Решение по дело №1309/2020 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 6791
Дата: 10 ноември 2020 г.
Съдия: Кристина Евгениева Панкова
Дело: 20201210201309
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 септември 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
Номер 679110.11.2020 г.Град Благоевград
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – БлагоевградVI наказателен състав
На 28.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Кристина Е. Панкова
Секретар:Латинка Г. Насина
Прокурор:Районна прокуратура - Благоевград
като разгледа докладваното от Кристина Е. Панкова Административно
наказателно дело № 20201210201309 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Р. А. В. , ЕГН **********, с адрес гр.Б*, ул.“М* К*
и адрес за призоваване гр.Б*, ул.“С* против Наказателно постановление №
20-1116-000827/30.06.2020 г., издадено от началник група Сектор "Пътна
Полиция" към ОДМВР - Благоевград, с което на жалбоподателката на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание
"глоба" в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС
за срок от шест месец за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, както и на
основание Наредба NIз-2539 са отнети 10 точки
С жалбата се оспорва атакуваното наказателно постановление, навеждат се
доводи за незаконосъобразност на същото. Иска се отмяна на атакуваният акт.
В съдебно за заседание жалбоподателката се представлява от надлежно
упълномощен адвокат, който поддържа жалбата, по същество не оспорва
вмененото нарушение, излага доводи за приложение на чл. 28 от ЗАНН.
Административнонаказаващия орган и Районна прокуратура Благоевград,
редовно призовани не изпращат свой представител и не изразяват становище
по същество.
1
Районна прокуратура гр.Благоевград, редовно призовани не изпращат
представител и не изразяват становище по същество.
Съдът, след като съобрази доводите на страните, събраният по делото
доказателствен материал и закона, установи от фактическа страна следното:
На 21.03.2020г. полицейските служители Р*И*и Р* Б*, изпълнявали
служебните си задължения, когато около 13.20ч. по път BLG 2075 в посока от
с.Г* Б* към центъра на с.З* забелязали да се движи * с номер на рама
JY4AM09Y17C007595. Свидетелите спрели ППС и извършили проверка на
водача, като установили, че това е жалбоподателката, както и че * не е
регистриран по съответния ред и е без регистрационни номера. След
извършените от свидетелите справки същите извикали за съдействие колегите
си от „Пътна полиция” , като на място пристигнал св.Шилов, който съставил
на В* АУАН№ 216414/21.03.2020г., в който констатираното било
квалифицирано като нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Акта бил подписан
без възражения.Случаят бил докладван и образувано диосъдебно
производство №149/2020 г. в хода, на което било установено, че на
процесната дата В* управлявала *, тъй като със съпруга и св.Велинов искали
да покарат на намираща се в близост мотописта, както и че да стигнат до там
трябвало да пресекат общинския път. Било установено още, че св.В* закупил
* от Г* в началото на месеца.
След преценка на събраните доказателства с постановление от
19.06.2020г. прокурор от РП-Благоевград е приел, че в случая е приложим чл.
9, ал. 2 от НК, поради което е прекратил досъдебното производство и
изпратил материалите на административнонаказващия орган за преценка за
ангажиране на административнонаказателна отговорност на жалбоподателя.
Въз основа на това постановление и съставения АУАН при идентичност на
описаното нарушение и неговата правна квалификация, началник-група към
ОДМВР –Благоевград с-р „Пътна полиция“- Благоевград, издал обжалваното
Наказателно постановление № 20-1116-000827/30.06.2020 г., издадено от
началник група Сектор "Пътна Полиция" към ОДМВР - Благоевград, с което
на жалбоподателката на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване
от право да управлява МПС за срок от шест месец за нарушение на чл.140,
ал.1 от ЗДвП, както и на основание Наредба NIз-2539 са отнети 10 точки.
2
В хода на съдебното производство са разпитани св.Ш*, И*и Б*, които
възпроизвеждат описаната фактическа обстановка. От показанията им се
установява, повода за проверката, констатациите им.
В хода на съдебното следствие е разпитан и св.Велинов, допуснат по искане
на защитата, от показанията на който се установява, че на процесната дата със
съпругата му са излезли да покарат, като са искали да отидат на намираща се
в близост мотописта, но за да стигнат до там е трябвало да пресекат
общинския път и тогава ги спряла полиция. От показанията на този свидетел
се установява още, че той закупил *от Г* малко преди това.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателствени материали: гласните доказателства, съдържащи се в
показанията на разпитаните от съда свидетели И* и Б*, които са спрели
жалбоподателката. В тази насока са и показанията на св.Ш*, който установява
своето участие в проверката и процедурата по съставяне на АУАН. Приетото
от съда като факти се подкрепя и от установеното, посредством разпита на
св.Велинов. Установеното чрез гласните доказателства се подкрепя и от
приобщените към доказателствения материал писмени доказателства: заповед
№ 8121з-515/14.05.2018 г., справка за нарушител/водач., постановление за
прекратяване на досъдебно производство, както и останалите писмени
доказателства. Съдът кредитира изцяло показанията на разпитаните
свидетелите, тъй като те са логични, последователни, пресъздават пряко
възприети от свидетелите обстоятелства, като същевременно се подкрепят от
приложените по делото писмените доказателства. Настоящият съдебен състав
кредитира и надлежно приобщените писмени доказателства, които не се
опровергават от доказателствената съвкупност по делото.
Фактите по извършената проверка и направените при нея констатации
относно дата, мястото и обстоятелствата около инкриминираното нарушение
се изясняват посредством показанията на посочените свидетели, събраните
писмени доказателства
При така установеното от фактическа страна, съдът прие от правна страна
следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на преклузивния срок
за обжалване, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображенията:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният
съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи извършването на
цялостна проверка относно правилното приложение на материалния и
3
процесуалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
В изпълнение на това свое правомощие съдът констатира, че
наказателното постановление е издадено от компетентен орган, за което по
делото са представени безспорни доказателства. Наказателното
постановление е в предвидената от закона писмена форма и съдържание, при
спазване на установения ред и в сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН. Видно
от приложените доказателства във връзка със случая е било образувано
досъдебно производство в рамките, на което е извършвана проверка за
евентуално престъпление по НК, като този период доколкото срока по чл.34
от ЗАНН е давностен същия спира да тече за ангажиране на
административнонаказателна отговорност до произнасяне на прокурор. В
конкретния случай постановлението на прокурора е от 19.06.2020г., от която
дата започва да тече нов срок по чл.34 от ЗАНН за издаване на НП. Видно от
приложеното по преписката, същото е издадено на 30.06.2020г. при спазване
на чл.34 от ЗАНН.Спазена е и законово регламентираната процедура по
съставянето и връчването му, като съдържат всички изискуеми съобразно
разпоредбите на чл.57 ЗАНН реквизити, в това число описание на
нарушението- дата и място, обстоятелствата, при които е извършено същото и
правната му квалификация. Не са налице формални предпоставки за отмяна
на НП, тъй като при реализирането на административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени процесуални
нарушения, които да са засегнали правото му на защита и които в този смисъл
да водят до издаване на процесуално незаконосъобразен акт, поради което и
възраженията в тази насока са неоснователни. Съгласно разпоредбата на
чл.189, ал.2 от ЗДвП редовно съставения акт за установяване на
административно нарушение се ползва с доказателствена сила до доказване
на противното. В конкретния случай съдът приема, че акта съдържа всички
реквизити, същия е съставен в присъствие на водача, подписан от него, като
към момента на съставяне същия не е направила възражения по редовността
му. Поради което констатациите в него правилно са послужили за издаване на
атакуваното НП.
Ето защо настоящия състав намира, че не са налице формални предпоставки
за отмяна на НП, поради което и възраженията в обратна насока съдът намира
за неоснователни.
Настоящият съдебен състав намира че в атакуваното НП е посочено като
извършено нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП без отразяване на съответните
предложение 1 или 2. В конкретният случай обаче, доколкото по делото е
установено, че жалбоподателят е управлявал ППС, което не е било
регистрирано по съответния ред и без регистрационни табели, доколкото
нарушението е описано и посочено изрично в обстоятелствената част на акта,
непосочване на предложенията от законовата разпоредба не създава каквато и
да било неяснота, а оттам и нарушение на правото на защита на наказаното
4
лице. Релевантните за обективната съставомерност признаци са описани по
ясен и конкретен начин, като дадената правна квалификация съответства на
словесното описание.
Предвид изложеното съдебният състав не констатира допуснати в хода на
административнонаказателното производство съществени нарушения на
процесуалните правила, обуславящи отмяна на санкционния акт, а
изтъкнатите от защитата се опровергават от приложените по делото НП и
АУАН.
В съответствие с фактическия състав на вмененото административно
нарушение административнонаказващия орган е приел, че жалбоподателят от
обективна и субективна страна е реализирал състава на описаното в акта
административно нарушение по чл. чл.140, ал.1 от ЗДвП
Съгласно чл.140, ал.1 ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване,
се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места.
От събраните по делото доказателства се установява по несъмнен начин, че на
21.03.2020г. жалбоподателката е управлявала *, което не е регистрирано по
надлежния ред и без регистрационни табели.
Изпълнителното деяние е осъществено с предприемане на действие по
управление на превозно средство по пътища, отворени за обществено
ползване, който не е регистриран. Авторството на нарушението е установено
с категоричност на извода от събраните в производството доказателства. В
тази насока са показанията на св.И* и Б*, които са спрели автомобила, както
и от същите се установява, че същия се управлявал от жалбоподателката,
както и показанията на св.Ш*. В подкрепа на техните показания са и
събраните писмени доказателства, Ето защо съдът намира, че деянието е
осъществено от обективна страна, което не се оспорва и от В*. От субективна
страна нарушението е осъществено при пряк умисъл като форма на вината -
жалбоподателката е съзнавала общественоопасния характер на деянието си
(че управлява ППС, нерегистрирано по установения за това ред и без
регистрационни табели.
Независимо от горното обаче, съдът счита, че макар и формално деянието на
жалбоподателката да покрива признаците на нарушение по чл. 140, ал. 1 от
ЗДвП се касае за "маловажен случай" по смисъла на чл. 28 от ЗАНН във
връзка с чл. 93, т. 9 от НК.
Съгласно чл. 28 от ЗАНН административният орган може да не наложи
административно наказание, а да предупреди нарушителя, че при повторно
5
нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Легалната
дефиниция на понятието "маловажен случай" се съдържа в чл. 93, т. 9 от
Наказателния кодекс, чиито разпоредби, съгласно чл. 11 от ЗАНН, са
субсидиарно приложими в производствата по налагане на административни
наказания, по въпросите за отговорността. Според посочената по-горе
дефиниция, "маловажен случай" е този, при който извършеното деяние, с
оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от
съответния вид. Следователно, за преценка дали конкретното нарушение
представлява маловажен случай по смисъла на закона следва да се обсъдят
всички смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното
деяние, наличието на вредни последици, кръгът на засегнатите интереси,
значимостта на увредените обществени отношения и степента на
обществената опасност на нарушението. Обстоятелството, че конкретното
нарушение е формално не следва да изключва автоматично извършването на
преценка относно приложение на чл. 28 от ЗАНН. При преценката си в
настоящия случай съдът съобрази събраните доказателства и възприетата
фактическа обстановка. По делото бе установено, че В* е управлявала * на
общински път, само да го пресече, тъй като това било единствения начин, за
да стигне до мотописта. От друга страна представените доказателства,
установяват, че * е закупено на 03.03.2020г. и все още не е бил изтекъл срока
за регистрация. На следващо място от справка за нарушител - водач се
установява, че същата единствено през 2017г. има съставен фиш, като не е
санкционирана за други нарушения по ЗДвП, включително и за такова като
процесното. От друга страна от показанията на св.В* се установява, че целта
му е била да разведри съпругата си и затова я накарал да покарат. При тези
индивидуализиращи деянието и дееца обстоятелства, сочещи на невисока
степен на обществена опасност и на деянието и на дееца и отличаващи този
случай като маловажен в сравнение с други обичайни нарушения на чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП, мотивирали нормотвореца да регламентира и санкционира
процесното деяние като нарушение, съдът счита, че разгледаното нарушение
следва и може да се квалифицира, като маловажен случай по смисъла на чл.
28 от ЗАНН и да не се ангажира административнонаказателната отговорност
на жалбоподателката. Ето защо и атакуваното НП следва да се отмени,
6
именно на това основание.
Предвид изхода на делото и след като прие, че наказателното постановление
следва да се отмени в частта за наложеното наказание, съдът намира, че това
следва да бъде сторено и в частта, с която са отнети 10 контролни точки.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-1116-000827/30.06.2020 г.,
издадено от началник група Сектор "Пътна Полиция" към ОДМВР -
Благоевград, с което на Р. А. В. , ЕГН **********, с адрес гр.Б*, ул.“М* К* на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание
"глоба" в размер на 200 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС
за срок от шест месец за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, както и на
основание Наредба NIз-2539 са отнети 10 точки
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд - Благоевград.

Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
7