Решение по дело №485/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700485
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  210

 

гр.Стара Загора, 16.06.2023 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         шестнадесети май

през      две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

              Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                      Членове:           

при секретаря   Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело   № 485  по описа  за 2022 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.215, във връзка с чл. 127 ал.12  от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл.145 и сл.от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по жалба от  Т.И.К. *** с искане за отмяна на Решение № 1779/ 30.06.2022г по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора за одобряване на окончателен проект за общ устройствен план на община Стара Загора в частта му относно територия за озеленяване 7/ Оз, в която попадат поземлен имот с идентификатор 68850.527.1073 по КК на гр.Стара Загора и поземлен имот с идентификатор 68850.527.1072 по КК на гр.Стара Загора, двата с адрес гр.Стара Загора, кв.Железник-разширение. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспореното решение, като постановено при съществени материалноправни и процесуалноправни пороци. Твърди се, че решението е постановено при липса на фактически и правни основания  за неговото издаване, в нарушение на целта на закона и установените в него принципи, в нарушение на чл.103а от ЗУТ и на Наредба № 8/2001г. за обема и съдържанието на устройствените схеми. По подробно изложени съображения във връзка с наведените оплаквания е направено искане за отмяна на решението и за присъждане в полза на жалбоподателя на направените от него разноски по делото.

 

 Ответникът – Общински съвет Стара Загора, чрез процесуалните си представители  оспорва жалбата като недопустима. Счита, че жалбоподателят няма правен интерес от обжалване на оспорената част от решението. Моли тази част да бъде потвърдена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

  Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установена следната фактическа обстановка:  

 

Жалбоподателят Т.К. е собственик на поземлен имот с идентификатор 68850.527.1073 по КК на гр.Стара Загора и поземлен имот с идентификатор 68850.527.1072 по КК на гр.Стара Загора, двата с адрес гр.Стара Загора, кв.Железник-разширение, видно от нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот №117, том I, рег.№345, дело 58/2005г и скица №15-570-02.01.2018г. и №15-149198/14.02.2020г на СГКК-Стара Загора/л.7-9/. За имотите със заповед №1939/25.07.2008г на заместник-кмет „САГ“ на Община Стара Загора е одобрен ПУП-изменение на ПР и ПЗ като е установена устройствена зона Жм /за жилищни нужди/, с малка височина до 10м /л.106-107/. Издадена е скица-виза за проектиране на жилищна сграда изх.№ 20-13-286 от 04.05.2022г /л.10-11 и удостоверение на л.142/.

 

Процедурата по приемане на ОУП на Община Стара Загора е започната по Предложение от заместник-кмет на Община Стара Загора рег.№ 10-61-647/ 13.12.2017г за решение за одобрение на задание за ОУП на община Стара Загора на основание чл.124, ал.1 от ЗУТ и възлагане изработването на проект за ОУП на община Стара Загора на основание чл.21, ал.1т.11 от ЗМСМА, към което е приложено техническо задание /л.157 и сл/.

 

 С решение по т.1.7 от протокол №51/13.12.2017г. на ЕСУТ при Община Стара Загора е прието становище, че може да бъде издадено разрешение за изработване изменение на ОУП на Община Стара Загора /л.50/.

 

С решение № 1322 по Протокол 28 от 18.12.2017г на Общински съвет Стара Загора е одобрено заданието за изработване на ОУП на Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината; 2. Разрешено е изработването на ОУП на Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината и 3. Възложено е на кмета на общината за предприеме предвидените в закона действия по възлагане изработването на ОУП, Община Стара Загора, включващ всички населени места и всички землища на територията на общината /л. 51-52, л.155 и сл/.

 

Видно от протокол № 42/11.11.2020г. на ЕСУТ при Община Стара Загора, са разгледани становища, мнения и възражения, постъпили след проведено обществено обсъждане на 20.10.2020г на предварителен проект на ОУП и на доклад за екологична оценка /л.60 и сл/.

 

С решение по т.1.1 от протокол №06/10.02.2021г. на ЕСУТ  при Община Стара Загора е приет проект за ОУП на Община Стара Загора – предварителен проект /л.53/. С решение по т.6.43   от протокол №07/17.02.2021г. на ЕСУТ при  Община Стара Загора е прието, че следва да бъдат отразени промени в окончателния проект на ОУП във връзка с прилагане на действащи ПУП-ПЗ /л.54 и сл/.

 

С решение по протокол № 12/23.03.2022г. на ЕСУТ при Община Стара Загора е приет проекта за ОУП на Община Стара Загора – окончателен проект /л.57 и сл/. Подадено е заявление с вх.№10-33-67/23.03.2022г от Община Стара Загора за съгласуване и одобряване на ОУП-окончателен проект /л.154/.

 

По предложение рег.№10-61-355/15.06.2022г. от  Живко Тодоров – кмет на Община Стара Загора /л.100 и сл/ е прието оспореното Решение № 1779 по протокол №40 от заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено  на 30.06.2022г след дадени становища от постоянните комисии на съвета по т.1 и от Постоянната комисия по законност и обществен ред на заседание, проведено на 28.06.2022г, по т.2. Гласували „за“ са 49 общински съветници, „против“ и „въздържали се“ няма /л.30-48/. 

 

С решението общинският съвет: 1. На основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във връзка с чл.127, ал.6 от ЗУТ одобрява Окончателен проект за ОУП на Община Стара Загора, с изключение на територията на парк „Бедечка“, за която е налице влязло в сила изменение на ОУП 2011г, одобрен с Решение № 1158 по протокол № 55 от 26.05.2011г на Общински съвет Стара Загора и 2.  Одобрените до настоящия момент със съответни заповеди на Кмета на Община Стара Загора или с решения на Общински  съвет Стара Загора подробни устройствени планове запазват своето действие. Решението е публикувано в  ДВ бр.54/12.07.2022г /л.48-49/.

 

 По делото са приети като доказателства удостоверение изх.№10-11- 11121/13.09.2022г /л.109/ и изх.№ 220-46-8/ 06.02.2023г /л.145/, издадени от Главния архитект на Община Стара Загора. От тях се установява, че по ОУП, одобрен с Решение № 1158 по протокол № 55 от 26.05.2011г на Общински съвет Стара Загора  и по ОУП, одобрен с процесното Решение № 1779 по протокол № 40 от 30.06.2022г на Общински съвет Стара Загора, за имотите на жалбоподателя е отредена устройствена зона за озеленени територии с публично ползване – градски паркове, градини, улично озеленяване-Оз. На компакт диск са приложени доказателства за съгласуване  със заинтересуваните централни и териториални администрации, както и със специализираните контролни органи.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Съгласно чл. 127, ал. 12 във вр. с чл. 215, ал. 1 ЗУТ право на обжалване на общ устройствен план имат само собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от предвижданията му. Това са имотите, за които е предвидено изграждане на обекти - публична собственост на държавата или общината, или за които се установяват ограничения на собствеността, с цел защита на обществени интереси - опазване на околната среда или на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони -  чл. 127, ал. 13 ЗУТ. Видно от доказателствата по делото, а и няма спор по този факт между страните, според обжалваното решение собствените на жалбоподателя имоти попадат в устройствена зона за озеленени територии с публично ползване – градски паркове, градини, улично озеленяване-Оз. Следователно предвиждането за тях е за изграждане на обекти-публична общинска собственост по смисъла на чл.3, ал.2 от Закона за общинската собственост.

 

В нормата на чл.104, ал.1 от ЗУТ е регламентирано, че общите устройствени планове са основа за цялостното устройство на териториите на общините, на части от тях или на отделни населени места с техните землища. Предвижданията на общите устройствени планове, с които се определят общата структура и преобладаващото предназначение на териториите, видът и предназначението на техническата инфраструктура и опазването на околната среда и обектите на културно-историческото наследство, са задължителни при изготвянето на подробните устройствени планове. Това означава, че всеки ПУП следва да е съобразен с предвижданията на ОУП. Конкретно за имотите на жалбоподателя, за които според одобрен ПУП се предвижда устройствена зона Жм /за жилищни нужди/ за жилищни нужди, с малка височина до 10м, ще е налице основание за изменение на този ПУП. Всичко изложено обуславя правния интерес на жалбоподателя от оспорване на Решение № 1779 по протокол № 40 от 30.06.2022г на Общински съвет Стара Загора, тъй като с  оглед предназначението на имотите по ОУП се ограничава правото му на собственост. Този извод не се променя от обстоятелството, че т.2 от процесното решение предвижда запазване действието на такъв план. Ако при приемането на ОУП волята на органа е била да се запази действието на определен ПУП, то в проекта за ОУП е следвало за съответния имот да се предвиди зона или територия, съответстваща на предвижданията на съответния ПУП, който се цели да бъде запазен. В случая това не е направено, видно представените удостоверения от главния архитект и от графичната част към плана. А законовото изискване за съответствие на ПУП с ОУП, респективно възможността да се процедира нов ПУП за имотите на жалбоподателя по чл.103а, ал.3 от ЗУТ, с който да се отстрани несъответствието с ОУП,  не може да бъде преодоляно с приетата т.2 от решението, която не съответства в пълнота на действащата разпоредба на чл.103а, ал.1 от ЗУТ и има единствено декларативен характер. По тези съображения съдът намира, че жалбата на Т.К. като подадена в законоустановения срок по чл. 127, ал.12 от ЗУТ и от лице с правен интерес срещу неблагоприятен за него и подлежащ на съдебен контрол административен акт е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, е неоснователна.

 

Решение № 1779/ 30.06.2022г по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора е прието от материално и териториално компетентен орган по смисъла на чл.127, ал.6 от ЗУТ, в предвидената от закона форма, съдържа правни и фактически основания, които кореспондират помежду си с оглед съдържанието на съпътстващите административната преписка документи,  от чиято съвкупна преценка става ясно какви са фактите и причините, довели до издаване на оспорения акт. В  хода на процедурата не са допуснати съществени процесуални нарушения. Събраните доказателства както и достъпните данни на интернет страницата на общината https://www.starazagora.bg/bg/obyavleniya сочат, че са  изпълнени всички фази от процедурата по раздел III от Глава седма на ЗУТ. Направено е обществено обсъждане и е извършено съгласуване по чл.127, ал.2 от ЗУТ. Действително, по делото не е представен доклад на кмета на общината при внасяне на проекта за разглеждане в общинския съвет, но е налице негово предложение, което съдържа мотиви за основанието и изпълнението на законовите изисквания за приемане на окончателния проект на ОУП. Решението е прието с изискуемите кворум и мнозинство по чл.27, ал.2 и ал.3 от ЗМСМА, необходими за решение чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА при проведено явно гласуване и е обнародвано.

 

Решение № 1779/ 30.06.2022г по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора в оспорената му част е прието в съответствие с приложимия материален закон. Съгласно чл.103а, ал.1 изр.1 от ЗУТ, в проекта за ОУП се съобразяват предвижданията на заварените подробни устройствени планове, одобрени до датата на издаването на разрешенията по чл. 124. В изр.2 от нормата е предвидено промяна на предназначението, начина и характера на застрояване на поземлените имоти, за които е налице одобрен подробен устройствен план,  да се допуска само за изграждането на обекти – публична държавна собственост или публична общинска собственост, както и с цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони.

 

В случая безспорно се установява, че зоната и предназначението на имотите на жалбоподателя според ОУП, одобрен с Решение № 1158 по протокол № 55 от 26.05.2011г на Общински съвет Стара Загора  не се променят  по ОУП, одобрен с процесното Решение № 1779 по протокол № 40 от 30.06.2022г на Общински съвет Стара Загора. За тях и по двата плана е отредена устройствена зона за озеленени територии с публично ползване – градски паркове, градини, улично озеленяване-Оз. Изложеното означава, че още с предходния ОУП не е зачетено предвиждането на ПУП-изменение на ПР и ПЗ, одобрен със заповед №1939/25.07.2008г на заместник-кмет „САГ“ на Община Стара Загора, с който за имотите е установена устройствена зона Жм /за жилищни нужди/. Отделно от това, предвиждането за тях по процедирания ОУП е за изграждане на обекти-публична общинска собственост, т.е. попада в ограничената хипотеза, при която законът допуска промяна на предназначението спрямо одобрен ПУП. Фактът, че през м. май 2022г  на жалбоподателя е издадена скица-виза за проектиране не е от значение за законосъобразността на предвижданията на ОУП, приети с оспореното решение, защото органът не е длъжен да се съобрази с нея. Жалбоподателят разполага с правната възможност да поиска изменение на ОУП съобразно влезлия в сила ПУП за неговите имоти, индиция за започнала реализация на която бе заявена от процесуалния му представител в съдебно заседание на 04.04.2023г.  

 

Оплакването за нарушения на Наредба № 8 от 14.06.2001г за обема и съдържанието на устройствените планове е неконкретизирано, а при извършената служебна проверка не се констатира частите от плана да не отговарят на нормите от Глава четвърта на Наредбата.

 

По тези съображения настоящият състав на съда намира, че оспорената част от  Решение № 1779/ 30.06.2022г по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора е валиден и законосъобразен акт, поради което жалбата на Т.К. срещу нея е неоснователна и следва да бъде отхвърлена. 

 

При този изход на спора искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски се явява основателно  и следва да бъде уважено, като на основание 143, ал.3 от АПК във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ  жалбоподателят бъде осъден да заплати на Общински съвет Стара Загора сумата 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горното и на основание чл.219 от ЗУТ във връзка с чл. 172, ал. 2 от АПК, Старозагорският Административен съд

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.И.К. ЕГН ********** *** с искане за отмяна на Решение № 1779/ 30.06.2022г по протокол № 40 на Общински съвет Стара Загора за одобряване на  окончателен проект за общ устройствен план на община Стара Загора в частта му относно територия за озеленяване 7/ Оз, в която попадат поземлен имот с идентификатор 68850.527.1073 по КК на гр.Стара Загора и поземлен имот с идентификатор 68850.527.1072 по КК на гр.Стара Загора, двата с адрес гр.Стара Загора, кв.Железник-разширение, като неоснователна.

 

 ОСЪЖДА Т.И.К. ЕГН ********** *** да заплати на Общински съвет Стара Загора сумата 100 /сто/лв. за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

                                                                                                                                       

 

                                                         СЪДИЯ: