Решение по дело №2/2023 на Окръжен съд - Габрово

Номер на акта: 5
Дата: 10 февруари 2023 г.
Съдия: Полина Пенкова
Дело: 20234200900002
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 16 януари 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 5
гр. Габрово, 10.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ГАБРОВО в закрито заседание на десети февруари
през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Полина Пенкова
като разгледа докладваното от Полина Пенкова Търговско дело №
20234200900002 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) вр. глава XXI от ГПК.
Образувано е по жалба на „Минерали Индустриали България" ООД, подадена
чрез адв.Ц. К. срещу отказ № 20221222152725-2/04.01.2023г. на ДЛР при АВ по Заявление
вх. № 20221222152725 / 22.12.2022г.
Жалбоподателят оспорва постановения отказ като незаконосъобразен. Счита,
че дадените от ДЛР указания и постановения отказ на основание чл.22, ал.5 ЗТРРЮЛНЦ, са
постановени при неправилно тълкуване и прилагане на разпоредбите на чл. 63, ал. 1 и 4 от
ЗМИП, вр. § 2, ал. 1, т. 1 и т. 5 от ДР на ЗМИП и че ДЛР е излязло извън правомощията си
по чл.21 ЗТРРЮЛНЦ. Прави се позоваване на разпоредби от ЗТРРЮЛНЦ, ЗМИП, ППЗМИП
и Наредба №1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до РЮЛНЦ, както и на
Директива 2015/849 на Европейския парламент и на Съвета от 20.05.2015 г. за
предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и
финансирането на тероризма, за изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012 на Европейския
парламент и на Съвета и за отмяна на Директива 2005/60/ЕО на Европейския парламент и
на Съвета и на Директива 2006/70/ЕО на Комисията. Излагат се доводи, че е представена
декларация от 04.07.2022г. за лица със значителен контрол в Минерали Индустриали ООД,
Италия и че е налице индикацията за притежаване по смисъла на §2 от ДР на ЗМИП.
Претендира се да бъде отменен обжалваният отказ и да бъдат дадени указания
да се извърши исканото вписване.
В подадения писмен отговор Агенция по вписванията е оспорила жалбата като
неоснователна.
1

Жалбата е процесуално допустма, като подадена от надлежна страна , срещу
подлежащ на обжалване акт и при липсата на данни да е просрочена, предвид датата на
постановяване на отказа и вх.номер на жалбата, посочен в писмото на АВ, с което е
изпратена в ОС-Габрово. Разгледана по същество, е неоснователна.
Предмет на обжалване е отказ на ДЛР при АВ,с който е отказано вписване на
заявление Б7 за обявяване на информация по чл. 63, ал. 1 и ал. 4 от ЗМИП по партидата на
„Минерали Индустриали България „ООД.
От данните по делото се установява, че с подаденото до АВ заявление Б7 вх.
№20221222152725/22.12.2022г. е поискано вписване по партидата на „Минерали
Индустриали България" ООД, ЕИК ***, на обстоятелства по чл.63, ал.1 и 4 от Закона за
мерките срещу изпиране на пари. В поле 550 – „действителни собственици“, от заявителя са
декларирани данни за три физически лица : Д. Б., С. Б. и Л. Р. Попълнение са данни и в
полета 537 и 538 за юридически лица, чрез които пряко и непряко се упражнява контрол. В
полез 550а е посочено лице за контакт. Към заявлението са представени доказателства за
правосубектността на дружествата , които осъществяват контрол , нотариално заверена
декларация по чл.63,ал.4 ЗМИП от В. К. - управител на „Минерали Индустриали
България“ООД , декларация относно истинността на заявените за вписване обстоятелства,
декларация от Д. Б. като президент на Минерали Индустриали ООД, нотариално заверена
декларация-съгласие от посоченото лице за контакт.
От ДЛР са дадени на заявителя указания №20221222152725/29.12.2022г. да
представи в срока по чл. 19, ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ декларация, в която да е посочен размерът
на правата на действителните собственици, съгласно § 2 от ПЗР на ЗМИП.
Поради неизпълнение в указания срок на дадените на заявителя указания за
представяне на декларация, в която да е посочен размерът на правата на действителните
собственици, съгласно § 2 от ПЗР на ЗМИП , и на основание чл.24,ал.1 във вр. с чл.21,т.4 и
т.5 от ЗТРРЮЛНЦ , ДЛР е постановило обжалвания отказ № 20221222152725-2/04.01.2023г.
Обхватът на проверката ,която следва да се извърши от ДЛР е посочен в чл.21
от ЗТРРЮЛНЦ. Съгласно тази разпоредба проверката, която следва да извърши
длъжностното лице по регистърното производството е формална и има за цел да провери и
удостовери, чрез извършване на съответното вписване, че заявеното за целта обстоятелство е
надлежно удостоверено според изисквания на закона.
В случая с подадено заявление образец Б7 е поискано вписване на
обстоятелства по чл.63, ал.1 и ал.4 от ЗМИП.
Със ЗМИП е транспонирана Директива (ЕС) 2015/849 на Европейския
парламент и на Съвета от 20 май 2015 г. за предотвратяване използването на финансовата
система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма / §3 от ДР на
ЗМИП/, с която са предвидени различни мерки, една от които е установеното в чл. 30,
2
параграф 1 задължение на държавите членки да гарантират, че учредените на тяхна
територия корпоративни и други правни образувания са длъжни да получават и да
разполагат с подходяща, точна и актуална информация относно своите действителни
собственици, включително подробни данни относно притежаваните права, както и че
посочената в този параграф информацията , се съхранява в централен регистър във всяка
държава членка - чл.30, параграф 3 .
Изискването на чл.30, параграф 1 от Директивата е възпроизведено в чл.61,ал.1
ЗМИП. Нормата на чл. 61, ал. 1 от ЗМИП предвижда задължение за всички учредени на
територията на Република България юридически лица и други правни образувания да
получават, да разполагат и да предоставят в определените по закон случаи подходяща,
точна и актуална информация относно физическите лица, които са техни действителни
собственици, включително с подробни данни относно притежаваните от тях права.
Съгласно чл. 63, ал. 1 от ЗМИП, информацията и данните по чл. 61, ал. 1 се вписват по
партидите на учредените на територията на Република България юридически лица и други
правни образувания в търговския регистър, в регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел и в регистър БУЛСТАТ.
Дадената легална дифиниция в §2 от ДР на ЗМИП на понятието „действителен
собственик“ е , че това е физическо лице или физически лица, което/които в крайна сметка
притежават или контролират юридическо лице или друго правно образувание, и/или
физическо лице или физически лица, от чието име и/или за чиято сметка се осъществява
дадена операция, сделка или дейност. Към така установените общи за всички субекти
изисквания, законът въвежда и допълнителни критерии, съобразно конкретната
правноорганизационна форма на юридическото лице. При корпоративните юридически лица
– в тази хипотеза за действителен собственик за целите на закона се приема лицето, което
пряко или косвено притежава достатъчен процент от акциите, дяловете или правата на глас
в това юридическо лице или друго правно образувание, включително посредством държане
на акции на приносител, или посредством контрол чрез други средства, с изключение на
случаите на дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар. Посочената индикация
в §2,ал.1,т.1 от ДР на ЗМИП за установяване наличието на пряко и непряко притежание , е
ориентир за наличието на подлежащи на деклариране обстоятелства по ЗМИП , което не
изключва във всеки отделен случай, че следва да се декларира действителното фактическо
положение за обстоятелствата по чл.61,ал.1 ЗМИП при вписване в съответния регистър.
Съгласно чл. 63, ал. 4 от ЗМИП вписването се извършва чрез пренасяне на
данните от декларация, чието конкретно съдържание е установено в Правилника за
прилагане на ЗМИП. Предвиденият задължителен образец в приложение №3 към чл.38 от
ППЗМИП съответства на легалната дефиниция на понятието „действителен собственик“ в §
2 на ДР на ЗМИП, с посочване в т.І,1 на отделните хипотези, от които следва да бъде
отбелязана от декларатора конкретната, от която се извежда това качество, както и
посочване на пълните идентификационни данни на физическото лице - действителен
собственик. Част от декларацията е и обособено поле „описание на притежаваните права“.
3
Посочените в чл.63,ал.4 ЗМИП данни ,които следва да бъдат вписани в
съответния регистър съгласно декларацията, са :
1. идентификационните данни за действителните собственици – физически
лица, включително:
а) имената;
б) гражданството;
в) единният граждански номер за лицата по чл. 3, ал. 2 от Закона за
гражданската регистрация;
г) датата на раждане за лицата, различни от тези по буква "в";
д) държавата на пребиваване, ако е различна от Република България или от
държавата по буква "б";
2. данните за юридическите лица или други правни образувания, чрез които
пряко или непряко се упражнява контрол;
3. данните за физическите лица за контакти.
От разпоредбата на чл.63,ал.4,т.1 ЗМИП не следва ,че от идентификационните
данни за действителните собственици - физически лица, са изключени тези по чл.61,ал.1 от
закона относно данните за притежаваните от тях права. В т.1 на чл.63,ал.4 е посочено
„включително“ изброените данни в б“а“- б“д“ ,като съотнесено към чл.63,ал.1 и чл.61,ал.1
ЗМИП може да се класифицират в две категории обстоятелствата, подлежащи на вписване
като идентификационни данни за действителните собственици – физически лица : едната,
съдържаща данни за самоличността на действителния собственик - името, гражданството,
датата на раждане и др., а втората ,съдържаща данните от икономическо естество -
характера и обема на притежаваните права / предвид и произнасянето в решение на ЕС от 22
ноември 2022 година по съединени дела C 37/20 и C 601/20, WM (C 37/20), Sovim SA (C
601/20) срещу Luxembourg Business Registers относно чл.30 от Директива №2015/849./
В образеца на заявление Б7 ,с което следва да бъдат заявени подлежащите на
вписване обстоятелства по чл.63,ал.1 и ал.4 от ЗМИП, на основание чл.50а от Наредба 1 от
14.02.2007г., също има изрично обособено за попълване „Данни за притежавани права“ към
поле 550 , като в т.4 от указанията за попълване група „Действителни собственици-
физически лица“ „ е посочено ,че относно данни за притежаваните права, се описват
притежаваните от действителните собственици права.
От данните по делото и тези, от служебно извършената справка в търговския
регистър по партидата на „Минерали Индустриали България“ООД , се установява ,че
подаденото заявление Б7 с вх.№ 20221222152725 / 22.12.2022г. е във формата по
утвърдения образец по Наредбата. В него, в поле 550 “Действителни собственици” са
вписани имената , дата на раждане , гражданство и адрес на три физически лица , като за
“данни за притежаваните права” , за всяко едно от тях е вписано „ има правото да упражнява
или упражнява значително влияние или контрол над Минерали Индустриали ООД Италия“.
4
Това е отразено и в приложената към заявлението декларация по чл.63, ал.4 ЗМИП. В нея за
всяко от трите физически лица , от посочените възможности е отбелязано: „лице, което
пряко или косвено притежава достатъчно процента от акциите ,дяловете или правата на
глас, включително посредством държане на акции на приносител, съгласно §2,ал.1,т.1 от ДР
на ЗМИП“, а като „описание на притежаваните права “- има правото да упражнява или
упражнява значително влияние или контрол над Минерали Индустриали ООД ,Италия.
Съдът намира,че информацията, посочена в заявлението и в приложената към
него нотариално заверена декларация по чл.63,ал.4 ЗМИП относно действителните
собственици ,не отговаря на изискванията на закона - чл. 61, ал. 1 и чл.63,ал.1 ЗМИП,
съгласно които юридическите лица, учредени на територията на Република България са
длъжни да предоставят подходяща, точна и актуална информация относно физическите
лица, които са техни действителни собственици, включително с подробни данни относно
притежаваните от тях права, които обстоятелства следва да бъдат заявени за вписване . В
конкретния случай това изискване не е спазено, тъй като в заявлението Б7 и приложената
към него декларация по чл.63,ал.4 ЗМИП е вписано само ,че всяко от посочените три
физически лица като действителен собственик , има правото да упражнява или упражнява
значително влияние или контрол над Минерали Индустриали ООД, Италия / едно от
дружествата, вписано в заявлението в поле 537/. Посочената по този начин информация не е
точна и подробна, като липсват конкретни и пълни данни за връзката между лицата
,посочени като действителни собственици и дружеството-заявител, включително опосреден
чрез юридически лица контрол ,участващи във веригата на собственост, доколкото такива
юридически лица са посочени в поле 537 и 538. Такава информация следва да бъде
декларирана с оглед заявената в нотариално заверената декларация по чл.63,ал.4 ЗМИП
като осъществена хипотеза на закона , определяща всяко от посочените три физически
лица като действителен собственик - като лице, което пряко или косвено притежаване
достатъчно процента от акциите , дяловете или правата на глас, включително посредством
държане на акции на приносител, съгласно §2,ал.1,т.1 от ДР от ЗМИП. В случая липсва
пълно и конкретно описание на връзката между различните юридически лица по веригата на
собственост / при отразените данни в поле 537 и поле 538/, довела до посочените физически
лица като действителни собственици и притежаваните от тях права като действителни
собственици, което е част от индивидуализиращите данни / тези от икономическо естество/
,които следва да бъдат заявени за вписване и подлежат на вписване на основание чл.63,ал.4
във вр. с ал.1 във вр. с чл.61,ал.1 ЗМИП и утвърдените образци от декларацията по
чл.63,ал.4 - описание на притежаваните права и заявление Б7 – данни за притежавани права.
Приложената към заявлението декларация от лицето Д. Б. не изхожда от
представляващ дружеството - заявител „Минерали Индустриали България“ООД , нито е по
утвърдения образец с ППЗМИП, приложение 3, поради което не съставлява декларация по
чл.63,ал.4 ЗМПИ и отразените в нея обстоятелства не подлежат на вписване по реда на
чл.63,ал.4 ЗМИП.
Липсата на пълно и точно описание на притежаваните права и връзката между
5
различните юридически лица по веригата на собственост, довела до посочените физически
лица за действителни собственици в подаденото от жалбоподателя заявление Б7, както и в
приложената към него нотариално заверена декларация по чл.63,ал.4 ЗМИП , не обосновава
приложимостта на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ за даване на указания от длъжностното лице по
регистрация. В тази разпоредба изрично са посочени случаите, при които може да бъдат
дадени указания на заявителя и срок за отстраняване на констатираната нередовност .Те са
два: когато към заявлението за вписване, заличаване или обявяване на търговеца или
юридическото лице с нестопанска цел не са приложени всички документи, които се изискват
по закон, и когато не е платена дължимата държавна такса. В случая не е осъществена нито
една от тези хипотези.
Към заявлението е представена декларация по чл.63,ал.4 ЗМИП , поради което
няма основание да се изисква от заявителя повторно представяне на такава. Какви данни са
вписани в нея касае преценката дали съответстват на законовите изисквания . При наличие
на несъответствие е налице основание за постановяване на отказ по чл.24 ЗТРРЮЛНЦ.
Изискването да бъдат декларирани точни и пълни данни за притежаваните от
действителните собственици права е съобразено с целта информацията за всички
контролиращи лица да бъде обявена по партидата на контролираното лице, като това
изискване следва както от чл.30 от Директивата, така и от чл.61 и чл.63 от ЗМИП. Тези
данни следва да бъдат удостоверени по указания в закона начин – чрез нотариално заверена
декларация и заявени за вписване съгласно чл.63,ал.4 ЗМИП.
При липсата на посочени в заявлението Б7 и в приложената към него
декларацията по чл.63,ал.4 ЗМИП данни за конкретно притежаваните права на посочените
физически лица като действителни собственици ,чрез които е опосреден чрез отразените в
декларацията юридически лица пряк или косвен контрол, то заявените за вписване
обстоятелства не отговарят на изискуемите по чл. 63, ал. 4, т. 1 във вр. с ал.1 във вр. с
чл.61,ал.1 ЗМПИ .Предвид на това е налице пречка за извършване на поисканото вписване
със заявление Б7 за обявяване на информация по чл. 63, ал. 1 и ал. 4 от ЗМИП по партида на
„Минерали Индустриали България „ООД.
На основание изложеното съдът намира, че обжалваният акт, постановен от
ДЛР при АВ, като краен резултат следва да бъде потвърден, а подадената жалба оставена без
уважение.
Предвид характера на производството и установената съдебна практика , не
следва да се присъждат разноски на АВ. Производството по чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ и след
измененията има охранителен, а не исков характер. То остава едностранно такова, тъй като
произнасянето по молба за вписване/обявяване засяга единствено и само правната сфера на
лицето, по чиято партида се вписват промените. Правната сфера на регистърния орган по
никакъв начин не се засяга от произнасянето, затова и възможността на АВ да даде
становище по депозирана жалба и да получи препис от постановено решение по жалбата, не
й придава качеството страна в производството по чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ.
6
На основание изложеното, съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата на „Минерали Индустриали България"
ООД, подадена чрез адв.Ц. К. срещу отказ № 20221222152725-2/04.01.2023г. на ДЛР при
АВ , постановен по Заявление вх. № 20221222152725 / 22.12.2022г.
Решението подлежи на обжалване пред Апелативе съд - Велико Търново в
едноседмичен срок от връчването му.
Съдия при Окръжен съд – Габрово: _______________________

7