Решение по дело №711/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 941
Дата: 15 юли 2022 г.
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20227040700711
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№941

 

   Бургас, 15/07/2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на осми юли, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                   Съдия  Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар Вяра С.

като разгледа административно дело  номер 711  по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.26б, ал.5 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците/ЗМДВИППП/, вр.чл.166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс/ДОПК/, вр.чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.              

Образувано е по жалба на „Телегейт плюс“ЕООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул. „Александровска“ №82, вх.2, ет.4, ап.9, представлявано от Н.М.Д., срещу акт за установяване на публично държавно вземане/АУПДВ/ № BG16RFOP002-2.095-7561 от 22.03.2022 г. на началник сектор „Проверки“, ТД НАП Бургас, потвърден с решение № 30 от 15.04.2022 г. на директора на ТД НАП  Бургас, с който е установено публично държавно вземане в размер на 9 007.20 /девет хиляди и седем лева и двадесет стотинки/-главница и лихва за периода 29.01.2021 г. - 22.03.2022 г. в размер на 1 045.92 /хиляда четиридесет и пет лева и деветдесет и две стотинки/, общо задължение от 10 053.12/десет хиляди петдесет и три лева и дванадесет стотинки/ .

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът - началник сектор „Проверки“, ТД НАП Бургас, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което има правен интерес от оспорването, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:

С решение №947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на Република България, на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/обн.ДВ, бр.28/2020 г./ е дадено съгласие Министерство на икономиката със средства по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“/ОПИК/ в размер на 156 000 000.00 лева да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициер - Национална агенция за приходите/НАП/, с цел да се осигурят средства по обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от Националната агенция за приходите/НАП/; одобрени са критерии и ред, по които НАП да предоставя на микро, малки и средни предприятия, посочената помощ, приложение към решението и е определена НАП като администратор на помощта/л.248-250 от делото/.

На 19.01.2021 г. във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFОР002-2.094-0006 с наименование „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП и одобрен от ръководителя на управляващия орган/УО/ на ОПИК на 15.01.2021 г. оценителен доклад, между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и НАП, е сключен административен договор №7 за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020; процедура чрез директно предоставяне BG16RFОР002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП“. Според последния ръководителят на управляващия орган предоставя на НАП безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 156 000 000.00 лева, представляваща 100% от общите допустими разходи по проекта/л.243-247 от делото/.

На 19.01.2021 г. жалбоподателят „Телегейт плюс“ЕООД,  ЕИК/Булстат *********, е подал проектно предложение, рег.№  BG16RFOP002-2.095-7561 по процедура BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020, в Информационна система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз/ЕС/ в България/ИСУН/ 2020, като е попълнил формуляр за кандидатстване/л.46-54 от делото/.

Към последния са приложени и подадени чрез ИСУН 2020 и следните документи, посочени в т.24 от Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма/Условията за кандидатстване, л.236, гръб от делото/,  а именно:  декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение/л.65-68 от делото/ и декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от Закона за малките и средните предприятия/ЗМСП/л.64 от делото/.

Във формуляра за кандидатстване е вписана основна икономическа дейност на дружеството-56.10-Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване; посочен е обекта, за който се иска предоставяне на безвъзмездната финансова помощ/БФП/-бистро „Велека“, гр.Бургас, к-с „Изгрев“ до бл.109, с код по Класификация на икономическите дейности/КИД/ 2008- 56.10/ заведение за хранене и развлечение с 50 места/; оборот за референтния период-130 075.56 лева; поискана е безвъзмездна финансова помощ/БФП/ за посочената основна дейност в размер на 20%-26 015.11 лева/л.46-54 от делото/.

Със заповед №З-ЦУ-137 от 28.01.2021 г. на изпълнителния директор на НАП е одобрена и изплатена на жалбоподателя БФП в размер на 26 015.11 лева.

Със заповед №З-ЦУ-3473 от 01.12.2021 г. на изпълнителния директор на НАП е наредено извършване на последващи проверки на лица, получили безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, съгласно приложение №1 към заповедта, с посочени длъжностни лица, които да извършат проверките и издадат актовете за установяване на публични държавни вземания/л.30-32 от делото/.

Във връзка с възложената проверка за установяване на неправомерно получени средства, недължимо платени или надплатени касаещи предоставената БФП, от дружеството са изискани допълнителни документи/виж искане за представяне на документи и писмени обяснения, л.154 от делото/.

От представените документи е установено, че жалбоподателят е декларирал във формуляра за кандидатстване оборот за по-голям референтен период-29.10.2019 г.-31.01.2020 г. с реализиран оборот от 130 075.56 лева и неправомерно е получил БФП в размер на 9 007.00 лева по програмата.

До дружеството е изпратено уведомление за доброволно възстановяване на неправомерно получената сума, което то не е сторило в посочения срок/л.194-195 от делото/.

На 22.03.2022 г. от началник сектор „Проверки“, ТД НАП Бургас е издаден акт за установяване на публично държавно вземане/АУПДВ/ № BG16RFOP002-2.095-7561, с който е установено публично държавно вземане в размер на 9 007.20 /девет хиляди и седем лева и двадесет стотинки/-главница и лихва за периода 29.01.2021 г. - 22.03.2022 г. в размер на 1 045.92 /хиляда четиридесет и пет лева и деветдесет и две стотинки/, общо задължение от 10 053.12/десет хиляди петдесет и три лева и дванадесет стотинки/.

В акта като референтен период за определяне оборота от извършваната от дружеството дейност с код по КИД 56.10 е посочен 23.30 ч. на 27.11.2019 г. до 31.01.2020 г., която е преустановена в резултат на издадените от министъра на здравеопазването заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. и заповед №РД-01-718 от 18.12.2020 г. Посочено е също, че „Телегейт плюс“ЕООД в периода 28.11.2019 г.-31.01.2020 г. е реализирало от обекта оборот в размер на 85 039.54 лева; установената полагаема помощ е в размер на 17 007.91 лева/20% от 85 039.54 лева /; получени са от бенефициера за първа фаза-26 015.11 лева; надплатена сума е в размер на 9 007.20 лева и следва да се възстанови, ведно със законната лихва от 29.01.2021 г. до окончателното изплащане/л.26-28 от делото/.

Актът е оспорен по административен ред и е потвърден с решение  № 30 от 15.04.2022 г. на директора на ТД НАП Бургас/л.23-25 от делото/.

АУПДВ № BG16RFOP002-2.095-756 от 22.03.2022 г. на началник сектор „Проверки“, ТД НАП Бургас е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, АУПДВ BG16RFOP002-2.095-7561 от 22.03.2022 г. е издаден от компетентен орган, съобразно правилото на чл.26б, ал.5 ЗМДВИППП и заповед №З-ЦУ-3473 от 01.12.2021 г. на изпълнителния директор на НАП и приложение №1 към нея/л.30-32 от делото/.

На второ място, актът е издаден в предвидената от закона писмена форма.

На трето място, при издаването му не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да обосноват неговата отмяна.

На следващо място, АУПДВ е издаден в съответствие с материалния закон и неговата цел, при следните съображения:

Няма спор, че с решение №947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на Република България, на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/обн.ДВ, бр.28/2020 г./ е дадено съгласие Министерство на икономиката със средства по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер на 156 000 000.00 лева да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициер- Национална агенция за приходите/НАП/, с цел да се осигурят средства по обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от Национална агенция за приходите/НАП/; одобрени са критерии и ред, по които НАП да предоставя на микро, малки и средни предприятия, посочената помощ, приложение към решението и е определена НАП за администратор на помощта по мярката/л.248-250 от делото/.

Не се спори, че на 19.01.2021 г. във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFОР002-2.094-0006 с наименование „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП и одобрен от ръководителя на управляващия орган/УО/ на ОПИК на 15.01.2021 г. оценителен доклад, между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и НАП, е сключен административен договор №7 за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020; процедура чрез директно предоставяне BG16RFОР002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП. Според последния ръководителят на управляващият орган предоставя на НАП безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 156 000 000.00 лева, представляваща 100% от общите допустими разходи по проекта/л.243-247 от делото/.

Не се спори, че на 19.01.2021 г. жалбоподателят „Телегейт плюс“ЕООД, ЕИК/Булстат *********, е подал проектно предложение, рег.№  BG16RFOP002-2.095-7561 по процедура BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020, в Информационна система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз/ЕС/ в България/ИСУН/ 2020, като е попълнил формуляр за кандидатстване/л.46-54 от делото/.

Няма спор, че жалбоподателят е получил поисканата  от него БФП в размер на 26 015.11 лева за вписаната във формуляра за кандидатстване основна икономическа дейност на дружеството-56.10-Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване; за обект бистро „Велека“, гр.Бургас, к-с „Изгрев“ до бл.109, с код по Класификация на икономическите дейности/КИД/ 2008- 56.10/ заведение за хранене и развлечение с 50 места/.

Не се спори, че при извършената последваща проверка и съобразно представените от жалбоподателя допълнителни документи, е установено, че бенефициерът  е декларирал във формуляра за кандидатстване оборот за по-голям референтен период-29.10.2019 г.-31.01.2020 г. с реализиран оборот от 130 075.56 лева и неправомерно е получил БФП в размер на 9 007.00 лева по програмата.

Спорът се свежда до определяне референтния период, през който дружеството е извършвало основна дейност  с код 56.10 по КИД-2008 „Дейности на ресторанти и заведения за бързо обслужване“, за която е кандидатствало за помощ в размер на 20% от оборота за преустановена дейност.

Според правилото на чл. 26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/обн.ДВ, бр.28/2020 г./, на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца.

Във формуляра за кандидатстване жалбоподателят е посочил като своя основна икономическа дейност 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“; обекта, за който се иска предоставяне на безвъзмездната финансова помощ/БФП/-бистро „Велека“, гр.Бургас, к-с „Изгрев“ до бл.109, с код по Класификация на икономическите дейности/КИД/ 2008- 56.10/ заведение за хранене и развлечение с 50 места/; оборота за референтния период-130 075.56 лева и поисканата безвъзмездна финансова помощ за посочената основна дейност в размер на 20%-26 015.11 лева/л.46-54 от делото/.

Правилото на чл.26б, ал.1ЗМДВИППП въвежда условията за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ, а именно: на микро, малки и средни предприятия, които са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., в изпълнение  на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка; посочен е размерът на помощта и срокът на предоставяне. Следователно БФП се предоставя на микро, малки и средни предприятия, които след 01.11.2020 г. са преустановили дейността си в резултат на издадени от министъра на здравеопазването заповеди, свързани с извънредната епидемична обстановка.

В случая са издадени четири заповеди на министъра на здравеопазването, касаещи определяне референтния период за предоставяне на БФП на жалбоподателя.

Със заповед №РД-01-626 от 27.10.2020 г. са въведени временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 29.10.2020 г. до 12.11.2020 г. В т.9 на заповедта се сочи, че всички заведения за хранене и развлечения/ресторанти, заведения за бързо хранене, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове, с изкл. на тези по т.8/ осигуряват физическа дистанция от 1.5 м. между облегалките на най-близко разположените столове от две съседни маси, като не се допускат повече от 6 човека на една маса/л.213-215 от делото/.

Със заповед №РД-01-655 от 13.11.2020 г. са въведени временни противоепидемични мерки на територията на Република България считано от 14.11.2020 г. до 30.11.2020 г. В т.10 на заповедта се сочи, че всички заведения за хранене и развлечения могат да работят само в часовете между 06.00 и 23.30 ч. През останалите часове на денонощието се допускат само доставки по домовете/л.216-218 от делото/.

Със заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. са въведени временни противоепидемични мерки на територията на Република България считано от 23.30 ч. на 27.11.2020 г. до 21.12.2020 г. Според т.11 от заповедта се преустановяват за посещения всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма/ЗТ/. Допускат се само доставки или вземане на храна за дома и офиса/л.219-221 от делото/.

Със заповед №РД-01-718 от 18.12.2020 г. е изменена и допълнена заповед №РД-01-677 от 25.11.2020 г. като е удължен срока на временните противоепидемични мерки, считано от 22.12.2020 г. до 31.01.2021 г., като в т.11а е предвидено изключение от забраната по т.11 само по отношение на ресторантите на територията на местата за настаняване, които могат да работят само за гости на съответното място за настаняване, при използване  на 50% от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 6.00 и 22.00 часа/л.222-223 от делото/.

Жалбоподателят некоректно е декларирал във формуляра за кандидатстване оборот за по-голям референтен период като се е позовал на заповеди № РД-01-626 от 27.10.2020 г. и №РД-01-655 от 13.11.2020 г. на министъра на здравеопазването. Неоснователно е твърдението му, че БФП правилно му е изплатена в претендирания размер, тъй като средствата следвало да се предоставят не само, когато  е преустановил дейността си в резултат на издадени от министъра на здравеопазването заповеди, свързани с извънредната епидемична обстановка, но и когато е засегната дейността му от тези мерки. Дружеството е определило референтния период и е посочило за него реализирания оборот като е взело предвид всяка от издадените заповеди за период 27.10.2020 г. -18.12.2020 г., за който твърди, че е засегната дейността му от наложените мерки.

Със заповеди № РД-01-626 от 27.10.2020 г. и №РД-01-655 от 13.11.2020 г. на министъра на здравеопазването е наредено ограничаване дейността на дружеството, но не и нейното преустановяване, каквото е изискването на чл.26б, ал.1 ЗМДВИППП, затова неправилно дружеството е включило в заявения оборот и този, реализиран за референтен период 29.10.2019 г.-27.11.2019 г.

Референтен период за определяне оборота от извършваната от дружеството дейност с код по КИД 56.10 е 23.30 ч. на 27.11.2019 г. до 31.01.2020 г., като от допълнително представените от жалбоподателя документи е установено, че за периода 28.11.2019 г.-31.01.2020 г. от обекта е реализиран оборот в размер на 85 039.54 лева, а полагаемата помощ е в размер на 17 007.91 лева/20% х 85 039.54 лева/. И тъй като бенефициерът е получил БФП в размер на 26 015.11 лева, неправомерно получената сума е в размер на 9 007.20 лева, която следва да възстанови, ведно със законната лихва, считано от 29.01.2021 г./датата на изплащане на помощта/ до 22.03.2022 г./датата на издаване на процесния акт/.

При това положение, актът за установяване на публично държавно вземане като издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати нарушения на административнопроизовдствените правила и в съответствие с материалния закони и неговата цел, е законосъобразен, а жалбата на „Телегейт плюс“ЕООД като неоснователна следва да се отхвърли.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на администрацията се следва юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00/сто/ лева, определено съобразно чл.78, ал.8 ГПК, във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ /обн.ДВ,бр.5/2006 г./.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Бургас, осми състав,

 

                                    

Р  Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Телегейт плюс“ЕООД,ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул. „Александровска“ №82, вх.2, ет.4, ап.9, представлявано от Н.М.Д., против акт за установяване на публично държавно вземане/АУПДВ/ № BG16RFOP002-2.095-7561 от 22.03.2022 г. на началник сектор „Проверки“, ТД НАП Бургас, потвърден с решение № 30 от 15.04.2022 г. на директора на ТД НАП  Бургас, с който е установено публично държавно вземане в размер на 9 007.20 /девет хиляди и седем лева и двадесет стотинки/-главница и лихва за периода 29.01.2021 г. - 22.03.2022 г. в размер на 1 045.92 /хиляда четиридесет и пет лева и деветдесет и две стотинки/, общо задължение от 10 053.12/десет хиляди петдесет и три лева и дванадесет стотинки/ .

ОСЪЖДА „Телегейт плюс“ЕООД,ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул. „Александровска“ №82, вх.2, ет.4, ап.9, представлявано от Н.М.Д., да заплати на Териториална дирекция/ТД/ Бургас, Национална агенция за приходите/НАП/, разноски в размер на 100.00/сто/ лева.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

                                                              

               

                                                        СЪДИЯ :