Решение по дело №1115/2020 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 825
Дата: 13 август 2020 г.
Съдия: Таня Борисова Георгиева
Дело: 20205300501115
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 18 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е   № 825

 

13.08.2020 г., град Пловдив

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, Гражданско отделение,VI състав

На  14.07.2020 г.

В публично заседание в следния състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: НАДЕЖДА ДЗИВКОВА                             

                                                            ЧЛЕНОВЕ:  ВИДЕЛИНА КУРШУМОВА  

                                                                                      ТАНЯ ГЕОРГИЕВА                                                                

 

Секретар: Пенка Георгиева

 

като разгледа докладваното от съдия  Георгиева в.гр.дело № 1115 по описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

           Производство по реда на чл.258 и сл ГПК.

           Образувано е по въззивна жалба от Главна дирекция „Гранична полиция“, МВР , представлявана от гл.юрк.А.Н., срещу Решение № 568/18.02.2020 г. по гр.д.№ 17176/2019 г. на ПРС, с което жалбоподателят е осъден да заплати на Х.Д.К. с ЕГН ********** следните суми: сумата от 1565,07 лева, представляваща дължимо възнаграждение за положен извънреден труд от 215,9 часа, получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, за периода 22.10.2016 г. – 22.10.2019 г., както и сумата от 141,85 лева мораторна лихва за периода 01.01.2017 г. – 22.10.2019 г., ведно със законната лихва върху главницата от 1565,07 лева от датата на подаване на исковата молба – 22.10.2017г. до окончателното изплащане на дължимите суми, както и сумата от 350 лева разноски за адвокатско възнаграждение.

           В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност и неправилност на обжалваното решение поради неправилно приложение на материалния закон- ЗМВР и Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. на министъра на вътрешните работи / отм./. Мотивира становище, че в случая е неприложима субсидиарно Наредбата да структурата и организацията на работната заплата / НСОРЗ/. Моли за отмяна на първоинстанционното решение и отхвърляне на предявените искове.

            В законоустановения срок по чл.263 ГПК е постъпил и отговор на въззивната жалба от въззиваемата страна, в който се взема становище за  правилност и законосъборазност на решението. Иска се то да бъде потвърдено от въззивния съд.

Въззивната жалба е подадена в срока по чл. 259, ал. 1 ГПК от лице, разполагащо с право на обжалване , поради което е допустима и следва да се разгледа по същество.

            Пловдивският окръжен съд, като се запозна с обжалваемия съдебен акт и доказателствата по делото, във връзка с наведените във въззивната жалба оплаквания, намира за установено следното:

             

 

 

 

При дължимата служебна преценка съгласно нормата на чл.269 ГПК, въззивният съд констатира, че атакуваният съдебен акт е валиден и допустим.

Казаното налага да се извърши преценка за правилността на обжалваното решение на база изложеното в жалбата. Съобразно мотивите изразени в ТР № 1/2013г. на ОСГТК по отношение на преценката за неговата правилност служебният контрол по принцип следва да бъде отречен предвид изричната разпоредба на чл. 269, изр. 2 ГПК, според  която извън проверката за валидност и допустимост въззивният съд е ограничен от посоченото в жалбата, освен изрично въведените изключения свързани с прилагането на императивна материално правна норма и когато се  следи служебно за интереса на някоя от страните по делото.

           Въззивният съд намира, че обжалваното решение е правилно на осн. чл.272 от ГПК препраща към мотивите му, като следва да изложи  само следните съображения :

           Ищцовата претенция е, че по време на нощните смени е полаган извънреден труд, т.к. същите са били 12 часови , а нормативно определената продължителност на нощния труд е 7 часа. Поради това се претендира преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143 спрямо нормалната продължителност на работното време от 8 часа съгл. чл.9, ал.2 от НСОРЗ. Претенцията е за положен извънреден труд, който не е заплатен от работодателя, при спазване на нормата на чл.187, ал.6 от ЗМВР – с 50% увеличение.

             От фактическа страна по делото се установява, че  между страните е съществувало служебно правоотношение, възникнало на осн. ЗМВР. Ищецът К. е работил на длъжността „***“ в група ОДЧ при Гранично полицейско управление- Летище Пловдив към Регионална дирекция „Гранична полиция“-Аерогари, структурно подчинена на ГД „Гранична полиция“-МВР,София. Приетата и неоспорена ССЕ с в.л. Б. В., изготвена след проверка на протоколите за отчитането на отработеното време между 22.00 ч. и 06.00 ч. и платежните бележки по делото,  установява, че в процесния период ищецът е положил 1514 часа нощен труд, който превърнат в дневен възлиза на 1729,9 часа, като разликата от 215,9 часа се явява извънреден труд, чиято стойност е 1565,07 лв. Сумата не е изплатена на служителя.

          

  При така установената фактическа обстановка съдът намира, че предявените искове са основателни. Нормативната рамка относно отчитането на положения труд при процесното правоотношение е следната: Работното време на държавните служители е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 дневна работна седмица /чл.187, ал.1 от ЗМВР/. При работа на смени работното време се изчислява сумирано на тримесечен период. В този случай е възможно полагането на нощен труд в часовия интервал 22-06ч., като работните часове не следва да надвишават 8 часа на всеки 24 часа. Нормата на чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР  предвижда при работа на смени, трудът извън работното време и при отработени до 70 часа за тримесечния период да се заплаща като извънреден труд с 50% увеличение върху основното месечно възнаграждение. В чл.187, т.9 от ЗМВР е указано, че с наредба на Министъра на вътрешните работи се определя редът за организацията и разпределението на работното време, отчитането му, за компенсиране на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители. През процесния период действа Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., в която липсва изрично правило за преизчисляване с К 1,143 при сумирано отчитане на работното време на положения нощен труд. Това не означава , обаче, че  не следва да се приложи посочената наредба и такова преизчисление не следва да се извърши. Това е така, т.к. законодателят е въвеждал последователно в различни нормативни актове регламентиращи полагането на нощен труд редица закрили на последния. Така в ЗМВР изрично е посочено в чл.188, ал.2 от ЗМВР, че държавните служители, които полагат нощен труд се ползват със специалната закрила по КТ. В чл.140, ал.1 от КТ пък е разписано, че нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа, а нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа. КТ е основата на регулацията на правоотношенията между работници/служители и работодател, като в случаите на специална категория служители, каквито са и държавните, не може да се регламентират по-лоши условия на труд от общите. В случая става въпрос и за специална закрила на нощния труд, при което общите правила следва да намерят приложение и по отношение на държавните служители, чийто правоотношения се регламентират по ЗМВР. В чл.188, ал.2 от ЗМВР изрично е записано, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по КТ.

ЗМВР предвижда , че при работа на смени е възможно полагането на нощен труд, който не следва да надвишава 8 часа за  всеки 24 часа. Това не дерогира, обаче, закрилата на нощния труд и не следва да се тълкува като изравняване на условията на полагане на дневния с нощния труд.  Приемане на противното би означавало поставяне на държавните служители в неравностойно положение с обикновените работници и служители.  Също така би лишило от смисъл дадената изрична защита на нощния труд на служителите по ЗМВР в чл.188, ал.2.

По изложените съображения, съдът намира, че в случая приложение следва да намери разпоредбата на чл.9, ал.2 от НСОРЗ , при което с оглед сумираното изчисляване на работното време на работещ на смяна държавен служител по ЗМВР  се прилага принципа на превръщане на нощните часове в дневни с К 1,143.  Приетата по делото експертиза е приложила това правило и е установила броя на извънредно положените часове, както и размера на дължимото заплащане за тях. Така претенцията за заплащане на извънреден труд за исковия период, след преобразуването на положените часове нощен труд в дневен се явява основателна и доказана и следва да бъде уважена до посочените в ССЕ размери.

Безспорно е по делото, че тези плащания не са извършени, при което се доказва претенция за заплащане на обезщетение за забава по основание. Досежно размера, съдът ще кредитира установеното от ССЕ.

До същите фактичекски и правни изводи е достигнал и първоинстанционният съд, поради което решението като правилно и законосъобразно ще следва да бъде уважено.

По разноските

На осн. чл.78 от ГПК жалбоподателят ще следва да заплати на въззиваемия сторените пред въззивната инстанция разноски в размер на 330лв., заплатено адвокатско възнаграждение. Направеното в съдебно заседание възражение за прекомерност по чл.78, ал.5 от ГПК се явява неоснователно, т.к. същото е съобразено с минималните размери по Н№1/2004 МРАВ.

По изложеното, съдът

 

Р Е Ш И  :

          

 

ПОТВЪРЖДАВА  Решение № 568/18.02.2020 г. по гр.д.№ 17176/2019 г. на ПРС.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“, МВР,  да заплати на Х.Д.К. с ЕГН **********, сумата от 330лв., разноски за въззивната инстанция.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                          

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ :