Решение по дело №227/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 декември 2021 г. (в сила от 10 май 2022 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20217190700227
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 177

гр. Разград, 17.12.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на първи декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 227 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 ЗУСЕСИФ във вр. с чл. 19ж, ал. 2 АПК.

Постъпила е жалба от Община – Самуил против Решение № 03-РД/2777 от 30.08.2021 г., издадено от зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е прекратен административен договор № BG06RDNP001-7.007-0014-С01 от 16.05.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 89 898,07 лв. по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. за изпълнението на проект с № BG06RDNP001-7.007-0014 „Изграждане на спортна инфраструктура в с. Богданци, Община Самуил“. В жалбата се сочи, че оспореният акт е постановен в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Твърди се, че не е налице основание за прекратяване на договора поради изтичане на срока по чл. 5, ал. 2, тъй като този срок е спирал да тече при четирикратното прекратяване на процедурата за възлагане на обществената поръчка и при удължаването му по реда на чл. 39, ал. 4 ЗУСЕСИФ е изтекъл на 13.09.2021 г., а договорът с изпълнителя е сключен на 25.08.2021 г. Твърди се и че след четири неуспешни опита се наложило да бъдат променени условията за възлагането на обществената поръчка, което е било съгласувано с Фонда и той е изразил положително становище с Уведомително писмо изх. № 01-0800/1562 от 22.06.2021 г., че поръчката може да бъде проведена. Иска се оспореното решение да бъде отменено с присъждане на разноските по делото.

Ответникът зам.-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ счита жалбата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена, като претендира и юрисконсултско възнаграждение.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 16.05.2019 г. между ДФ „Земеделие“ и Община – Самуил е бил сключен административен договор № BG06RDNP001-7.007-0014-С01 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /АДПБФП/ по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. По силата на договора Фондът предоставя на бенефициента безвъзмездна финансова помощ в размер на 89 898,07 лв. за изпълнението на проект с № BG06RDNP001-7.007-0014 с наименование „Изграждане на спортна инфраструктура в с. Богданци, Община – Самуил“.

Съгласно чл. 5, ал. 1 от АДПБФП срокът за изпълнение на одобрения проект е до 36 месеца, считано от датата на подписване на  договора, но не по-късно от 15.09.2023 г. Съгласно чл. 5, ал. 2 от АДПБФП в срок до 9 месеца от подписването му бенефициентът е длъжен да сключи договори с изпълнители за всички разходи по одобрения проект и да уведоми Фонда в посочения срок. В чл. 5, ал. 3, т. 1 е предвидено, че срокът по ал. 2 спира да тече при прекратяване на процедурата за възлагане на обществена поръчка – от датата на влизане в сила на решението за прекратяване на процедурата до откриването на нова процедура със същия предмет, но за не повече от два месеца.

С Уведомително писмо изх. № 01-0800/1264 от 18.05.2021 г. ДФ „Земеделие“ е съобщил на бенецифиента, че е констатирано неизпълнение на договора относно срока за сключване на договор с избран изпълнител съгласно чл. 5, ал. 2 от АДПБФП и му е предоставил 7-дневен срок за представяне на доказателства за изпълнението на това задължение с предупреждението, че в противен случай ще се пристъпи към едностранно прекратяване на АДПБФП на основание чл. 14, ал. 2, т. 2 от него.

В писмо изх. №  592 от 25.05.2021 г. кметът на Община – Самуил възразил, че общината не е бездействала във връзка с изпълнението на договора. Обяснил, че на 22.07.2019 г. е била обявена процедура за възлагане на обществената поръчка чрез публично състезание с предмет „Изграждане на спортна площадка в с. Богданци, Община Самуил – 1 етап“. Процедурата е била прекратена с решение от 13.08.2019 г. на основание, че няма подадена нито една оферта. На 14.10.2019 г. отново е била обявена процедура за възлагане на същата обществена поръчка. Поради липсата на подадени оферти срокът за подаване на такива е бил няколкократно удължаван с решения за одобряване на обявление за изменение или допълнителна информация, публикувани на 05.11.2019 г., на 03.12.2019 г., на 16.12.2019 г., на 30.12.2019 г., на 15.01.2020 г., на 30.01.2020 г. и на 19.02.2020 г. Въпреки удължаването на срока, не постъпили оферти, поради което с решение на възложителя от 05.03.2020 г.  процедурата отново била прекратена. На 13.03.2020 г. било обявено извънредно положение и приетият Закон за мерките и действията по време на извънредното положение породил противоречия по прилагането на законодателството, в това число и по Закона за обществените поръчки. На 03.11.2020 г. за трети път била обявена същата обществена поръчка, която била прекратена с решение на възложителя на 23.12.2020 г. поради това, че единствената подадена оферта не отговаряла на обявените условия. На 07.01.2021 г. обществената поръчка била обявена за четвърти пореден път и отново била прекратена с решение от 15.03.2021 г. с мотиви, че представените две оферти за участие в процедурата не отговарят на предварително обявените от възложителя условия. В писмото е изразено становище, че е обективно възможно успешното реализиране на проекта, като е бил изпратен нов описателен документ към списъка на планираната обществена поръчка.

След осъществена предварителна проверка с Уведомително писмо изх. № 01-0800/1562 от 22.06.2021 г. от ДФ „Земеделие“ - РА на бенефициента е било съобщено, че може да проведе обществената поръчка.

На 24.06.2021 г. процедурата за възлагане на обществената поръчка е била открита и проведена. На 25.08.2021 г. е бил сключен договор за възлагане с избрания изпълнител.

На 30.08.2021 г. е издадено оспореното решение, с което на основание чл. 20а, ал. 2 ЗПЗП, чл. 39, ал. 4 ЗУСЕСИФ и чл. 5, ал. 2 и чл. 14, ал. 2, т. 1 от АДПБФП договорът е прекратен. Административният орган е приел, че общината е следвало да сключи договори с всички избрани изпълнители в срок до 16.02.2021 г., който срок е в размер на 21 месеца - 9 месеца по чл. 5, ал. 2 от договора и 12 месеца по чл. 39, ал. 4 ЗУСЕСИФ, предвиждащ едностранно прекратяване на финансирането с безвъзмездна финансова помощ, когато бенефициент не сключи договор с изпълнител до 12 месеца от изтичането на срока, предвиден за неговото сключване. Органът е счел, че към датата на всяко прекратяване на обществената поръчка следва да се добави времето от 14 дни - срок за обжалване на решението за прекратяване, при което крайният срок за сключване на договор с изпълнител се удължава до 25.05.2021 г. Към тази дата не е имало сключен договор с изпълнител, поради което Фондът е приложил чл. 14, ал. 2, т. 2 от АДПБФП, съгласно който при неизпълнение на задължението по чл. 5, ал. 2 договорът може да бъде прекратен едностранно.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Изхожда от активно легитимирано лице с правен интерес от оспорването, което е неблагоприятно засегнато от постановения акт. Подадена е в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съгласно чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Актът е издаден от компетентен административен орган – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в кръга на правомощията му, делегирани от изпълнителния директор на ДФЗ по силата на приложената по делото Заповед № 03-РД/1734 от 16.06.2021 г.

Решението е в необходимата форма и има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание.

Но при постановяването на оспорения акт са нарушени административнопроизводствените правила.

Административният орган не е изпълнил задължението си по чл. 35 АПК да изясни всички факти от значение за случая и обсъди обясненията на общината. Не е изследвал обстоятелствата, описани в писмо изх. №  592 от 25.05.2021 г. В хронологичен ред бенефициентът по договора е посочил периодите от датите на влизане в сила на решенията за прекратяване на всяка една от четирите процедури за възлагане на обществената поръчка до откриването на следващата процедура, през които не е текъл срокът за сключване на договор с изпълнител. Позовал се е и на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. Органът не е проверил тези обстоятелства и не е изложил съображения дали действително в посочените в писмото случаи срокът е спирал да тече и за какви периоди. Не е обсъдил  и издаденото от него Уведомително писмо изх. № 01-0800/1562 от 22.06.2021 г., което дори не е приложил по преписката. А липсата на мотиви или тяхната недостатъчност съставлява съществено процесуално нарушение, водещо до невъзможност за упражняване на съдебен контрол за законосъобразност, и е основание за отмяна на акта.

Изчисляването на срока за сключване на договор с изпълнител е извършено от органа механично - като сбор от 9 месеца по чл. 5, ал. 2 АДПБФП и 12 месеца по чл. 39, ал. 4 ЗУСЕСИФ, и отново механично този срок е удължен със сроковете за обжалване на решенията за прекратяване на процедурите. Подобен подход противоречи на закона.

Съгласно чл. 39, ал. 4 ЗУСЕСИФ финансирането с безвъзмездна финансова помощ се прекратява едностранно от ръководителя на управляващия орган, когато бенефициент не сключи договор с изпълнител до 12 месеца от изтичането на срока, предвиден за неговото сключване. Случаите, при които този срок спира да тече, се определят с акта по чл. 28, ал. 1, т. 1. Актът по чл. 28, ал. 1, т. 1 ЗУСЕСИФ е Постановление № 162 на МС от 5.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. Съгласно чл. 4, ал. 2, т. 1 от ПМС № 162/2016 г. срокът по чл. 39, ал. 4 ЗУСЕСИФ спира да тече при прекратяване на процедурата за възлагане на обществена поръчка – от датата на влизане в сила на решението за прекратяване на процедурата до откриването на нова процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет, но за не повече от два месеца. Аналогично е и съдържанието на чл. 5, ал. 3, т. 1 от АДПБФП. Административният орган не е съобразил горните разпоредби, което обосновава материалната незаконосъобразност на решението му.

Според административния орган срокът за сключване на договор с изпълнител е изтекъл на 25.05.2021 г., а на 22.06.2021 г. същият орган е уведомил бенефициента, че може да проведе обществената поръчка. Изпращането на Уведомително писмо изх. № 01-0800/1562 от 22.06.2021 г. е извършено в съответствие с чл. 9, ал. 2, т. 6 от утвърдената от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Процедура за осъществяване на предварителна проверка и последващ контрол върху обществени поръчки и процедури за избор с публична покана за разходи, финансирани изцяло или частично със средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. С това писмо са обобщени резултатите от осъществения предварителен контрол и е дадено положително заключение по изпратения нов описателен документ. Административният орган не е потвърдил становището си, изразено в Уведомителното писмо изх. № 01-0800/1264 от 18.05.2021 г., че общината е пропуснала срока за сключване на договор с изпълнител. Съгласувал е обществената поръчка и е разрешил провеждането й. А когато възлагателната процедура е приключила, е прекратил административния договор. Действията му противоречат на принципите на последователност и предвидимост по чл. 13 АПК, и сочат на недобросъвестно упражняване на власт, което е самостоятелно основание за отмяна на оспореното решение.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него разноски по производството, представляващи заплатена държавна такса в размер на 719,18 лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТМЕНЯ Решение № 03-РД/2777 от 30.08.2021 г., издадено от зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е прекратен административен договор № BG06RDNP001-7.007-0014-С01 от 16.05.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 89 898,07 лв. по подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. за изпълнението на проект с № BG06RDNP001-7.007-0014 „Изграждане на спортна инфраструктура в с. Богданци, Община Самуил“.

ОСЪЖДА ДФ „Земеделие“ да заплати на Община – Самуил за разноски по делото сумата 1019,18 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/