Решение по дело №779/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260012
Дата: 4 април 2022 г. (в сила от 12 юли 2022 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20201720200779
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

                                                  Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер      260012       /04.04.              Година 2022                             Град   Перник

 

                                       В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                              III – ти наказателен състав

На  26  август                                                                                        Година 2020

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                            Председател: Богдан Велев

                                                           Съдебни заседатели:

Секретар:Капка Станчева  

Прокурор:

като разгледа докладваното от  съдията административно-наказателно дело № 00779  по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е  по реда на чл.59 и сл.от ЗАНН и е образувано по жалба,подадена от легитимирано лице и в срок срещу  Наказателно постановление № 469125- F483672/14.10.2020г., издадено от  Началник отдел „Оперативни дейности“-София,ЦУ на НАП, с което  „****“ЕООД ,ЕИК ****, представлявано от М. Б. **** , на основание чл.185, ал.2 ,във връзка с чл.185,ал.1 от ЗДДС от ЗДДС е наложена имуществена санкция, в размер  500лв.

Оспорванията притежават алтернативен характер ,чрез незаконосъобразност на описанието на вмененото нарушение,недоказаност на същностен факт  и мотиви,неясно описание на вмененото нарушение, че е  наложено наказание за маловажно нарушение, попадащо в обхвата на приложение на нормата на чл.28 „а“ от ЗАНН.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител – ю.кП. изразява становище за неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено като законосъобразно и правилно.

 

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, намира за установено следното:

 

На 24.04.2019г от инспектор по приходите в НАП /ЦУ/ е съставен акт за установяване на административно нарушение,в който са отразени следните данни,намерили място в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление:

При извършена проверка в магазин на 16.04.2019г.,в 17:21часа,намиращ се на ул.“***№**,н гр.Перник,,стопанисват от „****“ЕООД,ЕИК ****,е установена  разлика между разчетената касова наличност и фактическата касова наличност.

Дневния оборот към момента на проверката от монтирания в обекта  електронен касов апарат с фискална памет   модел“ ***„ с индивидуален номер     *** и номер на фискалната памет ***,регистриран в НАП с потвърждение № 3961219/18.09.2018г. съгласно дневен финансов „Х“отчет № 000948/16.04.2019г. е в размер на 46,60лв.,фактическата наличност е в размер на 40,10лв.

Гореописаното фискално устройство притежава и е активирана функцията „служебно въведени“ и „служебно изведени „ суми,видно от дневен финансов „Х“ отчет.

Установената промяна в касовата наличност е в размер на (-) 6,50лв. и представлява  извеждане на пари от касата,извън случаите на продажба,която не е отразена на фискалното устройство в момента на извършването и.

Като виновно нарушена законова разпоредба се сочи чл.33, ал.1 от Наредба Н-18813.12.2006г.на МФ.

Непосредствено след съставяне на акта същият бил предявен за  запознаване и подписване.

В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН от страната-жалбоподател  не са  били депозирани допълнителни писмени възражения .

На 14.10.2019 г., след проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, административнонаказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53 и 83 от ЗАНН и издал наказателно постановление, с което на основание чл.185, ал.2 ,вр..чл.185,ал.1 от ЗДДС ангажирал имуществена отговорност на Търговското дружество,като е наложил имуществена санкция в размер на 500лв.

 Фактическа обстановка съдът приема за установена по несъмнен начин, като взе предвид: показанията на свидетелката  Ц.С.  Р.,-актосъставител, ,писмените доказателства: акт за установяване на административно нарушене протокол за извършена проверка, опис на пари в касата, дневен финансов отчет съкратен отчет,заповед № ЗЦУ –ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителен директор на НАП.

Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът приема  следното:

При извършване на служебна проверка за законосъобразност, съобразявайки възраженията и доводите на страните, съдът констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, опорочаващи законосъобразността на обжалвания акт и обосноваващи отмяната му.

Според установената практика на        Административен съд – Перник /примерно  Р Е Ш Е Н И Е № 48, 23.03.2022 година    постановено по КАНД № 23/2022 година по описа на Административен съд – Перник,съдът посочва,че  липсва ясно и точно правно описание на нарушението и обстоятелствата въз основа, на които е формиран изводът на актосъставителя.

 

 Визираната  административно наказателна разпоредба /чл. 185, ал. 2 от ЗДДС/, предвижда няколко състава на административни нарушения, като конкретната хипотеза е следвало да се уточни от наказващия орган, както словесно, така и правно технически.

Липсва точно посочване на изпълнителното деяние на нарушението.

В нормата на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, се предвиждат две форми – извършване на нарушение или допускане да се извърши нарушение.

Освен това е извършена квалификация на деянието по чл. 185, ал. 2, във връзка с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, без да е отразен и допълнителния определящ признак, че нарушението не води до неотразяване на приходи, каквото е задължителното   изискване на препратката с ал. 1 на чл. 185 от ЗДДС.

 

 От своя страна,Наказващият орган в нарушение на разпоредбата на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, не е проверил обосноваността на АУАН.

   Констатациите на актосъставителя са буквално възпроизведени в наказателното постановление, като липсва аргументация и при индивидуализация на санкцията.

    Както се посочи по – горе в санкционната норма на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, е предвидено налагането на глоба или имуществена санкция в размер от 3000 лева до 10 000 лева за едноличен търговец или юридическо лице, което извърши или допусне извършването на нарушение на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС или на нормативен акт по неговото прилагане, извън случаите по   чл. 185, ал. 1 от ЗДДС.

 В изречение второ от същата алинея е установен привилегирован състав на нарушение от този вид, а именно когато те не водят до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по чл. 185, ал. 1 от ЗДДС – имуществена санкция или глоба за едноличен търговец или юридическо лице от 500 лева до 2 000 лева.

Видно от съдържанието на АУАН и НП е, че в тях не е посочено, че нарушението не е довело до неотразяване на приходи, което обстоятелство е елемент от фактическия състав на нарушението, и е било лесно установимо в хода на проверката.

 Освен това, липсва и посочване на изречение последно на чл. 185, ал. 2 ЗДДС в дадената от органа правна квалификация. Тези нарушения в своята съвкупност, са особено съществени и опорочават наказателното постановление.

             Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.2,т.1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И  :

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 469125- F483672/14.10.2020г., издадено от  Началник отдел „Оперативни дейности“-София,ЦУ на НАП, с което на  „****“ЕООД ,гр.Перник,ул*******,ЕИК ****, представлявано от М.Б. **** , на основание чл.185, ал.2 ,във връзка с чл.185,ал.1 от ЗДДС от ЗДДС е наложена имуществена санкция, в размер  500лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                  Председател:/п/

Вярно с  оригинала

ИЗ