ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 206 /22.02.2023 г.
Административен съд -
Русе, четвърти състав, в
закрито заседание на двадесет и втори февруари две хиляди двадесет и трета
година в състав:
СЪДИЯ:
Диана КАЛОЯНОВА
като
разгледа докладваното от съдията адм. д.
№ 97 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 167, ал. 1 АПК.
Образувано
е по искане на председателя на Общински съвет Русе за допускане на
предварително изпълнение на Решение № 1172/24.01.2023 г. на Общински съвет (ОС)
Русе, обективирано в Протокол № 44/24.01.2023 г. относно учредяване на
безвъзмездно право на ползване върху
имот – частна общинска собственост (т. 1), като дружеството ползвател ще
престира изрично посочени дейности (т. 2) и са уредени правните последици от
неизпълнението на предвидените в т. 2 дейности (т. 3). Искането е инкорпорирано
в молба-становище вх. № 764/21.02.2023 г., подписана електронно от председателя
на ОС Русе относно представяне на жалба рег. № ОбС-145/13.02.2023 г., подадена
от следните лица:
- Р.Е.С.,***.
- А.А.А.,***.
- В.Н.Н.,***.
- Л.Х.
***.
- М.В.Р.,***.
- П.Д.Х.,***.
- Х.Ц.Л.,***.
- Ц.
Д. Д., гр. Русе, ул. „Илинден" № 2, ет. 8, ап. 24.
- К.И.И.,***.
и представяне
на административната преписка.
Посоченото
решение № 1172 на ОС Русе има следното съдържание:
„На основание чл. 21, ал. 2, във връзка с чл. 21,
ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 39, ал. 2 и ал. 4 от ЗОС, във връзка с чл. 44, ал. 2
и ал. 4 от Наредба №1 за общинската собственост на Общински съвет - Русе,
Общински съвет - Русе реши:
1. Дава
съгласие за учредяване безвъзмездно право на ползване върху недвижим имот -
частна общинска собственост, представляващ имот с идентификатор 84049.87.164 по
Кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед
РД-18-7/06.03.2007 г. на Изпълнителния директор на АГКК, целият със площ от 1
762 073 кв.м., с начин на трайно ползване: „за друг поземлен имот за движение и
транспорт", ведно с изградените в него 25 бр. сгради, подробно описани в
АЧОС № 7448 от 24.06.2015 г., вписан под №31, том XXII, Н.Д.4271, вх. per.
№8434/03.07.2015 г. по описа на Службата по вписвания - Русе, на „ЕЪРПОРТ
РУСЕ" ООД с ЕИК: *********, за срок от 10 (десет) години, който имот,
ведно с построените в него сгради да се използва като гражданско летище по
смисъла на Закона за гражданското въздухоплаване.
2. Дружеството „ЕЪРПОРТ РУСЕ" ООД се
задължава със свои сили и средства да се снабди с удостоверение за
експлоатационна годност на граждански летища по чл. 43, ал. 2, т. 3 от Закона
за гражданското въздухоплаване (ЗГВ) в срок до 12 месеца от сключване на
договор и в срок от 24 месеца, считано от сключване на договор да извърши
следните дейности:
Изработване
на Генерален план за развитие на летището;
Изработване
и съгласуване на специализиран Подробен устройствен план;
Текущ
ремонт на съществуваща периметрова ограда и привеждането и в съответствие с
изискванията за авиационна сигурност и безопасност;
Изграждане
на система за видеонаблюдение;
Изработване
на нов акт за основните технически и експлоатационни характеристики на Летище
Русе;
Изработване
на ръководство за управление и експлоатация на Летище Русе;
Изработване
на ръководства за лицензионните дейности на бъдещия наземен оператор;
Изработване
на Програма за сигурност на Летище Русе;
Текущ
ремонт на Писта за излитане и кацане;
Текущ
ремонт на пътнически терминал;
Текущ
ремонт на перона пред сградата;
Текущ
ремонт на писта за излитане и кацане;
Текущ
ремонт на пътеката за ролиране;
Изработване
на процедури за полети и организация на въздушното движение;
Закупуване
на необходимата самолетообспужваща техника;
Почистване
на зоните на летателната писта и зоните, свободни от препятствия.
3. При неизпълнение на която и да е от
дейностите по т.2 в определените срокове, договорът за учредяване на право на
ползване се прекратява, без Община Русе да дължи предизвестие, като всички
извършени подобрения остават в нейна собственост без същата да дължи
обезщетение.
4.
Настоящото Решение отменя т. 4 от Решение № 1331, прието с Протокол
№48/26.03,2015 г. на Общински съвет - Русе.
Решението
подлежи на оспорване чрез Общински съвет - Русе пред Административен съд - Русе
в 14-дневен срок от оповестяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Иво
Пазарджиев)“
От
фактическа страна се установява следното:
С Предложение № ОбС-71/14.01.2023 г.
Кметът на Община Русе е сезирал ОС Русе за вземане на решение относно
учредяване на безвъзмездно право на ползване върху недвижим имот – частна
общинска собственост, находящ се в с. Щръклево, Община Иваново, с идентификатор
84049.87.164 по КККР. В така представеното предложение подробно е описана ситуацията
във връзка с Летище Щръклево и избора на летищен оператор. Посочени са
ежегодните разходи, като е направен извод, че стопанисващото обекта общинско
предприятие не реализира приходи. Посочен е броя частни полети, както следва:
за 2020 г. – 94 бр.; за 2021 г. - 111
бр. и за 2022 г. (до 30.11.2022 г.) - 71 бр. полети. Кметът е представил
информация относно предоставени целеви държавни финансови средства във връзка с
летището, както и относно необходимостта от конструктивното укрепване на
летищната писта. Причините, поради които кметът предлага на общинските
съветници от Русе да дадат съгласие за учредяване на безвъзмездно право на
ползване на „Еърпорт Русе“ ООД върху посочения имот, могат да се обобщят по
следния начин:
ü
Наличие
на ежегодни разходи за поддръжка на летището.
ü
Липса
на приходи от общинското предприятие, стопанисващо посочения имот.
ü
Малък
брой частни полети за последните три години, при това тенденцията е намаляваща.
ü
Писмо
№ 04-62-14/16.11.2021 г. на кмета на общината до министъра на икономиката
относно необходимостта за отпускане на средства за привеждане на летището в
експлоатационна годност.
ü
Отпускане
на целево финансиране от държавата с ПМС от 22.12.2021 г.
ü
Невъзможност
за извършване на оценка за съответствието с режима на държавните помощи за
отпуснатите целеви средства от държавата поради факта, че не е известен
летищния оператор и липса на съдействие от Министерството на транспорта.
ü
Неприемане
на предложението, което общината е изпратила до
Министерството на транспорта и с което се иска летището да се стопанисва
от „Летище София“ ЕАД (държавно предприятие).
ü
Анализ
на състоянието на самата писта на летището, който показва необходимостта от
нейното конструктивно укрепване и ремонт, при което отпуснатите държавни
средства са недостатъчни.
ü
Трайна
тенденция в увеличаване на цените на строителните материали.
ü Нормативна празнина
в Закона за гражданското въздухоплаване (ЗГВ) по отношение на летищата –
общинска собственост, поради което общината към настоящия момент не може да стопанисва
летището.
ü Инвестиционно намерение вх. № 30-13350-1/08.12.2022 г. от
„Стройпроект“ ЕООД и „Щраплан“ ЕООД.
ü Регистрация на
„Еърпорт Русе“ ООД с участието на посочените две дружества.
ü Вида на летището, което съгласно чл. 43, ал. 2, т.
4 от ЗГВ, процесното летище е за
обслужване на полети, различни от търговски въздушен транспорт, с
въздухоплавателни средства с максимална излетна маса под 5 700 кг срещу
заплащане или без заплащане, както и за технологични нужди на собственика без
заплащане; ограничението за максимална излетна маса не се отнася за въртолети.
ü Съгласувателните
процедури по различни закони – ЗУТ, ЗООС, ЗОС и други нормативни актове.
ü Изработване на
необходимите документи съгласно чл. 46, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗГВ, което
изисква значителна инвестиция.
ü Други.
В заключение
е представен проект на решение, което да бъде гласувано от общинските
съветници.
По делото е представен Акт за частна
общинска собственост № 7448/24.06.2015 г., надлежно вписан в Агенцията по
вписванията на 03.07.2015 г., в който е описан застроен ПИ с идентификатор
84049.87.164, заедно с подробно описание на сградите, разположени в имота (25
бр.).
Дружеството „Еърпорт Русе“ ООД, което е
заявило своите инвестиционни намерения вх. № 30-13350-1/08.12.2022 г., е
представило концепция за развитието на летището, която концепция включва три
етапа на реализиране на проекта. Етапите най-общо включват следните
ангажименти:
1. Първи етап
– изготвяне на всички необходими документи за лицензиране на летището,
включително различните видове планове; създаване на нова организация на
въздушното движение, увеличаване броя на персонала и неговото обучение квалификация и др. Ще се използва
оразмерителен самолет ATR 72-600.
2. Втори етап
– ремонт и реконструкция на пистата за излитане и кацане съгласно посочени
международни стандарти; изграждането на хангари за техническото обслужване на
самолети и др.
3. Трети етап
– изграждане на нов, модерен пътнически терминал, нов перон с 4 стоянки за
различни видове самолети; на самолетообслужваща сграда, и др.
В заключение,
в концепцията е посочено, че целта на инвестиционното намерение е да се създаде
модерно регионално летище в Русе, в съответствие с добрите практики на подобен
тип летища, както и да се изгради адекватна инфраструктура за
въздухоплавателните средства и предимствата в тази връзка се изразяват в повишаване
на международния престиж на гр. Русе; подобряване на свързаността и транспорта;
финансово-икономически ползи за общината и бизнеса в региона; възможност за
кариерно развитие в различни професии.
Направеното предложение от кмета на
Община Русе е дискутирано изключително активно в проведеното 44-то заседание на
ОС Русе, като накрая същото е гласувано при наличие на кворум – от 48
присъстващи (при общ брой общински съветници 51 човека), 47 са гласували „за“, 0
–„въздържал се“ и 1 „против“.
В сезиращото съда искане председателят
на ОС Русе е въвел допълнителни аргументи за необходимостта от предварителното
изпълнение на процесното общинско решение. Освен данни за единия от съдружниците
– „Щраплан“ ЕООД, с опит в управлението и консултирането на проекти в областта
на гражданската и военната авиация, подробни данни са представени и за
дейността на втория съдружник – „Стройпроект“ ЕООД, за която се сочи, че е
единственият български производител на системи за въздействие на времето,
включително системи за защита от градушка и увеличаване на валежите.
Дружеството произвежда противоградови ракети, палки и изхвърлящи се шпули за
местния пазар и износ, проектира, произвежда и сертифицира оборудването за
модифициране на времето на борда на самолетите, съгласно изискванията на EASA.
Сочи се още, че дружеството притежава Национално свидетелство за Авиационен
Оператор BG.SPO.N-32. От 2020 г. това дружество участва активно в няколко
проекта за въздействие на времето, чрез самолетен способ (борба с градушките и
предизвикване на валежи). Представени са подробни обяснения относно
необходимостта от този вид защита, която „Стройпроект“ ЕООД осигурява върху
33 000 кв.м. на територията на страната. По делото като доказателства са
приложени лицензите, които това дружество притежава относно извършваната от
него дейност. Изрично следва да се отбележи, че периодът, в който се провежда
активна противоградна защита е началото на април – началото на октомври всяка
година. Направен е извод, че този вид дейност е от значение не само за региона,
но а из цялата страна и отделно от това, реализирането на защитата с изходна
точка процесното летище ще намали времето за реакция средно с 20-25 минути. Водят
се преговори с Румъния тази защита да се извършва и в нейно въздушно
пространство, над нейна територия, което значително би подобрило ефикасността и
интензивността на процеса.
При така изложената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Искането
за допускане на предварително изпълнение на оспорената заповед е процесуално
допустимо като заявено от надлежна страна – ответната страна по настоящото
неприключило дело. Разгледано по същество, същото e основателно, по следните
съображения:
Съгласно чл. 167,
ал. 1 от АПК, при всяко положение на делото по искане на страна,
съдът може да допусне предварително изпълнение на административния акт при
условията, при които то може да бъде допуснато от административния орган. Не се
спори, че Общински съвет Русе е страна в производството по обжалване на Решение
№ 1172, прието от общинските съветници на 24.01.2023 г.
Условията, при които може да се допусне предварително
изпълнение на административния акт, са посочени в чл. 60, ал. 1
от АПК. Следователно, за да постанови предварително изпълнение,
съдът следва да установи наличие на някои от основанията по чл. 60, ал. 1
от АПК, а именно:
да се застрашава живота и здравето на гражданите;
Ø да се защитят
особено важни държавни или обществени интереси;
Ø
при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено
изпълнението на акта или може да последва значителна трудна или непоправима
вреда, или
Ø
по
искане на една от страните - в защита на особено важен неин интерес.
Наличието
на дори само една от посочените причини обуславя допустимостта за разглеждане на
предявеното искане. В случая съдът счита, че е налице хипотезата, при която е
необходимо допускане на предварително изпълнение за защита на особено важни
държавни или обществени интереси и в частност интересите на Община Русе и
нейните жители, но не бива да се забравят и интересите на други граждани, които
биха използвали летището като транспортен (национален и международен за в
бъдеще) коридор.
Целта
на производството по чл. 167 от АПК е да
осигури привременна защита на особено важен интерес на страна в
административния процес (широк смисъл на понятието), който може да бъде
накърнен от късното изпълнение на административен акт; който не е станал
окончателен или за който законодателят или административния орган (по реда на
чл. 60 от АПК) не са постановили предварително изпълнение.
Особено важните общински интереси в
конкретния случай се определят от местоположението на летището и логистичните
възможности, които то ще осигури за региона. На следващо място, при
възстановяване на експлоатационната годност на летището, в общината не само би
се осигурило наличието на всички видове транспорт – сухопътен, железопътен,
воден и въздушен, но ще се подобри е повиши качеството на транспортните услуги в
условията на ефективна конкуренция. Съдът приема за относими в тази насока
изложените както в Предложение № ОбС-71/14.01.2023 г. на кмета на общината
причини за учредяване на правото на ползване, така и тези, които са изложени в
искането за допускане на предварително изпълнение.
Съгласно
общото правило на чл. 166, ал. 1 от АПК, оспорването спира изпълнението на
административния акт. В случая, доколкото отлагането на началния момент на
стартиране на реализацията на целите и посочените дейности в обжалваното
Решение № 1172/24.01.2023 г., т.е. ремонта, модернизацията и разширяването на
процесния инфраструктурен транспортен обект би засегнало интересите на
неограничен брой граждани и би осуетило своевременното постигане на неговата
цел, суспензивното действие на жалбата по чл. 166, ал. 1 от АПК може да бъде
преодоляно с допускането на предварително изпълнение на обжалваната заповед. За
да се даде привременен превес на обществения и публичен интерес, трябва да се
посочи, че с решението са предвидени правните последици от неизпълнението „3. При
неизпълнение на която и да е от дейностите по т.2 в определените срокове,
договорът за учредяване на право на ползване се прекратява, без Община Русе да
дължи предизвестие, като всички извършени подобрения остават в нейна
собственост без същата да дължи обезщетение.“, като по този начин се гарантира изпълнението му.
С
оглед изложеното и на основание чл. 167, ал. 1 от АПК, Административен съд
София-Русе, четвърти състав
ОПРЕДЕЛИ:
ДОПУСКА
предварително изпълнение на Решение № 1172/24.01.2023 г. на Общински съвет
Русе, обективирано в Протокол № 44/24.01.2023 г.
Определението може да се обжалва с
частна жалба пред Върховния административен съд в тридневен срок от
съобщаването му.
СЪДИЯ: