Решение по дело №389/2017 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 декември 2018 г. (в сила от 9 декември 2019 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20177220700389
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2017 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 210

 

гр. Сливен, 06. 12. 2018 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет  и  девети  ноември,  две  хиляди  и  осемнадесета  година,  в  състав:

             

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  Галя  Иванова

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 389 по описа на съда за 2017 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от „Т. – *” ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. С., ул. „П. М.” № *, представлявано от управителя Н.М.П., подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2010 с Изх. № 02-200-2600/5268 от 31.10.2017 г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие”– София, с което на оспорващия е отказано финансово подпомагане и са наложени санкции за бъдещ период.

            В жалбата си оспорващият твърди, че: оспореният административен акт е незаконосъобразен до степен на нищожност, съгласно чл. 177, ал. 2 от АПК, поради неизпълнение на указания, дадени с влязло в сила съдебно решение; оспореният акт е незаконосъобразен, тъй като е постановен в нарушение на административнопроизводствените правила, на материалния закон, на целта на закона и при превратно упражняване на власт. Счита, че административният орган неправилно е определил размерите на недопустимите за подпомагане площи. Моли оспореният акт да бъде отменен. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган – Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ - София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и излага съображения за законосъобразност на оспорения акт. Претендира присъждане на направените по делото разноски. В условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият „Т. – *” ЕООД е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 184638 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2010 г. е подал Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/ 20/020610/57120, като е заявил за подпомагане следните площи: по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ - 234,29 ха, по Схеми за национални доплащания на площ /СНДП/- 29,06 ха, по Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони /НР 1/ - 6,87 ха, и по Плащания на земеделски стопани за райони с ограничения, различни от планинските райони /НР 2/ - 191,92 ха.

По подаденото заявление са извършени проверки и е издадено Уведомително писмо Изх. № 02-200-2600/5268 от 02.10.2011 г. на Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие”– София, с което на „Т. – *” ЕООД е отказано финансово подпомагане и са наложени санкции за бъдещ период. Уведомителното писмо е оспорено по съдебен ред. С Решение № 1595 от 13.03.2014 г., допълнено с Решение от 29.09.2016 г., постановени по адм. дело № 138 / 2012 г. по описа на Административен съд София-град, Уведомителното писмо е отменено и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне. В мотивите на решението съдът е приел, че съществено са нарушени правата на защита на жалбоподателя и административният орган следва да извърши нова преценка на доказателствата за действителна обработка на заявените имоти, и за поддържане на земята в добро агроекологично състояние, като съобрази и доказателствата, събрани в производството пред съда. Първоинстанционното решение е оставено в сила с Решение № 5986 от 18.05.2016 г., постановено по адм. дело № 6667/2014 г. по описа на Върховен административен съд на Република България – Трето отделение.

С оглед връщането на преписката за ново произнасяне, на 31.10.2017 г. е издаден оспореният в настоящото производство административен акт– Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2010 с Изх. № 02-200-2600/5268 от 31.10.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ “Земеделие” – София. С процесния акт по отношение на оспорващия е отказано изцяло финансово подпомагане и са наложени санкции за бъдещ период. В акта е посочено, че: във връзка с постановеното съдебно решение и приетата по делото съдебно-техническа експертиза, административният орган е разгледал отново подаденото заявление за кампания 2010 и е извършил повторно административни проверки; за декларираните по СЕПП площи са установени наддекларирани площи в размер на 110,13 ха, процент на наддеклариране 88,70, санкционирана площ 124,08 ха, оторизирана площ 0 ха, оторизирана сума по СЕПП 0 лева, като ДФЗ – РА отказва финансово подпомагане в размер на 42 862,31 лева, поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане и на основание чл. 43, ал. 3, т. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/; за декларираните по СНДП площи са установени наддекларирани площи в размер на 10,13 ха, процент на наддеклариране 53,51, санкционирана площ 18,93 ха, оторизирана площ 0 ха, оторизирана сума по СНДП 0 лева, като ДФЗ – РА отказва финансово подпомагане в размер на 2 908,27 лева, поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане и на основание чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП; за декларираните по НР 1 площи са установени наддекларирани площи в размер на 6,09 ха, процент на наддеклариране 100, санкционирана площ 0,78 ха, оторизирана площ 0 ха, оторизирана сума по НР 1 0 лева, като ДФЗ – РА отказва финансово подпомагане в размер на 1 478 лева, поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане и на основание чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП; за декларираните по НР 2 площи са установени наддекларирани площи в размер на 95,03 ха, процент на наддеклариране 98,08, санкционирана площ 96,81 ха, оторизирана площ 0 ха, оторизирана сума по НР 2 0 лева, като ДФЗ– РА отказва финансово подпомагане в размер на 6 845,30 лева, поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане и на основание чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП; наложени са санкции за бъдещ период в размер общо на 29 122,66 лева, от които: за СЕПП – в размер на 20 147,79 лева; за СНДП – в размер на 1 013,79 лева; за НР 1 – в размер на 1 310,19 лева; и за НР 2 – в размер на 6 650,89 лева. В четири отделни таблици, изготвени съответно за площите по СЕПП, СНДП, НР 1 и НР 2, са изброени парцелите, за които са констатирани несъответствия и след всяка таблица са посочени нормативни основания. В отделните колони на таблиците са отразени съответно: площ на декларирания от кандидата парцел; площ на застъпване, което не е отстранено; площ на парцела след извършена проверка на място; площ на парцела, установена след извършването на всички административни проверки по заявлението; площ на парцела, за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ /установена площ/; площ, която не покрива изискванията за подпомагане /недопустима площ/; причина за недопустимост на площта. За една част от площите като причина за недопустимост е посочено: неподдържане на площта в добро земеделско състояние, съгласно извършени проверки на място с № 167475 от 21.09.2010 г., № 171932 от 15.10.2010 г. и № 171967 от 25.10.2010 г., а за останалата част е посочено: застъпване, за което бенефициентът не е предоставил документи за правно основание за ползване и останала застъпена площ след процедура по чл. 17 и чл. 18 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

За извършените проверки на място, въз основа на които е издаден оспореният акт, са съставени, както следва: Контролен лист за проверка на място № 167475 на ОД – Ямбол към ДФЗ, Контролен лист за проверка на място № 171932 на ОД – Велико Търново към ЗФЗ, и Контролен лист за проверка на място № 171967 на ОД – Хасково към ДФЗ. Проверката, извършена от експерт в ОД – Ямбол, е в периода 21.09.2010 г. – 03.10.2010 г. Използвани са методи на контрол: визуален, GPS. Относно заявена група култури – постоянно затревени площи, като причина за недопустима площ са посочени: в парцела се наблюдават дървета, храсти и къпини над 50 бр./ха, не е почистван и поддържан; неокосен; необработен. За парцелите в землището на с. Воден са посочени 0 допустими площи за подпомагане по причина, че в парцела се наблюдават дървета, храсти и къпини над 50 бр./ха, не е почистван и поддържан.

По делото са назначени, изслушани и приети три съдебно-технически експертизи.

Приета е съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. П.Ж.З. със специалност - геодезия и картография, който дава заключение, че: сравнени, уведомителното писмо от 2011 г. и процесното уведомително писмо, само за два от парцелите в землището на с. Воден има разлика: № 11658-110-1-2 с площ 10,60 ха и № 11658-127-1-2 с площ 10,41 ха, които в уведомителното писмо от 2011 г. са посочени като изцяло недопустими, а в уведомителното писмо от 2017 г. са посочени като изцяло допустими; вследствие на тази разлика са променени съответно санкционираните площи по СЕПП и НР 2, както и процентът на наддеклариране, но не е променена групата, към която принадлежи процентът на наддеклариране - над 50 %; констатациите на административния орган са съобразени с изискванията на Наредба № 5 от 10.03.2010 г. Изслушан в съдебно заседание, вещото лице е категоричен, че в землището на с. Воден няма високопродуктивни пасища, а пасищата в това землище са нископродуктивни. Съдът възприема заключението на вещото лице З. с изключение на частта, в която е прието, че констатациите на административния орган са съобразени с изискванията на Наредба № 5 от 10.03.2010 г., тъй като в тази част заключението съдържа правни изводи.

Приети са две съдебно-технически експертизи, изготвени от вещото лице И.В.Г. със специалност – геодезия и картография.

В заключението, изслушано и прието в открито съдебно заседание на 12.07.2018 г., вещото лице Г. дава заключение, че: заявените за подпомагане парцели в землището на с. Воден са от 8-а до 10-а категория; експертизата не може да установи в какво точно се изразява възприетото от административния орган „неподдържане на площта в добро земеделско състояние“; при направените проверки от експерта на ОД ДФЗ Ямбол, площите в землището на с. Воден са квалифицирани като недопустими за подпомагане, поради това че има над 50 дървета и храсти; в контролните листи от проверка на място няма констатация относно категорията на земята и вида на пасището; в резултат на извършено от вещото лице изследване на площите на парцелите в землището на с. Воден, които са приети като недопустими от административния орган, процентът на общата ерозирала и залесена с храсти и дървета над 100 кв.м. площ е 22,39 % за село Воден, а в останалата част от тези парцели се наблюдават единични дървета и храсти с мозаечно разположение, чийто брой е под нормата на 75 броя на хектар. 

В заключението, изслушано и прието в открито съдебно заседание на 18.10.2018 г., вещото лице Г. дава заключение, че: от заявените за подпомагане за кампания 2010 г. площи има застъпване в 24 броя БЗС, от които 18 броя БЗС са решени в полза на бенефициента, а 6 броя БЗС са отказани от бенефициента; като недопустими изцяло или частично са установени от ДФЗ общо 104 БЗС, от които 23 изцяло недопустими, 2 изцяло допустими и останалите частично допустими; относно част от заявените парцели – 15 броя БЗС в землището на с. Воден, с. Странджа, с. Злати войвода и с. Балабанчево, допустимите площи по оспорения акт са 11,96 ха, а в резултат на извършено от вещото лице изследване – допустимите площи са 83,30 ха; следователно допустимите площи могат да се увеличат със 71,34 ха и за кампания 2010 г. се получава: допустими площи – 195,50 ха, недопустими площи – 38,84 ха, процент на наддеклариране – 18,84 %, което е в рамките от 3% до 20 %; разликата с площите по оспорения акт се дължи на това, че при извършените проверки на място не е ясно по какви критерии са определени площите или са използвани критерии за интензивни, а не за слабопродуктивни пасища.

Съдът възприема заключенията на вещото лице Г., тъй като са изготвени компетентно и кореспондират с останалия доказателствен материал.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен преклузивен срок. Актът е съобщен на оспорващия на 08.11.2017 г. Жалбата срещу него е подадена чрез изпращане по пощенски куриер на 22.11.2017 г. Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният акт е издаден от Изпълнителния директор на ДФЗ при наличие на компетентност. Съгласно чл. 20а от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/, организира, ръководи нейната дейност и я представлява, като едно от правомощията му, изброени в чл. 10 от Устройствения правилник на ДФЗ, е вземането на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция /чл. 10, т. 7 от Правилника/. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Не се споделя твърдението на оспорващия за нищожност на акта, поради неизпълнение на указания, дадени с влязло в сила съдебно решение. По делото е установено, че при издаване на оспорения акт административният орган се е съобразил с доказателствата, събрани в съдебното производство, включително и със заключението на комплексната агро-техническа експертиза, че площите на две от заявените БЗС в землището на с. Воден /от общо пет БЗС в землището/ са допустими. Тези два парцела № 11658-110-1-2 с площ 10,60 ха и № 11658-127-1-2 с площ 10,41 ха, са приети като изцяло допустими в оспореното в настоящото производство уведомително писмо.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

Оспореният административен акт, с който е постановен повторен отказ за финансово подпомагане и са наложени санкции за бъдещ период, е незаконосъобразен, тъй като при постановяването му са допуснати нарушения на материалния закон.

За да постанови отказ от финансово подпомагане, административният орган е посочил като причина за недопустимост на площта: неподдържане на площта в добро земеделско състояние, и се е позовал на резултатите от извършени проверки на място. Част от заявените за подпомагане площи са постоянни пасища, относно които проверяващият на място експерт е констатирал като причина за недопустима площ: в парцела се наблюдават дървета, храсти и къпини над 50 бр./ха, не е почистван и поддържан. Относно заявените за подпомагане пасища, от приетите съдебно-технически експертизи е установено, че са от 8-а до 10-а категория и следователно са слабопродуктивни пасища по смисъла на чл. 14, ал. 5 от относимата за периода Наредба № 5 от 10.03.2010 г. за условията за допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ и за общите и регионални критерии за постоянни пасища, издадена от Министъра на земеделието и храните, обн., ДВ, бр. 22 от 19.03.2010 г., в сила от 19.03.2010 г., отм., бр. 15 от 24.02.2015 г., в сила от 24.02.2015 г. Съгласно чл. 16, ал. 2 от горепосочената Наредба, допустими за подпомагане са слабопродуктивните пасища, при които максималният брой дървета и/или храсти на хектар е 75 броя, а мозаечно разположените сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени заемат не повече от 20 % от общата площ на пасището. От изложеното следва, че административният орган неправилно – в нарушение на чл. 16, ал. 2 от цитираната Наредба, е приел, че пасищата, за които е констатирано наличие на дървета, храсти и къпини над 50 бр./ха, са недопустими за подпомагане. Тази пределна норма на дървета и/или храсти на хектар е относима за продуктивните пасища и не е относима за слабопродуктивните пасища, поради което административният орган незаконосъобразно я е приложил. Административният орган не е съобразил различните изисквания за допустимост на постоянните пасища, съобразно тяхната класификация по видове, и в резултат е достигнал до неправилни изчисления на допустимите и съответно недопустимите площи по заявлението на кандидата, което е довело до неправилно определяне на процента на наддеклариране по заявените схеми за подпомагане, както и до необоснованост на изводите за цялостен отказ от финансово подпомагане и за налагане на санкции за бъдещ период.

С оглед на изложеното, съдът счита, че административният орган в нарушение на относимите материалноправни разпоредби е постановил повторен отказ за финансово подпомагане с налагане на санкции за бъдещ период. Оспореното уведомително писмо следва да бъде отменено, като постановено в противоречие с материалния закон, и преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне, тъй като не е от компетентността на съда да се произнесе по заявлението на оспорващия. При новото произнасяне административният орган следва да съобрази категорията на заявените за подпомагане постоянни пасища и класифицирането им, съобразно разпоредбите на чл. 14 от относимата за периода Наредба № 5 от 10.03.2010 г. за условията за допустимост за подпомагане на земеделските парцели по схеми за плащане на площ и за общите и регионални критерии за постоянни пасища /отм., бр. 15 от 24.02.2015 г., в сила от 24.02.2015 г./, като въз основа на тези констатации да установи съответно допустимите и недопустимите площи по заявлението на кандидата, и при съобразяване с правилата на чл. 58 от Регламент /ЕО/ № 1122/2009 на Комисията от 30 ноември 2009 година и чл. 16 от Регламент /ЕО/ № 1975/2006 на Комисията от 7 декември 2006 година, да обоснове наличието или не на предпоставките на закона за подпомагане на кандидата.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, основателна е претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски с представен списък на разноските в общ размер на 2 800 лева, от които: 1 800 лева – договорено и внесено адвокатско възнаграждение, 50 лева – платена държавна такса, и 950 лева – внесен депозит за вещи лица. С оглед възражението на административния орган за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът счита, че заплатеното от оспорващия възнаграждение за адвокат не е прекомерно. Същото е под минимално предвидения размер в нормата на чл. 8, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което платеното адвокатско възнаграждение следва да бъде присъдено в пълен размер. По тези съображения, ДФЗ следва да бъде осъден да заплати на оспорващия  направените и претендирани от него по делото разноски в размер на 2 800 лева.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2010 с Изх. № 02-200-2600/5268 от 31.10.2017 г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие”– София.

ИЗПРАЩА преписката на Изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново произнасяне, съобразно дадените от съда указания в мотивите на настоящото решение, в 14-дневен срок от влизането му в сила.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие” да заплати на „Т. – *” ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. С., ул. „П. М.” № *, представлявано от управителя Н.М.П., сумата от 2 800 /две хиляди и осемстотин/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: