Решение по НАХД №475/2021 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 60
Дата: 16 март 2022 г.
Съдия: Светлана Димитрова Митрушева Атанасова
Дело: 20212330200475
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 60
гр. Ямбол, 16.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, II СЪСТАВ, в публично заседание на
четиринадесети февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Светлана Д. Митрушева

Атанасова
при участието на секретаря Г.Б.М.
като разгледа докладваното от Светлана Д. Митрушева Атанасова
Административно наказателно дело № 20212330200475 по описа за 2021
година
Производството по делото е образувано по жалба на „Топ транс инвест“ЕООД
гр.Ямбол против Наказателно постановление № 32/08.04.2021г. на Директора на Басейнова
дирекция „Източнобеломорски район“ с което, на осн. Чл. 201 ал.1 т.23 от ЗВ на
дружеството-жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 20 000лв. за
нарушение на чл. 118ж ал.2 ЗВ. В жалбата се излагат съображения за процесуална и
материална незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, с оглед на
което се иска отмяната му.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа
жалбата. Счита същата за основателна и доказана и моли за уважаването й от страна на съда
и присъждане на направените по делото разноски.
Въззиваемата страна Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита атакуваното с нея наказателно
постановление за правилно и законосъобразно и моли за оставянето му в сила и присъждане
на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и проверени в
хода на съдебното следствие доказателства приема за установена следната фактическа
обстановка:
На 16.11.2020г по повод на постъпил сигнал в Басейнова дирекция
„Източнобеломорски район за нерегламентиран добив на инертни материали от коритото на
1
р. Тунджа била извършена проверка от експерти на Басейнова дирекция сред които св. Г.,
представители на РУ МВР Ямбол и Община Ямбол. По време на проверката било
установено, че в коритото на р. Тунджа преди хидротехническо съоръжение се намират
тежкотоварен камион Ман с ДК № У 4671 АС, собственост на дружеството-жалбоподател и
багер. Установено е, че камионът е натоварен с непромит пясък , иззет от коритото на реката
преди хидротехническото съоръжение. Снети са географските координати на багера и
камиона.
На 7.12.2020г на „Топ транс инвест“ЕООД е съставен АУАН за нарушение на 118ж
ал.2 от ЗВ. Срещу акта са подадени писмени възражения от нарушителя.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено Наказателно постановление №
32/08.04.2021г. на Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ с което,
на осн. Чл. 201 ал.1 т.23 от ЗВ на дружеството-жалбоподател била наложена имуществена
санкция в размер на 20 000лв. за нарушение на чл. 118ж ал.2 ЗВ. Наказателното
постановление било връчено на жалбоподателя на 15.04.2021г.
С Разрешително за ползване на повърхностен воден обект № 32170709/28.09.20 на
Министерство на околната среда и водите, Басейнова дирекция “Източнобеломорски район“
с цел „реконструкция на съществуващи съоръжения за защита от вредното въздействие на
водите и за линейна инфраструктура, пресичаща воден обект“, обект „Ремонтно-
възстановителни работи за укрепване на подпорна стена на разделително съоръжение на
р.Тунджа при км.31+200, възстановителин работи на водобоен кладенец и реконструкция
чрез изграждане на рибен проход на Община Ямбол е дадено разрешение за изграждане на
отбивна дига пред облекчителния ръкав за отклоняване на основното водно количество към
основния (градски) ръкав; направа на бетонов праг пред отбивния яз; направа на
противофилтрационна преграда зад подпорната стена на водобоен кладенец; оформяне на
барбакани; възстановяване на стълбище за пасарелка; разрушаване на част от конструкцията
на съществуващ бетонов праг; изграждане на рибен прокод „технически“ пит с каскадно
разположени басейни, за осигуряване миграция на рибата, свързващ долното с горното ниво
на бетоновия праг; възстановяване на бетонови блокове по дъното на водобоен кладенец.
С Договор за изпълнение на СМР и услуги с механизация от 14.09.20 , сключен
межди „Виа конструкт груп“ЕООД и „Топ транс инвест“ ЕООД последното се е задължило
срещу възнаграждение , на свой риск и със свои материали, техника и работна сила да
извърши доставки, строително-ремонтни работи и услуги с механизация на
обект:“Ремонтно-възстановителни работи по укрепване на подпорна стенана разделително
съоръжение на р.Тунджа при км. 31+200, възстановителни работи на преливник, водобоен
кладенец както и реконструкция чрез изграждане на рибен проход при водоразпределително
съоръжение на р.Тунджа при гр.Ямбол.
С Договор за дарение № ДГ/0100084/21.10.20, сключен между Община Ямбол и „Топ
транс инвест“ЕООД дружеството се е задължило безвъзмездно да извърши почистване на
коритото на р.Тунджа на обект „Ремонтно-възстановителни работи на преливник, водобоен
кладенец и подпорна стена на разделително съоръжение на р. Тунджа при км.31-200 „ от
2
храстовидна растителност и тинести наноси, като изхвърлянето на отпадъците ще бъде на
депото на дружеството.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок по чл. 59 ал.2
ЗАНН от надлежно легитимирано лице. Разгледана по същество се преценя като
неоснователна, поради следните съображения:
Съдът счита като неоснователни твърденията на жалбоподателя за съществени
процесуални нарушения, изразяващи се в липса на описани елементи от фактическия състав
на нарушението. Както в акта така и в наказателното постановление процесното
административно нарушение, макар и да не е описано съвсем прецизно, съдържа всички
необходими съставомерни признаци. Посочено е като време и място на извършване и в
какво действие се е изразило. Твърдението, че след като не са установени водачите на
товарния автомобил и багера и след като не е установена собствеността на багера липсват
данни за авторството на деянието са несъстоятелни. Действително имената на работниците
управлявали съответната техника не са установени, но по делото са налице безспорни
доказателства, че товарният автомобил е собственост на дружеството –жалбоподател.
Доколкото санкционирано е юридическото лице, а не физическото такова, управлявало
товарния автомобил, са налице безспорни данни за авторството на деянието. Несъмнено
използването на багера е било в пряка връзка с извършването на административното
нарушение , но невъзможността за установяване на собствеността върху последния не води
до отпадане на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя. В кой
момент товарният автомобил е бил натоварен с инертни материали от коритото на реката е
ирелевантно , доколкото е несъмнен факт, че към момента на проверката това е било налице.
От извършената цялостна служебна проверка на акта и наказателното постановление
не се установява наличието на допуснати съществени процесуални нарушения, които да
водят до отмяната им.
От събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установява, че към
момента на проверката товарен автомобил, собственост на дружеството-жалбоподател, е бил
пълен с инертни материали, добити от коритото на река Тунджа, без дружеството да
притежава надлежно разрешително затова. Неоснователно е позоваването на представените
по делото два договора- договор за извършване на СМР, съгласно който жалбоподателят е
действал като подизпълнител на обект:“Ремонтно-възстановителни работи по укрепване на
подпорна стенана разделително съоръжение на р.Тунджа при км. 31+200, възстановителни
работи на преливник, водобоен кладенец както и реконструкция чрез изграждане на рибен
проход при водоразпределително съоръжение на р.Тунджа при гр.Ямбол и договор за
дарение с Община Ямбол , съгласно който е следвало безвъзмездно да извърши почистване
на коритото на р.Тунджа на обект „Ремонтно-възстановителни работи на преливник,
водобоен кладенец и подпорна стена на разделително съоръжение на р. Тунджа при км.31-
3
200 „ от храстовидна растителност и тинести наноси. Обстоятелството, че е извършвало
процесната дейност , за която е санкционирано, въз основа на договорни задължения не я
прави сама по себе си законосъобразна , доколкото и съконтрахентите му не са притежавали
разрешително за изземване на инертни материали от коритото на реката. С поведението си
„Топ транс инвест“ ЕООД е допуснал нарушение на чл. 118ж ал.2 ЗВ и е осъществил
административнонаказателния състав на чл.200 ал.1 т.23 от ЗВ в каквато насока правилно е
санкциониран. Наложената имуществена санкция на дружеството е в минималния,
предвиден в текста на закона размер и не може да бъде намалявана от съда.
При този изход на делото и на осн. Чл. 63 ЗАНН въззиваемата страна има право и да
и бъдат присъдени направените по делото разноски под формата на юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100лв.
Водим от изложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 32/08.04.2021г. на Директора на
Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ с което, на осн. Чл. 201 ал.1 т.23 от ЗВ на
„Топ транс инвест“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 20 000лв. за
нарушение на чл. 118ж ал.2 ЗВ
ОСЪЖДА „Топ транс инвест“ ЕООД ЕИК ********* да заплати на Министерството
на околната среда и водите, Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ направените
по делото разноски в размер на 100лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ЯАС в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
4