Решение по дело №2062/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260354
Дата: 23 юли 2021 г. (в сила от 21 август 2021 г.)
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20201720202062
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

                                                    

23.07.2021 год.

 

Номер 260354 /23.07.   година  2021           Град Перник

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

            Пернишки Районен съд                              05 наказателен състав

            На   14  юни             Година две хиляди и  деветнадесет и първа  

            В публично заседание в следния състав :

                             

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христина Ангелова

                                                       ЧЛЕНОВЕ:

                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

 

                Секретар : Роза Ризова

                Прокурор :

               Като разгледа докладваното от Председателя   административен характер дело №2062/2020 година по описа на съда за 2020  година,  за да се произнесе взе предвид следното :

              Производството е по  реда на чл.59-63 от ЗАНН .

             Образувано е по жалба  И.Н.В. против наказателно постановление №11-01-221/25.11.2020  година,издадено от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София,с което за осъществен състав на административно нарушение на разпоредбата на чл.29 ал.2 вр. с чл.36 ал.1 т.6 от ЗОП на основание чл.256а от цитирания нормативен акт му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв.

             И.Н.В. е обжалвал наказателното постановление в законоустановения срок.В жалбата ,депозирана срещу него е изтъкнал доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.В съдебно заседание,редовно призован не  се явява.Вместо него се явява защитникът  му адв.Т.,който доразвива доводите на В.,изложени в жалбата.Твърди,че от страна  на актосъставителя и на административно наказващия орган неправилно е установена фактическата обстановка.Излага доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на наказателното постановление ,досежно описание на нарушението и на обстоятелствата,при които то е извършено.Излага мотиви за неправилно ангажирана административно наказателна отговорност на жалбоподателя.Предлага,издаденото от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София наказателно постановление да бъде изцяло отменено.Моли за присъждане на направените по делото разноски.

             Въззиваемата страна–Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София,редовно призована не изпраща представител.В съпроводителното писмо към административно наказателната преписка от нейна страна е изразено становище,че издаденото от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София  наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде изцяло потвърдено.

              Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и чл.18 от НПК намира за установено следното :

              Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е. Разгледана по същество се явява  е неоснователна.

              От фактическа страна:

              „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Перник е търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала което в периода от 29.12.2014 г. до 20.01.2020 г. се представлява от управителя инж. И.Н.В..Управителят на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Перник - инж. И.Н.В. е секторен възложител по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1 от ЗОП.

     На 25.01.2017 г. е сключен договор за борсово представителство между „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Перник, като доверител и „Интерброкс“ ЕООД, гр. София, като довереник.

     Съгласно договора, доверителят възлага, а довереникът приема да сключва сделки за покупко- продажба на стоки на „Софийска стокова борса“ АД, гр. София чрез свой упълномощен брокер, от името и за сметка на доверителя и по условията на двустранно съгласувана спецификация, неразделна част от договора. Видно от спецификацията прогнозните количества горива и цени са, както следва:

-          За район Брезник, бензин А-95 Н био - 3000 литра; дизелово моторно гориво - 11 000 литра и пропан бутан - 1 500 литра на обща стойност до 25 000 лв. без ДДС;

-          За район Радомир, бензин А-95 Н био - 11 000 литра; дизелово моторно гориво - 15 000 литра и пропан бутан - 3 000 литра на обща стойност до 45 000 лв. без ДДС;

-          За район Земен, бензин А-95 Н био - 4 000 литра и дизелово моторно гориво - 7 000 литра на обща стойност до 20 000 лв. без ДДС;

-          За район Трън, бензин А-95 Н био - 10 000 литра и дизелово моторно гориво - 5 000 литра на обща стойност до 25 000 лв. без ДДС.

     Договореното възнаграждение между страните е 0,4 % от стойността на борсовия договор в полза на довереника. Общата прогнозна стойност на горивата по борсовия договор възлиза на обща стойност 115 000 лв. без ДДС.

С решение № 9/01.02.2017 г. И.Н.В. в качеството си на секторен възложител wno чл. 5, ал. 4, т. 1 от ЗОП е открил процедура за възлагане на обществена поръчка чрез пряко договаряне на основание чл. 182, ал. 1, във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 7 от ЗОП с предмет: „Доставка на горива за нуждите на „В и К“ ООД, гр. Перник /номер в РОП 01021-2017-0001/ по обособени позиции в т. ч. доставка на автомобилен бензин А 95 Н, дизелово гориво и пропан бутан за Област Перник - район Радомир, район Брезник, район Земен и район Трън, с прогнозна стойност 100 000 лв. без ДДС. В решението е мотивиран избора на процедурата като е посочено, че такава процедура се провежда, тъй като е налице основанието по чл. 79, ал. 1 т. 1 и в случая т. 7, а именно, че предмет на поръчката е доставка на стока, която се търгува на стоковата борса, съгласно списък, одобрен с акт на Министерски съвет, по предложение на министъра на финансите. В този случай договорът за обществена поръчка се сключва на стоковата борса на отделен борсов кръг по реда на Закона за стоковите борси и тържищата /ЗСБТ/. Изборът на процедурата пряко договаряне се обуславя от обстоятелството, че стоките, предмет на настоящата поръчка са определени по списък, одобрени от Министерския съвет с Постановление № 374 от 08.12.2016 г., обнародвано в ДВ от 13.12.2016 година.

С писмо вх. № 310/16.02.2017 г. „Интерброкс“ ЕООД, гр. София - представляващ „В и К“ ООД, гр. Перник по договор за борсово представителство е представил борсови договори с №№ 101, 102, 103 и 104 от 15.02.2017 г. за покупко-продажба на стоки, чрез посредничество на членове на ^Софийска стокова борса“ АД. Договорите са сключени между член на борсата „Скипър“ ООД, гр. София, представляващ „Петрол“ АД, като продавач и член на борсата „Интерброкс“ ЕООД, гр. София, представляващ „В и К“ ООД, гр. Перник, като купувач.

                     Борсов договор № 104/15.02.2017 г. за възлагане на обществена поръчка е сключен на стоковата борса на отделен борсов кръг по реда на Закона за стоковите борси и тържищата /ЗСБТ/.

                     Съгласно предмета на борсов договор № 104/15.02.2019 г. „Продавачът се задължава да  предаде, а купувачът да приеме и заплати стоката описана в приложената към договора спецификация“. В приложена към договора спецификация са описани наименованията на горивата, количествата на горивата в литри, единична цена на бензиноколонка с включен ДДС и стойността на горивата с включен ДДС.

                       Договор № 104/15.02.2017 г. касае продажби от бензиностанциите на продавача на територията на Община Трън и страната за срок от 24 месеца. Обща стойност на договора е 25 791 лв. без ДДС или 30 950 лв. с ДДС, в т. ч. по количества и единични цени от приложената спецификация, както следва: бензин А-95 Н био - 10 000 литра по 2,07 лв. за литър или общо 20 700 лв. с ДДС; дизелово моторно гориво - 5 000 литра по 2,05 лв. за литър или общо 10 250 лв. с ДДС. Доставките ще се извършват за срок от 24 месеца от сключването на договора. Посочените прогнозни количества са за период от 24 месеца.

                     На финансова инспекция е представена справка за извършените плащания по договор №104/15.02.2017 година,видно от която последното плащане е извършено на 02.04.2019 година.

                    При извършената проверка по документи било установено,че обявление с информация за приключване изпълнението на този договор не е изпратено за публикуване в регистъра на обществените поръчки  в срок до 30 дни от изпълнението на договора т.е. от датата на последното плащане до 02.05.2019 година.

Въз основа на горните констатации от „държавен финансов  инспектор“ при АДФИ София  Т.Н.Б. в присъствието на св. по акта  Х.Х.Х.бил съставен акт за установяване на административно нарушение №11-01-221/29.05.2020 година на И.Н.В.  като секторен възложител по см. на чл.5 ал.4 т.1 от Закона за обществените поръчки.В обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение било описано текстово и цифрово такова по чл.29 ал.2 вр. с чл.36 ал.1 т.4 от закона за обществените поръчки.Актът е съставен в присъствието на нарушителя.Подписан е от актосъставителя ,от свидетеля по акта и от нарушителя в деня на съставянето му,когато е предявен и връчен.При предявяването на акта за установяване на административно нарушение И.Н.  В. е отразил  в писмен вид,че ще упражни правото си да депозира възражения пред административно наказващия орган в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН.Това право същият е упражнил,като е депозирал възражение рег.№11-01-221/03.06.2020 година.В него е оспорил по същество констатациите,изложени в обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение.

             Въз основа на съставения акт Директор на Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София е издал наказателно постановление №11-01-221/25.11.2020  година ,с което на И.Н.В. за осъществен състав на административно нарушение на разпоредбата на чл.29 ал.2 вр. с чл.36 ал.1 т.6 от ЗОП на основание чл.256а от цитирания нормативен акт е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв.

По доказателствата:

                Горната фактическа обстановка се установява от  приложените по административно наказателната преписка и събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства и доказателствени средства.Писмените такива са подробно изброени в мотивите на настоящото решение и съдът няма да ги преповтаря .Приети са и приложени като доказателства по делото по реда на чл.283 от НПК вр. с чл.84 от ЗАНН.В хода на съдебното следствие е разпитан в качеството на свидетел Т.Н.Б.,който в качеството на „държавен финансов инспектор“ при АДФИ София е съставил акта за установяване на административно нарушение,въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление.Същият поддържа изцяло и в пълен обем изложените от него в обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение такива.Показанията му са пълни,ясни и безпротиворечиви относно установеното от него и крайните му правни изводи,обективирани в съставения акт за установяване на административно нарушение.Съдът кредитира тези показания.

              От фактическа страна:

               При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на него наказателно постановление съдът не  констатира допуснати съществени нарушения на   процесуалните правила.И актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от компетентни за това органи-„държавен финансов инспектор“АДФИ София и Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София.Няма основания за отмяна на наказателното постановление на процесуално такова.

         По съществото:

         Посочената като виновно неизпълнена разпоредба на чл.29 ал.2 вр. с ал.1 от ЗОП от страна на И.Н.В. в приложимата й редакция към датата на извършване на административното нарушение  въвежда задължение за възложителите да изпращат за публикуване обявление за изпълнение на договор за обществена поръчка  в срок от 30 дни от настъпване на съответното обстоятелство.

         Безспорно е установено в хода на производството по делото ,че през 2019 година В. е имал качеството на „секторен възложител“ по см. на чл.5 ал.4 т.1 от Закона за обществените поръчки.Същият е представлявал „ВиК“ ООД като публично предприятие.В този смисъл е бил адресат на задължението за изпращане за публикуване за изпълнение на договор №104/15.02.2017 година в срок от 30 дни от неговото приключване.По несъмнен начин е установено,че последното плащане по този договор е било извършено на 02.04.2019 година  т.е. от 03.04.2019 година е започнал да тече законоустановения 30 дневен срок за публикуване на обявлението.Към датата на неговото изтичане 02.05.2019 година такова публикуване не е било извършено.В. е реализирал фактическия състав на посоченото административно нарушение.Съдът държи да отбележи в мотивите на настоящото решение,че с ДВ бр.107/2020 година посочената законова разпоредба е отменена,но това не променя изводите на съда относно виновното бездействие на възложителя,тъй като същият в това си качество продължава да е носител на това задължение съгласно ал.3 на същата разпоредба,която е в сила от 01.01.2021 година. Неподкрепени с доказателства остават и наведените от защитника на жалбоподателя доводи,че не той е бил носител на това задължение ,а различно от него лице,упълномощено за това.Това лице,а именно Т.В.М.е упълномощена съгласно Заповед №РД129/10.08.2016  година да изпълнява функциите на упълномощен потребител по ЗОП,но тя няма задължение за публикуването на горните обстоятелства,а само за техническата обработка на същите по разпореждане на секторния възложител.

           По размера на наказанието:

            Правилно е приложена административно наказателната разпоредба.Административното наказание,наложено за осъществения от В. състав на административно нарушение е определено правилно и законосъобразно в минималния размер,предвиден в закона.Административно наказателния орган е съобразил в тази насока всички обстоятелства.Обсъдил е събраните доказателства.Взел е предвид и личността на нарушителя.Определил е правилно и законосъобразно наказание,което е и справедливо.

            По разноските:

         С оглед изхода на спора –потвърждаване на   издаденото наказателно постановление и направеното  искане за присъждане на разноски, на основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН, препращаща към чл. 143 от Административно процесуалния кодекс  подателят на жалбата следва да заплати всички направени по делото разноски.

       

         Предвид  изложеното и  в същия смисъл  на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът :

Р    Е    Ш    И:

 

         ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление  №11-01-221/25.11.2020  година,издадено от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София срещу И.Н.В. ЕГН:********** *** съдебен адрес:*** за адв.Ц.Т. ,с което за осъществен състав на административно нарушение на разпоредбата на чл.29 ал.2 вр. с чл.36 ал.1 т.6 от ЗОП на основание чл.256а от цитирания нормативен акт му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв.

 

        РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален кодекс пред  Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .

 

 

                                                                СЪДИЯ :

 

 

   ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС