Решение по дело №643/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 360
Дата: 13 август 2020 г. (в сила от 27 януари 2021 г.)
Съдия: Красимир Маринов Кръстев
Дело: 20203630200643
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

360/13.8.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Шуменският районен съд, четиринадесети състав

На пети август две хиляди и двадесета година,

В публично заседание  в следния състав:

 

Председател: Кр. Кръстев

 

Секретар: Ф.А.

Като разгледа докладваното от районния съдия

ВАНД № 643 по описа за 2020г.

За да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 21/12.03.2020г. на Директора на РИОСВ, гр.Шумен, с което на основание чл.83 от ЗАНН и чл.166 т.3, във вр. с чл.165 ал.1, във вр. с чл.155 ал.2 от ЗООС на “Акация Трейд“ ЕООД  с ЕИК *********, с. Хитрино обл. Шумен, ул. „Иван Вазов“ № 10 представлявано от И.И.Ж. е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 /две хиляди/ лева. Жалбоподателят в жалбата моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно, постановено при нарушение на процесуалния и материалния закон. Оспорва по същество и констатираното нарушение. В съдебно заседание се явява процесуален представител – адв. Б. Борисов от ШАК, който поддържа жалбата. Представя писмени бележки. Моли за заплащане на адвокатското му възнаграждение.

Административно-наказващият орган, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като моли съда да потвърди наказателното постановление излагайки доводите си за това.

Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално допустима.

Съдът като провери законосъобразността на атакувания административен акт и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, намери за установено следното :

На 06.01.2020г. длъжностни лица от РИОСВ гр. Шумен във връзка с дейността си и заповед на министъра на околната среда и водите РД-964 от 20.12.2019г. извършили извънредна проверка на дружеството жалбоподател на работната му площадка в с. Хитрино обл. Шумен ул. „Възраждане“ № 7, УПИ V кв.12 и УПИ VI кв.12 по плана на с. Хитрино. Било установено, че дружеството притежава издаден от РИОСВ – Шумен документ по чл. 35 от ЗУО № 15-ДО-314-04 от 29.05.2019г. за отпадъци с кодове 08 03 18, 17 02 01, 17 02 04*, 19 08 01, 19 08 05, 19 12 04, 19 12 06* и 19 12 12. Притежава и издаден от РИОСВ-Шумен регистрационен документ № 15-РД-419-01 от 27.08.2018г. за извършване на дейности по транспортиране на отпадъци. При огледа на място било установено, че на площадката са налични отпадъци представляващи негодни за употреба тонер касети опаковани в биг бекове с вместимост около 2-3 куб. метра всеки. Същите се съхранявали на открита асфалтирана и оградена площадка. На площадката се водят отчетни книги по приложение № 2 и № 4 от Наредба № 1 от 04.06.2014г. Съгласно записите в отчетните книги през 2018г. на площадката са приети отпадъци с код 08 03 18  в количество 122,69 тона. Отпадъците били приети в периода 01.08.2019г. – 12.12.2019г. Същите били внесени от Италия. По внесените отпадъци не била извършвана никаква друга дейност освен съхраняването им. За извършения внос при проверката били представени 11 бр. окомплектовани документи – фактури, международни товарителници и др.

При проверката дружеството жалбоподател не могло да представи документи удостоверяващи класифицирането на констатирания отпадък с код 08 03 18 внос от Италия.

На проверяваното дружество било предписано да представят в РИОСВ – Шумен копия на документи, които да удостоверяват класифицирането на отпадъка от тонер касети с код 08 03 18 и да удостоверят неговия неопасен характер. За така извършената проверка бил съставен Констативен протокол № ПП-01/06.01.2020г.

Във връзка с установеното при извършената проверка на дружеството с констатевен протокол № ПП-01/06.01.2010г., като индивидуален административен акт било дадено Предписание № 4 от 08.01.2020г. на Директора на РИОСВ – Шумен със следното съдържание: Да се предадат наличните на площадката употребявани тонер касети (код 16 02 16 – компоненти отстранени  от излязло от употреба оборудване, различни от упоменатата в 16 02 15), на лице притежаващо документ по чл. 35 от Закона за управление на отпадъците за дейност със съответния код отпадък. Да се представят в РИОСВ - Шумен документи удостоверяващи предаването. Срок за изпълнение 10.02.2020г. Отговорник управителя на дружеството. Предписанието е получено в дружеството на 13.01.2020г.

