Определение по дело №218/2020 на Окръжен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 август 2020 г. (в сила от 22 октомври 2020 г.)
Съдия: Пепа Илиева Чиликова
Дело: 20202300200218
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

                                О   П    Р    Е    Д    Е    Л    Е    Н    И    Е    300

                                                   

 

гр.Ямбол                                                                                   17.08.2020 г.

 

                               В     И М Е Т О       Н А      Н А Р ОД А

 

 

Ямболският окръжен съд                                          II-ри   наказателен състав

На 17 август                                                                                           2020  год.

В закрито съдебно заседание в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ :ПЕПА ЧИЛИКОВА

 

след като разгледа докладваното от съдия  Чиликова  

ЧНД №  218  по  описа на ЯОС за 2020 год.

И ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ   ВЗЕ ПРЕДВИД СЛЕДНОТО:

 

        Производството  е с правно  основание  по чл. 243, ал.5, вр. с ал.1 от НПК. 

        Образувано е  по  депозирана в ОС-Ямбол жалба  от  Д.Д.  от АК-Сливен, в качеството му  на  повереник  на Е.  Х.  К.  и  малолетните  и деца   К.  Т.К. и  Д.Т.К.,***,  срещу Постановление на ОП - Ямбол  от 09.07.2020 г. за  прекратяване на наказателното производство по  ДП № 105/2019 г. по  описа на  РУ "Тунджа"-Ямбол.

       В частната  жалба  се  навеждат доводи  за незаконосъобразност и  необоснованост на  атакуваният прокурорски  акт. Твърди  се,  че правните   изводи на наблюдаващия  делото прокурор от ОП-Ямбол  са изведени на базата на  доказателствена съвкупност, която  не  е попълнена с релевантните доказателствени  източници. Навеждат се доводи, че  тройната  съдебна  автотехническа  експертиза   е  изготвена  преди  по делото  да  е назначена и   изготвена допълнителната  видеотехничска  експертиза, според която   на местопроизшествието  освен мотоциклета,  управляван  от пострадалия  Т.К. и   лекия  автомобил "*******",  управляван от свидетеля Г.Г.,  са се намирали  към момента  на  удара  още  два  автомобила,  активно  участващи  в движението,  а  поведението и действията на водачите  на тези два  автомобила не са съобразени  от вещите  лица  в изготвената тройна  автотехническа  експертиза. Твърди  се в  частната  жалба, че нито в изводите по  фактите,  нито  в правните  изводи на   прокурора  е съобразено, отчетено и коментирано  обстоятелството, че  на мястото  на  удара  няма  техническа   възможност  да се  предприема  маневра, изразяваща  се в завой  наляво, предвид наличието  на  постоянен бордюр  и  тротоар  и  липсата на  отредени  парко - места. Настоява  се за  отмяна на оспорваното  постановление  на  ОП-Ямбол   и  връщане на делото  за допълнително  разследване, в хода на  което   да се  назначи  допълнителна  автотехническа  експертиза   за  отговор на поставените  от защитата  въпроси и  попълване на делото  с всички  относими  доказателства .   

        След като  се запозна  с исканията  в частната  жалба   и след служебна проверка  на събраните   по делото доказателства, в пределите на правомощията му по чл. 243, ал.5 и ал.6  от НПК, Ямболският окръжен съд  констатира следното :

        Жалбата е  ДОПУСТИМА , като подадена  в предвидения в нормата на чл.243, ал.4 от НПК 7-мо дневен срок и от лице,  имащо   правен  интерес  и  активна  легитимация, а   разгледана  по същество се преценява като  ОСНОВАТЕЛНА по  следните съображения:

        ДП  №105/2019 г. по  описа на РУ на МВР "Тунджа"   е  образувано  и водено,  затова че  на ******г. в с.******,  обл.Ямбол, при  управление  на МПС са  нарушени  пралата  за движение   по  пътищата,предизвикано  е  ПТП  и по непредпазливост  е причинена  средна телесна  повреда  на водач на мотоциклет "******" с рег.№ ******- престъпление  по чл.343,ал.1,б."б4,вр. с чл.342, ал.1  от НК.

        За  да прекрати  наказателното  производство  с оспорваното Постановление  прокурорът от ЯОП приема, че  по  делото  са събрани  и проверени  релевантните  доказателствени  източници, но  от съвкупния  им анализ не може  да се направи  категоричен и  неоспорим  извод за  осъществено  от страна на водача  на лек  автомобил "*******" престъпление  по чл.343, ал.1, б."в", вр. с чл.342, ал.1  от НК, т. е.  производството  следва  да се прекрати поради  недоказаност  на обвинението. В  оспорваният  прокурорски  акт     се  развиват    аргументи, че  липсват  категорични   доказателства, които да сочат  свид. Г.като  водач на лекия  автомобил "*******", за  виновен  за настъпилото  произшествие, причинило  като резултат смъртта на пострадалия  Т.К.Т.. Правните  си  изводи  наблюдаващият прокурор от  ЯОП  аргументира  със заключението  на вещите  лица,  изготвили  тройната  автотехническа   експертиза/АТЕ/ и  допълнителната  такава. Въз основа  на   заключенията на  вещите  лица  прокурорът приема, че  водачът на  л. а. "*******", при  предприемане  на маневрата  завой  наляво   за  навлизане  в крайпътната  територия,  е спазил  изискванията на чл. 25, ал.1  от ЗДвП, защото   преди  да започне  маневрата се е  убедил, че  няма да създаде  опасност за  участниците  в движението,  които  се движат  след него,  преди него  или минават покрай  него   и при  извършване  на маневрата   се е  съобразил с посоката на движение, скоростта  и  позициите  на  участниците  в движението . Прокурорът приема  в атакувания акт,  че  при предприетата  маневра за завой  наляво , няма допуснато нарушение  на чл. 37, ал.2  от ЗДвП , вменяваща задължение  на  водача,  преди маневрата  да пропусне  пътните превозни средства   и пешеходците, движещи  се по пътя, който  той  напуска. Тези  си  изводи  прокурорът  мотивира  със заключението  на вещите  лица- автоексперти, според които  преди  маневрата  за завой  наляво, предприета  от   Г.Г. - водач на л. а."*******", пострадалия  Т. с управлявания  от него  мотоциклет вероятно е бил позициониран в дясната пътна лента, зад двата неустановени   автомобила, движещи  се попътно  зад  инцидентния и  това е  препятствало   Г.да  възприеме намиращия  се на пътното  платно мотоциклет. Този  извод се прави  при  липсата  на  доказателства  къде  точно  е   позиционирал мотоциклета   спрямо  ширината  на   пътното  платно. На  базата на това  заключение  на тройната  АЕТ  се  прави  извод, че  в момента на предприемане на   маневрата  завой  наляво,  водачът на л. а. "*******"    не  е имал  техническа  възможност да възприеме  намиращия  се на пътното платно  мотоциклет, който  за него  не  е бил видим. добавя  се и  аргумент ,че  към този момент- предприемане на маневра за завой  наляво , мотоциклета  не  е представлявал опасност  за движението и   водачът на л. а. "*******" не е бил длъжен да се съобразява  с него, предвид  факта, че  към този момент  водачът на мотоциклета все  още  не  е започнал маневра  по  изпреварването  на движещите  се пред него два   неустановени  по делото  автомобила. Според прокурорът именно   пострадалия  водач на мотоциклета  Т.К.Т. е допуснал нарушение  на правилата за движение , визирани  в разпоредбата на чл.42, ал.1, т.1  от ЗДвП   като  виновтното му  поведение  се състои  в това, че  е предприел  изпреварване на двата  позиционирани преди него, неустановени по делото  леки  автомобила, без да се съобразява  с  вече започнатата в по-ранен момент маневра  по завиване  наляво  от намиращия  се  преди тези двата неустановени  автомобила лек  автомобил "*******" . Към аргументите  си за виновно поведение на пострадалия  водач Т.Т. прокурорът добавя  и движението на мотоциклета  с драстично превишена скорост- 125 км./ч.  при  разрешена такава  за населено  място  от 50 км./ч.               

        В специалното производство  на  инцидентен съдебен контрол по  реда на чл. 243,  ал. 5, вр. с ал.1  от НПК, съдът   разполага  със строго  определени  права  и  възможности, изчерпателно  изброени  в  процесуалната  норма.  Несъмнено контролно-отменителните  функции  на съда в това производство са  свързани  с проверка  по  законосъобразността  и  обосноваността на  проверявания  прокурорски  акт  на  базата  на  установеното  от   фактическа страна  при  попълване на делото  с всички релевантни доказателствени  източници.

      Съдът счита, че оспорваното прокурорско постановление е  необосновано и незаконосъобразно, постановено е при непълнота  на доказателствата - делото не  е попълнено  с всички  относими доказателства. На първо място  съдът споделя  доводите,  изложени  в жалбата  на   повереника на пострадалите, че  нито  в единичната, нито в последващите  тройна  АТЕ / л.31-л.50, т.2, ДП/  и  допълнителна  тройна  АТЕ /л.103-л.112,т.2, ДП/има поставен  въпрос и  даден категоричен отговор на  въпроса  дали пътната  маркировка  позволява  на  мястото  , на което  е настъпило процесното ПТП, да се предприема  маневра  по завой  наляво и  навлизане  в крайпътните  площи , а същевременно  вещите лица  описват  местопроизшествието   като  " улица,  която е  ограничена  от бордюри  двустранно"/л.32, т.2/,  а  левия  бордюр преминава в "опръстен и затревен тротоар ". Не се  споделят  аргументите, изложени в Постановлението на ЯОП  от 17.03.2020 г./л.113- л.115, т.2, ДП/, с което наблюдаващия   прокурор  отговаря на въпросите  и възраженията  на повереника  на  пострадалите - адвокат Д.Д., направени при    предявяване  на  разследването, че  отговорите на въпроса  дали   пътната   маркировка  на местопроизшествието   сочи  на разрешен завой  наляво  в затревената площ, представляваща  тротоар  и  изграден бордюр , не  е въпрос от  комплектността на вещите лица,  а предполага единствено  правни  изводи  за допуснато  закононарушение  и  евентуална  вина.Съдът не споделя  и  аргументите  от същото  постановление, че   наличието  или  липсата  на законово регламентиран паркинг на мястото, на което  е настъпило  процесното ПТП,  отново  е  единствено правен  извод ,  а не такъв, който се дължи  от  автоекспертите. При  наличието на категорични  данни  по делото, че след предприетата  от свид. Г.маневра за завой  наляво, завършила  с покачването  на процесния  лек автомобил "*******" изцяло  на  левия   тротоар,  след настъпилото  ПТП,  то  според  контролиращата  инстанция  вещите лица  всякога  дължат  отговори  дали  на местопроизшествието  има  регламентиран паркинг на тротоара вляво, към който  да се  е насочил  водача на л. а. "*******" при  предприетата от него  маневра  за  завой  наляво.  Наложително е  и вещите лица да дадат категоричен отговор на въпроса дали  пътната  маркировка  на местопроизшествието  позволява   предприемането и  извършването на завой  наляво  при наличните констатации, направени  от тях  в двете  тройни АТЕ/основна и  допълнителна/, за  настъпването на ПТП  на  "улица, която е ограничена от бордюри двустранно" /л.32, т.2, ДП/ и преминаващ ляв бордюр в "опръстен и затревен тротоар с ширина  от 7.3 метра". Според  контролиращият съд, едва след отговор от страна на вещите  лица  на поставените въпроси,  наблюдаващият делото прокурор би могъл да  направи правни  изводи  дали  е  налице  нарушение  на ЗДвП или  на Правилника за приложение  на ЗДвП  и да се  произнесе  има  ли  или не  виновно поведение  от страна  на  водача на  процесния  лек автомобил както и дали  това  виновно поведение   е в пряка причинна връзка  с настъпилото ПТП и  тежкия  вредоносен  резултат. В тази връзка  следва  да  се допусне  и назначи  допълнителна  тройна  АТЕ, която  да даде  категорични  отговори на поставените  от съда по- горе два  въпроса.

        Съдът счита, че назначената и  изготвена  допълнителна  тройна  АТЕ  / л.103- л.106, т.2, ДП/, която е следвало  да  вземе предвид и съобрази  констатациите на вещото лице по изготвената допълнителна   видеотехническа  експертиза,  именована  като Протокол № 35 /21.02.2020 г. на НТЛ при ОД на МВР- Ямбол / л.91- л.102, т.2, ДП/,  се  е задоволила твърде  формално да  отговори, че заключението  на допълнителната  видеотехническа  експертиза   по "никакъв начин не променя  изводите  и  заключенията   на  изготвените  до момента  автотехнически  заключения". Проверяващата  инстанция  не притежава  нужните  технически експертни  знания, но  анализирайки наличните  доказателствени източници  стига  до   логичното  заключение, че   допълнителната  АТЕ  не  е  отговорила  дали след  заключението  на допълнителната   видеотехническа  експертиза  може  да  се  твърди, че   към момента  на  стартиране  на маневрата  завой  наляво  от страна на водача на л. а. "*******",  управлявания  от  пострадалия  мотоциклет се  е намирал  зад двата автомобила, следващи  в същата посока на движение  процесния  автомобил, дали   есе  намирал   в ляво  или в  дясно зад двата  автомобила и дали  към този момент  пострадалия  вече  е  предприел маневра  за  изпреварване  на тези  два  автомобила. Няма  категоричен отговор  на въпроса в коя  от  тези две  позиции , при наличие  на два  последващи  инцидентния автомобил  леки   автомобила,  мотоциклета  е  бил  видим  за водача на л. а."*******", в контекста на   констатациите  на  допълнителната  видеотехническа  експертиза / л.93, т.2, ДП/, за  налично  изпреварване  между  тези  два  автомобила , завършващо  18 секунди  след появата  на търкалящото  се по пътното платно  тяло  на пострадалия  мотоциклетист. Не  е изследван въпроса  дали   при категорично доказана от камерите за видео наблюдение маневра  "изпреварване"  между  двата  леки  автомобила, които  са се движили  към момента на настъпилото ПТП , зад  инцидентния   л. а. "*******", мотоциклета не  е бил видим  за водача  Г.и в кой момент. Не   е изследван и  въпроса  дали  маневрата  изпреварване, предприета  от мотоциклета спрямо  тези  два  автомобила, е  предхождала   предприетото  изпреварване  между  тях,  констатирано  от  видеокамерите само  17  секунди  след  прохлузното  движеение  на мотоциклета  и  тялото  на  пострадалия  мотоциклетист Т.Т. / л.93,  т.2, ДП/. Не е даден  отговор   и дали  при  тези  позиции  на  участниците  в движението,  е  възможно  пострадалия  водач  на  мотоциклета  да  е позициониран между  двата  автомобила , движещи  се  зад  инцидентния   и  дали  и  кога  е  бил видим   за  водача  на  л. а.   "*******".

        Според проверяващият съд,  едва  след  отговор  на  изброените  по- горе  въпроси, които са чисто технически и изискват експертно  становище, могат да се правят  изводи  кой  от  участниците  в движението   е нарушил правилата  за  движение по  пътищата   и кой  от тях  има  виновно  поведение  за настъпилото  ПТП  с последвалата смърт на   Т.Т..

        Според  настоящият съдебен състав, в  оспорваното прокурорско  постановление  само  е маркирана една  от констатациите на тройната  АТЕ, без да има правни  изводи въз основа на тази  констатация. В заключението  си вещите лица, изготвили  тройната  АТЕ /л.76, т.2, ДП/  сочат, че   ако към момента на започване на маневрата  завой  наляво  от страна на водача  на л. а. "*******", мотоциклета на пострадалия  е  позициониран в лявата  пътна  лента, макар и зад двата  попътно движещи  се  зад  инцидентния  лек  автомобил два  автомобила, то   при  поглеждане в огледалото за обратно виждане, водача  на  л. а."*******" е  имал възможност да  възприеме  мотоциклета  като  опасност на пътя,  но  във връзка  с тази  констатация  на вещите  лица  няма  изложени  от наблюдаващия  прокурор съображения  в атакувания  прокурорски  акт.

         Гореизложеното  сочи на незаконосъобразност и  необоснованост на  оспорваното прокурорско  постановление, с което  е прекратено  воденото наказателното производство във връзка  със смъртта на пострадалия  мотоциклетист Т.К.Т.. Делото  следва да се върне на ОП-Ямбол за  попълването му с всички  релевантни доказателства- несъмнено следва  да  се  назначи  допълнителна   тройна  АТЕ  за  изясняване от  инженерно- техническа  гледна  точка  на поставените  от настоящия  съд  въпроси. Едва след  попълване на делото  с необходимите  доказателства  , следва да се правят  изводи за наличието  или  липсата на виновно поведение  на  някой  от водачите на ППС,  участвали  в процесното ПТП със смъртен резултат,  за наличието  или  липсата на причинно- следствена връзка  между действията на всеки  от водачите  и  настъпилия   вредоносен  резултат както и  за  съпричастността  на  високата  скорост   от 125 км./ч., с която  се  е движил  пострадалия  водач на мотоциклет "******", към   настъпилото  ПТП.

        Водим от горното  и на осн. чл. 243, ал.6, вр. с ал.5 от НПК,  Ямболският  окръжен съд                         

 

                                        О П Р Е Д Е Л И :

 

        ОТМЕНЯ Постановление на  ОП-Ямбол от 09.07.2020 г. за  прекратяване на  наказателното производство  по ДП № 105/2019 г. по  описа на  РУ "Тунджа"-Ямбол и ВРЪЩА  делото на  прокурора за  изпълнение  на задължителните   указания  по приложението на закона.

       Определението  подлежи  на  обжалване  и протест  в 7-мо дневен  срок  от съобщаването  му  на страните.

 

 

                                                              ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: