Р Е
Ш Е Н
И Е
№
гр.
Плевен, 07.10.2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски
районен съд, трети н.с., в публичното
заседание на двадесет и пети септември през две хиляди и двадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИЯ МИТЕВА
при
участието на секретаря Петя Антова като разгледа докладваното от съдията АНД №
2669/2019г. по описа на ПлРС,трети н.с., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл.53 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано
е Наказателно постановление № 19-0940-000793 от 05.12.2019 г. на *** РУ Пордим към О.н.М.П. с което на К.Т.М. *** ЕГН ********** са били наложени следните
административни наказания: на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от Закона
за движение по пътищата /ЗДвП/ – глоба в размер на 200 лева и лишаване от право
да управлява МПС за срок от 6 месеца, за
нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и на осн. чл.183, ал.1, пр.1 от ЗДвП глоба в
размер на 10лв за нарушение на чл.100 ал.1 т.1 и на осн. чл.183 ал.1 пр.2 от ЗДвП глоба в размер на 10лв за нарушение на чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП.
С
жалбата се прави искане за отмяна на наказателното постановление, като
неправилно и незаконосъобразно, сочи се, че са допуснати съществени процесуални
нарушения, нарушено било правото на защита.
Жалбоподателят К.М.,
редовно и своевременно призован се
явява в съдебно заседание,представлява се от адв. Т.К. ***, поддържа изложеното
в жалбата и иска отмяна на наказателното постановление.
Въззиваемата
страна О.н.М.П. редовно призована, не
изпраща представител и не взема становище по делото.
Съдът
като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и в тяхната
съвкупност прие за установено следното:
На 01.10.2019г в
10:03 часа в гр.Пордим на ул. ***, като водач на л.а.***, с транзитен № ***, управлява автомобила с изтекло
разрешение за временно движение до 26.09.2019, извършва следните нарушения:
1.Управлява
горепосоченото МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред – чл.140 ал.1 пр.1 от ЗДвП.
2.
не носи контролен талон от свидетелството за управление с което е нарушил чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
3.Не
носи контролен талон от свидетелството за правоуправление чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП.
За
констатираното спрямо жалбоподателят бил съставен АУАН за нарушение на чл. 140,
ал. 1, пр. 1 , чл. 100, ал. 1, и чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП.
Въз
основа на съставения АУАН било издадено процесното наказателно постановление, в
което било посочено като извършено нарушение на чл.140, ал.1,от ЗДвП и била
приложена санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП., а за
нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, приложена санкцията на чл.183, ал.1,
т.1, пр.2 от ЗДвП и за нарушение на чл.100 ал.1 т.1, наложено наказание на осн.
чл.183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП.
Горната
фактическа обстановка съдът приема за установена от приобщените по делото писмени доказателства –
НП, АУАН, справка АНД, оправомощителна заповед.
Като
прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове,
регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта,
на основание чл.313 и чл.314 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН, настоящият състав достигна до следните правни изводи:
Жалбата
се преценява като ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в срок от лице, което има
правен интерес от това.Разгледана по същество, жалбата се преценя като
ОСНОВАТЕЛНА, макар и не по изложените в нея възражения.
При
така изяснената фактическа обстановка и с оглед на приложените по делото
доказателства съдът намира, че от страна на жалбоподателя е осъществено
нарушение, но не по визираните в АУАН и НП нарушения, а по чл.175, ал.3, пр.1
по ЗДвП, доколкото съгласно НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране,
отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства
и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства, след изтичане на срока за временна валидност
регистрационните табели не могат да се използват. За да приеме, че е
осъществено нарушение по чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, съдебният състав анализира
разпоредбите на чл.140, ал.1, чл.141, ал.1 и чл.175, ал.3 от ЗДвП. Съгласно
разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места. По републиканските пътища, отворени за обществено ползване,
включени в трансевропейската пътна мрежа, и по такива, които са извън нея, или
по техни участъци се допускат само моторни превозни средства с валиден винетен
стикер, залепен по начин, възпрепятстващ повторното му ползване.
Допуснато
е съществено процесуално нарушение при съставянето на АУАН, в текстовата част е
изписано като нарушение само, че управлява МПС с изтекло разрешение за временно
движение което важи до 26.09.2019г. Който текст не съответства на нито една от
хипотезите на чл. 140 ал.1 от ЗДвП, нито е изписано цифров на коя от тях
съответства.
Като нарушенията
по чл.100 ал.1 т.1 и чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП не са изписани текстово в АУАН а само цифрово. Съгласно ЗАНН за
законосъобразността на АУАН е абсолютно задължително да има единство между
изписаното в него текстово нарушение и цифрово такова.
Като съдът счита,
че нито в АУАН, нито в НП правилно е изписан текста на нарушението по чл.140 ал.1
пр.1 от ЗДвП, които гласи: По пътищата, отворени за обществено ползване, се
допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са
с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По
пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни
превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на
размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. В
АУАН и НП е изписано като текст:“ Автомобилът е с изтекло разрешение за
временно движение“, които не съответства на цифровото му изписване чл.140 ал.1 пр.1
от ЗДвП. Нарушен е чл.42 т.4 от ЗАНН и чл.57 ал.1 т.5 пр.1 от ЗАНН.
Съдът
счита, че жалбоподателят не е осъществил нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП
от субективна страна. От своя страна съгласно чл. 175, ал. 3 от ЗДвП –
1.Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок
от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер. От така цитираните правни норми се
установява, че разпоредбите на чл.140, ал.1 от ЗДвП не въвеждат никакви
задължения за водачите на МПС, а единствено сочат, че по пътищата могат да се
движат само регистрирани превозни средства, както и се определят видовете
регистрации на превозните средства. За разлика от тях разпоредбата на чл.175,
ал.3 от ЗДвП въвежда такива задължения, като въвежда забрана за управление на
МПС, което не е регистрирано или макар да е регистрирано се управлява без
регистрационни табели.
Ето
защо, обжалваното НП следва да бъде отменено в тази му част.
Относно
нарушението по т.2 от НП, за извършено нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП:
Съгласно
разпоредбата на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, водачът на моторно превозно средство
е длъжен да носи: свидетелство за управление на моторно превозно средство от
съответната категория и контролния талон към него. От приложения по делото АУАН
, ползващ се с презумптивна доказателствена сила по смисъла на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП,
безспорно се установява, че е извършено нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП.
В тази насока от страна на жалбоподателя не са посочени възражения, както в
акта, така и в депозираната пред съда жалба. Именно с оглед доказателствената
сила на редовно съставеният АУАН, в тежест на жалбоподателя е да обори констатациите в акта, в това число и
по отношение на твърдението, че не е носил към момента на констатиране на
нарушението изискуемите по закон документи.
Но
отново както при АУАН и НП като
нарушения по чл.100 ал.1 т.1 и чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП не са изписани текстово
и в НП, а само цифрово. Съгласно ЗАНН за
законосъобразността на НП е абсолютно задължително да има единство между
изписаното в него текстово нарушение и съответстващо на него цифрово такова.
При
това положение, наказателното постановление в тази му част следва да бъде
отменено, като незаконосъобразно издадено.
При
извършената служебна проверка съдът констатира допуснати в хода на административно
наказателното производство съществени нарушения на процесуалните правила, които
да налагат отмяна на обжалваното наказателното постановление и в тази му част и същото следва да бъде отменено.
Мотивиран
от изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление № 19-0940-000793 от 05.12.2019 г. на *** РУ
Пордим към О.н.М.П. с което на К.Т.М. *** ЕГН ********** са били наложени следните
административни наказания : на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от Закона
за движение по пътищата /ЗДвП/ – глоба в размер на 200 лева и лишаване от право
да управлява МПС за срок от 6 месеца, за
нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и на осн. чл.183, ал.1, пр.1 от ЗДвП глоба в
размер на 10лв за нарушение на чл.100 ал.1 т.1 и на осн. чл.183 ал.1 пр.2 от ЗДвП глоба в размер на 10лв за нарушение на чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му пред Административен съд гр.Плевен по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :