№ 59
гр. Б.С., 23.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Б.С., II-РИ НАК. СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети април през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Ивайло П. Шабански
при участието на секретаря Ивелина Ст. Витанова Христова
като разгледа докладваното от Ивайло П. Шабански Административно
наказателно дело № 20211410200513 по описа за 2021 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
А.. ИВ. Ц. от гр.С., бул. Драган Цанков № 31А, ет.1, офис 4, ЕГН ********** е
обжалвал НП № 26-0000579/20.10.2021г. на Директора на РД ”АА” гр.В., определен от
министъра на транспорта и съобщенията за длъжностно лице, с което му е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 1500 лв., на основание чл.93в, ал.17, т.2 от
Закона за автомобилните превози, за нарушение на чл.36, §2, т. /ii/ от Регламент /ЕС/
165/2014г.
ПРОИЗВОДСТВОТО Е ПО РЕДА НА чл.58д – 64 ЗАНН.
В жалбата и в с.з. се навеждат доводи за необоснованост и незаконосъобразност на
НП и се прави искане за неговата отмяна.
Въззиваемата страна не изпраща представител в с.з.и не ангажира становище.
По делото са събрани писмени и гласни доказателства.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства и наведените в жалбата
доводи и съображения, приема за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима, като отговаряща на изискуемите реквизити по
чл.59 – 60 ЗАНН за форма, съдържание, срок и надлежна страна. Разгледана по същество, тя
е неоснователна.
От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че на 11.10.2021г.
свидетелите ЮЛ. М. Ф. и Т. Д. Г., и двамата служители на РД „АА” гр.В., били на работа и
спирали коли за проверка до завод „Кардинал“ на ул. „Търнавска“ в гр.Б.С.. Около 12.25
1
часа спрели за проверка товарен автомобил – влекач, марка „Скания”, категория N 3, с рег.№
СО 9585 ВМ и прикачено полуремарке, категория О4, с рег. № ЕН 0862 ЕА. Автомобилът
извършвал превоз на товари /слънчоглед/ в Република България от с.Р. до гр.Б.С.. Така било
отбелязано в пътен лист № 645351/11.10.2021г. и товарителница с №845149/11.10.2021г.,
като при проверката служителите на Автомобилна администрация констатирали, че водачът
е представил карта на водач за дигитален тахограф, в която липсват данни за периодите за
време на управление, прекъсвания и почивки за времето от 06.57 часа на 10.10.2021г. до
10.01 часа на 11.10.2021г., което е видно от разпечатката на дигитален тахограф.Въз основа
на това контролните органи не могли да разберат за този интервал от време какво е правил
водача – дали е почивал или е управлявал въпросното МПС. За това нарушение му бил
съставен АУАН с бл. № 282733/11.10.2021г., като със съставения АУАН са били иззети два
броя разпечатки от дигитален тахограф и пътен лист. Жалбодателят подписал съставения
АУАН без възражения. Въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното
НП.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по
делото писмени доказателства – АУАН № 282733 /бланков/ от 11.10.2021г., НП № 26-
0000579/20.10.2021г., становище на И.Т. – Директор на РД „АА“ гр.В., Заповед № РД – 08-
30/24.02.2020 на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, 2
броя разпечатки от дигитален тахограф, пътен лист № 645351/11.10.2021г. и товарителница
№ 845149/11.10.2021г., становище по хода на делото, по доказателствата и по същество от
адв.Д.В. М., ведно с пълномощно, както и от гласните доказателства – показанията на
разпитаният в с.з. свидетел Т. Д. Г. – свидетел при констатиране на нарушението и при
съставяне на акта - служител на РД „АА” гр.В..
Съдът кредитира показанията на разпитаният свидетел като обективни и
безпристрастни, логически последователни и изцяло подкрепящи се от събраните по делото
писмени доказателства.
Видно от разпоредбата на чл. 93в, ал. 17, т. 2 от ЗАвПр наказва се с глоба 1500 лв.
водач, който при проверка от контролните органи не представи карта на водача (ако
притежава такава), както и записите от нея, които са регистрирали времето на управление,
прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни.
Съгласно чл. 4, б"в" от Регламент 561/2006 г. "водач" е всяко лице, което управлява
превозно средство дори за кратък период от време или което се намира на борда на
превозното средство, като част от неговите задължения да бъде на разположение за
управление при нужда. Видно от чл. 8 от Регламент 561/2006 г. водача ползва седмични и
дневни почивки. Регламент 561/2006 г. въвежда задължение за контролните органи при
извършване на пътните проверки да установяват дали времето за управление и периодите на
почивка от водачите се спазват надлежно в деня на проверката и през предходните 28 дни.
Поради това в чл. 36, ал. 2, б. ii от Регламент 165/2014 г. е предвидено задължението на
водача, който управлява превозно средство, оборудвано с дигитален тахограф, да представи
всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни.
2
Според чл. 34, ал. 1 от Регламент (ЕО) № 165/2014 водачите използват тахографски листове
или карти всеки ден, през който управляват превозно средство, считано от момента на
поемането му.
В представената карта на водача за дигитален тахограф № BG000000000А6XU0
липсват данните за периодите за време управление, прекъсвания и почивки за периода от 06
ч. 57 мин. на 10.10.2021г. до 10 ч. 01 мин. на 11.10.2021г. Това съставлява нарушение на чл.
36, ал. 2, т. ii от Регламент 165/2014 г. на ЕО.
Съгласно разпоредбата на чл. 10 от Наредба №Н-3 от 7.04.2009 г. за необходимите
мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския
парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г., относно тахографите в автомобилния
транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди
за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт, водач, който при
проверка от контролните органи не може да предостави необходимите тахографски листа,
данни от картата на водача, ръчни записи или разпечатки, както се изисква съгласно чл. 34
от Регламент (ЕС) № 165/2014, поради това, че е бил в отпуск по болест, годишен отпуск,
отпуск или почивка, управлявал превозно средство, попадащо извън обхвата на Регламент
(ЕО) № 561/2006 или AETR, извършвал друга работа, а не управление на превозно средство
или е бил на разположение, предоставя на контролните органи удостоверение по образец
съгласно Решение на Комисията от 12 април 2007 г., относно формуляр във връзка със
социалното законодателство, свързано с дейностите по автомобилния транспорт (ОВ L
99/2007 г.). В случая от доказателствата по делото се установява, че по време на проверката,
водачът в представената карта на водача за дигитален тахограф № BG000000000А6XU0
липсват данните за периодите за време управление, прекъсвания и почивки за периода от 06
ч. 57 мин. на 10.10.2021г. до 10 ч. 01 мин. на 11.10.2021г. Липсват представено
удостоверение за дейности. Видно от свидетелските показания на Т.Г. управляваното от
жалбоподателя превозно средство към момента на проверката е било оборудвано с
дигитален тахограф.
Задължението за представяне на данни от картата на водача отпада в случаите, когато
водачът представи удостоверение за дейности, попадащи в обхвата на Регламент (ЕО) №
561/2006 или на европейското споразумение за работата на екипажите на превозните
средства, извършващи международни автомобилни превози, от което е видно, че той не е
управлявал превозното средство. В хода на проверката водачът не е представил карта за
дигитален тахограф № BG000000000А6XU0, в която да са вписани данните за периодите за
време управление, прекъсвания и почивки за периода от 06 ч. 57 мин. на 10.10.2021г. до 10
ч. 01 мин. на 11.10.2021г., не е представил и удостоверение за дейности, попадащи в обхвата
на Регламент (ЕО) № 561/2006 година.
Удостоверението за дейности замества картата на водача с данните за периодите за
време управление, прекъсвания и почивки за периода от 06 ч. 57 мин. на 10.10.2021 г. до 10
ч. 01 мин. на 11.10.2021 г., но отговорността на водача отпада само ако удостоверението за
дейности бъде представено по време на проверката.
3
Санкцията за това нарушение е регламентирана в чл. 93в, ал. 17, т. 2 ЗАвП и
предвижда глобата за това нарушение да е във фиксиран абсолютен размер от 1500 лв.,
какъвто е и размерът на глобата, посочен в издаденото НП, предвид на което правилно е
определена по вид и размер наложената от АНО административна санкция.
Съобразно събраните по делото доказателства съдът намира, че случаят не е и
маловажен. Действително, от нарушението не са настъпили вредни последици. То обаче е
формално и не се отличава от останалите нарушения от своя вид, за да се приеме, че
обществената му опасност е явно незначителна. С оглед вида на осъществявания превоз,
непредставянето на удостоверение за дейности по образец, допуснатото нарушение на
европейска спогодба, навежда на висока степен на обществена опасност на деянието,
независимо, че обществената опасност на дееца е ниска, предвид на това, че няма данни да е
реализирал други предходни нарушения от този вид. По посочените съображения
наказващият орган като не е приложил чл. 28 от ЗАНН, не е нарушил закона.
С оглед на гореизложеното, съдът намира, че атакуваното от жалбоподателя
наказателното постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно и правилно.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № 26-0000579/20.10.2021г. на Директора на РД ”АА” гр.В., определен
от министъра на транспорта и съобщенията за длъжностно лице, с което на А.. ИВ. Ц. от
гр.С., бул. Драган Цанков № 31А, ет.1, офис 4, ЕГН ********** е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 1500 лв., на основание чл.93в, ал.17, т.2 от
Закона за автомобилните превози, за нарушение на чл.36, §2, т./ii/ от Регламент /ЕС/
165/2014г, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВрАС по реда на АПК в 14
дневен срок от съобщението.
Съдия при Районен съд – Б.С.: _______________________
4