Решение по дело №539/2023 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 207
Дата: 11 юли 2023 г.
Съдия: Веселин Иванов Николов
Дело: 20233230200539
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 207
гр. Добрич, 11.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДОБРИЧ, XVIII СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети юни през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Веселин Ив. Николов
при участието на секретаря ВЕРОНИКА Г. СТАМАТОВА
като разгледа докладваното от Веселин Ив. Николов Административно
наказателно дело № 20233230200539 по описа за 2023 година
Производството е образувано по жалба на И. Ю. М. с ЕГН **********
срещу наказателно постановление № ЗОП-63/26.04.2023 год. год. на
Председателя на Сметната палата на Р България.
С атакуваното наказателно постановление на жалбоподателя за
нарушение на чл.2 ал.2 във вр. с чл. 59 ал.2 във вр. с чл. 195 от ЗОП на
основание чл. 247 ал.1 предл.1 във вр. с чл. 260 ал..2 от ЗОП е наложена
„глоба“ в размер на 4891.39 /четири хиляди осемстотин деветдесет и един
лв. и тридесет и девет ст. / лева.
По същество жалбоподателят оспорва НП като неправилно и
незаконосъобразно. Редовно призован не се явява лично в съдебно заседание ,
а се представлява от адвокат Д. Д. от АК гр. Добрич редовно упълномощена .
Въззиваемата страна се представлява от гл. юрисконсулт М. А. и
изразява становище за законосъобразност и правилност на атакуваното НП.
Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на
цялостна преценка атакуваното наказателно постановление, при което
констатира следното:
На 01.06.2021 г., жалбоподателя - И. Ю. М., в качеството си на кмет на
Община Крушари и възложител на обществени поръчки по чл. 5, ал. 2, т. 9 от
ЗОП, е открил възлагане на обществена поръчка на стойност по чл. 20, ал. 3,
1
т. 1 от ЗОП, като е подписал обява за събиране на оферти № D122645 с
предмет „Аварийно и неотложно изграждане на подпорна стена и
възстановяване на ограда и вертикална планировка на СУ „Христо
Смирненски“ с. Крушари“.Прогнозната стойност на обществената поръчка е в
размер на 205 310,60 лв. без ДДС. Обект на обществената поръчка е
строителство по чл. 3, ал. 1, т. 1 от ЗОП.Обява № D122645 е била публикувана
в Регистъра на обществените поръчки (РОП) към Агенцията по обществени
поръчки (АОП) на 01.06.2021 г. по партидата на възложителя в преписка с
УНП 00613-2021-0006. Заедно с обявата са били публикувани инвестиционен
проект, конструктивно становище, количествена сметка, проект на договор,
методика за оценка на офертите, документация за участие и образци на
документи.
На основание чл. 60, ал. 1 от ЗОП, жалбоподателя - възложителя може да
изиска участниците да са вписани в професионален регистър за изпълнението
на предмета на поръчката.В Раздел Три. 1.4) Правоспособност за
упражняване на професионална дейност от обявата и в документацията за
обществената поръчка, т. 3 „Критерии за подбор“,, б. „А“ „Изисквания за
годност (правоспособност) за упражняване на професионална дейност“ ,
жалбоподателя - възложителя е поставил изискване, участникът да е
регистриран в „Централен професионален регистър на строителите” към
Камарата на строителите в България съгласно чл. 3, ал. 2 от Закона за
Камарата на строителите (ЗКС), за I-ва група, минимум V-та категория
строежи или в аналогичен регистър, съгласно законодателството на
държавата членка, в която е установен и при условията на взаимно
признаване, която да му позволява извършването на строителните работи,
предмет на настоящата поръчка.В Раздел II.2) Описание, т. II.2.4) „Описание
на обществената поръчка“ от обявата и в т. 2.6. „Описание на предмета на
обществената поръчка“ (стр.2) от документацията, е било посочено, че в
рамките на обществената поръчка се предвижда изпълнението на строително
монтажни работи по аварийно и неотложно изграждане на подпорна стена и
възстановяване на ограда и вертикална планировка на СУ "Христо
Смирненски" с. Крушари. Посочено било, че строежът е определен на VI-та
категория.Жалбоподателя - възложителят е уточнил, че конкретните видове
СМР, предвидени за изпълнение, както и изискванията към тях са детайлно
посочени в Количествената сметка и приложената към нея-проектна
2
документация, приложени към документите от Обявата за поръчката.
При извършената проверка по време на одита били установени, че за
обекта има издадено Разрешение за строеж № 04 от 05.05.2021 г. на Главния
архитект на Община Крушари, въз основа на одобрени технически
инвестиционен проект и конструктивно становище от инженер - конструктор.
Разрешението за строеж е влязло в сила на 28.05.2021 г., съгласно
направеното отбелязване от главния архитект на общината.В разрешение за
строеж № 04 от 05.05.2021 г., строежът, предмет на обществената поръкча е
бил определен- като-шеста категория - строежи по чл. 137, ал. 1, т. 6 от ЗУТ и
чл. 12 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи,
т.е. към датата на откриване на обществената поръчка, на възложителят е била
известна категорията на строежа.В зависимост от характеристиките,
значимостта, сложността и рисковете при експлоатация, строежите се
категоризирани в шест категории, които са посочени в чл. 137, ал. 1, т. 1-6 от
ЗУТ. Номенклатурата на видовете строежи по отделните категории се
определя с наредба на министъра на регионалното развитие и
благоустройството (чл. 137, ал. 2 от ЗУТ).Съгласно чл. 12 от Наредба №
1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи, строежи от шеста
категория са строежите по чл. 54, ал. 1 и ал. 4 и чл. 147 от ЗУТ. В чл. 147, ал.
1, т. 5 и т. 7 от ЗУТ като видове строежи са посочени подпорни стени с
височина от 1,20 м до 2 м над нивото на прилежащия в основата им терен,
когато не са елемент на транспортни обекти; плътни огради на урегулирани
поземлени имоти с височина на плътната част от 0,60 м до 2,20 м, с
изключение на случаите по чл. 48, ал. 9 от ЗУТ, какъвто е предметът на
обществената поръчка.
Заложеното изискване за годност от жалбоподателя - възложителя в
Раздел III. 1.4) от обявата е за вписване в ЦПРС за изпълнение на строежи от
I-ва група, минимум V-та категория. Това са строежите по чл. 137, ал. 1, т. 5,
б „а-е“ от ЗУТ - жилищни и смесени сгради с ниско застрояване, вилни
сгради, сгради и съоръжения за обществено обслужване с разгъната застроена
площ до 1000 кв. м или с капацитет до 100 места за посетители;
производствени сгради, инсталации, съоръжения, прилежаща инфраструктура
и други с капацитет до 50 работни места и съоръженията към тях; строежи от
допълващото застрояване извън тези по шеста категория; реконструкции,
преустройства, основни ремонти и смяна предназначението на строежите от
3
тази категория; електронни съобщителни мрежи и съоръжения, изграждани в
урбанизирани територии с ниско застрояване; недвижими културни ценности
с категория „ансамблово значение" и „за сведение“, които са посочени в чл. 5,
ал. 6, т. 1.5 от Правилника за реда за вписване и водене на Централния
професионален регистър на строителя (ПРВВЦПРС).Според чл. 4 от
Правилника за реда за вписване и водене на Централния професионален
регистър на строителя (ПРВВЦПРС) на вписване в регистъра подлежат
строителите, които изпълняват строежи на територията на Република
България от първа до пета категория съгласно чл. 137, ал. 1 от ЗУТ или
отделни видове строителни и монтажни работи, посочени в Класификацията
на икономическите дейности (КИД-2008), позиция „Строителство“.
В чл. 5, ал. 1 от ПРВВЦПРС е посочено, че строителите, които
изпълняват строежи от първа до пета категория съгласно чл. 137, ал. I от ЗУТ
и които подлежат на вписване в регистъра съгласно чл. 3, ал. 2 от Закона за
камарата на строителите (ЗКС), могат да се вписват в една или повече от
обособените четири групи строежи, като конкретно разграничение е
направено в чл. 5, ал. 6 от Правилника.Строителите, които изпълняват
отделни видове СМР, посочени в КИД-2008, позиция „Строителство“, и
които подлежат на вписване в регистъра съгласно чл. 3, ал. 2 от ЗКС, се
вписват в регистъра в самостоятелна (пета) група с подразделяне,
съответстващо на КИД-2008 на основание чл. 6 от ПРВВЦПРС.Съгласно чл.
14, ал. 2 от ПРВВЦПРС в удостоверението за пета група строежи се вписват
отделните видовете СМР съгласно КИД-2008, позиция „Строителство“.С цел
да се изясни волята на жалбоподателя - възложителя по по време на одита е
било изискано становището му по отношение на причините, поради които е
поставил така формулираното в обява № D122645/01.06.2021 г. изискване.В
писмо с изх. № ФС-20-3829(1)/12.08.2022 г., жалбоподателя - възложителя е
посочил, че естеството и видовете СМР от обхвата на поръчката не попадат
сред описаните отделни видове строителни и монтажни работи съгласно
позиция „Строителство“ на КИД-2008, поради което, както и с оглед
гарантиране на професионалното изпълнение на строителството, строително-
монтажните работи, предмет на обществената поръчка, са определени като
първа група, пета категория.Позицията на жалбоподателя -възложителя не се
споделя от административно наказващия орган , тъй като строежите от първа
група, пета категория са строежите посочени в чл. 137, ал. 1, т. 5 от ЗУТ,
4
съответно в чл. 5, ал. 6, т. 1.5. от ПРВВЦПРС, и не включват строежите
посочени в чл. 137, ал. 1, т. 6 от ЗУТ. На второ място видно от КИД-2008,
позиция „Строителство“ включва три групи дейности: „Строителство на
сгради“ (код 41), „Строителство на съоръжения“ (код 42) и „Специализирани
строителни дейности“ (код 43).Според публикуваната количествена сметка за
обект: „Аварийно и неотложно изграждане на подпорна стена и
възстановяване на ограда и вертикална планировка на СУ „Христо
Смирненски“ с. Крушари“, в предмета на обществената поръчката са били
включени следните видове строителни и монтажни работи: Демонтаж на
изкъртени и компрометирани метални пана на ограда; Демонтаж на
компрометиран бетон от ограда; Демонтаж на балчишки камък; Демонтаж
тротоарни плочи в двора на у-щето; Ръчен изкоп за основа на ограда; Ръчен
изкоп за основа на подпорна стена; Обратен насип с уплътняване; Доставка и
полагане на дренажна тръба; Доставка и полагане чакъл за дренаж;
Облицовка ограда с балчишки камък; Външна вароциментова мазилка по
ограда; Доставка и полагане на тротоарни плочи; Доставка и полагане бетон;
Кофраж за ограда; Доставка и монтаж арматура; Кофраж за шапка на ограда;
Доставка и монтаж колове и оградни метални пана; Доставка и полагане на
оградна мрежа и метални колчета; Кофраж за подпорна стена; Изработка и
монтаж метални врати и др. Същите попадат в позиция „Строителство“ от
КИД-2008, в обхвата на кодове 43.11 „Събаряне и разрушаване“ и 43.12
„Земни работи“, 43.31 „Полагане на мазилки“, 43.33 „Полагане на облицовки
и настилки“ и 43.99 „Други специализирани строителни дейности,
некласифицирани другаде“. Горното се установява и от обяснителните
бележки на НСИ по прилагането на КИД-2008 (стр. 224 - 228 от Книгата на
НСИ - Класификацията на икономическите дейности).
Съгласно чл. 14, ал. 5 от ЗКС строителите, вписани в регистъра за
изпълнението на строежи от трета, четвърта и пета категория и получили
удостоверение за тях, могат да изпълняват само посочените категории
строежи. Строителите, вписани в регистъра за изпълнението на отделни
видове строителни и монтажни работи по чл. 3, ал. 2 от ЗКС и получили
удостоверение за тях, могат да изпълняват само дейностите, за които са
вписани в регистъра (чл. 14, ал. 6 ЗКС).Според разпоредбата на чл. 9, ал. 7 от
ПРВВЦПРС, вписаните в регистъра строители могат да изпълняват строежи
от съответната група и категория, за която са вписани, както и строежи от по-
5
ниска категория от същата група.Предвид цитираните разпоредби, лицата,
вписани в ЦПРС в самостоятелна група с подразделяне, съответстващо на
КИД-2008, позиция „Строителство“, за изпълнение на отделни видове
строителни и монтажни работи включени в предмета на обществената
поръчка, не-могат да изпълнят строеж, който попада в първа група, пета
категория, освен ако нямат регистрация и за тази група и категория
строеж.Притежаването на регистрация за по-висока категория строеж не е
критерий за професионално изпълнение, а за възможност за изпълнение на
друг вид строежи. Поставеното изискване е за вписване в по-висока категория
строеж от тази, в която попада предмета на обществената поръчка и не е
необходимо за изпълнението й, поради което не е съобразено с нейния
предмет.
С поставеното изискване жалбоподателя - възложителя необосновано е
дал предимство на стопански субекти, които имат регистрация в ЦПРС и
удостоверение от камарата на строителите за по-висока категория строеж от
тази, в която попада предмета на обществената поръчка, и необосновано е
ограничил участието на лица, изпълняващи шеста категория строежи, които
макар да отговарят на останалите изисквания на възложителя, не са вписани в
ЦПРС за по-висока категория строеж от тази, в която попада предмета на
обществената поръчка.
На основание чл. 61, ал. 1, т. 2 от ЗОП жалбоподателя - възложителя
може да изисква от участниците в обществената поръчка да имат застраховка
„Професионална отговорност“, когато такова изискване произтича от
нормативен акт.В обява №22645/01.06.2021 г. за събиране на оферти, Раздел
1.2) Икономическо и финансово състояние и в документацията за
обществената поръчка, т. 3 „Критерии за подбор“, б. “Б“ „Икономическо и
финансово състояние“ (стр. 10-11), е посочено, че участникът трябва да има
застраховка „Професионална отговорност“ за „строител“ с минимална
застрахователна сума на застрахователната полица, съответстваща на обема и
характера на поръчката, произтичащо от нормативен акт, а именно чл. 171, ал.
1 от ЗУТ във вр. с чл. 5, ал. 2, т. 5 от Наредбата за условията и реда за
задължително застраховане в проектирането и строителството/предвид
категорията на строежа, определена съгласно разрешително за строеж на
четвърта категория.Както се посочи по т. 1, в разрешението за строеж,
строежът, предмет на обществената поръчка, е определен като шеста
6
категория.В писмо с изх. № ФС-20-3829(1)/12.08.2022 г., възложителят е
посочил, че изискването за икономическо и финансово състояние е
поставено, поради това, че застраховането на строителя е задължително на
основание чл. 171, ал. 1 от ЗУТ и тъй като в Наредбата за условията и реда за
задължително застраховане в проектирането и строителството няма
определена застрахователна сума за шеста категория строежи, е взето
решение да се изиска наличието на застраховка за най-ниската категория
строеж, а именно пета.
Позицията на жалбоподателя - възложителя не се споделя от
административно наказващия орган , тъй като съгласно чл. 171, ал. 1 от ЗУТ
(ред. ДВ, бр. 103/2005 г.) проектантът, лицето, упражняващо технически
контрол по част „Конструктивна“, консултантът, строителят и лицето,
упражняващо строителен надзор, застраховат професионалната си
отговорност за вреди, причинени на други участници в строителството и/или
трети лица, вследствие на неправомерни действия или бездействия при или
по повод изпълнение на задълженията им. Според ал. 2 на същия член,
условията и редът за задължително застраховане на лицата, включително
застрахователното покритие, изключените рискове, минималните
застрахователни суми и премии, се определят с наредба на Министерски
съвет.Строителят е задължен да има застраховка за цялостно изпълнение на
строителството или на отделни видове строителни и монтажни работи на
основание чл. 2, ал. 1, т. 3 от Наредбата за условията и реда за задължително
застраховане в проектирането и строителството, като в чл. 5, ал. 2 от същата
наредба са определени минималните застрахователни суми за строител. В
посочената разпоредбата не е определена минимална застрахователна сума за
строител, изпълняващ шеста категория строежи, съгласно чл. 137, ал. 1, т. 6
от ЗУТ и чл. 12 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете
строежи, каквато е определената от главния архитект категория на строежа,
предмет на поръчката. Следователно строител, изпълняващ шеста категория
строежи не е задължен да има застраховка „Професионална отговорност“, тъй
като такова изискване не произтича от нормативен акт.Съгласно чл. 59, ал. 2
от ЗОП, възложителите могат да използват спрямо кандидатите или
участниците само критерии за подбор, които са необходими за установяване
на възможността им да изпълнят поръчката. Поставените критерии трябва да
са съобразени с предмета, стойността, обема и сложността на поръчката. В
7
оперативната самостоятелност на възложителя е да прецени какви критерии
за подбор да постави, която обаче е ограничена, доколкото при възлагането
на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават
конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават
необосновано предимство или необосновано ограничават участието на
стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с
предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената
поръчка.В конкретния случай поставените от жалбоподателя - възложителя
критерии за подбор необосновано ограничават участието на стопански
субекти, изпълняващи шеста категория строежи, вписани в ЦПРС за
изпълнение на отделни видове строителни и монтажни работи, посочени в
КИД-2008, позиция „Строителство“, които макар да отговарят на останалите
изисквания на възложителя, не са вписани в ЦПРС за изпълнение на строежи
от първа група, пета категория и които нямат застраховка „Професионална
отговорност в строителството“ с минимална застрахователна сума за пета
категория строежи.Ограничението безспорно е довело до нарушаване
принципите на свободна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на
дискриминация предвид разубеждаващото му въздействие и възпрепятстване
от участие на тези потенциални участници.Видно от утвърдения от
жалбоподателя - възложителя на 01.07.2021 г. протокол за работата на
комисията от същата дата, в определения срок за подаване на оферти за
участие в обществената поръчка са подадени четири оферти. За изпълнител
на обществената поръчка е определен участникът „***“ ЕООД.
На 08.07.2021 г., между Община Крушари, представлявана от
жаллбоподателя - И. Ю. М. - кмет, от една страна, и „***“ ЕООД, със
седалище и адрес на управление, с. Слънчево, Община Аксаково, ул.
„Камчия“ № 4, ЕИК ***, представлявано от Г. М. - управител, е сключен
договор за строителство № ОС- 09-2986/08.07.2021 г. за възлагане на
обществената поръчка с предмет „Аварийно и неотложно изграждане на
подпорна стена и възстановяване на ограда и вертикална планировка на СУ
„Христо Смирненски“ с. Крушари“. Общата стойност на сключения договор е
в размер на 203 807,88 лв. без ДДС или 244 569,46 лв. с ДДС (чл. 8, ал. 1 от
договора).На база така издадения АУАН № ЗОП-63 от 15.11.2022 год. е
съставено наказателно постановление № ЗОП-63 от 26.04.2023 година на
Председателя на Сметната палата на Р България .
8
Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на
актосъставителя С. Л. В. и свидетелите И. Г. И. и Й. И. А. , както и от
събраните в настоящото производство писмени доказателства .
В административното производство не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните и материалните правила касаещи атакуваното
наказателно постановление.
От депозираната жалба става ясно ,че жалбоподателя не призвана вината
си за визираното административно нарушение за което е ангажирана неговата
административна отговорност.От събраните доказателства в настоящото
производство е видно ,че по категоричен начин се установява , че
жалбоподателя е извършил визираното в атакуваното НП административно
нарушение.Разпитаните свидетели в настоящото производство по
категоричен начин потвърждават констатираното извършено от
жалбоподателя административно нарушение.
Настоящият състав констатира , че в обявата и в документацията за
обществената поръчка жалбоподателя - възложителя е поставил изискване,
участникът да е регистриран в „Централен професионален регистър на
строителите” към Камарата на строителите в България съгласно чл. 3, ал. 2 от
Закона за Камарата на строителите (ЗКС), за 1-ва група, минимум V-та
категория строежи или в аналогичен регистър, съгласно законодателството на
държавата членка, в която е установен и при условията на взаимно
признаване, която да му позволява извършването на строителните работи,
предмет на настоящата поръчка.В обявата и в документацията за
обществената поръчка е посочено, че участникът трябва да има застраховка
„Професионална отговорност“ за „строител“ с минимална застрахователна
сума на застрахователната полица, съответстваща на обема и характера на
поръчката, произтичащо от нормативен акт, а именно чл. 171, ал. 1 от ЗУТ
във вр. с чл. 5, ал. 2, т. 5 от Наредбата за условията и реда за задължително
застраховане в проектирането и строителството/предвид категорията на
строежа, определена съгласно разрешително за строеж на четвърта категория.
В посочената разпоредба не е определена минимална застрахователна сума за
строител, изпълняващ шеста категория строежи. Следователно строител,
изпълняващ шеста категория строежи не е задължен да има застраховка
„Професионална отговорност“, тъй като такова изискване не произтича от
9
нормативен акт.Поставените от жалбоподателя - възложителя критерии за
подбор не са съобразени с предмета на обществената поръчка и необосновано
ограничават участието на стопански субекти, изпълняващи шеста категория
строежи, вписани в ЦПРС за изпълнение на отделни видове строителни и
монтажни работи, посочени в КИД-2008, позиция „Строителство“, които
макар да отговарят на останалите изисквания на възложителя, не са вписани в
ЦПРС за изпълнение на строежи от първа група, пета категория и които
нямат застраховка „Професионална отговорност в строителството“ с
минимална застрахователна сума за пета категория строежи.
Не могат да бъдат приети изложените в жалбата и в съдебно заседание
аргументи, че поставените критерии за подбор са съобразени с предмета на
обществената поръчка, тъй като дейностите, които ще се извършват са
свързани с изграждане на подпорна стена, възстановяване на ограда и
вертикална планировка на училищната сграда, в която учат около 300
ученици.Видно от разрешение за строеж № 04 от 05.05.2021 г., приложено
като доказателство към АУАН, обект „Аварийно и неотложно изграждане на
подпорна стена и възстановяване на ограда и вертикална планировка на СУ
„Христо Смирненски“ е самостоятелен строеж, шеста категория, по смисъла
на т. 38 от §5 от ДР на ЗУТ, съгласно който „Строежи" са надземни,
полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки,
надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация,
реконструкция по автентични данни по смисъла на чл. 74, ал. 1 от Закона за
културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности,
огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура,
благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти,
реконструкции и преустройства със и без промяна на
предназначението.Предметът на обществената поръчка е отделен „строеж“ и
по смисъла на т. 51, §2 от ДР на ЗОП, - резултат от строителни работи или
дейности в областта на строителството, който е достатъчен сам по себе си да
изпълнява икономическа или техническа функция.Поради тази причина е без
значение неговата свързаност с училищната сграда, в която учат 300
ученици.Извършеното нарушение е установено при Одит за съответствие при
управлението на публичните средства и общинските дейности на Община
Крушари, Област Добрич за периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2021 г.,
възложен със Заповед № ОД- 02-03-013 от 25.05.2022 г. на заместник-
10
председателя на Сметната палата, съгласно Програмата за одитната дейност
на Сметната палата за 2022 година.
Безспорно се установи от доказателствата по преписката, и в съдебно
заседание от свидетелските показания, че предмет на поръчката е строителен
обект, който е шеста категория от регистрация в Централния професионален
регистър на строителите, докато жалбоподателя - възложителя е поставил
изискване участниците да бъдат вписани за пета категория първа група в
ЦПРС. Освен това е поставено изискване и за наличие на застраховка за
професионална отговорност, а нормативната база не изисква за участниците,
които ще извършват дейност в такъв строителен обект. Фактът, че са
подадени четири оферти е ирелевантен, тъй като нарушението е формално и
самото му извършване е достатъчно за осъществяване на състава на
нарушение. Предвид последиците поставените условия са имали
разубеждаващ и въздържащ ефект за други участници, които са имали
възможност да извършат обекта, но не са разполагали с тази регистрация в
ЦПРС, както и със застраховка професионална отговорност. По повод
наведените аргументи, че обектът е свързан с изграждане на подопорна стена,
за обновяване на ограда и вертикална планировка на училищна сграда, в
която учат около 300 ученици. Настоящия състав счита, че не могат да бъдат
приети, тъй като предмета на обществената поръчка е отделен строеж както
по смисъла на закона за устройство на територията, параграф пет точка 38,
така и отделен субект по смисъла на точка 51, параграф 2 от допълнителните
разпоредби на ЗОП. Тоест въпреки, че подпорната стена и оградата са на
училищна сграда, той си е отделен строителен обект, който би следвало да се
разглежда отделно от възложителя на обществената поръчка.
В хода на съдебното производство не се установи различна фактическа
обстановка от описаната в АУАН, и издаденото въз основа на него
наказателно постановление. Разпитани в качеството на свидетели в съдебно
заседание същите потвърждават съответно констатациите в акта и в НП, и
законосъобразното съставяне на АУАН. Съдът кредитира показанията им,
като обективни и непротиворечащи на приложените по делото заверени за
вярност копия от писмени доказателства.
Както в АУАН, така и в обжалваното НП точно и ясно е описано
вмененото нарушение, изразяващо се в неизпълнение на горецитираното
11
административно нарушение.
Предвид гореизложеното съдът намира, че в хода на съдебното
производство безспорно се установи, че констатираното в АУАН нарушение
е извършено от лицето, посочено като нарушител. Разглеждайки делото по
същество, ДРС установи чрез допустимите от закона доказателства
административното нарушение и обстоятелствата, при които е извършено,
което обуславя извода, че атакуваният административен акт не противоречи
на буквата и духа на материалния закон.
Наложената " глоба " в размер на 4891.39/четири хиляди осемстотин
деветдесет и един лв. и тридесет и девет ст./ лв. е към минималния предвиден
от закона размер, поради което не подлежи на преразглеждане.
Процесното нарушение не осъществява признаците на маловажен случай.
Липсват обстоятелства, обосноваващи по - ниската му степен на обществена
опасност от типичните на такъв род нарушения. Административното
нарушение - ограничението безспорно е довело до нарушаване принципите на
свободна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация
предвид разубеждаващото му въздействие и възпрепятстване от участие на
тези потенциални участници.Поради това, този обект на защита не би могъл
да се противопостави и да обоснове маловажност на случая.
Не се констатира и наличие на предпоставки за приложението на чл. 28
от ЗАНН .Описаното нарушение не показва по- ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обичайните подобни случаи на нарушения от същия
вид, тъй като са налице значителни по размер вредни последици.
Наложеното административно наказание - „глоба” в размер на
4891.39/четири хиляди осемстотин деветдесет и един лв. и тридесет и девет
ст./ лева , съдът приема за правилно определен от административно
наказващия орган спрямо извършеното от жалбоподателя административно
нарушение към настоящият момент.Настоящият състав счита , че така
определените административни наказания биха реализирали целите на
административното наказване предвидени в разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН.
Следва да се уважи искането на юрисконсулта А. за сторените по
настоящото дело разноски т.е. жалбоподателя да заплати сумата от
80/осемдесет / лева на Сметната палата на Р България представляващо
юрисконсултско възнаграждение на юрисконсулт М. А. .
12
Предвид горното, обжалваното наказателно постановление следва да бъде
потвърдено.
Воден от изложените фактически констатации и правни изводи, на
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВАМ НП № ЗОП-63 от 26.04.2023 год. на
Председателя на Сметната палата на Р България , с което на И. Ю. М. с ЕГН
********** за нарушение по чл.2 ал.2 във вр. с чл. 59 ал.2 във вр. с чл. 195 от
ЗОП на основание чл. 247 ал.1 предл.1 във вр. с чл. 260 ал..2 от ЗОП е
наложена „глоба“ в размер на 4891.39 /четири хиляди осемстотин деветдесет
и един лв. и тридесет и девет ст. / лева.
ОСЪЖДА И. Ю. М. с ЕГН ********** да заплати сумата от
80/осемдесет/ лева на Сметната палата на Р България представляващо
юрисконсултско възнаграждение на юрисконсулт М. А. .
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Добрич
в 14-дневен срок от уведомяването на страните по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Добрич: _______________________
13