Решение по дело №16902/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 7753
Дата: 15 ноември 2019 г.
Съдия: Георги Иванов Иванов
Дело: 20171100116902
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 декември 2017 г.

Съдържание на акта

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

15.11.19г.

 

Софийски градски съд І-12 състав с:

 

Председател: Георги Иванов

 

 

Разгледа в съдебно заседание на 17.10.19г. /с участието на секретаря Д. Цветкова/  гражданско дело № 16902/17г. и констатира следното:

Предявен е иск от Община Р.против МРРБ с правно основание чл. 79 от ЗЗД за сумата 475 044, 82 лева /неплатена безвъзмездна финансова помощ по договор от 10.06.13г./.

Съображенията на страните са изложени по делото.

Представените по делото доказателства удостоверяват, че:

На 10.06.13г. страните /ищецът – „бенефициент“ и ответникът – „договарящ орган“/ са подписали договор /допълнен с анекси от: 15.07.14г. и от 03.07.15г./, по силата на който: Министерството е поело задължение да финансира Общината /да й предостави безвъзмездна финансова помощ/ при реализиране на проект: „благоустрояване и достъпна градска среда на централна градска зона – участък от ул. Александровска, пл. Батенберг и прилежащите пространства“/. В изпълнение на /във връзка с/ поетите задължения - Общината е сключила договори /с конкретни изпълнителни на проекта/ както следва: за СМР от 28.10.13г. – с изпълнител „ДЗЗД Р.****“ ; за одит от 11.04.14г. – с изпълнител „Г.О.С.“ ООД и за проектиране от 20.12.12г. – с изпълнител „К.И.“ ЕООД. Ответникът е констатирал незаконосъобразност в действията на ищеца /нередности в рамките на процедурата по сключването на изброените договори/ и поради това е наложил на Общината финансова корекция в размер на сумата общо 475 044, 82 лева /т.е. – отказал е да финансира процесният проект до размера на тази сума/.

Искът е основателен:

Процесната финансова корекция в случая се явява наложена /чрез административен акт/ незаконосъобразно /отказът на ответника да финансира възложеният проект следва да се окачестви като - незаконосъобразен/ поради следните принципни съображения:

Разпоредбите /правилата/ на: Регламент 1083/06г. /сега Регламент 1303 от 13г./, Общите условия към процесния договор /от 10.06.13г./ и МОФК /преценени по съдържание – в съвкупност/ поставят изрично изискване: нарушението на съответни законови разпоредби от страна на бенефициента /при провеждането на обществени поръчки и сключването на договори във връзка с изпълнението на възложени проекти/ да причинява /нанася/ конкретна имуществена вреда на бюджета на Общността или да е налице потенциална възможност такава вреда да бъде причинена. С други думи /в този смисъл/ - само при наличие на конкретно причинена вреда /или при наличие на потенциална опасност за нанасяне на такава/ може да бъде постановен отказ за финансиране на съответният проект /може да бъде наложена т. нар. „финансова корекция“/. Посоченото принципно изискване на цитираните законови актове /и договорни клаузи/ предполага /въвежда задължение за контролния орган – МРРБ/ да изложи /още към момента на налагане на съответната финансова корекция – чрез индивидуален административен акт/ конкретни /обосновани/ съображения относно наличието на: реално причинена /в конкретен размер/ финансова вреда за бюджета на Общността или за наличието на потенциална опасност такава да бъде нанесена /независимо от обстоятелството, че във втората хипотеза размерът на тази вреда не може да бъде определен, изчислен - пряко, точно/. С други думи: дори и в последната хипотеза, каквото се явява настоящата /а именно – когато съответната потенциална вреда не може да бъде изчислена в точен размер/ „санкциониращият“ административен орган /Министерството/ не се освобождава от задължението да обоснове своя административен акт - финансовата си корекция /отказът си да финансира проекта/ с конкретни съображения. Такава обосновка в случая не е направена от ответника /към момента на извън-съдебният отказ за финансиране, към момента на налагане на процесната финансова корекция: адресираните в тази връзка писма до ищеца не съдържат конкретни съображения в такава насока/. Това обстоятелство опорочава /формално – само по себе си/ санкциониращият /административен/ акт, с който е постановен отказ за финансиране на възложеният проект. По същите съображения /предвид посоченото принципно изискване на Регламента, МОФК и ОУ към процесния договор/ - наличието на реално причинена вреда на бюджета на Общността /или потенциалната опасност за нанасянето на такава/ следва да бъде и доказано /удостоверено/ в рамките на съдебен процес като настоящия /като съобразно правилото на чл. 154 от ГПК - доказателствената тежест в тази връзка е за ответника/. В този смисъл /наличието на вреда или на опасност такава да бъде причинена/ е обстоятелство, което не може да бъде презумирано /този факт подлежи на конкретно доказване в процеса/ доколкото на практика: не всяко формално, фактическо нарушение на процедура по обществена поръчка във връзка с изпълнението на възложен проект би могло /е годно/ да доведе до негативен за бюджета на Общността финансов резултат. В същата връзка:

В случая ответникът е санкциониран заради това, че: във връзка със сключването на горните 3 договора /за СМР, за одит и за проектиране/ е ограничил без основание /дискриминационно/ потенциални участници в процедурите по обществени поръчки /на практика – всички констатации на МРРБ, всички визирани от санкциониращият административен орган конкретни нарушения на Общината се концентрират в този финален извод/. В контекста на тази констатация Министерството презумира /и така обосновава потенциалната възможност за нанасяне на имуществена вреда в бюджета на Общността/, че нарушенията на Общината /дискриминационно, ограничително въведените критерии към участниците в обществените поръчки/ са попречили на други стопански субекти да участват в тези поръчки и да предложат по-ниска цена на изработката /на изпълнението/ на възложеният проект. Този извод обаче /тази презумпция/ не може да се приеме за надлежно подкрепен с конкретни доказателства в процеса:

От една страна:

По делото липсват доказателства евентуално засегнати стопански субекти /потенциални участници в процедурите по проведените обществени поръчки/ да са атакували действията на възложителя /Общината/ по съответен законов ред /да са защитили своите евентуално засегнати права да участват в процедурите/.

От друга страна /което в случая е съществено/:

Принципно – в основата на всяка договорна връзка е заложена крайна цел /смисъл, заради който се учредява съответното правоотношение/. В случая тази цел е била: надлежното /точно, срочно и качествено/ изпълнение на възложеният проект /който в съществената си част касае извършването на СМР на централната градска зона на Р.и именно тази част е засегната най-сериозно от наложената финансова корекция/. По делото не се спори /а този факт е и удостоверен с писмени доказателства: конкретно и разрешение от 05.06.15г. за ползване, за въвеждане на извършеното строителство в експлоатация/, че възложеният проект е бил изпълнен надлежно /изцяло, своевременно и качествено/ от ищеца. В същата връзка: представените по делото писмени доказателства /разменената между страните кореспонденция по повод производството по възлагане на процесното строителство/ сочи, че – ответникът е одобрил /предварително/ изготвената документация и избраният от Общината изпълнител на СМР-ти. Действително – това обстоятелство не преклудира правото на Министерството да констатира нередност на по-късен етап от производството по възлагане и изпълнение на проекта, и да санкционира бенефициента /този факт обаче се съобразява косвено от председателя на състава в контекста на преценката за надлежното изпълнение на възложеният проект/. В такава хипотеза следва да се приеме /именно предвид липсата на възражения относно точното изпълнение на поръчката, изработката/, че принципната цел на учреденото с договора от 10.06.13г. правоотношение е била – осъществена. Този факт /сам по себе си/ опровергава /макар и косвено/ изводът за реално настъпила /съответно – потенциална/ вреда за бюджета на Общността /с други думи: евентуално допуснати от бенефициента формални нарушения на процедурата по сключване на посочените по-горе 3 договора не са довели до – ненадлежно изпълнение на възложеният проект/. В същата насока е и приетата по делото счетоводна експертиза /такива са и обясненията на вещото лице от съдебното заседание/, а именно, че – при разходването на отпуснатите по проекта средства не се констатират извършени „необосновани“ разходи. В тази връзка следва да се отбележи и това – принципно: надлежното изпълнение на даден проект не може да се преценява единствено в контекста на цената на изработката /с което обстоятелство именно ответникът обосновава потенциалната възможност за нанасяне на имуществена вреда на бюджета на Общността/. Критерият цена винаги /разбира се/ е релевантен /що се отнася до изпълнение на стопански проект/. Контролът относно законосъобразността на процесните процедури по обществени поръчки обаче /изследването на нарушенията на бенефициента в тази връзка/ следва задължително да се съотнесе /при преценката на предпоставката: реална или потенциална вреда за бюджета на Общността/ не само /както е сторило Министерството в случая/ към крайната цена на проекта, а преди всичко към – качественото изпълнение на последния /което обстоятелство не е спорно в случая, а е и удостоверено по делото/. В този смисъл – на практика: евентуално завишените критерии, окачествени от ответника като „ограничаващи“ , „дискриминационни“ /зададени от Общината към участниците в обществените поръчки/ могат да се приемат като предварително заложена от бенефициента гаранция /обезпечение/ за качествено изпълнение на възложената поръчка /изработка/.

С оглед изложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

 

 

ОСЪЖДА М.Р.Р.Б./МРРБ/ да плати на Община Р.сума в размер на общо 475 044, 82 лева /неплатена безвъзмездна финансова помощ по договор от 10.06.13г., допълнен с анекси от 15.07.14г. и от 03.07.15г./; законната лихва върху посочената сума от 10.03.16г. до цялостното й изплащане и 19 402 лева – съдебни разноски /на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК/, съответно 300 лева – юрисконсултско възнаграждение /на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37 от ЗПП и Наредбата към него/.

Решението подлежи на обжалване пред САС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

Председател: