Решение по дело №1419/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юни 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20217150701419
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р е ш е н и е

№ 393 / 19.6.2023г.

гр. Пазарджик

 

в името на народа

 

Административен съд Пазарджик, V състав, в открито заседание на седемнадесети май две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                              Председател: Георги Видев

 

при секретаря Радослава Манова, като разгледа докладваното от съдия Видев административно дело № 1419 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на „Елтрейд“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ботевград, ж.к. Индустриална зона, бул. „Микроелектроника“, представлявано от Н.М.П. против Заповед № 2175/06.12.2021 г. на кмета на Община Септември, с която е наредено премахването на незаконен строеж: сградно водопроводно отклонение за минерална вода за водоснабдяване на хотел „Аква Варвара“, находящ се в УПИ I-За хотел и ресторант, в кв. 4а по плана на Варварски минерални бани, община Септември, изграден без необходимите строителни книжа в нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, като е определен 14-дневен срок от влизане в сила на заповедта за доброволно премахване и алтернативно е наредено принудително такова.

Жалбоподателят прави искане прогласяване нищожността или отмяна на обжалваната заповед. Излага съображения за нейната незаконосъобразност. Поддържа жалбата си чрез законния и процесуалните си представители в проведените съдебни заседания и в представени писмени бележки. Жалбоподателят претендира присъждане на разноски съобразно представен списък.

Ответникът по оспорването – кметът на община Септември – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания и в представена писмена защита. Сочи доводи за законосъобразността на обжалваната заповед. На свой ред заявява претенция за разноски и възразява за прекомерност на насрещната претенция.

Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от лице засегнато от разпореденото с нея, а именно: дружество-собственик на хотел, който се захранва с минерална вода от водопроводното отклонение, чието премахване е наредено.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна:

От множеството събрани по делото доказателства (писмени, гласни, заключения на вещите лица) се установи следната фактическа обстановка:

Понастоящем процесното сградно водопроводно отклонение захранва с минерална вода собственият на жалбоподателя хотел „Аква Варвара“. Отклонението представлява поцинкована тръба с диаметър 1 цол и 1/4, дълго е 13,90 м и  преминава под второкласен републикански път  II-84 – Варвара-Велинград“, като началното му е сондаж № 6 за минерална вода, а края – сградата на хотела. Не се установи от кога е имало тръба, захранваща с минерална вода хотела, съответно туристическата спалня, каквато е представлявала преди същата сграда. Свидетелят Я., който е бил управител на туристическата спалня (която е построена около 1940 г.) сочи, че към 1990-92 г. тя е била захранена с минерална вода от извор, находящ се на отсрещната страна на пътя. През 2011 – 2012 г. за жалбоподателя като инвеститор е извършван ремонт, като шосето е разкопано и са поставени две нови тръби. Тогава е открита съществуващата стоманена тръба, захранваща сградата с минерална вода. Същата е била изключително корозирала и компрометирана, поради което е подновена с нова със същия диаметър. Липсват строителни книжа, както за тръбата захранвала туристическата спалня през 1990-92 г. (или по-рано), така и за извършения през 2011 – 2012 г. ремонт, при който старата тръба (отклонение) е подновена с нова.

При тази установена фактическа обстановка е безспорно, че съществуващото понастоящем водопроводно отклонение за минерална вода е построено незаконосъобразно. Строителни книжа липсват, както за съществувалото през 1990-92 г. отклонение, така и за ремонта, който му е извършен през 2011 – 2012 г.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че водопроводното отклонение за минерална вода представлява търпим строеж. Дори и да се приеме, че тръбата съществувала до 2011 – 2012 г. представлява такъв в съответствие с § 127, ал. 1 от ПЗР на ЗИДЗУТ (както счита вещото лице Б.), то е безспорно, че извършеният ремонт на същото е незаконосъобразен (без строителни книжа) и не представлява търпим строеж (тъй като търпимостта е приложима само за строежи, изградени до 31 март 2001 г., съгласно посочения § 127, ал. 1 от ПЗР на ЗИДЗУТ. Тръбата е подменена изцяло с нова. Следователно извършеният ремонт не е текущ, за който единствено не се изисква издаване на разрешение за строеж съгласно чл. 151, ал. 1, т. 2 от ЗУТ, който предвижда следното:

Чл. 151. (1) Не се изисква разрешение за строеж за:

2. текущ ремонт и поддържане на елементите на техническата инфраструктура по чл. 64, ал. 1, с който не се променят трасето и техническите характеристики;

Напротив, извършеният ремонт представлява реконструкция на строеж по смисъла на § 5, т. 43 от ДР на ЗУТ, съгласно който:

§ 5. По смисъла на този закон:

44."Реконструкция" на строеж е възстановяване, замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации и изпълнението на нови такива, с които се увеличават носимоспособността, устойчивостта и трайността на строежите.

В случая на мястото на повредената тръба е поставена нова, т.е. изпълнена е нова основна част на строеж съгласно терминологията на разпоредбата. Следователно, е налице реконструкция на строеж и за нея не е налице изключението по чл. 151, ал. 1, т. 2 от ЗУТ отнасящо се до извършване на текущ ремонт без разрешение за строеж, а напротив, на общо основание за реконструкцията е било необходимо издаването на разрешение за строеж (дори и с нея да не са променени трасето и техническите характеристики на водопроводното отклонение).

Извършената реконструкция на водопроводното отклонение за минерална вода е незаконосъобразна и на друго основание. Водопроводното отклонение за минерална вода е част от водопреносната/водоразпределителната мрежа за минерална вода на територията на общината и като такова представлява публична общинска собственост, съгласно императивната разпоредба на чл. 19, ал. 1, т. „д“ от Закона за водите, която предвижда следното:

Чл. 19. (1) Публична общинска собственост са:

4. водностопанските системи и съоръжения на територията на общината с изключение на тези, които са включени в имуществото на търговски дружества, различни от В и К операторите с държавно и/или общинско участие в капитала, или на сдружения за напояване и които се изграждат със средства или с кредити на търговските дружества или на сдруженията за напояване:

д) водопреносните и водоразпределителните мрежи за минерални води;

В тази връзка следва да се посочи, че водопроводното отклонение за минерална вода не е било включено в активите на търговското дружество „Варварски минерални бани“ ЕООД към момента на приватизацията му от „Елтрейд“ ООД, което е видно от приетите по делото писмени доказателства (информационен меморандум, актове за общинска собственост и други документи). Включването на туристическата спалня в активите не е равнозначно на включване и на сградното водопроводно отклонение за минерална вода, още повече, че по делото не се събраха безспорни доказателства кога то е построено.

Следователно от момента на влизане в сила на Закона за водите (28.01.2000 г.), сградното водопроводно отклонение е станало ex lege публична общинска собственост и извършената по-късно приватизация на „Варварски минерални бани“ ЕООД не е променило титуляра на тази собственост. Поради това за извършването на какъвто и да е ремонт на същото (дори и текущ), безспорно е било необходимо съгласието на собственика – община Септември. В случая общината е ответник по делото и е несъмнено, че тя не е давала съгласието си за извършения ремонт.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя.

Несъстоятелен е доводът му, че е налице текущ ремонт. Такъв би бил налице, ако беше запазена старата тръба и същата беше само поправена. В случая от свидетелските показания безспорно се установява, че тръбата изцяло е сменена с друга, като дори е поставена различна по вид тръба, която е по-подходяща и по издържлива. Следователно, несъмнено в периода 2011 – 2012 г. е извършена реконструкция на процесното водопроводно отклонение и за нея в нарушение на закона не е издадено разрешение за строеж.

Неотносимо е представеното от жалбоподателя съдебно решение по адм. д. № 472/2020 г. на Административен съд – Стара Загора, в което става въпрос за покрив на сграда. Там съдът е приел, че покривът не е самостоятелен строеж, а неразделна част от сградата и че в обжалваната заповед същият не е описан добре със всички извършени ремонти и реконструкции, а от друга страна би било несъразмерно премахването му, с оглед застрашаване сигурността на цялата сграда. Настоящият случай е различен. Тук безспорно става въпрос за самостоятелен строеж, представляващ част от мрежите на техническата инфраструктура, на който е направена реконструкция без съгласието на собственика, както и без разрешение за строеж и строителни книжа. В тази връзка следва да се посочи също, че обстоятелството, че в обжалваната заповед не се говори за извършената през 2011 – 2012 г. реконструкция не представлява недостатък на заповедта, доколкото в нея подлежащият на премахване обект е описан, такъв какъвто е понастоящем (т.е. след реконструкцията, когато е бил включен в обсадна тръба Ф260 и служещ за водоснабдяване на съществуващия понастоящем хотел „Аква Варвара“, а не – за водоснабдяване на бившата туристическа спалня) и именно по отношение на него е прието, че е изграден без строителни книжа и не е търпим. Напротив, в обжалваната заповед не се визира отклонението (тръбата, която е съществувала преди 2011 – 2012 г.) и за което е известно единствено, че е било крайно корозирало и компрометирано.

Непосочването в обжалвания административен акт на дължината на водопроводното отклонение (тръбата) също не представлява съществено нарушение, което следва да доведе до отмяната му. Обектът, подлежащ на премахване е описан достатъчно точно и изчерпателно в оспорената заповед и не съществува съмнение какво точно представлява той: „началото е от резервоар находящ се в УПИ XIIза сондажен кладенец по плана на Варварски минерални бани, собственост на „Варварски минерални бани“ ЕООД, след което след водомер се включва в обсадна тръба Ф260, преминаваща под републикански път II-84 – Варвара-Велинград, след което преминава под тротоарната площ, собственост на община Септември и завършва в сградата на хотел „Аква Варвара“, находящ се в УПИ I-За хотел и ресторант, в кв. 4а по плана на Варварски минерални бани, община Септември.“.

Ирелевантни са обстоятелствата кой и кога е извършил първоначалния строеж, тъй като е безспорно, че неговата реконструкция е извършена през 2011 – 2012 г. от жалбоподателя като инвеститор и същата е незаконосъобразна и не е търпима.

Вещите лица потвърдиха, че процесното водопроводно отклонение представлява строеж от пета категория, за постановяване премахването, на който безспорно е компетентен ответника като кмет на общината, съгласно изричната разпоредба на чл. 224а, ал. 1 от ЗУТ. В тази връзка е ирелевантно обстоятелството, че водопроводното отклонение преминава под път, който е публична държавна собственост.

Несъстоятелна е и тезата, че водопроводното отклонение не е отделен строеж, а част от сградата на хотела, построен през 1940 г. Безспорно е, че по естеството си то представлява част от общата водопроводна мрежа (за минерална вода) на техническата инфраструктура, съгласно § 5, т. 32 от ДР на ЗУТ, който предвижда следното:

§ 5. По смисъла на този закон:

32. "Общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура" са мрежите и съоръженията до общите контролно- измервателни уреди в недвижимите имоти, включително разпределителни устройства.

Всички останали възражения на жалбоподателя са свързани с твърдението му, че първоначално построеното водопроводно отклонение представлява търпим строеж, което дори да е вярно не би могло да санира извършената без разрешение за строеж реконструкция, чието премахване е наредено с обжалваната заповед.

С оглед изхода на делото е основателна претенцията на ответника за разноски. Следва да му бъде присъдено платеното от него адвокатско възнаграждение от 1 200 лв., което е под минималното такова, предвидено в закона за този вид дела, както и 540 лв., платени за депозити за възнаграждения на вещите лица.

Предвид гореизложеното съдът

  

 Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на „Елтрейд“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Ботевград, ж.к. Индустриална зона, бул. „Микроелектроника“, представлявано от Н.М.П. против Заповед № 2175/06.12.2021 г. на кмета на община Септември, с която е наредено премахването на незаконен строеж: сградно водопроводно отклонение за минерална вода за водоснабдяване на хотел „Аква Варвара“, находящ се в УПИ I-За хотел и ресторант, в кв. 4а по плана на Варварски минерални бани, община Септември, изграден без необходимите строителни книжа в нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, като е определен 14-дневен срок от влизане в сила на заповедта за доброволно премахване и алтернативно е наредено принудително такова.

Осъжда „Елтрейд“ ООД, ЕИК ********* да заплати на община Септември разноски по делото в размер на 1 740,50 лв. (хиляда седемстотин и четиридесет лева и петдесет стотинки).

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: /п/