Решение по НАХД №522/2022 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 311
Дата: 27 юни 2022 г.
Съдия: Дарина Крумова -Стоянова
Дело: 20225530200522
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 311
гр. Стара Загора, 27.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, XIV-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и шести април през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Дарина Крумова -Стоянова
при участието на секретаря Николина Хр. Козелова
като разгледа докладваното от Дарина Крумова -Стоянова Административно
наказателно дело № 20225530200522 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Ж. В. Т., кмет на Община Стара Загора
против наказателно постановление № 11-01-547/10.11.2021г. на Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София.
В жалбата се твърди, че наказателното постановление е
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат се
съображения в тази връзка. В съдебно заседание жалбоподателят не изпраща
представител.
В съдебно заседание, въззиваемата страна също не изпраща
представител, но депозира писмено становище чрез гл. юрисконсулт Недялка
Стойчева, в което взема становище по възраженията, изложени в жалбата и
претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери
изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно
постановление, намери за установено следното:
Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна
страна.
1
С обжалваното наказателно постановление № 11-01-547/10.11.2021г. на
Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София на
нарушителя Ж. В. Т., кмет на Община Стара Загора на основание чл. 32, ал. 1,
т. 1, вр. с чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ е
наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв. за извършено
нарушение на чл. 128, ал. 2, вр. с чл. 94, ал. 3, т. 2, вр. с чл. 7, ал. 5 от Закона
за публичните финанси, вр. с § 2 от ДР на същия закон, а именно за това, че
към 31.12.2018г., в гр. Стара Загора, в качеството си на кмет на Община Стара
Загора и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3
ЗПФ, е допуснал поемането на ангажименти за разходи, въпреки че към
31.12.2017г. общината не е привела показателя си за поети ангажименти за
разходи в съответствие с ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от Закона за
публичните финанси, като наличните към 31.12.2017г. поети ангажименти за
разходи, без включени ангажименти за разходи, финансирани за сметка на
помощи и дарения, са в размер на 57 675 068 лв., които представляват 53.9 на
сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири
години, с което е превишен с 3.9 на сто максимално допустимия размер от 50
на сто - 53 471 981 лв.
От фактическа страна наказващият орган е приел следното:
Община Стара Загора е основна административно-териториална
единица, в която се осъществява местното самоуправление, има право на
собственост и самостоятелен общински бюджет.
Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 15 от Закона за местното самоуправление и
местната администрация, кметът на общината представлява общината пред
физически и юридически лица и пред съда.
За периода от 01.01.2018г. до 29.04.2021г. кмет на община Стара Загора
е Ж. В. Т., съгласно удостоверение № 1/07.11.2019г. на ОИК - Стара Загора и
видно от Справка за отговорните длъжностни лица при Община Стара Загора,
гр. Стара Загора, с изх. № 10-11-5017 /22.04.2021г.
Съгласно дефиницията, посочена в § 1, т. 21 от ДР на ЗПФ „ Налични
към края на годината поети ангажименти за разходи “ са всички
ангажименти за разходи, независимо кога са били поети, които са останали
неизпълнени/нереализирани към края на годината и подлежат на
изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни
2
години.
Поети ангажименти за разходи “, съгласно § 1, т. 27 от ДР на ЗПФ са
клаузи на договори, разпоредби на нормативни и административни актове,
съдебни и арбитражни решения, които обвързват бюджетните организации
с бъдещи плащания за разходи и/или нови задължения за разходи с
определима стойност, с изключение на: разходите за персонал, пенсии и
приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания
от държавата и общините дълг), както и разходите за данъци и други
публични държавни и общински вземания.
На основание § 20 от ПЗР на ЗПФ в срок от три години от влизането в
сила на закона общините следва да приведат показателите си за наличните в
края на годината поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие
с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и т. 2.
Съгласно § 123 от ПЗР на ЗПФ, законът влиза в сила от 01.01.2014г., т.е.
общините следва да приведат показателите си в съответствие с изискванията
на посочените разпоредби от ЗПФ до 01.01.2017г.
За посочените изисквания кметовете на общините са уведомени с писмо
№ ФО- 2/09.01.2017 г. на министъра на финансите, с което са дадени указания
относно съставянето и изпълнението на бюджетите на общините.
В „Методически указания по прилагането на чл.130а, ал.1 от Закона за
публичните финанси” № АД-6/07.06.2016 г. на министъра на финансите, с
които се поясняват критериите за определяне на общини с финансови
затруднения за целите на прилагането на правилата за финансовото им
оздравяване по Глава осма „а“ от ЗПФ, е посочено как се изчислява
показателят за наличните към края на годината задължения за разходи и
поети ангажименти за разходи по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 ЗПФ.
Съгласно т.2 от същите указания, средногодишния размер на отчетените
разходи за последните четири години се определя като средно аритметично на
отчетените по бюджета разходи по бюджета на общината за последните
четири години (Раздел II и Раздел III, буква Б от ЕБК).
Съгласно т.З наличните към края на годината поети ангажименти за
разходи са всички ангажименти за разходи, независимо кога са били поети,
които са останали неизпълнени/нереализирани към края на годината и
3
подлежат на изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите
бюджетни години. Показателят „налични към края на годината поети
ангажименти за разходи“ включва крайното салдо по сметка 9200 „Поети
ангажименти за разходи - наличности“ от сборния бюджет на общината (от
отчетна група „Бюджет“).
Съгласно т.2 от указанията, показателят „разходи” по бюджета на
общината включва общата сума на разходите, отчетени за държавни, местни
дейности и дофинансиране по бюджета на общината.
Финансовата инспекция е установила, че с решение № 1332 от
31.01.2018г. на Общински съвет - Стара Загора е приет бюджета на Община
Стара Загора за 2018 г., като в изпълнение на чл. 94, ал. 3, т. 2 ЗПФ, в т.10 от
решението на Общинския съвет е посочено, че се определя максималния
размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат поети
през 2018 година в размер на - 46 457 409 лв.
В т.11 от решението на Общинския съвет е посочено, че се определя
максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат
поети през 2018 година в размер на 12 350 565 лв.
С решение 1921 от 29.11.2018г. на Общински съвет - Стара Загора са
направени промени по бюджета на общината, като в т. 6 е посочено, че се
определя максималният размер на новите задължения за разходи, които
могат да бъдат поети натрупани през 2018 година в размер на 49 155 845
лв.
В т.7 от решението на Общинския съвет е посочено, че се определя
максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат
поети през 2018 година в размер на 15 855 412 лв.
При извършената документална проверка на отчетите за касовото
изпълнение на бюджета на Община Стара Загора за периода 2014-2017г. се
установи, че са отчетени разходи по бюджета на общината , включващи
общата сума на разходите, отчетени за държавни дейности, местни дейности
и дофинансиране по бюджета на общината. Това са сумите, отчетени по
разходни параграфи и подпараграфи от ЕБК: разходи за заплати,
възнаграждения и осигурителни вноски на персонал (по §§01-00; §§05-00;
§§08-00), разходи за текуща издръжка (по §§10-00; §§46-00), разходи за лихви
(по §§21-00; §§22-00; §§25-00; §§26-00; §§27-00; §§28-00; §§29-00), социални
4
разходи и стипендии (по §§40-00 и §§42-00), субсидии и трансфери (по §§43-
00; §§45-00; §§49- 00), капиталови разходи (по §§51-00; §§52-00; §§53-00;
§§54-00) и капиталови трансфери (по §§55-00) по години, както следва:
за 2014г.-93 082 708 лв.
за 2015г.- 100 167 001 лв.
за 2016г. - 103 114 320 лв.
за 2017г.- 113 254 713 лв.
В съответствие с указанията на чл. 2, т. 2 от Методически указания по
прилагането на чл. 130а, ал. 1 от Закона за публичните финанси, издадени от
министъра на финансите под № АД- 6/07.06.2016 г. се установи размер на
отчетените разходи по бюджета на общината за периода от 01.01.2014г. до
31.12.2017г. по годишните отчети за касово изпълнение на бюджета за
2014 г., 2015 г., 2016 г. 2017 г. /с изключение на § 19 Платени данъци,
такси и административни санкции/, възлизащи на 409 618 741 лв. На база
на отчетените разходи за посочения период е определен средногодишен
размер 102 404 686 лева лв. на отчетените разходи по бюджета на Община
Стара Загора за последните четири години, като база за сравнение.
От оборотната ведомост на общината към 31.12.2017г. представена в
Министерство на финансите е видно, че наличните поети ангажименти към
31.12.2017г. възлизат на 73 803 356 лева / кредитно салдо по счетоводна
сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ в отчетна група
„Бюджет“ и представляват 72.1 на сто от средногодишния размер на
отчетените разходи за последните четири години - 102 404 686 лв., с което е
превишен с 22.1 на сто максимално допустимия размер от 50 на сто - 51 202
346 лв.
Общият размер на наличните поети ангажименти за разходи към
01.01.2018г. е 73 803 356 лв. отразен като начално кредитно салдо по
счетоводна сметка 9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ в
отчетна група „Бюджет“.
Годишният отчет за касово изпълнение на бюджета на Община Стара
Загора за 2018 г., ведно с допълнително изискващата се информация е
изпратен до Министерство на финансите на 23.02.2019г. Представената пред
МФ „Справка за новите поетите ангажименти по общинския бюджет и
сметките за средства от ЕС“, която е част от Годишния отчет за изпълнението
5
на бюджета на Община Стара Загора за 2018 г., представен на 23.02.2019 г.
пред МФ, е подписана от кмета на Община Стара Загора Ж.Т.. С подписаната
от кмета на общината декларация се потвърждават данните, предоставени в
оборотните ведомости към 31.12.2018г.
Видно от данните в представената на МФ „Справка за поетите
ангажименти по общинския бюджет и сметки за средствата от ЕС“,
възникналите през годината и отчетени ангажименти за разходи по
общинския бюджет са в размер на 52 274 992 лв. ( сбор от дебитните
обороти на 9800 „ Възникнали ангажименти за разходи“ и 9801 „ Възникнали
ангажименти за разходи с незабавна реализация“).
В раздел VI „Ангажименти в края на периода“ от справката е посочена
сумата от 57 675 068 лв. (крайно кредитно салдо на 9200 „ Поети
ангажименти за разходи - наличности“), в т.ч. за местни дейности 54 915 937
лв., представляваща стойността на всички ангажименти за разходи,
независимо кога са били поети, които са останали
неизпълнени/нереализирани към края на годината и подлежат на
изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни години
по смисъла на § 1, т. 21 от ЗПФ (обн. ДВ, бр. 15/2013 г., изм. и доп. ДВ.
бр.91/2017 г.).
При извършената съпоставка на данните от оборотната ведомост към
31.12.2018 г., се установи равнение на крайното кредитно салдо на сметка
9200 „Поети ангажименти за разходи - наличности“ - 57 675 068 лв. и сумата,
посочена в справката за поетите ангажименти по общинския бюджет и сметки
за средствата от ЕС, приложена към годишния финансов отчет.
При извършената документална проверка на отчетите за касовото
изпълнение на бюджета на Община Стара Загора за четирите години 2015-
2018г. се установи, че са отчетени разходи по бюджета на общината,
включващи общата сума на разходите, отчетени за държавни дейности,
местни дейности и дофинансиране по бюджета на общината. Това са сумите,
отчетени по разходни параграфи и подпараграфи от ЕБК: разходи за заплати,
възнаграждения и осигурителни вноски наперсонал (по §§01-00; §§05-00;
§§08-00), разходи за текуща издръжка (по §§10-00; §§46- 00), разходи за
лихви (по §§21-00; §§22-00; §§25-00; §§26-00; §§27-00; §§28-00; §§29-00),
социални разходи и стипендии (по §§40-00 и §§42-00), субсидии и трансфери
6
(по §§43-00; §§45-00; §§49- 00), капиталови разходи (по §§51-00; §§52-00;
§§53-00; §§54-00) и капиталови трансфери (по §§55-00) по години, както
следва:
за 2015 г. - 100 167 001 лв.
за 2016 г. - 103 114 320 лв.
за 2017 г. - 113 254 713 лв.
за 2018 г. - 111 239 815 лв.
Общият размер на реализирани ангажименти за разходи през 2018
година е отразен като дебитен оборот по счетоводна сметка 9200 „Поети
ангажименти за разходи - наличности“ в отчетна група „Бюджет“ от
оборотната ведомост на общината към 31.12.2018 г., представена в
Министерство на финансите и възлиза на 51 418 615 лева , като в тази сума
не са включени ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и
дарения.
Общият размер на поети ангажименти за разходи през 2018 г. е
отразен като кредитен оборот по счетоводна сметка 9200 „Поети
ангажименти за разходи - наличности“ в отчетна група „Бюджет“ от
оборотната ведомост на общината към 31.12.2018г. представена в
Министерство на финансите и възлиза на 57 675 068 лева. В тази сума не са
включени ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и
дарения.
При извършения анализ на осчетоводените поети ангажименти за
разходи през 2018 г. по изпълнители (с минимален праг над 200 хил. лв.
към изпълнител) се установи следното:
по договор № 1981/29.08.2016 год. с „Кастело“ ООД - Стара Загора за
поддръжка на светофарни уредби на стойност 320 312,52 лв.,
представляващи 0.55 % от всички поети ангажименти за разходи през
2018 година
по договор 475/12.03.2018 година с „Мобилтел“ ЕАД за доставка на
мобилни телефони услуги на обща стойност 305 212 лв., представляващи
0,52 % от всички поети ангажименти за разходи през 2018 година;
по договор № 2160/12.11.2018 год. с „Трейс пътно строителство“ АД за
зимно поддържане на общинска пътна мрежа на стойност 960 000 лв.,
представляващи 1.66 % от всички поети ангажименти за разходи през
7
2018 година;
по договор № 1013/20.04.2018 год. с „ХИТ“ ООД за експлоатационна
поддръжка, ново строителство и основен ремонт на улично осветление в
община Стара Загора, на стойност 2 813 477 лв., представляващи 4.88 %
от всички поети ангажименти за разходи през 2018 година;
по договор № 1740/20.08.2018 год. с „Динко Петров ЕООД“ за изсичане
на храсти и млади дървета по пътните настилки от общинската пътна
мрежа, на обща стойност 225 408 лв., представляващи 0,39 % от всички
поети ангажименти за разходи през 2018 година;
по договор №2923/27.09.2018 година с Кооперация „Синвекс“ за
събаряне на стари и опасни сгради на стойност 3 36276 лв.,
представляващи 0.58 % от всички поети ангажименти за разходи през
2018 година;
по договори № 1196/27.06.2014 год. с Консорциум „Екологичен център
третиране на битови отпадъци“, на обща стойност 1 566 230 лв.,
представляващи 2.71 % от всички поети ангажименти за разходи през
2018 година;
по договор № 849/02.05.2018 год. с „Кремък“ ЕООД за за охрана на
общинска собственост и имущество, на обща стойност 236 866 лв.,
представляващи 1.02 % от всички поети ангажименти за разходи през
2018 година;
по договори № 1618 и № 1617/01.09.2017 год. с „Ритъм-4-ТБ“ ООД за
доставка на електрическа енергия за уличното осветление и за обекти
общинска собственост на обща стойност 1 879 491 лв., представляващи
3.26 % от всички поети ангажименти за разходи през 2018 година.
по договор № 1752/22.07.2016 година с „Пътно поддържане - Сливен“
ЕООД за строително монтажни работи за рехабилитация, ново
строителство, текущ и основен ремонт на тротоари на стойност 13 500
894 лева, представляващи 23.40 % от всички поети ангажименти за
разходи през 2018 година.
по договор № 2019/17.10.2018 година с „Декстрийм билдинг“ ЕООД за
доставка и монтаж на техническо оборудване на Музей „Литературна
Стара Загора“ на стойност 213 659 лева, представляващи 0.37 % от
всички поети ангажименти за разходи през 2018 година.
по договор № 1982/29.08.2018 година с „ПСТ ГРУП“ ЕАД за доставка и
8
монтаж на пътни знаци на стойност 313 647 лева, представляващи 0.54 %
от всички поети ангажименти за разходи през 2018 година.
по договор № 1983/29.08.2016 година с ДЗЗД „ Грийн партннърс БСТ“ за
сметосъбиране и сметоизвозване на територията на община Стара Загора
на стойност 16 675 139 лева, представляващи 28.91 % от всички поети
ангажименти за разходи през 2018 година.
по договор № 2141-2/06.11.2018 година с „АВТОГАРАНТ“ ЕООД за
доставка на горива за автомобилите, собственост на Община Стара
Загора на стойност 642 657 лева, представляващи 1.11 % от всички поети
ангажименти за разходи през 2018 година.
по договор № 2339/27.12.2018 година със „Зара - строй“ ООД за оновен
ремонт и въвеждане на мерки за енергийна ефективност за обект
„Културен център за талантливи деца“ на стойност 904 770 лева,
представляващи 1.56 % от всички поети ангажименти за разходи през
2018 година.
по договор № 2279/24.10.2016 година с Обединение „Улици Стара
Загора“ за ремонт и ново строителство на улична мрежа и общински
пътища на стойност 640 639 лева, представляващи 1.11 % от всички
поети ангажименти за разходи през 2018 година.
по договор № 1868/28.09.2018 година с „Водстрой 98“ АД за
паркоустрояване и благоустрояване парк „Артилерийски“ на
територията на гр. Стара Загора“ на стойност 3 592 012 лева,
представляващи 6.23 % от всички поети ангажименти за разходи през
2018 година.
по договор № 2258/10.12.2018 година с ДЗЗД „АЙ ЕМ Стара Загора “ за
основен ремонт на на мултифункционална зала на стойност 2 724 279
лева, представляващи 4.72 % от всички поети ангажименти за разходи
през 2018 година.
по договор № 2310/21.12.2018 година с ДЗЗД „Иринопол 2018“ за
основен ремонт и въвеждане на мерки за енергийна ефективност - ЦДГ 2
„Зорница“ на стойност 932 927 лева, представляващи 1.61 % от всички
поети ангажименти за разходи през 2018 година.
по договор № 1904/26.092018 година с ОД на МВР за заплащане на
услуги, свързани с опазване на обществения ред и сигурността извън
вменените със закон ангажименти на органите на МВР на стойност 2 236
9
842 лева, представляващи 3.88 % от всички поети ангажименти за
разходи през 2018 година.
За текущи разходи през 2018г. Община Стара Загора е сключила
договори със стойност под 200 000 лв. в общ размер - 1 423 146 лв.,
представляващи 2,53 % от всички поети ангажименти за разходи през 2018
година;
За капиталови разходи през 2018г. Община Стара Загора е сключила
договори със стойност под 200 000 лв. в общ размер - 414 759 лв.,
представляващи 0.6 % от всички поети ангажименти за разходи през 2018
година;
За текущи разходи през 2018 год. второстепенните разпоредители с
бюджет към Община Стара Загора са сключили договори със стойност под
100 000 лв. в общ размер - 11 658 729 лв., представляващи 27.57 % от всички
поети ангажименти за разходи през 2018 година. През годината са
реализирани ангажименти по договорите в размер на 13 417 412 лв.;
За капиталови разходи през 2018 год. второстепенните
разпоредители с бюджет към Община Стара Загора са сключили договори
със стойност под 100 000 лв. в общ размер - 132 176 лв., представляващи 0,3
% от всички поети ангажименти за разходи през 2018 година.
Данните са посочени в справки с изх. № 10-11-5012/22.04.2021 год., №
10-11- 5013/22.04.2021 год,. № 10-11-5014/22.04.2021 год., № 10-11-
5015/22.04.2021 год., № 10-11- 5016/22.04.2021 год. и изх. № 10-11-
5018/22.04.2021 год.
Отчетените в отчетна група „Бюджет“ в оборотната ведомост на
Община Стара Загора към 31.12.2018 г. налични поети ангажименти за
разходи в размер на 57 675 068 лв., без включени ангажименти за разходи,
финансирани за сметка на помощи и дарения, представляват 53.9 на сто от
средногодишния размер - 106 943 962 лв. на отчетените разходи за
последните четири години, при нормативно допустимите 50 на сто 53 471 981
лв. или превишението е 3.9 на сто (4 203 087 лв.).
Съгласно разпоредбата на чл. 128, ал. 2 ЗПФ, не се допуска поемането
на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е
привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в
10
съответствие с ограниченията на чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 ЗПФ.
Съгласно § 2 от ДР на ЗПФ, неизпълнението на закона за публичните
финанси, на закона за държавния бюджет за съответната година, на законите
за бюджетите на социалноосигурителните фондове, на Закона за държавния
дълг и на Закона за общинския дълг, на нормативните и други актове, приети
или издадени на основание на тези закони, както и на указанията на
министъра на финансите по закона за публичните финанси и по закона за
държавния бюджет за съответната година, е нарушение на бюджетната
дисциплина.
С писмо вх. № 10-01-2496/14.04.2021г. е изискано писмено обяснения
от кмета на Община Стара Загора - Ж.Т., относно допуснатото превишение
над нормативно допустимия размер. В постъпилите писмени обяснения (изх.
№ 10-11-4759/19.04.2021г.) не се оспорва обстоятелството, че към
31.12.2018г. наличните поети ангажименти превишават законоустановения
размер от 50 на сто от средногодишния размер на отчетените за последните
четири години, или в случая не се оспорва, че е допуснато поемането на
ангажименти за разходи, въпреки, че общината не е привела показателите си
за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с
ограниченията на чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от ЗПФ през 2018 г., както и
предходната 2017 г.
Изложена е тезата, че причината за превишения показател са
сключените в Община Стара Загора дългосрочни договори в предходни
години, които ще се изпълняват за три и повече години.
С гореустановеното деяние, към 31.12.2018 г., в гр. Стара Загора, Ж. В.
Т., кмет на Община Стара Загора и първостепенен разпоредител с бюджет по
смисъла на чл. 11, ал. 3 ЗПФ е допуснал поемането на ангажименти за
разходи, въпреки че към 31.12.2017 г. общината не е привела показателя си за
поети ангажименти за разходи в съответствие с ограничението по чл. 94, ал.
3, т. 2 ЗПФ, като наличните към 31.12.2018г. поети ангажименти за разходи,
без включени ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и
дарения, са размер на 57 675 068 лв., които представляват 53.9 на сто от
средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години,
с което е превишен с 3.9 на сто максимално допустимия размер от 50 на сто -
53 471 981 лв.
11

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН №
11-01-547/27.05.2021г., съставен от старши финансов инспектор от шести
отдел на дирекция „Инспекционна дейност“ при АДФИ.
Към АУАН са приложени като доказателства :
- справка относно отговорните длъжностни лица в Община Стара Загора
за периода от 01.01.2018г. – 31.12.2018г., от която е видно, че към посочения
период Ж. В. Т. е кмет на Община Стара Загора;
- справка за отчетните разходи по бюджета на Община Стара Загора
през последните четири години 2014г., 2015г., 2016г., 2017г. размера на
наличните към 31.12.2018г. поети ангажименти за разходи и формирания
показател по чл. 94, ал. 3, т. 2 ЗПФ.
От тази справка е видно, че средногодишния размер на отчетените
разходи за периода от 2014 до 2017г. е 102 404 686 лв., а наличните към
31.12.2018г. поети ангажименти е 57 675 068 лв.
- справка за отчетените по счетоводни сметки поети ангажименти за
разходи от Община Стара Загора към 31.12.2018г.;
- справка за отчетените към 31.12.2018г. от Община Стара Загора поети
ангажименти за разходи, във връзка с изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 2 ЗПФ;
- справка за отчетените към 31.12.2018г. поети ангажименти за разходи
от Община Стара Загора, във връзка с изискванията на чл. 94, ал. 3, т. 2 от
ЗПФ;
- справка за поети ангажименти за разходи от Община Стара Загора, в
периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г. от ЗПФ;
- справка за отчетените от Община Стара Загора поети ангажименти за
разходи към 31.12.2018г. в т.ч. натрупване нови поети ангажименти за
разходи в периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г.;
- протоколи от проведените на 31.01.2018г. и на 29.11.2018г. заседания
на Общински съвет – Стара Загора;
- справка за поетите ангажименти по общинският бюджет и сметки за
средства от ЕС на Община Стара Загора;
- писмени обяснения от Ж. В. Т., кмет на Община Стара Загора с изх. №
12
10-11-4759/19.04.2021г. по описа на Община Стара Загора.
Във връзка с компетентността на актосъставителя е представена заповед
№ ФК-10-490/31.03.2021г. на Директор АДФИ, гр. София.
Във връзка с хода на проверката са представени: заповед № ФК-10-
633/05.05.2021г. и заповед № ФК-10-700/18.05.2021г., и двете на Директор
АДФИ, гр. София.
В хода на производството е разпитан в качеството на свидетел Д. АНГ.
Н. - актосъставител. Същият заявява, че не си спомня конкретната проверка,
но поддържа изцяло записаното от него в АУАН.
При извършена служебна проверка съдът установи, че при издаване
на обжалваното наказателно постановление са допуснати съществени
процесуални нарушения на нормите на Закона за административните
нарушения и наказания, водещи до неговата отмяна.
На първо място, и в АУАН, и в НП е допусната неяснота при описване
на нарушението, която ограничава правото на нарушителя да разбере в
пълнота повдигнатото срещу него административно нарушение.
За да се приеме, че кметът на Община Стара Загора е извършил
нарушението по чл. 128, ал. 2 ЗПФ, за което е привлечен към
административнонаказателна отговорност, то следва да се установи, че той е
допуснал поемането на ангажименти за разходи, след като общината не е
привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в
съответствие с ограниченията на чл. 94, ал. 3, т. 2 ЗПФ.
Последната разпоредба предвижда с решението за приемане на
бюджета, общинският съвет да одобри максималния размер на
ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през годината, като
наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да
надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за
последните четири години, като ограничението не се прилага за ангажименти
за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения.
В случая прави впечатление, че в АУАН и НП са описани два
четиригодишни периода - първият - от 2014г. до 2017г., а вторият - от 2015г.
до 2018г., като не става ясно защо и двата са посочени от актосъставителя и
наказващия орган, както и защо данните от втория, а не от първия са отчетени
13
като релевантни за нарушението, за което е повдигнато
административнонаказателното обвинение.
Не е посочено изрично защо актосъставителят и наказващият орган са
приели, че общинският съвет е поел ангажименти и задължения за разходи
без да се съобрази с ограниченията на чл. 94, ал. 3, т. 2 ЗПФ след като
гласуваните от него суми са под 50 000 лв.
На второ място, и актосъставителят и наказващият орган са
посочили едновременно две правни квалификации на деянието, като не става
ясно причината за това.
Първоначално при описване на нарушението е посочено, че е нарушена
разпоредбата на чл. 128, ал. 2, вр. с чл. 94, ал. 3, т. 2, вр. с чл. 7, ал. 5 ЗПФ, вр.
с § 2 от ДР на ЗПФ, а след това, в края е посочена като нарушена чл. 128, ал.
2, вр. с чл. 94, ал. 3, т. 2 ЗПФ.
В АУАН и НП не се съдържат никакви данни касаещи обвръзката с чл.
7, ал. 5 ЗПФ.
Предвид изложеното, атакуваното наказателно постановление следва да
бъде отменено.
С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да
посочи следното:
Ако се приеме, че посочените по-горе процесуални нарушения не са
съществени, то следва да се счете, че Ж. В. Т., кмет на Община Стара Загора е
извършил нарушението на чл. 128, ал. 2, вр. с чл. 94, ал. 3, т. 2, вр. с чл. 7, ал.
5 ЗПФ, вр. с § 2 от ДР на ЗПФ, като с оглед конкретиката на настоящия казус
може да се приеме наличието на по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с останалите случаи на нарушения от същия вид и да се приеме, че
е налице маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Това е така, тъй като
нарушението е извършено за първи път, максимално допустимият размер на
поетите ангажименти за разходи е превишен само с 3,9 на сто, като голяма
част от поетите ангажименти за разходи са в резултат от договори, сключвани
през предходни години. Освен това, следва да бъде отчетен и фактът, че
действително размерът на наличните ангажименти за разходи към
31.12.2018г. е по-малък от този към 31.12.2017г.
Водим от горните мотиви, съдът
14
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11-01-547/10.11.2021г. на
Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, гр. София, с
което на основание чл. 32, ал. 1, т. 1, вр. с чл. 35, ал. 1 от Закона за
държавната финансова инспекция на Ж. В. Т., с ЕГН: ***, кмет на Община
Стара Загора е наложено административно наказание глоба в размер на 200
лева за извършено нарушение на чл. 128, ал. 2, вр. с чл. 94, ал. 3, т. 2, вр. с чл.
7, ал. 5 от Закона за публичните финанси, вр. с § 2 от ДР на същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
15