На 21.02.2020г. била извършена нова проверка по изпълнение на предписание № 4 от 08.01.2020г. на Директора на РИОСВ – Шумен. Било констатирано, че до датата на съставяне на настоящия констативен протокол в РИОСВ-Шумен не са постъпвали документи относно изпълнение на даденото предписание, което е установено от извършена справка в деловодната програма на РИОСВ-Шумен. Предписанието било дадено във връзка с извършена проверка и съставен констативен протокол  № ПП-0106.01.2020г., с който е установено наличие на площадката на отпадък, представляващ негодни за употреба тонер касети. Същият е заведен във водената на площадката отчетна книга по Приложение № 2 от Наредба № 1 от 04.06.2014г. с код 08 03 18 – отпадъчен тонер за печатане различен от упоменатия в 08 03 17, тъй като отпадъкът представлява тонер касети с код 16 02 16 – компоненти от излязло от употреба оборудване, различни от упоменатите в 08 03 15 и дружеството няма разрешена дейност по приемане и съхранение в издадения му разрешителен документ ЗУО № 15-ДО-314-04 от 29.05.2019г., е дадено предписанието същият да се предаде на лице притежаващо документ по чл. 35 от ЗУО. Тонер касетите си били налични на площадката. За констатираното бил съставен Констативен протокол № ДЙ-12/21.01.2020. Същият бил съставен в присъствието на упълномощено лице. При връчването му упълномощеното лице в графата забележки отбелязало – правим опити, но срещаме трудности за сега за предаването на тонер касетите.

Веднага след съставянето на констативния протокол, отново в присъствието на упълномощено лице свид. П.Д.П.  съставил срещу дружеството АУАН № ПП - 03 за нарушение на чл.166 т.3, във вр. с чл.155 ал.2 от ЗООС. При връчването на акта упълномощеното лице отбелязало, че възражения ще бъдат представени в тридневен срок.

Въз основа на съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка, наказващият орган е издал обжалваното НП като е възприел изцяло констатациите съдържащи се в АУАН. На основание чл.166 т.3, във вр. с чл.165 ал.2, във вр. с чл.155 ал.2 от ЗООС на “Акация Трейд“ ЕООД  с ЕИК *********, с. Хитрино обл. Шумен, ул. „Иван Вазов“ № 10 представлявано от И.И.Ж. е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 /две хиляди/ лева.

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото писмени и гласни доказателства.

При така установената фактическа обстановка, съдът констатира от правна страна следното:

В хода на административно – наказателното производство не е  допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване  на правото на защита на санкционираното лице. Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно предявени и връчени на жалбоподателя. Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок,  като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Административно-наказателното производство е започнало с редовно съставен акт, съдържащ всички минимално изискуеми по смисъла на чл.42 от ЗАНН реквизити. Същият е предявен и връчен на жалбоподателя. В НП също се съдържат всички минимално изискуеми по силата на чл.57 от ЗАНН реквизити.

Разпоредбата на чл. 155 ал. 2 от ЗООС вменява задължение на длъжностните лица от контролните органи, да дават задължителни предписания с посочване на срокове и отговорници за изпълнението им. С тях се създават задължения за адресата и се предписва конкретно поведение. Неизпълнението на тези предписания подлежи на санкция съгласно чл. 166 т.3 от ЗООС. Неизпълнение на задължително предписание представлява формално нарушение, за което отговорността на търговеца е обективна и безвиновна.  Фактическият състав включва установяване на факта на неизпълнение на предписанието.

Неоснователно е твърдението на жалбоподателя, че в АУАН има две дати за нарушение. От текста на приложените писмени доказателства е видно, че дружеството е санкционирано за неизпълнение на дадено задължително предписание, изразяващо се в задължение за предаване на наличните на площадката на дружеството употребени тонер касети, на лице притежаващо документ по чл. 35 от ЗУО, за дейност със съответния код отпадък. В АУАН и НП, словесно е изписано срока на изпълнение на предписанието и това е 10.02.2020г. следователно 11.02.2020 е датата на която нарушението вече е извършено.

Необосновано е също така твърдението на жалбоподателя, че е изпълнил даденото предписание. Никъде по преписката не са налични доказателства в подкрепа на твърдението, че предписанието е изпълнено. За изпълнение на процесното предписание се приемат не приложените по делото писмени доказателства, а действителното предаване на наличните площадката употребявани тонер касети, придружени с приемно-предавателни протоколи. Необходимо е реално изпълнение. Видно от наличните по делото писмени доказателства, дружеството продължава да бездейства с което изразява несериозно поведение спрямо дадените предписания. Дружеството изтъква причини, обясняващи ситуацията, оправдаващи поведението си, като не търси надеждни мерки за решаване на проблема.

От представените на проверяващите документи е видно, че описанието на отпадъка, не отговаря на действителния вид и характер на упадъка, установен при извършената проверка. Същият представлява „негодни за употреба тонер касети“, а не „отпадъчен тонер“ по код 08 03 18 и правилно проверяващите са предписали, че следва да се води не с код 08 03 18, а с код 16 02 16 /компонети отстранени от излязло от употреба оборудване/. Класифицирания от дружеството жалбоподател отпадък се разминава по вид и характер с наличния на площадката. В настоящия случай се касае за установени тонер касети, а не отпадъчен тонер. Класифицирането на отпадъка с неправилен код, не е отговорност на проверяващите от РИОСВ – Шумен. Следва да се отбележи също така, че в КП № ДЙ-12 от 21.02.2020г. приложен към преписката, упълномощеното длъжностно лице в графата забележки е отразило, че се правят опити за предаването на тонер касетите, но се срещат трудности. Още едно доказателство, че на площадката има тонер касети, а не отпадъчен тонер.

Съгласно §.1, т.17 от ДР на ЗУО "отпадък" е всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи. 

При извършената на 21.02.2020г. проверка са взели участие свидетелите П.Д.П. и Д.Д.Й.–***. Посочените свидетели са категорични в твърденията си, че към момента на проверката на територията стопанисвана от дружеството са били налични, 120 тона тонер касети, към момента на издавена на НП те също така са били разположени на площадката.

На “Акация Трейд“ ЕООД, с.Хитрино е наложена имуществена санкция  в размер на 2 000 лева, на основание чл.166 т.3, във вр. с чл.165 ал.2, във вр. с чл.155 ал.2 от ЗООС. Наложената санкция е в минимално установения размер, което наказващият орган е мотивирал с обстоятелството, че няма данни дружеството да е наказвано с влязло в сила постановление за същото нарушение. При определяне размера на имуществената санкция наказващият орган се е съобразил с изискванията на чл.27 от ЗАНН за индивидуализация на административните наказания, като е отчел степента на обществена опасност на конкретното нарушение и е наложил имуществената санкция в размер минималния предвиден в закона.

Предвид гореизложеното съдът намира, че в процеса не се доказаха факти и обстоятелства,  които биха обосновали становището на съда  за различни констатации от тези отразени в акта, а оттам и за различни  правни изводи от тези на административно наказващия орган, поради което НП следва да бъде потвърдено като правилно и законосъбразно.

Предвид изхода на делото, искането на процесуалният представител на жалбоподателя за присъждане на адвокатско възнаграждение е неоснователно и не следва да бъде уважено.

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 21/12.03.2020г. на Директора на РИОСВ, гр.Шумен, с което на основание чл.83 от ЗАНН и чл.166 т.3, във вр. с чл.165 ал.1, във вр. с чл.155 ал.2 от ЗООС на “Акация Трейд“ ЕООД  с ЕИК *********, с. Хитрино обл. Шумен, ул. „Иван Вазов“ № 10 представлявано от И.И.Ж. е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 /две хиляди/ лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ШАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.

 

 

 

Районен  съдия: