е и изпълнена, като управляваният от жалбоподателя товарен автомобил,
собственост на трето лице по делото , на практика е задържан от
контролните органи и препятстван по този начин да премине през технически
преглед вече близо 10 месеца /считано от 26.07.2023г./, при това при
неизвършени нарушения от страна на жалбоподателя-водач на това МПС,
което категорично надминава целите на тази ПАМ по ЗАвП и вече граничи с
неразумно ограничаване и засягане на правото на собственост на 3-то лице -
превозвач в този казус .
Мотивиран от изложеното, обжалваното НП като материално
незаконосъобразно следва да се отмени в неговата цялост и на основание
чл.62, ал.2, т.1, вр. с чл. 63, ал.3, т.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление №
НП№*********/29.08.2023г., издадено Началник отдел“Контрол“ в РД“АА“-
гр.София, с което на Б. Д. Л. с ЕГН **********, с адрес: от с.С , Община С ,
ул.“И “№ , е наложено административно наказание „Глоба“ общо в размер на
2020.00лв., във връзка с нарушения по чл.2, ал.2, предл.1 от Наредба
№41/04.08.2008г. на МТ, по чл.147, ал.3, т.4 от ЗДвП и по чл. 89, т.1 от
Наредба №33/03.11.1999г. на МТ.
Решението може да се обжалва пред Благоевградски административен съд
в 14- дневен срок, считано от обявяването му за всяка от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
8