Решение по дело №786/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 823
Дата: 22 декември 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Колева
Дело: 20237150700786
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 823 / 22.12.2023г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, -ти състав, в открито заседание на пети декември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: МАРИЯ КОЛЕВА

 

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 786 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. 118, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалбата на И.Р.Ц.,***, подадена чрез процесуален представител адвокат А.Г., срещу Решение № 1012-12-147#1/20.07.2023 г. на директора на ТП на НОИ-Пазарджик, с което е потвърдено Разпореждане № 121-00-3744-3/23.06.2023 г. на ръководителя на осигуряването за безработица, с което му е отпуснато парично обезщетение за безработица за периода от 30.12.2022 г. до 15.07.2023 г., в размер на 20.02 лв. дневно. В жалбата и в представени писмени бележки са изложени доводи за неправилност на обжалвания акт, като издаден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправни разпоредби, по които се претендира отмяната му.

Ответникът – директорът на ТП на НОИ-Пазарджик, чрез процесуален представител юрисконсулт В.С., изразява становище за неоснователност на жалбата.

Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:

Със Заявление от 30.12.2022 г. И.Р.Ц. е заявил желанието си да му бъде отпуснато обезщетение за безработица, като е посочил, че е упражнявал трудова дейност в периода от 18.10.2022 г. до 24.12.2022 г. в Дания. От заявителя са изискани и представени: заявление за удостоверяване на осигурителен период и доход от компетентната институция на Дания; декларация относно определяне на пребиваване във връзка с прилагането на чл. 65 от Регламент (ЕО) № 883/2004 г. и документи, удостоверяващи осигурителен стаж в Дания.

Във връзка с подаденото заявление и необходимостта от получаване на структурирани електронни документи от компетентната институция на Дания, производството по отпускане на обезщетение за безработица е спряно.

На 24.02.2023 г. в ТП на НОИ-Пазарджик са получени структурирани електронни документи от компетентната институция на Дания, в които е посочено, че периодът на неосигурена заетост на лицето е от 18.10.2022 г. до 06.11.2022 г., причина за прекратяване на заетостта „уволнение от работодателя“ и доход в размер на 2 886,31 датски крони.

На 03.05.2023 г. в ТП на НОИ-Пазарджик Ц. е представил преносим документ U1, издаден от компетентната институция на Дания, в който е посочен период на осигурена заетост от 18.10.2022 г. до 24.12.2022 г.; причина за прекратяване – изтичане срока на договора и доход в размер на 28 673,76 датски крони.

Поради различие в данните органът е изискал от компетентната институция на Дания да потвърди данните в преносимия документ, като в отговор е получено, че изпратеният им от НОИ преносим документ не е преносимият документ U1, който са изпратили на Ц. на 01.05.2023 г. и който поддържат. Същият е приложен като прикачен файл, от който е видно, че периодът на неосигурена заетост е от 18.10.2022 го до 06.11.2022 г., причина – прекратяване от страна на работодателя и доход в размер на 2 886,31 датски крони.

След получаване на необходимите документи и информация, с Разпореждане № 121-00-3744-2/30.05.2023 г. производството по отпускане на парично обезщетение за безработица е възобновено.

С Разпореждане № 121-00-3744-3/23.06.2023 г. на основание чл. 54ж, ал. 1 във вр. чл. 54а, ал. 1, чл. 54б, ал. 1 и чл. 54в, ал. 1 КСО и чл. 62 от Регламент (ЕО) № 883/2004, на И.Р.Ц. е отпуснато парично обезщетение за безработица за периода от 30.12.2022 г. до 15.07.2023 г. в размер на 20,02 лв. дневно. Същото е потвърдено с обжалваното решение на директора на ТП на НОИ-Пазарджик, който е посочил, че за Ц. е приложим чл. 54б, ал. 7, т. 4 КСО, тъй като лицето не е било осигурено за риска „Безработица“. По отношение датата на изплащане на обезщетението органът е посочил, че е налице хипотезата на чл. 54а, ал. 6 КСО, тъй като Ц. се е регистрирал като безработно лице в Агенция по заетостта след изтичане на срока от 7 работни дни от датата на последното прекратяване на осигуряването – 07.11.2022 г.

По искане на жалбоподателя по делото е допуснат до разпит и изслушан М.Х.Ш. – управител на фирмата, наела Ц.. Посочва, че към края на м. декември е освободил от работа Ц., както и че в Дания всеки работник решава дали да се осигурява в частен фонд. Разбрал от колегите си, че Ц. се е осигурявал малко след като е започнал работа. Осигуровките към държавния бюджет се внасяли.

При така установеното от фактическа страна и след цялостна проверка на акта във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения 14-дневен срок за оспорване, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес от търсената защита, поради което е допустима, а разгледана по същество – основателна по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 117, ал. 1 КСО и в предписаната от закона писмена форма.

Страните не спорят по наличието на предпоставките по чл. 54а, ал. 1 КСО за отпускане на парично обезщетение за безработица на оспорващия, признато с разпореждането на ръководителя на осигуряването за безработица. Спорът е относно определения с разпореждането период на осигуряване и осигурителен доход за него, съответно отпуснатия въз основа на това, дневен размер на обезщетението.

От една страна, в получените СЕД U017 и U004, съдържащи осигурителната история на оспорващия, компетентната институция на Дания е удостоверила осигурителен период и доход на Ц. от 18.10.2022 г. до 06.11.2022 г. с посочване „заетост, която не представлява осигурителен период“; брутен доход 2 886,31 датски крони и 19,2 отработени часове, а пък от друга страна, в издадения по заявка на Ц. формуляр U1, от същата компетентна институция на Дания, е удостоверен друг осигурителен период на заетост на лицето - 18.10.2022 г. - 24.12.2022 г. и получен за него осигурителен доход – 28 673,76 датски крони, като в U017 като причина за прекратяване на заетостта е вписана „уволнение от работодателя“, а в U1 – изтичане на договора. Формулярът U1, както е посочено в същия, се издава на основание Регламенти (ЕО) № 883/04 и № 987/09, т. е. получената при повторното запитване информация, макар и по инициатива на лицето, относно действителния осигурителен период на заетост и доход, не само не е потвърдена, но напротив - същата е опровергана от издадения формуляр U1, предвид вписаните в него, коренно различни данни - осигурителен период на заетост - 18.10.2022 г. - 24.12.2022 г. и осигурителен доход – 28 673,76 датски крони. Във връзка с различната информация в двата документа от ТП на НОИ е изпратено запитване до компетентната институция, която в СЕД Н001 посочва, че приложеният към искането преносим документ U1 не е този, който е изпратила на И.Ц. и поддържа изпратения от нея документ. Посочва, че институцията KRIFA е потвърдила, че не е издавала преносим документ U1 на Ц..

В представената по делото административна преписка е налично писмо от компетентната институция – Агенцията за пазара на труда и набирането на персонал от 24.02.2023 г., с което уведомяват Р.Ц., че България е изпратила заявление за издаване на документ U1, който потвърждава периодите му на заетост и осигуряване за безработица в Дания. Посочено е, че разполагат с информация, че Ц. е член на датския осигурителен фонд за безработица Kristeling A-kasse от 07.11.2022 г. до настоящия момент. Изрично е записано, че компетентността за издаване на документ U1 в Дания е споделена между датските осигурителни фондове за безработица и компетентната институция, като датският осигурителен фонд трябва да издаде документ U1 за периодите, през които Ц. е бил негов член, а компетентната институция трябва да издаде документ U1 за периодите, през които не е бил член на датски осигурителен фонд за безработица и следователно не е бил осигурен за безработица по време на заетостта. В тази връзка от страна на жалбоподателя е представен документ U1, издаден от Kristeling A-kasse KRIFA, в който са посочени следните периоди на осигурена заетост на Ц.: 07.11.2022 – 30.11.2022 г. (получен доход - 14 431,55 датски крони) и 01.12.2022-28.02.2023 г. – член.

Посочените документи изобщо не са изследвани, нито коментирани от административния орган, а безспорно съществуват в правната действителност и не е налице преклузия за приобщаването им, още повече, че писмото на компетентната институция на Дания е представена от органа. Обстоятелството, че документ U1 от KRIFA е представен едва в хода на съдебното оспорване, не може да обуслови некредитирането на документа, още повече, че макар и издаден по искане на заинтересованото лице, същият изхожда от институция на Дания, а видно от писмото на Агенцията за пазара на труда и набирането на персонал компетентността за издаване на документ U1 е споделена, като Агенцията издава документ само за периода, в който Ц. не е бил осигурен за безработица. Също така са неоснователни доводите на ответника, че представеният в съдебното производство документ U1, се издавал само въз основа на декларирани от заинтересованото лице факти и обстоятелства в заявлението, без същите да бъдат проверявани от съответния административен орган в другата държава, тъй като няма никаква нормативна опора. Още повече, че няма държавна институция, която да издава документи на лица, с поисканото от тях съдържание, без да провери и удостовери съответствието им, с действителното фактическо положение. Затова административният орган, преди произнасянето си с решението по чл. 117, ал. 3 КСО срещу разпореждането по чл. 54ж, ал. 1 КСО, е следвало да извърши проверка преди произнасянето си. Според чл. 35 АПК, индивидуалният административен акт се издава след изясняване на фактите и обстоятелствата по случая и след обсъждане на обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации. В случая, административният орган не е изпълнил задължението си за изясняване на всички факти и обстоятелства, които са от значение за правилното решаване на въпроса, както и не е събрал, проверил и преценил доказателствата в съвкупност, респ. не е изискал и други документи от компетентна институция на Дания, с оглед противоречивите такива, относно осигурителния период и доход на оспорващия, като по този начин е нарушил правилото на чл. 36 АПК.

Предвид изложеното, съдът намира, че оспореното решение и потвърденото с него разпореждане, са издадени при съществени нарушения на административнопроизводствените правила – чл. 35 и чл. 36 АПК, при неизяснени безспорно факти и обстоятелства относно точния осигурителния период и осигурителен доход на оспорващия в Дания, поради което следва да бъде отменено.

Доколкото отпускането на парично обезщетение за безработица е в компетентността на органите на НОИ, след отмяната на решението и на потвърденото с него разпореждане, преписката следва да бъде изпратена на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Пазарджик, за произнасяне по заявлението на Ц., при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в настоящото решение.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 във вр. чл. 173, ал. 2 АПК, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на И.Р.Ц. Решение № 1012-12-147#1/20.07.2023 г. на директора на ТП на НОИ-Пазарджик и потвърденото с него Разпореждане № 121-00-3744-3/23.06.2023 г. на ръководителя на осигуряването за безработица, с което му е отпуснато парично обезщетение за безработица за периода от 30.12.2022 г. до 15.07.2023 г., в размер на 20.02 лв. дневно.

ИЗПРАЩА преписката на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Пазарджик за ново произнасяне по заявлението на И.Р.Ц., съобразно дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

Решението не подлежи на обжалване на основание чл. 119 във вр. чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „б“ КСО.

 

 

 

                                               СЪДИЯ: (П)