Решение по дело №192/2024 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 1123
Дата: 10 юни 2024 г. (в сила от 10 юни 2024 г.)
Съдия: Ася Стоименова
Дело: 20247110700192
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1123

Кюстендил, 10.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кюстендил - VII състав, в съдебно заседание на петнадесети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
Членове: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
АСЯ СТОИМЕНОВА

При секретар СВЕТЛА КЪРЛОВА и с участието на прокурора МАРИЯНА ВЕРГИЛОВА СИРАКОВА като разгледа докладваното от съдия АСЯ СТОИМЕНОВА канд № 20247110600192 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от „ТЕЦ - Бобов дол” АД, с ЕИК *********, чрез юрисконсулт В. Г., срещу Решение № 36/08.02.2024 г., постановено по административнонаказателно дело (АНД) № 1164/2023 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 98/22.08.2023 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – София към Министерството на околната среда и водите. С посоченото НП на основание чл. 164, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) на „ТЕЦ - Бобов дол” АД е наложена имуществена санкция в размер на 210 000 лева за нарушение по чл. 123в, т. 2 от същия закон. В жалбата са посочени касационните основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и 2 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението.

В съдебното заседание по делото юрисконсулт В. Г. поддържа касационната жалба.

Процесуалният представител по пълномощие на директора на РИОСВ – София – юрисконсулт С. П., изразява становище за неоснователност касационната жалба.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че на „ТЕЦ - Бобов дол” АД е издадено Комплексно разрешително (КР) № 45-Н4/2019 г. от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околна среда за експлоатация на горивна инсталация за производство на електрическа енергия и инсталация за производство на водород. На 01.10.2023 г., във връзка с постъпил сигнал, служители на РИОСВ – София извършили извънредна проверка на площадката на „ТЕЦ - Бобов дол” АД, находяща се в [населено място] село, община Бобов дол. При проверката било установено, че е налице едновременно и организирано изпускане на отпадъчни газове в атмосферния въздух с жълто-кафяв цвят от изпускащо устройство (ИУ) № 1, и с бял цвят от ИУ № 2 и ИУ № 4. След представена справка от информационната система за технологичните параметри за работа на инсталацията е установено, че в 14:09 часа на 21.02.2023 г. в централата се експлоатират енергиен котел (ЕК) № 1 и ЕК № 3, а ЕК № 2 не работи. В момента на проверката няма вписани преходни режими на работа на инсталацията, няма превключвания на ЕК № 1, ЕК № 2 и ЕК № 3, и няма вписана авария с пречиствателните съоръжения СОИ 1 и СОИ 2. От представената справка за непрекъснати измервания на количествата димни газове през ИУ № 1 е видно, че до 13:00 часа на 21.02.2023 г. е отчетен дебит от 59 987 Nm3/h до 50 213 Nm3/h. При проверка на командната зала към серооичистващите инсталации в 13:55 часа е установено, че СОИ 1 и СОИ 2 са в нормален режим на работа. В оперативния дневник на операторите на СОИ няма вписани аварийни ситуации с пречиствателните съоръжения, настъпили на 21.02.2023 г., които да налагат тяхното спиране. Данните от проверката са обективирани в Констативен протокол № ККФОС-СГ-2/21.02.2023 г. Срещу дружеството е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 18/27.02.2023 г. за това, че същото, в качеството на оператор на горивна инсталация за производство на електрическа енергия, не изпълнява Условие 9.2.6 от КР № 45-Н4/2019 г., съгласно което след изпълнение на Условие 2.1 на притежателя на разрешителното се разрешава отвеждане на отпадъчни газове от ЕК № 1, ЕК № 2 и ЕК № 3 към ИУ № 1 единствено при преходни режими на работа на инсталацията или авария на СОИ, при спазване на Условие 9.2.7, Условие 9.2.11, Условие 9.2.13, Условие 9.2.14 и Условие 9.2.15, като за всяко отвеждане на отпадъчни газове към ИУ № 1 операторът е длъжен в срок не по-дълъг от 48 часа да уведоми за това директора на РИОСВ по факс или електронна поща и по мобилен телефон. Въз основа на акта е издадено процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по същия. Районният съд е приел от правна страна, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а по същество – че административното нарушение е доказано, и е потвърдил наказателното постановление.

Настоящият касационен състав, при служебната проверка на обжалваното решение съобразно изискванията на чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с посочените в жалбата касационни основания, намира, че същото е валидно и допустимо. Решението обаче е неправилно, поради което на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 2 от АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН следва да бъде отменено, като при условията на чл. 222, ал. 1 от АПК съдът ще се произнесе по съществото на спора и ще отмени наказателното постановление.

В хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила на ЗАНН относно дължимото съдържание на процесния АУАН и издаденото въз основа на него НП. Съгласно чл. 42, ал. 1, т. 3 и 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН съответно актът и наказателното постановление следва съдържат датата и мястото на извършване на нарушението, описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, тъй като в противен случай субектът, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, ще бъде поставен в невъзможност да разбере спрямо кои факти да се защитава в хода на административнонаказателното производство. В процесния АУАН не е посочена дата на извършване на нарушението. Посочена е само датата на извършване на проверката на дружеството, без да е ясно дали същата се приема и за дата на извършване на нарушението, предвид посоченото в Условие 9.2.6 от КР № 45-Н4/2019 г. изискване за уведомяване директора на РИОСВ в срок не по-дълъг от 48 часа от отвеждането на отпадъчни газове. В случая установеното отвеждане на газовете е на 21.02.2023 г. и в акта е посочено, че „за установеното отвеждане на отпадъчни газове към ИУ № 1 операторът не е уведомил директора на РОИСВ – София по факс или електронна поща и по мобилен телефон”. Не е конкретизирано обаче дали е изтекъл 48-часовият срок за уведомяване, и ако е изтекъл – кога. В наказателното постановление е посочено, че нарушението е извършено на 21.02.2023 г., но доколкото и в него, както в акта, при описанието на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено, не е отразено кога е започнал да тече 48-часовият срок за уведомяване на директора на РИОСВ – София, не става ясно защо административнонаказващият орган е приел датата на проверката за дата на нарушението. Неясното обвинение възпрепятства както правото на защита на санкционираното дружество, така и упражняването на съдебен контрол за материална законосъобразност на наказателното постановление, поради което представлява съществено нарушение на процедурата по издаването му и е самостоятелно основание за неговата отмяна.

Воден от гореизложеното, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение № 36/08.02.2024 г., постановено по АНД № 1164/2023 г. по описа на Районен съд – Дупница, и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 98/22.08.2023 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – София към Министерството на околната среда и водите, с което на основание чл. 164, ал. 1 от ЗООС на „ТЕЦ - Бобов дол” АД, с ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 210 000 (двеста и десет хиляди) лева за нарушение по чл. 123в, т. 2 от ЗООС.

Решението е окончателно.

Председател:
Членове: