Решение по дело №2732/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2549
Дата: 20 декември 2021 г. (в сила от 20 декември 2021 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20217180702732
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 2549/20.12.2021г.

20.12.2021 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и пети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

            при секретар Г.Г. и с участието на прокурор М.Тодорова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 2732/2021г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Т.З.Т.,***, представляван от адв. Сл.Н., обжалва Решение № 1501/20.09.2021г., постановено по АНД № 4890 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия К № 4725732 за наложена на Т.Т. глоба от 50 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДв.П, на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.1 т.2 ЗДв.П и Т. е осъден да заплати на ОД МВР – Пловдив съдебни разноски – юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.

            Решението е оспорено като незаконосъобразно с твърдение, че при издаване на процесния електронен фиш е допуснат неотстраним порок – електронният фиш противоречи на императивната разпоредба на чл.39 ал.4 ЗАНН, според която за случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш. С позоваване на чл.39 ал.1, ал.2 и ал.3 съответно чл.59 ЗАНН вр. с чл.186 ал.4 ЗДв.П, е посочено, че ако нарушителят оспори нарушението или откаже да плати глобата, му се издава АУАН, въз основа на който НП, подлежащо на обжалване по общия ред, а при липса на оспорване от страна на нарушителя за маловажни случаи на нарушения, за които се предвижда глоба от 10 до 50лв. – се издава глоба с фиш до размера, предвиден в съответния закон, но не повече от 50лв. Изтъкнато е, че измененията на чл.39 ал.4 ЗАНН са извършени едновременно с изм. на чл.189 ал.4 ЗДв.П, което налага извод за изрично изразена законодателна воля – електронен фиш да се издава само за нарушения, наказуеми с глоба над 50лв., а за случаите, наказуеми с глоба до 50лв. вкл., санкцията да се налага с необжалваем фиш на основание чл.186 ал.4 ЗДв.П при липса на оспорване и по общия ред – с АУАН и НП при оспорване от нарушителя /цитирани решения на АС – Пловдив в поддържаната насока, постановени по КАД №№ 2561/2020г., 1789/2020г., 170/2015г., 2342/2013г./. По изложените съображения се поддържа, че в случая доколкото предвиденото наказание по чл.182 ал.1 т.2 ЗДв.П е във фиксиран размер от 50лв., за наказващият орган е съществувала забрана да реализира отговорността на дееца с електронен фиш. Поискана е отмяна на решението с присъждане на разноски за двете съдебни инстанции - претенция за адвокатско възнаграждение в размер на 300лв. на основание чл.38 ал.1 т.2 от Закона за адвокатурата.

            Ответникът ОД МВР – Пловдив не изразява становище по жалбата и не се представлява пред АС – Пловдив.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Тодорова предлага решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима. По същество е основателна.

            1. Според съдържанието на електронен фиш серия К № 4725732 от 13.04.2021г. – на 13.04.2021г. в 11:40ч., в гр.Пловдив, бул.Цариградско шосе, пътен възел Скобелева майка, северно платно на надлеза в посока гр.Пловдив, при въведено ограничение на скоростта за населено място 50 км/ч, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, е установено нарушение с АТСС CORDON-M2 1196, извършено с МПС Форд Мондео, вид лек автомобил, рег.№ ****, собственик Т.Т.. При разрешена стойност на скоростта – 50 км/ч, е установена стойност на скорост 69 км/ч, като превишената стойност на скорост е 19 км/ч. Наложена е глоба в размер на 50 лв. – на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.1 т.2 ЗДв.П.

            Преписката съдържа : снимков материал към електронния фиш от 13.04.2021г., 11.40ч., с данни за : измерена скорост 72 км/ч, ограничение 50 км/ч, посока – приближаване, координати, радар АТСС CORDON-M2 1196, конкретна локация - бул.Цариградско шосе, пътен възел Скобелева майка, северно платно на надлеза в посока запад, Пловдив; справка за собственик на МПС – жалбоподателя; протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г. при заснемане с АТСС CORDON-M2 1196, съдържащ информация за дата на ползване на АТСС, вид и номер на АТСС, общо ограничение на скоростта – 50 км/ч, режим на измерване, посока на задействане, номер на служебен автомобил – ****, информация за премината метрологична проверка – протокол № 10-С-ИС ИС от 12.02.2021г. с годност за експлоатация до 21.02.2022г. /съдържащ се в преписката/, период на работа -  09.00ч. до 21.00ч., дата на използване на посоченото АТСС – 13.04.2021г.; снимка, онагледяваща разположение на преносимото устройство за контрол на скоростта. С представяне на административнонаказателната преписка ОД МВР-Пловдив е потвърдило, че автоматизирано техническо средство CORDON-M2 1196 е мобилно съгл. §6 т.65 б.”б” ДР ЗДв.П и видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения с вградено разпознаване на регистрационни номера и комуникации тип CORDON-M2 е вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване под № В-46.

ПРС правилно е приел въз основа на доказателствата към преписката, че фактическата обстановка е безспорно установена - на датата, отразена в електронния фиш – описаният в него лек автомобил е извършил движение със скорост, превишаваща максимално разрешената такава. Изложени са съображения за правилно определен адресат предвид данните за собственост на МПС и отсъствие на представена от жалбоподателя декларация по см. на чл.189 ал.5 ЗДв.П. По отношение реквизити на електронния фиш е посочено съответствието им с изискванията на чл.189 ал.4 ЗДв.П. Отразено е, че в случая са налични доказателства за годност на ползваното техническо средство, преминало и периодична метрологична проверка, вкл. снимков материал с необходимата информация относно заснето в нарушение МПС – дата, място, посока на движение, рег.номер на автомобила, географски координати на разположение на техническото средство, измерената скорост.

2. Приложените доказателства са коментирани с правилни изводи, при установена връзка между оспорения електронен фиш, приложения снимков материал и протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г. В конкретиката на фактите следва да бъде прието, че данните в съставения протокол съответстват на тези в ел.фиш, поради което същият представлява доказателство за това, че нарушението е установено и измерено с АТСС, посочено в ел.фиш и с отразената информация от измерването. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано, като се удостоверява чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, на който е придадена доказателствена стойност по арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П.

По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По см. на §6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение.

Протоколът по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е официален свидетелстващ документ, оспорването на който касае съществото на спора, поради което същия се преценява не по реда на чл.193 и чл.194 ГПК, а заедно с всички останали доказателства по делото. Географските координати в снимковия материал не са оспорени, поради което не е внесено съмнение за мястото, на което е извършено нарушението, респект. където е заснето. Действително, в Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или системи по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 09.03.2020г., не са отразени номер на първо статично изображение и номер на последно статично изображение, което не отрича наличието на представената снимка към ел.фиш, която е датирана, вкл. в която е отразен номера на средството за измерване - CORDON-M2 1196. В реда на изложеното – протоколът съдържа данни за начало и край на работа /09.00 до 21.00/, в който период е осъществено заснемането – 11:40ч. Протоколът съдържа и данни за брой установени нарушения – 300. Тоест, единствено отсъствието на номера на първо и последно статично изображение в конкретиката на фактите – не разколебава и не опровергава доказателствената сила както на протокола, така и на снимковия материал /официалният документ служи за доказване на факти от предмета на доказване, като е допустимо доказване с всички допустими процесуални способи/. Преценката за същественост на отсъстващи реквизити от протокола следва да се основава на съпоставка с всички останали попълнени реквизити, както и с останалите писмени доказателства от преписката.

Ведно с посоченото, в случая електронният фиш е издаден в нарушение на чл.39 ал.4 ЗАНН : „За случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш.”, като необжалваемият минимум по ал.2 е в размер от 10 до 50лв. Нормата на чл.39 ал.4 ЗАНН е приоритетна спрямо чл.182 ЗДв.П и несъобразяването й е самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш, тъй като изключва издаването му. В тази насока са решенията по касационни административни дела на АС – Пловдив, от които не е налице повод за отклонение / № 1789/2020г., № 1418 / 2021г., 2561/2020г. – „…електронният фиш не отговаря на изискването, посочено в чл.39 ал.4 ЗАНН, според който “За случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и наруши­тел, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш”. В случая с електронния фиш е предвидена и наложена глоба в раз­мер точно на 50 лева, което е хипотеза по чл.39 ал.2 ЗАНН. При това положение, макар и минимумът вече да не се явява необжалваем, то е бил налице безспорно “маловажен случай”, като по правилата на цитираните по – горе законови разпоредби в тези случаи редът за санкциониране е този с фиш/но не електронен такъв/, а при отказ /т.е. липса на съгласие/ е следвало да се състави АУАН, респ. издаде НП. Този извод следва недвусмислено и от новелата на особената разпоредба на чл.85а ЗАНН, според която “Доколкото в този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл.39, ал.4, се прилагат разпоред­бите на Закона за движението по пътищата”. Т.е. ЗАНН има приоритет пред разпоредбите на ЗДвП, при наличие на съответно правило в него, както е в случая. Следва да отбележи, че нормите на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН се приети от законодателя и обнародвани с изменението и допълнението на ЗДвП, направено с бр.10 от 2011г. на ДВ. Това е именно изменението, с което се въвежда и института на „електронния фиш“, респ. и самата норма на чл.189 ал.4 ЗДвП. Или всъщност основното изменение е в самия ЗДвП, а съгласувано с него са изменени и други закони, вкл. и ЗАНН. След това изменение, въпреки последвали други изменения в ЗДвП, в резултат на сложилата се съдебна практика, цитираните норми в ЗАНН не са били променяни. Освен това новелата на чл.189 ал.4 ЗДвП(с оглед съдържанието и) няма как да се яви и като специална по отношение тези на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН, които са очевидно от публичен ред.“/.

При основателност на касационната жалба се присъждат разноски за касатора за двете съдебни инстанции в размер на по 300лв. - адвокатско възнаграждение, определено по реда на Наредба № 1 от 2004г. за минималните адвокатски възнаграждения, на основание чл. 38 ал. 1 от Закона за адвокатурата /ЗА/. Пред ПРС е представен договор за правна защита и съдействие, изразяващи се в подаване на жалба против електронен фиш серия К № 4725732  и процесуално представителство пред РС – Пловдив, в който е посочено, че договореното възнаграждение е безплатно, на основание чл.38 ал.1 т.2 от Закона за адвокатурата, съответно – пред АС – Пловдив е представен договор за правна защита и съдействие, изразяващи се в изготвяне на жалба против Решение № 1501/2021г. по АНД № 4890/2021г. по описа на ПРС и процесуално представителство пред АС – Пловдив, в който е посочено, че договореното възнаграждение е безплатно, на основание чл.38 ал.1 т.2 от Закона за адвокатурата . В тази вр. се съобрази, че правото на адвоката да окаже безплатна адвокатска помощ на лице от обхвата на чл.38 ал.1 от Закона за адвокатурата /ЗА/, е установено със закон. За упражняване на това право е достатъчно да се представи сключен със страната договор за правна защита и съдействие, в който да е посочено, че се сключва на основание чл.38 ал.1 - т.2 ЗА в случая, при безплатна адвокатска помощ. Претенцията е основателна, поради което следва да бъде заплатено от ответника адвокатското възнаграждение в размер на 300лв. - чл. 18 ал. 2 вр. с чл.7 ал.2 т.1 от Наредба № 1/09.07.2014г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за всяка съдебна инстанция.

Мотивиран с изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIV състав

 

Р Е Ш И :

 

            Отменя Решение № 1501/20.09.2021г., постановено по АНД № 4890 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив.

Отменя електронен фиш серия К № 4725732 от 13.04.2021г., издаден от ОД МВР – Пловдив.

Осъжда ОД МВР – Пловдив да заплати на Т.З.Т.,***, ЕГН **********, съдебни разноски в размер на общо 600 лв. – адвокатско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 

         Председател :

 

 

       Членове :