Решение по дело №1804/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 464
Дата: 13 април 2021 г. (в сила от 7 май 2021 г.)
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20207050701804
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

РЕШЕНИЕ

 

№ ……….

гр. Варна, ………….2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – гр. Варна,  XXIII-ти състав, в открито съдебно заседание на тридесети март две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                           

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

при секретаря Светла Великова, разгледа докладваното от съдия Наталия Дичева  административно дело 1804/2020г. по описа на XXIII-ти състав на Административен съд – гр. Варна, като за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „РИВА ИНВЕСТ“ ООД, ЕИК *****, гр.Варна, Т.С.П., ЕГН **********, К.В.П., ЕГН **********, П.В.П., ЕГН ********** и С.Т.Н., ЕГН **********, всички представлявани от адв. И.Р. *** против Заповед №2666/23.07.2020г. на кмета на Община Варна, с която се отказва издаване на разрешение за преместване на 32 броя дървета от различни видове и премахване на 2 броя иглолистни дървета, находящи се в УПИ Х-***, поземлен имот с идентификатор 10135.****.**, кв.3, ІІ–ри м.р., гр. Варна, район „Владислав Варненчик“. Релевират се доводи за незаконосъобразност на акта, който е издаден в противоречие с материалните и процесуалните правила и с целта на закона. Счита, че Заповедта е издадена при пълна липса на мотиви, предвид одобрения и съгласуван от главния архитект инвестиционен проект, както и одобрен и влязъл в сила работен устройствен план за УПИ Х-*** и издадена и влязла в сила Заповед №Г-25/28.01.2016г., с която имотът е отреден за жилищно строителство. Моли съда да задължи Община Варна да издаде заповед за преместване на дървесните видове в определен срок. Моли се за отмяна на акта и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител, изразява становище за неоснователност на жалбата и отхвърлянето й като такава. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на настоящото съдебно производство е Заповед №2666/23.07.2020г. на на кмета на Община Варна, с която се отказва издаване на разрешение за преместване на 32 броя  дървесни видове и премахване на 2 броя иглолистни дървета, находящи се в УПИ Х-***, поземлен имот с идентификатор 10135.*****, кв.3, ІІ– ри м., гр. Варна, район „Владислав Варненчик“. 

Жалбоподателите в настоящото производство като съсобственици на УПИ Х-***, поземлен имот с идентификатор 10135.*****, кв.3, ІІ– ри м.р гр. Варна, район „Владислав Варненчик“ чрез адв. И.Р. са внесли заявление рег. №АУ097688ВН/03.10.2019г. за разглеждане и одобряване на технически или работни проекти и издаване на разрешение за строеж с доклад за обект "жилищна сграда" в УПИ Х-***, по плана на втори м.р. на гр. Варна, жк. „Вл. Варненчик“ /л. 37 от делото/.

Със заявление рег. №АУ097688ВН_001ВН/14.10.2019г. „Рива инвест“ ООД, чрез адв. И.Р. е поискал издаване на заповед за преместване на растителността, находяща се в УПИ Х-***, гр. Варна, във връзка с предстоящо строителство. /л. 4 от преп./ В част "Паркоустройство и благоустрояване" на инвестиционния проект и в изготвеното експертно становище за растителността в обект: Жилищна сграда в УПИ Х-***, кв.3, ж.к. „Вл. Варненчик“, гр. Варна са посочени два броя съществуващи дървета, попадащи в строителното петно, за които се предвижда да бъдат отсечени, и тридесет и два броя съществуващи дървета за преместване, при предвидено компенсаторно озеленяване съгласно чл. 31, ал.2, чл. 12, ал.1, т. 5 и т.12 от Наредбата за изграждане, стопанисване, контрол и опазване на зелената система на територията на гр. Варна /НИСКОЗСТОВ/./л. 5-18 от преп./

Във връзка с двете гореописани заявления от ланд. арх. Гергана Аврамова – мл. експерт „Озеленяване“ в дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ е изготвена санитарна експертиза за състоянието на съществуващите дървета, намиращи се в УПИ Х-***, кв.3, ж.к. „Вл. Варненчик“, гр. Варна. Съгласно представеното и прието като доказателство по делото експертно становище, е констатирано, че дърветата за преместване са 32 на брой, като 7 бр. се пресаждат в рамките на УПИ – 3 бр. Betula alba /Бяла бреза/ и 4 бр. Coelreuteria paniculata /китайски мехурник/. Останалата част от дърветата – 24 на брой трябва да се преместят на общинска територия, определена от районните специалисти. Това са 11 бр. Coelreuteria paniculata /китайски мехурник/, 6 бр. Fraxinus ornus /мъждрян/, 5 бр. Cupressus arizonica /аризонски кипарис/, 2 бр. Сupressus sempervirens /обикновен кипарис/, 1 бр. Cupressocyparis leylandii /лейландски кипарис/. Описаните дървета са в добро фитосанитарно състояние и размерите им позволяват специализирана техника да осъществи процедурата по изместването. За премахване са описани 1 бр. Cupressus arizonica /аризонски кипарис/ и 1 бр. Сupressus sempervirens /обикновен кипарис/, които са описани като индивиди в лошо състояние. Заключението е, че на осн. чл. 19, ал. 1, т. 1 и т. 3 от Наредба №1/10.03.1993г. за опазване на озеленените площи и декоративната растителност и чл. 47, ал.2, т. 1 и т. 3 от НИСКОЗСТОВ описаните видове следва да се преместят и премахнат /л. 38 от делото/.

Независимо от горното становище е издадена обжалваната Заповед, с която е отказано преместването на 32 бр. дървета и премахването на 2 бр. дървета.

В хода на съдебното производство са извършени следните процесуални действия:

По делото е приета СТЕ, неоспорена от страните, която съдът кредитира в цялост. Вещото лице след като се запозна с материалите по делото, с относимата техническа документация и извърши оглед на място, установи, че за ЖК „Вл. Варненчик - II микрорайон, има одобрен ПУЛ - ПРЗ с решение № 2548-17 от 28 и 29. 2010г. Съгласно плана УПИ Х-***, кв. 3 е предвидено за жилищно строителство. За УПИ Х-***, кв. 3 , II микрорайон, р-н „Вл.Варненчик” има изготвени инвестиционни проекти във фаза „технически проект”. По обхват и съдържание част „Паркоустройство и благоустройство” съответства на изискванията на Наредба № 4 от 21 май 2001 г за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти. Към проекта е представен „Опорносравнителен план с нанесена съществуваща растителност” и Експертно становище за съществуваща растителност изготвени от ландшафтен архитект с пълна проектантска правоспособност. Изпълнението на инвестиционните проекти налага премахване на дълготрайна дървесна растителност. Към делото са приложени проекти по част „Паркоустройство и благоустрояване” - в два варианта - I вариант, неодобрен от общината, стр. от 83 до 95 ; II вариант, с пречат одобрявам от община Варна - приложение към делото. И двата проекта се различават по предвидени дървета за преместване. Проектът е внасян 2 пъти в община Варна. Всички технически проекти са одобрени от община Варна. Проекта по част Паркоустройство и благоустройство /представен в приложение към делото/ е одобрен от арх. В.Б - гл.архитект на община Варна на 17.10.2019г. С № АУ097688ВН е изготвена санитарна експертиза от л.арх. Гергана Аврамова /служител на община Варна/ с опис и оценка на състоянието на растителността /лист 38 от делото/.

Направено е заключение в експертизата - „описаните дървета в проектното решение, които ще бъдат преместени са в добро фитосанитарно състояние и размерите им позволяват специализирана техника да осъществи изместването”.

При оглед на място на терена на УПИ Х-***, кв. 3, II микрорайон, р-н „Вл.Варненчик” в.л. установи наличните дълготрайни декоративни дървета описани в чертеж № 4 и в Експертното становище за растителността, в едно с техните характеристики. Дендрологичните наименования на съществуващите дървета, респективно определените за запазване, премстване и премахване е отразена подробно в чертеж № 4 - Дендрологичен проект - проект и съществуваща растителност. При проверката за съответствието на дендрологичните наименования на видовете, тяхното местоположение на терена и в чертежите в.л. установи съответствие - тоест описани са всички съществуващи дълготрайни дървета, като дендрологичните наименования на съществуващите дървета са правилно означени в чертажа.

Вещото лице констатира, че в част „Паркоустройство и благоустройство” на инвестиционния проект за УПИ X- ***, кв. 3 , II микрорайон, р-н „Вл.Варненчик” /изработен във фаза „технически проект”/ - няма указана технология за изваждане и преместване на предвидените с проекта 32 броя дървета. Технологичните изисквания за извършване на дейностите в инвестиционния процес се представят във фаза „работен проект”, освен ако не са изрично изискани от възложителя или компетентен орган. Представеният проект е във фаза „технически проект”. С изготвена санитарна експертиза № АУ097688ВН от Община Варна е направено заключение, че дърветата предвидени за преместване по проекта „са в добро фитосанитарно състояние и размерите им позволяват специализирана техника да осъществи изместването”.

Ландшафтен арх. Г. С. уточнява, че процедурата по преместване на дървета и местата за преместването им в общински имоти е регламентирана с Наредба за изграждане, стопанисване, контрол и опазване на зелената система на територията на община Варна. Действията по процедурата са две:

-                    Първо - издаване на разрешение за Премахване и преместване на растителност от Кмета на община Варна;

-                    Второ, последващо - определяне на местата за преместване на дърветата. Определянето на местата се извършва от служители на района самостоятелно или съвместно със служители на община Варна - с чл.52 ал.1 и 3 от Наредбата на община Варна се подава заявление до кмета на района, и се издава разрешение или отказ - в случая до кмета на район „Вл. Варненчик”.

За преместването на 24 броя дървета по проекта за УПИ Х-***, кв. 3, II микрорайон, р-н „Вл.Варненчик” няма съгласувани места за преместване на дървета, поради това, че не е издадена заповед за преместване на дърветата.

В проекта по част Паркоустройство и благоустроявене за УПИ Х-***, кв. 3, II микрорайон, р-н „Вл.Варненчик”/ одобрен от Община Варна и представен в приложение към делото/ - в Опорно - сравнителен план на проекта /лист № 2 от проекта/ и в Експертното становище за растителността са описани и представени графично: 20 широколистни и 4 иглолистни дълготрайни декоративни дървета за запазване.

-                    Запазени широколистни дървета - 20 бр.: Асеr campestre - явор - 4 бр. — в много добро състояние, В=8м., Д=0,15м., възраст ~20г.; Laburnum vulgare-златен дъжд - 1 бр. - добро състояние, В=2м., Д=0,10м., възраст ~7г.; Betula alba - бяла бреза - 1 бр. - добро състояние, В=10м., Д=0,15м., възраст 20г.; Сolreuteria paniculata - кит. мехурник - 6 бр. - добро състояние, В=6-7м., Д=0,10-0,15м, възраст ~10-15г.;Fraxinus ornus - мъждрян - 8 бр. - добро състояние, В=6-8м., Д=0,15-0,20м., възраст ~20- 25г.

-                    Запазени иглолистни дървета - 4 бр.: Cedrus libani - ливански кедър - 3 бр. - добро състояние, В=12м., Д=0,20-0,25м., възраст 20-25г.:Сupressocyparis leylandii - купресокипарис - 1 бр. - добро състояние, В=10м., Д=0,12м., възраст 10г.

Описаните по - горе декоративни дървета за запазване са отразени и в чертеж Опорно сравнителен план, съществуваща растителност - проектно решение /лист № 3 на проекта/ и Дендрологичен проект - проекто решение /лист № 4/

Налице е идентичност в дендрологичния състав на проекта във всички чертежи и текстови части.

Сигнатурата представена в легендата за обозначаване на широколистни и иглолистни дървета, както и определените за запазване, премстване и премахване изцяло съвпада във всички чертежи.

Дендрологичните наименования на съществуващите дървета, тяхното отразяване в графичната част - респективно определените за запазване, премстване и премахване са представени в чертежи № 4 и 5 Дендрологичен проект - проектно решение и Трасировъчно-посадъчен план /чертежите които представляват техническия проект/. Проверката за съответствието на сигнатурата за дендрологичните наименования на видовете, за запазване, премстване и премахване е направено на базата на теренен оглед и чертежи № 4 и 5, които по същество представляват проект и нанесена съществуваща растителност.

Установено е съответствие в графичната част, сигнатурата за отразяване и дендрологичните наименования. Дендрологичния състав и бройките на съществуващи дървета, отразени графично на чертежи № 4 и 5 съответстват на установеното при теренния оглед.

Текстовете и графиката в чертежи № 4 и 5 /проекта/ за преместване на широколистни дървета в рамките на имота и общински терени са общо 24 : в рамките на УПИ - 10 броя /бреза 3 и кит.мехурник 7/; в общински терени 14 - /Соlreuteria paniculata - кит. мехурник - 10 бр и Fraxinus ornus - мъждрян - 4 бр. /изцяло съответстват по сигнатура в графиката и текстовете.

По отношение на преместване на широколистни дървета в рамките на имота и общински терени в чертежи № 3 Ситуационен план, вещото лице установи, че в легендата е допусната явна фактическа грешка - представени са бройките за преместване от предходния вариант на проекта. Съвпада общата бройка - 24, но разпределението в рамките на УПИ и общински терени се различава /7 и 17бр./ Чертеж № 3 - Ситуационен план играе роля на идеен проект съгласно изискванията на Наредба № 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти.

За останалите дейности - запазени широколистни дървета, запазени иглолистни дървета и за премахване на дървета в лошо състояние текстовете и графиките във всички чертежи и текстове на проекта съвпадат.

В случая за изпълнението на проекта се извършва по чертежи № 4 и 5 /представляващи техническия проект / Дендрологичен проект - проектно решение и Трасировъчно- посадъчен план /. И двата чертежа са с коректната легенда и дендрология и отразяване на съществуваща растителност.

Вещото лице установи, че проекта предвижда унищожаване  на 2 дървета в лошо състояние- сухи дървета /Cupressus arizonica-аризонски кипарис – 1бр. и Cupressus sempervirens- обикновен кипарис – 1 бр./. Дърветата са отразени във всички чертежи. 

Приложени са следните писмени доказателства: Заповед № 2666/23.07.2019г. на община Варна, жалба от „Рива инвест“ ООД, рег. № АГУП 20000301ВН/11.03.2020г., пълномощно на „Адвокатско дружество Р. и Монев, Заявление от И.Д.Р.  пълномощник на „Рива Инвест“ ООД,  Инвестиционен проект, обект : жилищна сграда в УПИ Х ***, кв.3, съдържание, обяснителна записка, експертно становище, количествена сметка, удостоверение от Камарата на архитектите в България на Нина Т. А. – лендшафтен архитект,  5 броя скици,  Заповед № 335/10.06.2019г. на гл. архитект на Община Варна, 3 броя обратни разписки,  писмо от Община Варна Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ до  И.Н.И от 28.02.2019г., заявление  рег. № АУ 074022ВН-008 ВН/12.02.2019г., пълномощно от Г.И.Р. от 15.06.2015г. на нотариус Ал. Ганчев, писмо до  И.Н.И рег. № ОУ074022ВН_007ВН/10.01.2019г.,  заявление  рег. № АУ074022ВН_006ВН/ 28.12.2018г., пълномощно от М.Д.Н от 01.06.2009г.  на нотариус С.Д , писмо от кмета на Район „Вл. Варненчик“ № АУ053661Вл-во/11.06.2018г., писмо от кмета на район „Вл. Варненчик“ № РД18021188Вл/01.11.18г., писмо на Община Варна, Дирекция правно и нормативно обслужване рег. № АУ074022ВН 005ВН/ 26.10.2017г., писмо от община Варна рег. № АУ074022ВН_004ВН/16.10.2017г.,  писмо на Община Варна Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ рег. № АУ074022ВН_003ВН/13.09.2017г., жалба от „Рива инвест“ ООД  относно – отказ за съгласуване на проектно част „Озеленяване“ за обект: жилищна сграда в УПИ Х- *** район „Вл. Варненчик“, пълномощно на М.Д.Н от 01.06.2009г. на нотариус С.Д , писмо на Община Варна Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ рег. № АУ074022ВН_001ВН/ 22.08.2017г.

С писмо с.д. 16159/23.12.2020г. /л.88 от делото/ директорът на дирекция „АГУП“ при Община Варна, уведомява, че проектът по част „Паркоустройство и благоустройство" е съгласуван и одобрен от арх. Виктор Бузев- Главен архитект на Община Варна на 17.10.2019 г., проектната документация по част „Геодезия" съдържа тахиметрична снимка на която са отбелязани съществуващите иглолистни и широколистни дървета, като сравнено с отбелязаните дървета на чертежите към проекта по част „Паркоустройство и благоустройство" не са открити разлики. В съдебно заседание на 05.01.2021г. процесуалният представител на ответника заяви, че не оспорва факта, че проекта по част „Паркоустройство и благоустройство“ е съгласуван от Специализираната общинска служба по озеленяване с оглед на обстоятелството, че проекта е одобрен от арх. В. Бузев – главен архитект на Община Варна.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган и в предписаната писмена форма. Със Заповед №4926/25.11.2019г. на осн. чл. 39, ал.1, вр. чл. 44, ал.1, т.1 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 48, ал. 1 от Наредбата за изграждане, стопанисване, контрол и опазване на зелената система на Община Варна, кметът на Община Варна е упълномощил зам. Кмета на общината да издава разрешения или отказ за преместване и премахване на дървесна и храстова растителност на територията на Община Варна, въз основа на експертно становище, придружено с картен материал на картотекираната растителност. /л. 26 от делото/ Делегирането на правомощия е направено от компетентен орган и на основание изрично овластяване от закона - § 1, ал. 3 от ДР на ЗУТ.

Редът и условията за премахване или преместване на дълготрайна декоративна дървесна и храстова растителност на територията на Община Варна, са регламентирани в приетата от Общински съвет - Варна на основание чл.62, ал.10 от ЗУТ, НИСКОЗСТОВ - глава пета, раздел III, чл.47 и сл. Съгласно чл.47, ал.2 от НИСКОЗСТОВ по изключение, декоративните дървета и храсти на територията на Община Варна, независимо от собствеността им, се премахва в следните случаи: 1. При наличие на изсъхнали и болни дървета, издънкова и самонастанена растителност, особено в основи на сгради и съоръжения, както и дървета, застрашаващи сигурността на гражданите, безопасността на движението, сградите, съоръженията и инженерната инфраструктура; 2. При реконструкция на съществуващата растителност и зелени площи, по утвърдени проекти, съгласно чл. 63, ал. 2 от ЗУТ; 3. При строителството на сгради, съоръжения, пътища и обекти на инженерната инфраструктура при доказана невъзможност за запазването им, след одобряване на инвестиционния проект; 4. При премахване на последици от природни бедствия, производствени аварии, в т.ч. аварийни ремонти на подземни комуникации и инженерни съоръжения. В чл.48, ал. 1 от НИСКОЗСТОВ е регламентирано, че писмено разрешение за преместване и премахване на дървесна и храстова растителност се издава от Кмета на Община Варна или оправомощено от него длъжностно лице, въз основа на експертно становище, придружено с картен материал на картотекираната растителност. Съответно в чл.53 от НИСКОЗСТОВ е предвидено, че при констатиране на липса на основание или нарушена процедура за издаване на разрешение за премахване или преместване на растителност, съответния орган отказва издаването на разрешението. Аналогично изключенията са уредени и в чл. 19 от Наредба № 1 от 10.03.1993 г. за опазване на озеленените площи и декоративната растителност – приложима хипотеза на ал.1, т.1 на правната норма.

От фактическа страна не е спорно по делото, че заявените за преместване и премахване дървета, разположени в имота на жалбоподателите, представляват дълготрайна декоративна растителност по см. на §1 от  НИСКОЗСТОВ, който определя, че "декоративна растителност" (вегетативни елементи) е цялото декоративно растително разнообразие - дървета, храсти, цветя и треви, включени в зелените площи в насажденията по алеи, улици и площади и в недвижимите имоти на държавата, общината, юридически и физически лица. Дълготрайна декоративна растителност са всички местни и чуждоземни декоративни видове, широколистни и иглолистни дървета и храсти. Съгласно чл.43, ал.1 от НИСКОЗСТОВ декоративната дървесна и храстова растителност на територията на Община Варна се опазва по реда на тази наредба.

Съответно в чл.148, ал.12 от ЗУТ е предвидено, че разрешението за строеж се издава след издаване на разрешение за премахване на засегнатата от строителството дървесна растителност при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 62, ал. 10 от ЗУТ - в случая това е НИСКОЗСТОВ. От доказателствата по делото се установява, че с оглед заявените инвестиционни намерения на жалбоподателите за реализиране строителството на обект обект "жилищна сграда" в УПИ Х-***, по плана на втори м.р. на гр. Варна, жк. „Вл. Варненчик“ по съгласуван и одобрен проект по част „Паркоустройство и благоустройство" от арх. В.Б - Главен архитект на Община Варна на 17.10.2019 г., е налице хипотезата на чл.47, ал.2, т.3 от НИСКОЗСТОВ и регламентираната в посочената норма възможност, по изключение да бъде разрешено премахване на дълготрайната декоративна растителност при строителството на сгради, съоръжения, пътища и обекти на инженерната инфраструктура при доказана невъзможност за запазването им, след одобряване на инвестиционния проект.

Гореустановеното влиза в противоречие с т. 1 от оспорената Заповед, в която се твърди, че този проект не е съгласуван.

Съобразно изводите на приетата и неоспорена СТЕ, категорично се установи, че в имота няма унищожаема растителност, като двете дървета, които подлежат на премахване съобразно правилото на чл. 47, ал.2, т. 1 от НИСКОЗСТОВ са изсъхнали, а останалите дървета подлежат на преместване. Следователно и по т. 2 оспорената Заповед се явява издадена в противоречие с приложимия материален закон.

На следващо място, видно от част "Паркоустройство и благоустройство" на съгласувания и одобрен инвестиционен проект са посочени 34 броя съществуващи дървета, попадащи в строителното петно на проектираната сграда, които дървета не могат да бъдат запазени - реализацията на проекта за изграждане на обекта е невъзможна без преместването на съществуващите 32 бр. дървесни видове и премахването на 2 бр. дървета в имота, тъй като същите са разположени в границите на строителното петно на сградата. Посочените обстоятелства се установяват и от заключението на изпълнената по делото СТЕ.

От обясненията на вещото лице, дадени в съдебно заседание стана ясно, че по одобреният проект от В.Б – главен архитект на община Варна, изготвен по част „Благоустрояване и благоустройство“ във фаза „технически проект“, е указана и технологията за изваждане и  преместване на 32 броя декоративни дървета, с която да се гарантира запазването им в добро фитосанитарно състояние. Технологични подробности, свързани с изпълнението на проекта се уточняват във фаза „работен проект“, който е предмет на изпълнение от инвеститора или общината поставя условие със заповедта за премахване и преместване на дървета за технологията, която да се извърши. Реалният брой на дърветата, които трябва да се преместят са 24 броя- широколистни дървета, 20 броя дървета са запазените. Във всички чертежи в текста на одобрения проект са утвърдени и запазени широколистни дървета 20 броя и 4 броя иглолистни дървета. Категоричният извод на вещото лице е, че общо дърветата са 24 броя в одобреният проект и всички се запазват. В чертеж № 3, който е „идеен проект“, в графиката на чертежа правилно е посочен броя на дървета, а в текста е допусната техническа грешка, но в случая водещ е работният чертеж, а не „идейния проект“. Чертеж № 3 играе роля на идеен проект, докато чертеж № 4 – „дендрологичния проект“ е същинския работен чертеж, по който ще се изпълнява проекта.

Вещото лице обясни, че административния ред за преместване е описан в НИСКОЗСТОВ, като първо, се съставя заповедта за премахване на дърветата и с тази заповед се отива в кметството и се подава молба, т.к местата за преместване на дърветата се определят от кметството, или съвместно от кметството и общината. В случая няма издадена заповед за отсичане на дървета, съответно няма и определени места къде да се преместят дърветата. Предвид извода на вещото лице, че в квартала, където са разположени дърветата - „Кайсиева градина“ има достатъчно големи междублокови пространства в близост да бъдат преместени дърветата и да могат да се запазят, констатацията в т.3 на заповедта, че не са съгласувани местата за преместване на 24 броя декоративни дървета се явява неправилна, тъй като това е последващо действие, което следва да бъде съгласувано с Общината, след издаване на разрешение за преместването на дърветата. Съгласно НИСКОЗСТОВ няма изискване да бъдат съгласувани предварително с Общината местата за преместване на декоративните дървета.

От гореустановеното следва извода, че принципно е налице нормативно предвиденото материалноправно основание по чл.47, ал.2 от НИСКОЗСТОВ и съответно липсва законово регламентирана материалноправна пречка за издаване на заявеното разрешение за преместване и премахване на дълготрайна декоративна растителност.

Установената от вещото лице в СТЕ относно вида и състоянието на съществуващата растителност, идентичност в дендрологичния състав на проекта във всички чертежи и текстови части, влиза в противоречие с констатациите по т.3, т.4 и т. 5 от процесната Заповед. В подкрепа на изводите по СТЕ е и изходящото от отвeтната страна писмо с.д № 16159 от 23.12.2020г.

Следователно при издаването на оспорената Заповед е допуснато и съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в неспазване на основни  принципи на административния процес. При условие, че от арх. В.Б - Главен архитект на Община Варна на 17.10.2019 г. е одобрен и съгласуван проектът по част „Паркоустройство и благоустройство" с предвидено преместване и премахване на дълготрайната декоративна растителност, че проектната документация по част „Геодезия" съдържа тахиметрична снимка на която са отбелязани съществуващите иглолистни и широколистни дървета, като сравнено с отбелязаните дървета на чертежите към проекта по част „Паркоустройство и благоустройство" не са открити разлики, при съблюдаване на принципите по чл.4, чл.6 и чл.9 от АПК, е било необходимо да се предприемат необходимите процесуални действия за произнасянето по подаденото от жалбоподателите заявление рег. №АУ097688ВН_001ВН/14.10.2019г. с искане да бъде разрешено преместването на 32 броя дървесни видове и премахването на 2 броя иглолистни дървета.

В заключение се налага изводът, че оспорената в настоящото производство Заповед е незаконосъобразна, като постановена в нарушение на законовите изисквания при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в нарушение на материалния закон–основания за отмяна на акта по смисъла на чл. 146, т. 3 и 4 от АПК. Всяко едно от посочените пороци на административния акт е самостоятелно и само по себе си, достатъчно основание заповедта да бъде отменена като незаконосъобразна. Наличието на всички тези пороци обосновава и извод, че обжалваната заповед не е съобразена и с целта на закона – аргумент от чл. 146, т. 5 от АПК.

Оспорената заповед като незаконосъобразна следва да се отмени и преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне, съобразно мотивите на настоящото решение.

При този изход на спора и предвид направеното своевременно искане в полза на жалбоподателите „Рива инвест“ ООД и С.Т.Н. следва да се присъдят направените по делото разноски. Съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК жалбоподателят „Рива инвест“ ООД претендира разноски в размер на 1 100.00 лева, от които: 50,00 лева – заплатена държавна такса, 250.00 лева – заплатена такса за СТЕ и 800.00 лева – заплатено адвокатско възнаграждение съгласно договор за правна защита и съдействие. Жалбоподателят С.Т.Н. претендира разноски в размер на 840.00 лева, от които: 40.00 лева – заплатена държавна такса и 800.00 лева – заплатено адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие. Липсва доказателство за платена д.т. от С.Н., поради което не следва да й заплаща посочената сума. Поради доказаност на разноските ответникът следва да бъде осъден да ги заплати на горните жалбоподатели.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ, вр. чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ  Заповед №2666/23.07.2020г. на кмета на Община Варна, с която се отказва издаване на разрешение за преместване на 32 броя дървета от различни видове и премахване на 2 броя иглолистни дървета, находящи се в УПИ Х-***, поземлен имот с идентификатор 10135.*****, кв.3, ІІ–ри м.р., гр. Варна, район „Владислав Варненчик“.

 

ВРЪЩА административната преписка на Кмета на Община Варна за произнасяне съобразно мотивите на настоящото решение.

 

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на „Рива инвест“ ООД, ЕИК *****, гр. Варна сума в размер на 1100 лв. /хиляда и сто лева/, представляваща разноски по делото.

 

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на С.Т.Н., ЕГН ********** *** сума в размер на 800 лв. /осемстотин лева/, представляваща разноски по делото.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                        

                                                                               Съдия: